Czy EP07-450 od SM powinna mieć odbieraki AKP-4E czy 5ZL?
Zdecydowanie powinna mieć odbieraki typu AKP-4E ze ślizgami pojedynczymi. Jeśli jest inaczej, to jest to jakiś błąd w modelu.
Ale zdaje mi się, że mylone tu są pewne rzeczy. Otóż typ odbieraka nie ma nic do typu ślizgacza. Na lokomotywach serii EU07 można spotkać zarówno starsze odbieraki typu AKP-4E, jak i nowsze typu 5ZL. Oba mają kilka różnic w wyglądzie, pozwalających na ich odróżnienie od siebie. Osobną sprawą zaś są ślizgacze, a tych jest stosowanych kilka typów, z czego najczęściej występujące są trzy typy:
- pojedynczy - w uproszczeniu można przyjąć że dawniej to niemal jedyny typ, stosowany do 2010 roku włącznie,
zaś od 2011, po zmianie przepisów:
- bliźniaczy - dwa cienkie równolegle do siebie ślizgi, typowo stosowany przez PKP Intercity,
- podwójny - również dwa cienkie równoległe do siebie ślizgi, ale dodatkowo połączone na końcach ze sobą wygiętym w pałąk prętem, typowo stosowany przez PKP CARGO.
Wszystkie te wymienione typy ślizgaczy można było i nadal można (prócz pojedynczego) spotkać na obu typach odbieraków. Ślizgacze to elementy wymienne, przez co wymienia się je w miarę potrzeby bez zmiany samego odbieraka.
Reasumując: typ ślizgacza ma się nijak do typu odbieraka.
Moja SM EP07-450 dostała fabrycznie nieprawidłowe podwójne ślizgi o czym zorientowałem się już mocno po zakupie tej lokomotywy. Na szczęście gdzieś już w tym wątku była mowa o tym, że lokomotywa ta posiadała w 2011 roku już nie pojedyńcze, tylko podwójne ślizgi
KLIK
Pozostało mi rozciąć końcówki samych ślizgów, które fabrycznie były połączone i uzyskałem lokomotywę na stan ok. 2011 roku.
Czyli uzyskałeś tym sposobem wygląd lokomotywy od 2011 roku.
Czyli zarówno jedne jak i drugie sa poprawne? Jeden egzemplarz odpowieda stanowi na rok końcówkę roku 2008 zas druga wersja na roku 2011, tak?
Poprawnie, jak pisałem na wstępie, model powinien mieć odbieraki typu AKP-4E ze ślizgami pojedynczymi i odwzorowywać tym sposobem wygląd maszyny po naprawie rewizyjnej wykonanej w 2008 roku, podczas której otrzymała malowanie "denaturat". Zaś te nieprawidłowe dla tego modelu ślizgi odpowiadają wyglądowi tej maszyny od 2011 roku, czyli od momentu wymiany ślizgów z pojedynczych na bliźniacze.
to samo z pełnymi zgarniaczami. Mam i czarne i szare, a wydaje mi sie że w denaturatach powinny być szare.
Podwozie, a zatem i zgarniacze, w obu wydanych modelach "denaturatów" powinno być szare.