• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.837 618 30
Ja pierwszy raz spotkałem się z "tamarą" w lecie 1977 roku na kolejach Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi w Lubinie. Lokomotywy były oznaczone stosowanym na kolejach radzieckich (SŻD) symbolem TEM-2. W tamtych latach na PKP nie użytkowano jeszcze tych maszyn i oznaczenie SM48 nie było jeszcze stosowane. Lokomotywy popularnie nazywano "tamarami" i ani wtedy, ani później ja nie słyszałem określenia "walentyna". Ciekawostką dla mnie był system jakby zdalnego sterowania lokomotywą przy pomocy przenośnego panelu, połączonego kablem z aparaturą lokomotywy. Oczywiście trudno byłoby w ten sposób sterować lokomotywą z większej odległości, ale urządzenie to było bardzo pomocne przy precyzyjnym podjeżdżaniu składem pod za- czy rozładunek, kiedy maszynista wychodził z tym panelem na pomost lokomotywy, co pozwalało na lepszą obserwację operacji.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
I jeszcze jedno zdjęcie z Chełma. SM48-032 sfotografowana przeze mnie 23 marca 2012 roku. "Loka"
SM48-032 - 2012-03-23.JPG
wygrzewa się w promieniach wiosennego słoneczka nieopodal hali postojowej. Z tyłu jej koleżanki oczekujące naprawy, a może już przeznaczone na "turbo-tamary"...
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
I na deser SM48-127,
SM48-127 - 2011-05-16.JPG
na zdjęciu z 16 maja 2011 r., prawie w tym samym miejscu co SM48-032. Jeszcze wiosną zeszłego (2019) roku ta lokomotywa była tu w Chełmie, nim pojechała do Nowego Sącza. Dzisiaj to ST48 o numerze ?...
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
487 1 0
Praca serii SN61 w sterowaniu wielokrotnym jest powszechnie znana tak jak ST44 na LHS. Inne serie lokomotyw spalinowych jak np. SP42 i ST43 miały planowo przypisane pociągi w podwójnej trakcji ale spotkałem sie ze stwierdzniami że nie korzystano z urządzeń sterowania wielokrotnego. Jak było naprawdę?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.269 67 3
Co do serii SM42 to sterowanie wielokrotne prawie nie było stosowane. Jak mi mówiono było z tym dużo kłopotów. Było szereg wymogów do spełniania żeby lokomotywy chciały ze sobą współpracować. Najlepiej żeby lokomotywy były z jednej setki numerów i miały nawet podobny stan zużycia obręczy na kołach. Ja osobiście raz w życiu widziałem jak w lokomotywowni Gliwice próbowano sparować dwie stonki. Nie wiem jaki był ostateczny efekt ale z tego zrezygnowano. Tandema z dwóch SM42 próbowano po odstawieniu ST44 w krzaki. Ostatecznie jeździły dwie SM31 a te jak wiadomo nie mają sterowania wielokrotnego.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.055 129 22
Fragment strony z książki "PKP na Dolnym Śląsku" wydanej w 1946 r.
Na zdjęciu, jak mnie wzrok nie myli, lokomotywa typu Köf II (Baureihe Kö II), z orłem na boku kabiny.

Zobacz załącznik 715486
Zdjęcie to pojawiło się kiedyś na forum dwukrotnie w innym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threa...m01-köf-ii-wg-oznaczenia-nim.2747/post-642635
http://forum.modelarstwo.info/threa...m01-köf-ii-wg-oznaczenia-nim.2747/post-584606
 

Podobne wątki