• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie ST44 w wielu odsłonach

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
9.576 18 0
Zdjęcia "miodzio". Na pierwszej fotografii, po prawej stronie, widać rząd odstawionych "lodówek". Na podobne obrazki (moim zdaniem - nawet lepsze) można było się natknąć swego czasu w Łodzi, tuż przed Fabryczną, w przekopie na wysokości Parku 3-go Maja. Ale czy ktoś jeszcze pamięta?
Zdjęcia mile widziane. Nawet podłej jakości.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.628 45 1
Zdjęcia "miodzio". Na pierwszej fotografii, po prawej stronie, widać rząd odstawionych "lodówek". Na podobne obrazki (moim zdaniem - nawet lepsze) można było się natknąć swego czasu w Łodzi, tuż przed Fabryczną, w przekopie na wysokości Parku 3-go Maja. Ale czy ktoś jeszcze pamięta?
Zdjęcia mile widziane. Nawet podłej jakości.
W onych czasach, jak mawia mój "Przedpiśca", na wielu stacjach stało mnóstwo odstawionych chłodni. W samej tylko Łodzi rzędy, wszelakich typów - choć głownie "lodówek", stały na Chojnach, Widzewie, Żabieńcu i Kaliskiej Towarowej. W Strykowie, Łowiczu, Kutnie, Słotwinach itd.
Mam gdzieś fotki z kilku tych lokalizacji i zapewne pojawią się we właściwym wątku - z czasem! ;)
 
Reakcje
3.673 30 0
Czy na dwóch pierwszych zdjęciach lokomotywy posiadają kompletne wózki czy są to tymczasowe na czas transportu do Polski
Na 99,9% są to wózki transportowe na tor 1520 mm, bez silników i przekładni, stosowane tylko do przejazdu z fabryki do granicy Polski, gdzie następowała wymiana wózków na kompletne wózki na tor 1435 mm.
To jak najbardziej mogą być wózki na tor 1520 mm, użyte później do transportu lokomotyw do granicy z Polską, ale one nie różniły się przecież zbytnio konstrukcją od tych na tor 1435 mm. Wózki ST44 pracujących na LHS na „pierwszy rzut oka” nie różniły się od tych zamontowanych na ST44 pracujących na torze normalnotorowym. Znane są też przypadki wymiany wózków, kiedy ST44 o nr. inwentarzowym, z „zakresu normalnotorowego” (do 1113) pracowała przez jakiś czas na torze szerokotorowym (np w Braniewie), a i z tego co pamiętam, bywało, że ST44 z „zakresu nr szerokotorowych” (2001 do 2068) pracowała na torze normalnotorowym (jeżeli dobrze pamiętam :niepewny:). Na zdjęciach lokomotyw fabrycznych stojących przed halą fabryki w Woroszyłowgradzie, wózki są nie kompletne – brak cylindrów hamulcowych, przewodów itp. i co najważniejsze brak tej „poprzecznej belki” (nie znam fachowego nazewnictwa tego elementu), która ma pewnie coś wspólnego z zawieszeniem silników trakcyjnych – których, tak jak zauważył pan Andrzej, pewnie też brak. Pomimo tych braków, wózek wygląda na typowy od ST44/M62. Poniżej porównanie fragmentów zdjęć – zamieszczonego wyżej (od ST44-789) oraz lokomotywy ST44 w służbie.

Porównanie wózków (1).jpg


Kolejne zdjęcie obrazuje element – którego brak na fabrycznych fotografiach lokomotyw, o którym wspominałem wyżej – może ktoś bardziej obeznany w konstrukcji wózków lokomotyw M62 przybliżyłby czym jest ów element i jak fachowo się nazywa. Zapewne później był on na stałe zespawany z wózkiem, a może brak tego elementu jednoznacznie świadczy, że są to wózki transportowe - bez silników trakcyjnych.

Fragmenty wózka ST44.png


Podejrzewam, że na trzecim zdjęciu też są wózki transportowe, choć innego typu (takie, jakie stosowano w "Ludmiłach") - ale tu nie mam pewności. Wydaje mi się, że były też ST44 na takich nowszych wózkach.
Ostatnie porównanie, odnosi się do wózków ST44-1500. Pod tym względem, wydaje mi się, że była ona jednak „rodzynkiem” wśród ST44 dostarczonych na PKP (nie spotkałem się z informacjami, aby jeszcze jakaś inna ST44 miała tego typu wózki). „Na pierwszy rzut oka” jej wózek, na zdjęciu fabrycznym, nie różni się konstrukcyjnie od tego z jakim jeździła w Polsce.

Porównanie wózków (2).jpg


Zastanawiam się także, czy hala fabryczna i np. plac przed halą zakładu w Woroszyłowgradzie nie posiadały części torów o rozstawie szyn 1435 mm, na logikę powinna chyba je posiadać :niepewny:, aby np. dokonywać prób jezdnych pojazdów produkowanych dla „odbiorców normalnotorowych” (oprócz PKP lokomotywy M62 kupowały przecież Węgry, Czechosłowacja czy NRD). Stąd, być może, zdjęcia fabryczne mogą być zrobione na torze 1435 mm, choć oczywiście to tylko niczym nie potwierdzone hipotezy. Może ktoś ma wiedzę o fabryce w Ługańsku (Woroszyłowgradzie) i np. o układzie torowisk (jakieś plany :)) i ich rozstawie – z dużym zainteresowaniem zapoznał bym się z tego typu dokumentacją.
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Zdjęcia "miodzio". Na pierwszej fotografii, po prawej stronie, widać rząd odstawionych "lodówek". Na podobne obrazki (moim zdaniem - nawet lepsze) można było się natknąć swego czasu w Łodzi, tuż przed Fabryczną, w przekopie na wysokości Parku 3-go Maja. Ale czy ktoś jeszcze pamięta?
Zdjęcia mile widziane. Nawet podłej jakości.
Tak, pamiętam te wagony chłodnie, odstawione na dwóch torach tuż przy skarpie od strony Parku im. 3 Maja (czyli patrząc w stronę stacji Łódź Niciarniana, czyli Widzewa, po lewej stronie szlaku). Później te chłodnie pojechały pod Zduńską Wolę i stały na tamecznych okolicznych torach bocznych. Po 1985 roku już tych chłodni w łódzkim przekopie nie było.
Te dwa przyległe tory po lewej i prawej stronie (w sumie było ich wszystkich 6) do roku ok. 1985/86 nie były zelektryfikowane, tak więc "pod drutem" były tylko tory główne. Następnie drugie tory od skarpy zyskały elektrykę. Datuję to na przełom 1985 i 1986 roku.
Z innych ciekawostek - na stacji Łódź Widzew można było spotkać węglarki o drewnianych burtach, w kolorze żółtym, których składy prowadzone były lokomotywami serii SM31. Węglarki te należały do jednej z łódzkich elektrociepłowni, najprawdopodobniej do ECIV lub ECII. Wielokrotnie takie składy widziałem będąc na działce u mojego dziadka (działeczki te zlokalizowane są tuż przy stacji ŁW). No, wspomnienia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Na zdjęciach lokomotyw fabrycznych stojących przed halą fabryki w Woroszyłowgradzie, wózki są nie kompletne – brak cylindrów hamulcowych, przewodów itp. i co najważniejsze brak tej „poprzecznej belki” (nie znam fachowego nazewnictwa tego elementu), która ma pewnie coś wspólnego z zawieszeniem silników trakcyjnych – których, tak jak zauważył pan Andrzej, pewnie też brak. Pomimo tych braków, wózek wygląda na typowy od ST44/M62. Poniżej porównanie fragmentów zdjęć – zamieszczonego wyżej (od ST44-789) oraz lokomotywy ST44 w służbie.
Chyba jednak ta poprzeczna belka, która w istocie jest elementem ramy wózka, jest i w tym tymczasowym wózku. A jak się dobrze przyjrzeć, to te wózki chyba różnią nieco konstrukcją i nie tylko brakiem wyposażenia - rama wydaje się trochę lżejsza i cieńsza.

Porównanie wózków (1).jpg


Co do torów 1435 mm w fabryce, to nie mam żadnej wiedzy. Nie sądzę jednak, żeby były one potrzebne akurat do prób ST44. Wózki na 1435 mm są praktycznie identyczne jak te na 1520 mm, więc przypuszczam, że do prób można stosować i jedne i drugie wózki. Ale fabryka budowała też tabor wyłącznie na tor 1435 mm, jak choćby "Ludmiły", których w ZSRR nie było w ogóle, więc tor 1435 mm mógł się przydać. Ale i te lokomotywy miały na pewno przynajmniej wózki transportowe na tor 1520 mm.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
Szanowni Koledzy @Andrzej Harassek i @Stanisław1972 , błądzicie niczym dzieci we mgle. ;)
Pokazany na jednym ze zdjęć wspomniany przez Was wózek jest pozbawiony wszelkiego wyposażenia typu instalacja pneumatyczna, węże piasecznic, układ hamulcowy, itp. Jest to nic innego jak wewnątrz zakładowy wózek technologiczny.


Należy także wspomnieć, że wózki stosowane w naszych ST44 są wózkami, które nie występują w lokomotywach M62 produkowanych dla ZSRR. Tam występują wózki znane nam z lokomotyw TEM2 czyli naszych SM48. To jest właśnie ten wózek ze zdjęcia czarno białego. Posiada on jedynie "połówkowy" system hamulcowy czyli klocki hamulcowe jedynie po jednej stronie każdego zestawu kołowego.

W lokomotywach dla ZSRR występowały także wózki znane z lokomotyw ŁTZ TE109 czyli z Ludmił. I właśnie ten typ wózka został zastosowany w lokomotywie ST44-1500. Posiada on już bezwidłowy system prowadzenia zestawów kołowych w systemie Alsthom.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Tam występują wózki znane nam z lokomotyw TEM2 czyli naszych SM48. To jest właśnie ten wózek ze zdjęcia czarno białego.
Zaraz, bo teraz już niczego nie rozumiem. To ten wózek ze zdjęcia czarno-białego to jest wózek technologiczny, czy wózek typu stosowanego w TEM2? I na jakich wózkach dojeżdżały lokomotywy do granicy z Polską?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
Zaraz, bo teraz już niczego nie rozumiem. To ten wózek ze zdjęcia czarno-białego to jest wózek technologiczny, czy wózek typu stosowanego w TEM2? I na jakich wózkach dojeżdżały lokomotywy do granicy z Polską?
Wózek ze zdjęcia czarnobiałego, zupełnie goły, to wózek technologiczny. Nie nadaje się do transportu lokomotyw do granicy ze względu na brak możliwości hamowania, a nie sądzę aby składy były formowane z odpowiednią ilością wagonów zapewniających masę hamującą.
Wózek ten jest również typem wózka stosowanego w TEM2 oraz w M62 jeżdżących na terenie ZSRR.
 

AliveC4T

Nowy użytkownik
Reakcje
28 0 0

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Ostatnio edytowane:

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
Raczej wózek na którym opuszczał fabrykę jako gotowa lokomotywa ,słyszałem ,że właściwe wózki montowano na granicy .
Tak, to są wózki transportowe służące to przetransportowania lokomotywy lub lokomotyw w składzie do granicy i tam zostaną zamontowane docelowe do eksploatacji w Polsce.
Wózki tej konstrukcji są wykorzystywane w Tamarach TEM2/SM48 oraz w M62 eksploatowanych na terenie obecnej Rosji.
 
Reakcje
3.673 30 0
Zaraz zaraz, Panowie, powoli... bo już się pogubiłem.
To, że wózki są niekompletne to pisałem zarówno ja, jak i pan Andrzej.
To, że fabrycznie nowe ST44 jakoś do granicy musiały dojechać po torze 1520 mm to oczywista OCZYWISTOŚĆ (cytując klasyka :LOL:), tak jak napisał pan Andrzej.

Ale powoli. Czyli wózek ze zdjęcia poniżej (przypomnę je aby wszyscy wiedzieli o który chodzi)

Wózek.jpg


To wózek TYLKO wewnątrzzakładowy, technologiczny ? Jak napisał Meggido
est to nic innego jak wewnątrz zakładowy wózek technologiczny.
Natomiast wózek z kolorowego zdjęcia to już jest wózek transportowy do granicy, jak dobrze zrozumiałem. Nawet widać na nim napis po rosyjsku "TRANSPORTNAJA...". I na pierwszy "rzut oka" różni się on tym, że ma instalację hamulcową.

Wózek 2.jpg


...zgodnie z tym co napisali:
,a przy wyjeździe z fabryki były już normalne. ST44-004 z opisem wózka i 570 na terenie fabryki w Ługańsku.
Tak, to są wózki transportowe służące to przetransportowania lokomotywy lub lokomotyw w składzie do granicy
To w takim razie przypomnę pełne zdjęcie ST44-789...

ST44-789 przed halą fabryczną w Woroszyłowgradzie. Lipiec 1978.jpg


... na którym widać, że tylny wózek ma już w/w instalację hamulcową (jeden cylinder). Moje pytanie brzmi. Czy widoczna na zdjęciu ST44-789 jest gotowa do transportu na granicę z Polską czy nie ??? Bo wydaje mi się, że kluczem może być to o czym napisał Meggido

a nie sądzę aby składy były formowane z odpowiednią ilością wagonów zapewniających masę hamującą.
...i być może obydwa wózki to wózki transportowe, nawet ten "goły", przy czym jeżeli lokomotywę podsyłano w jakimś składzie wagonów zapewniających odpowiednią masę hamującą, może wystarczył tylko jeden wózek z instalacją hamulcową (tak ja w ST44-789), a jeżeli tak nie było, wówczas lokomotywę musiano wyposażyć w dwa wózki z instalacją hamulcową (jak na kolorowym zdjęciu ST44-570).

Zdjęcie ST44-789 jest z wpisu #817 w którym zamieściłem również poniższą fotografię.

ST44-1047 przed hala fabryczną w Woroszyłowgradzie. 1.09.1980..jpg


Tu widać, że obydwa wózki są "gołe". Pytanie czy widoczna na zdjęciu wyżej ST44-1047 jest na wózkach tylko technologicznych wewnątrzzakładowych, co sugeruje Meggido, czy jednak są to wózki transportowe do granicy (analogicznie do tego co pisałem wyżej), a lokomotywa z "gołymi wózkami" była wysłana do Polski w składzie wagonowym - lub np. łączono ją z innymi ST44 mającymi instalacje hamulcowe (tak na przemian je ustawiano ;)). Czy istnieje możliwość, że w składach ST44 podążających do Polski prosto z fabryki były lokomotywy z takimi i takimi wózkami transportowymi ??? No wiem, w przypadku kłopotów, i np. rozłączenia składu, ta bez hamulców pewnie pojechała by sobie w siną dal... z drugiej strony czy przypadkiem w Polsce, nie transportowano np. wraków SU45 do miejsca złomowania, w składzie, na przemian z wagonami osobowymi, przy czym transportowane SU45 prawdopodobnie nie miały już sprawnych instalacji hamulcowych ? ale może się mylę i miały one "czynną" taką instalację :niepewny:. Szczerze mówiąc nie wiem, może ktoś wie, czy w widocznym poniżej filmie na YT, jadące do złomowania SU45 miały sprawne układy hamulcowe ?

 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki