• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Skala S powraca!

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#41
Myślałem kiedyś o tej wielkości, zainspirowały mnie modele Witka Brejlaka, ale chyba pozostanę przy 0e, trochę już mam, jak minie kryzys to kto wie.
Cieszę się ze kogoś zainspirowały moje wędrówki.:)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#42
"@Kpt. Nemo, tory i rozjazdy są zakupione w USA, tam skala S jest bardzo popularna więc trochę skalowej infrastruktury można kupić - na zdjęciu"

Dla wąskotorówki w S, czyli Se można wykorzystać tory z H0m a dla Sm, z H0. Podwozia taboru można też wykorzystać z tych skal, choć oczywiście wymagają również pewnych zmian. Tak więc,- wąskotorowcom jest nieco łatwiej.
Szacunek dla Kolegi @jankosz za podjęte wyzwanie.
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.285 2 0
#43
Wielkość S ma także tę zaletę, że wszystko praktycznie trzeba budować samodzielnie więc ciężko popaść w zakupoholizm i zbieractwo o co w H0 nie jest trudno ;)
To prawda, wprawdzie w H0 są jeszcze nisze, gdzie przemysł nie sięga, ale jest ich coraz mniej, a coraz więcej dobrze wykonanych fabrycznych modeli taboru PKP popycha w stronę zbieractwa, jednocześnie zawężając modelarzom pole do tworzenia czegoś, czego nie produkuje przemysł. Tak więc dla lubiących czysto modelarskie wyzwania, lekko masochistyczne wprawdzie, S-ka to idealna skala. Fakt, że jest wymiarowo niewiele większa od H0 pozwala chociaż wykorzystać koła, napędy, itp. podzespoły, oraz elektronikę z tych stosowanych w H0.

@Kpt. Nemo, tory i rozjazdy są zakupione w USA, tam skala S jest bardzo popularna więc trochę skalowej infrastruktury można kupić
Co do popularności w USA, nie użyłbym sformułowania "bardzo popularna", ona jest niestety coraz mniej popularna, a nawet dość niszowa. Obecnie na rynku USA jest dwóch producentów jako-takiego, oczywiście amerykańskiego taboru (Lionel Trains i American Models); trzeci, najmniejszy i najlepszy (S-Helper Service) sprzedał 10 lat temu formy i technologie firmie MTH, która w ubiegłym roku wycofała się ze skali S sprzedając z kolei ten biznes firmie Scale Trains. Natomiast na rynku amerykańskim i angielskim funkcjonuje kilka-kilkanaście manufaktur oferujących ładne i skalowe tory, rozjazdy, zestawy kołowe itp. elementy do samodzielnej budowy taboru czy makiet, co na pewno jest dużą pomocą dla kogoś, kto na skalę S się zdecyduje i zapragnie w niej coś sobie i światu udowodnić. W razie czego również służę pomocą i radą, ponieważ ja też na skalę S choruję od trzydziestu lat, z tym że ostatnich kilkanaście raczej bezobjawowo.

Co do tematu wątku, widząc efekt końcowy tym bardziej podziwiam Janusza @jankosz za jego warsztat, wytrwałość, niechęć do kompromisów, umiejętne wykorzystanie różnych technik modelarskich, a pokazany model SM03 to naprawdę klejnocik, miałem okazję oglądać go na żywo w trakcie budowy, i naprawdę powala.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#44
Nie doczytałem.... te elementy ścian, budy.... to jest jakiś wydruk 3D, czy wycinałeś to ręką i szlifowałeś jakoś sam narzędziami ręcznymi? Z ciekawości pytam.
 
OP
OP
jankosz

jankosz

Moderator forum „S”
Zespół forum
Reakcje
716 0 0
#46
Cześć. Ogromnie mnie cieszy, że interesuje Was, jak model był budowany. Jak pisałem wcześniej, piszę poradnik, krok po kroku, taki jak przygotowałem dla modelu Żuka (dział samochodowy, link podałem kilka postów powyżej - bardzo polecam lekturę bo w SM zastosowałem wiele sprawdzonych tam technik). Jest już jeden rozdział poradnika o SM, napiszę jeszcze jeden i zacznę publikować, pisząc i publikując potem na bieżąco.
Odpowiadając @J1974H0 na szybko: pudło to w 100% handmade z PS. W całym modelu jest dosłownie kilka elementów fototrawionych, w części podwoziowej. Nie ma żadnych wydruków 3D. Wszystkie szczegóły zamieszczę w relacji, może uda się te pierwsze dwa rozdziały wstawić na forum dziś.
Pozdrawiam, J.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
578 1 0
#47
SD napisał(a):
jest wymiarowo niewiele większa od H0 pozwala chociaż wykorzystać koła, napędy, itp. podzespoły, oraz elektronikę z tych stosowanych w H0.
No nie tak znowu niewiele. Różnica między H0 a S (H0 X 1.34) jest mniej więcej taka jak pomiędzy TT i H0 (TT X 1.38).

Poniżej z lewej wagon w H0 a z prawej w TT. W tle 0.

H0_TT.jpg


W czasopiśmie Koleje małe i duże plany lokomotyw właśnie w 1:64 były kiedyś drukowane.

Coś mi się wydaje że to właśnie S-ka a nie TT-tka to Die Ideale Spur ;)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#48
Nie doczytałem.... te elementy ścian, budy.... to jest jakiś wydruk 3D, czy wycinałeś to ręką i szlifowałeś jakoś sam narzędziami ręcznymi? Z ciekawości pytam.
Na stronie poprzedniej są zdjęcia, jak owa karoseria została wykonana. Widać również, że cała "wycinanka" wykonana została niezwykle starannie, a wszystkie łączenia dokładnie przemyślane.
 
OP
OP
jankosz

jankosz

Moderator forum „S”
Zespół forum
Reakcje
716 0 0
#49
Koledzy!
W osobnym, nowym wątku w podforum TABOR rozpocząłem publikację relacji z budowy SM 03. Dziś są trzy części, kolejne będę dokładał sukcesywnie w miarę pisania i wybierania odpowiednich zdjęć z kilkuset zrobionych.
Miłego czytania i oglądania!
W razie pytań proszę śmiało pytać.
J.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#50
Super że zrobiłeś relację , skala jak najbardziej godna zainteresowania ,choć na naszym rynku raczej dedykowana tym którzy robią od podstaw .
Jak mniemam rozstaw toru to 22 i zapewne po przeróbce można adoptować coś z HO .
Twoja relacja na tyle mnie zachęciła że też spróbuję wykonać swoich sił w tym temacie .
Tym bardziej że niedawno zakupiłem model syrenki w zbliżonej skali .
 

PLK85

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#51
Dziś krótko, uzupełniam obiecane fotki niedokończonej EU07. Voila:
Zobacz załącznik 465019 Zobacz załącznik 465020 Zobacz załącznik 465021
A jeszcze poniżej takie różne pomalowane, do przyklejenia tu i tam, w odpowiednim czasie... żaluzje kosztowały mnie ładnych kilka miesięcy życia... i nerw...

Zobacz załącznik 465031

A to jeszcze takie krótkie ujęcie, skoro zrobiłem wietrzenie pudełek (na końcu "prze-składu" wagon autorstwa @SD)
Zobacz załącznik 465033
Dla mnie petarda!