Cześć. Bardzo podoba mi się opis i fachowe info w nim zawarte. Dodam, że w skali N miłośnicy tego loka mają do wyboru dwa warianty Minitrixa (jeden w wersji limitowanej Fine Art w drewnianej szkatułce za olbrzymią cenę), drugi w wersji "standard" dla tzw. zwykłego modelarza. Trzeci model to Fulgurex. Co ciekawe - modele różnią się ilością pantografów - Fulgurex i FineArt mają 4, wersja wielkoseryjna tylko trzy.
Pytanie czy nie są to modele dwóch różnych loków, bo nie pamiętam ich numerów taborowych, ale w oryginale (widać to też na fotkach modelu powyżej, występowała też wersja dwupantografowa. Podejrzewam, że liczba pantografów zmieniała się w okresie eksploatacji - najpierw były 4, potem jeden zdemontowano, a pod koniec eksploatacji pozostawiono tylko dwa dla oszczędności. Podobnie z resztą było w innych lokach, Ae 4/7 też miała pod koniec eksploatacji tylko jeden pantograf (nie wiem jak "nizinna" Ae 3/6), demontowane mostki przejściowe do drugiego loka (i ew. pierwszego wagonu) i...zaspawane jedne drzwi do kabiny, bo ponoć maszynistom w zimie zawiewało
. W latach 70-tych w Szwajcarii ogólnie była jakaś tendencja do minimalizowania liczby odbieraków, bo pierwsza seria Re 4/4 II ("Swiss express") też miała tylko jeden (i dodatkowo sprzęgi samoczynne Willsona, zdaje się kompatybilne z SA-3, ale to już całkiem inny temacik), Re4/4 dla kolei BLS też miały jeden pantograf fabrycznie no i E94( BR 194 z Niemiec) podczas eksploatacji w Szwajcarii (taki epizod 3 miesięczny) też miały z oszczędności tylko jeden pantograf (bo po co na 3 miesiące montować dwa).
Ogólnie, słyszałem i czytałem dużo faktów i mitów na temat loków SBB a widzę, że wątek prowadzi specjalista od tej tematyki, więc może poproszę o potwierdzenie, zaprzeczenie lub odpowiedź:
1. Czy to prawda, że "krokodyl" Ce 6/8 SBB i Ae 6/8 BLS powstały mniej więcej w tym samym czasie, w celu sprawdzenia, czy napęd indywidualny osi jest lepszy od wiązarowego?
2. Ile Ae 6/8 BLS wyprodukowano z "kanciastym" pudłem, a dopiero po wyprodukowaniu drugiej serii ujednolicono wygląd wszystkiego (nie do końca, bo Ae 6/8 występowało z krótką i długą kabiną maszynisty)?
3. Czy Ae 3/6 II i Ae 4/7 mogły ze sobą współpracować w trakcji ukrotnionej (zdalne sterowanie)?
4. Czy to prawda, że Re 4/4 I często jeździły wpięte w środek pociągu pasażerskiego?
5. Czy wagony motorowe RBe 4/4 obsługiwały kiedyś pociągi towarowe (gdzieś to czytałem, ale nie umiem sobie przypomnieć gdzie)?
6. Czy jest możliwe zestawienie składu z RBe4/4 i wagonu sterowniczego od RBDe 4/4 (czyli NPZ ta) tak, żeby to współpracowało?
Pozdraw
Storch
PS. Pamiętacie krokodyla w Polsce?
http://www.semafor.choszczno.pl/pociag-krokodyl-na-stacji-w-choszcznie/