• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
74 0 0
SM42-001 z katalogu lokomotyw Fabloku...
sm42_1.jpg


... i w kolorze z prospektu Kolmexu.
Mimo, że to zdjęcie kolorowe, ciężko stwierdzić jakimi barwami pomalowano pudło.
sm42_2.jpg
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
SM42-001... Tak mało tu zdjęć skasowanych już SM42,albo w starych tradycyjnych barwach. Najbardziej kojarzy nam się zielona z pomarańczowymi pasami, ale wcześniej te lokomotywy były brązowe z pomarańczowymi pasami, a jeszcze wcześniej... Propotyp był taki, jak widzimy na zdjęciu.
A ja dokładam wam fotkę SU46-017 sfotografowaną w lutym 1994 roku z pokładu Ty42-107.
SU46-017f_cr.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.901 624 30
SM42-001... Tak mało tu zdjęć skasowanych już SM42,albo w starych tradycyjnych barwach. Najbardziej kojarzy nam się zielona z pomarańczowymi pasami, ale wcześniej te lokomotywy były brązowe z pomarańczowymi pasami, a jeszcze wcześniej...
Brązowe??? Chyba kolega axer miał na myśli kolor oliwkowy...
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.060 201 22
Fakt, zapomniałem o tych pojazdach.
I trzeba przyznać, że patrząc na pojazdy SA101 i SA102 to wyglądają bardzo lekko w porównaniu do SN81 czy SA104.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.661 60 3
To nie była jedyna propozycja. Autobusy szynowe (2- i 3-członowe) oferował także ZNTK Poznań. Były to pojazdy SA101 i SA 102. SN81 były w zasadzie prototypami, ich poprawiona wersja, przewidziana do seryjnej produkcji (do której zresztą nigdy nie doszło) była oznaczona SA104. Niżej fotki z pokazu w Gdyni i Gdańsku Osowej w bodajże 1996 roku. Niestety, nie mam pod ręką lepszych skanów.

Zobacz załącznik 175148 Zobacz załącznik 175149 Zobacz załącznik 175150
Autobusy z ZNTK Poznań też jeździły po półwyspie były to najpierw 3 członowe składy potem środkowy człon odłączono. Szynobusy miały swoją nazwę jedan to był NEPTUN drugi BOSMAN
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.901 624 30
Znalazłem w czeluściach swojego komputera jeszcze jeden skan. Zdjęcie zrobione w Marciszowie 2 września 1995 roku przy okazji jakiegoś pociągu specjalnego z parowozem. SA102-001 jako pociąg do Jerzmanic.

Scan124.jpg
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.295 65 5
Stan fabryczny ,początki szynobusów ,teraz jesteśmy potęgą w Europie.....:) Początki nie były obiecujące.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.060 201 22
Początki? W momencie gdy w Polsce zaczęto zamykać linie kolejowe w latach 90-tych z powodu ich nierentowności, zaczęto pisać o potrzebie wprowadzenia na tory lekkich i ekonomicznych pojazdów szynowych, w miejsce składów w stylu ciężka lokomotywa spalinowa z jednym wagonem pasażerskim. Co ciekawe, na PKP też zauważono problem, bo jak wyczytałem powstał plan zakupu dużej ilości autobusów szynowych. Polski przemysł niczego takiego jednak nie produkował. Wyprodukowane wtedy pojazdy, o jakich była mowa wcześniej, były prototypami które co prawda były znacznie bardziej ekonomiczne, ale za to awaryjne. Nie wiem czemu ostatecznie nie doszło do planowanych dużych zakupów, czy z powodu awaryjności wyprodukowanych egzemplarzy, czy może z powodu ogromnych zmian jakie zaszły na PKP pod koniec lat 90-tych.

Ale fakt - obecnie polscy producenci, trzeba zaznaczyć że zupełnie inni niż pierwotnie, widać że opanowali produkcję takich pojazdów, nie tylko w wersji spalinowej ale i elektrycznej, a także jedno i wieloczłonowej.

Ale pomiędzy tymi pierwszymi niezbyt udanymi prototypami i ostatecznie brakiem większych zakupów, a czasami gdy taka produkcja została opanowana, był długi okres czasu podczas którego zamknięto ogrom linii kolejowych, a co za tym idzie zlikwidowano przewozy pasażerskie, jakie można było utrzymać gdyby eksploatowano lekkie i ekonomiczne pojazdy.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
487 1 0
Czesi budowali "motoracki" z układem napędowym autobusu od lat pięćdziesiątych, polski WM15 też ma układ napędowy Jelcza. Takie rozwiązanie to większa dostępność części zamiennych. Węgrzy dostarczali Polsce wagony silnikowe a sami kupowali od Czechosłowacji. podobne pojazdy produkowano w NRD. Dlaczego decydenci wybrali lokomotywy i to ciężkie które wtedy PKP otrzymywało w dużej ilości? Może dlatego że Układ Warszawski wymagał od nas zapewnia transportu kolejowego na wypadek wojny, lokalne linie zapewniały możliwości objazdu na wypadek uszkodzeń linii głównych tylko był jeden problem - szynobus eszelonu wojskowego nie poprowadzi.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.060 201 22
A ja bym napisał, że dobrze że zachował się chociaż ten jeden. Nigdy bowiem nie przykładano uwagi do kwestii zachowywania zabytków.
 

Podobne wątki