• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozważania o modelach z katalogu Piko 2022

OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.368 91 0
A jakby mi jeszcze ktoś powiedział czym, poza datą rewizji (i ew. oznaczeniem DOKP), różniły się te lokomotywy w epoce IVa, b i c (pomijam żółte czoło na sam koniec)?
Mogły być różne anteny. Nie jestem pewien koloru czołownicy.

Gdyby IVa i IVc wyglądały tak samo, wystarczyłoby, żeby PIKO pomalowali chociaż jeden wypust w IVa (DOKP i rewizja bądź jej brak) i mieliby pierwszy w historii seryjny model e-loka z tej epoki :D

Tymczasem, albo:
- obowiązuje jakiś dogmat nie robienia e-loków w IVa
- brak danych, o które pytasz
- dane są i wygląd pojazdu jest na tyle inny, że to jednak nie jest ta sama forma
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.976 629 30
Mogły być różne anteny. Nie jestem pewien koloru czołownicy.
W epoce IVa mogło jeszcze wcale nie być anteny, ale wiele lokomotyw już je miało. Nie wiem dokładnie, od kiedy malowano czołownice na pomarańczowo, ale myślę, że można założyć, iż w całej IV epoce już takie były - choć na początku mogły się zdarzyć lokomotywy w ogóle w starym malowaniu, albo w nowym, ale ze starymi oznaczeniami, na małych tabliczkach (takie zdjęcie niedawno było na forum). Jednak generalnie nie było większych różnic w wyglądzie lokomotyw (nie tylko ET21) przez praktycznie całą IV epokę.
 

marbes

Aktywny użytkownik
Reakcje
455 2 0
Czy duże są różnice w podwoziu pomiędzy SM42 a SU42? Przecież PIKO mogło się pokusić o wykonanie SU42 wykonując nowa budę a właściwie przedział maszynowy.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.368 91 0
od kiedy malowano czołownice na pomarańczowo
Przy dyskusji o modelach Oi2 wynikło, że może być czerwona albo pomarańczowa, oba modele z przełomu IIIc/IVa. Zapewne wtedy ta zmiana nastąpiła i lokomotywy przez parę lat jeździły z różnymi kolorami czołownicy. Trafienie z konkretnym egzemplarzem i konkretną datą może być trudne.

W epoce IVa mogło jeszcze wcale nie być anteny, ale wiele lokomotyw już je miało.
No właśnie. Robiąc model, należałoby to rozstrzygnąć, a fotografii z tego okresu jest niewiele.


Tak czy owak, PIKO oznaczyło w IVa tylko jeden wypust SP45 i jeden wypust OKo1. I to jest cała lista. Albo jakaś klątwa ciąży nad tym okresem modelarskim, albo po prostu nie chcą się pakować w robienie modelu przy braku rzetelnych danych zdjęciowych. Potem ktoś im wypomni jakąś niezgodność... a póki co mają dość czyste konto pod względem zgodności z pierwowzorami.


Z obu powyższych względów, zrobienie modelu w IVb lub IVc jest bezpieczniejsze wizerunkowo.
 

michu88

Aktywny użytkownik
Reakcje
877 38 5
Przy dyskusji o modelach Oi2 wynikło, że może być czerwona albo pomarańczowa, oba modele z przełomu IIIc/IVa. Zapewne wtedy ta zmiana nastąpiła i lokomotywy przez parę lat jeździły z różnymi kolorami czołownicy. Trafienie z konkretnym egzemplarzem i konkretną datą może być trudne.


No właśnie. Robiąc model, należałoby to rozstrzygnąć, a fotografii z tego okresu jest niewiele.


Tak czy owak, PIKO oznaczyło w IVa tylko jeden wypust SP45 i jeden wypust OKo1. I to jest cała lista. Albo jakaś klątwa ciąży nad tym okresem modelarskim, albo po prostu nie chcą się pakować w robienie modelu przy braku rzetelnych danych zdjęciowych. Potem ktoś im wypomni jakąś niezgodność... a póki co mają dość czyste konto pod względem zgodności z pierwowzorami.


Z obu powyższych względów, zrobienie modelu w IVb lub IVc jest bezpieczniejsze wizerunkowo.
A pierwszy wypust wagonów standardu Y w malowaniu PKP Intercity? Wyjątek potwierdzający regułę?:gwizd:zdjęć chyba nie brakuje...
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.368 91 0
A pierwszy wypust wagonów standardu Y w malowaniu PKP Intercity? Wyjątek potwierdzający regułę?:gwizd:zdjęć chyba nie brakuje...
Nie znam się na Intercity, nie moja epoka. Zajmuję się epoką znacznie wcześniejszą. Generalnie pisałem o lokomotywach.
 
Ostatnio edytowane:

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
482 2 1
A jakby mi jeszcze ktoś powiedział czym, poza datą rewizji (i ew. oznaczeniem DOKP), różniły się te lokomotywy w epoce IVa, b i c (pomijam żółte czoło na sam koniec)?
W epoce IVc, gdzieś tak ok 1982 roku, wprowadzono nowy schemat malowania - zrezygnowano z dolnego jasnego pasa (jak w EU07 czy ST43), i ten nowy model taki pewnie będzie, przynajmniej taki jest na zdjęciu oryginału. Dla mnie ciekawa jest informacja o nowym wariancie formy dla tego modelu, bo jeżeli będzie to faktycznie ET21-92, to jest to ta sama forma co pierwsza wydana ET21-157.
 

MarcinŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
287 15 2
Ja jestem bardzo zadowolony z tego modelu, nie jest to zwykła przemalowanka, choćby widać wyraźnie lampy są polskiego typu i z tyłu są przeniesione do góry, a i osprzęt kotła wygląda dobrze, czyli będzie to mam nadzieje tak jak z OKo1, gdzie polska wersja jest już typowa dla późniejszych epok.
Kurcze, masz rację. Może w natłoku pozycji w nowym katalogu nie przyjrzałem się dokładnie. Mój błąd a z ostateczną oceną poczekam do wydania modelu. W budżecie na ten rok mam zaplanowaną rezerwę na dodatkowe strzały ;)
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.903 15 1
W epoce IVc, gdzieś tak ok 1982 roku, wprowadzono nowy schemat malowania - zrezygnowano z dolnego jasnego pasa (jak w EU07 czy ST43), i ten nowy model taki pewnie będzie, przynajmniej taki jest na zdjęciu oryginału. Dla mnie ciekawa jest informacja o nowym wariancie formy dla tego modelu, bo jeżeli będzie to faktycznie ET21-92, to jest to ta sama forma co pierwsza wydana ET21-157.
Gdzie mogę znaleźć tą informację, że jest to nowy wariant formy?? Zarówno w katalogu jaki pobrałem jak i w sklepie PIKO nic takiego nie widzę.

Jeśli ET21-92 to będzie to ta sama forma co ET21-157. Małe żaluzje po obu stronach były do numeru 70.

Martwi mnie natomiast wizualizacja kolejnej ET21. Patrząc na nią widzę, że też będzie to ta sama forma co ET21-157 a przyznam szczerze, że wersja ze skróconymi małymi żaluzjami bardziej mi się podoba i chętnie widziałbym tu numer z ostatnich czynnych ET21, przykładowo 548 czy kultowy już 631. Tylko to musiała by być znów nowa forma, gdyż wszystkie nowosądeckie sputniki nie miały już wtedy listew ozdobnych.

Szkoda, że PIKO nie zrobi ET21-57 ale cóż. Zastanawiam mnie też, że obie wersje sputników mają być wydane w miesięcznym odstępie czasu. Jakoś mi się w to nie chce wierzyć :)

Ja jestem bardzo zadowolony z tego modelu, nie jest to zwykła przemalowanka, choćby widać wyraźnie lampy są polskiego typu i z tyłu są przeniesione do góry, a i osprzęt kotła wygląda dobrze, czyli będzie to mam nadzieje tak jak z OKo1, gdzie polska wersja jest już typowa dla późniejszych epok.

Zwykła przemalowanka to nie będzie ale ciekawe jak rozwiążą problem z oświetleniem. Wstępnie go zamówiłem ale jak oświetlenie będzie tak fatalne jak w OKo1 to sobie odpuszczę. Zwróciłem uwagę jeszcze na taki szczegół, jak malowanie ostoi. Jeśli model wyjdzie w czerwoną ostoją ja na wizualizacji to będzie to porażka. Nie przeczę, że na PKP nie jeździły te parowozy z czerwonymi ostojami, jednak było to krótko po zakończeniu II Wojny Światowej. Maszyny trafiające do polskich ZNTK-ów na pierwsze naprawy były malowane w schemacie obowiązującym w tamtych latach a w przypadku parowozów towarowych był to kolor czarny.


Przeglądałem pierwszy raz katalog w czwartek patrząc jeszcze jednym okiem i nie zajarzyłem, ale teraz widzę, że jest tam ST44-966 z Łaz. Pozycja obowiązkowa gdyż pamiętam go z ruchu. Ciekawe, czy będzie miał tablicę upamiętniającą 1000 lokomotywę od ZSRR dla PKP. Zdjęcia mojego autorstwa. Dla niezorientowanych, wykonane na stacji w Siewierzu 22 lutego 2007 roku. Obecnie stacja w modernizacji a po semaforach kształtowych nie pozostał ślad. Chcieliśmy je z kolegą odkupić od PLK i odrestaurować ale oczywiście jak to w PLK "Niedasię" :(

P2220189.JPG
P2220192.JPG
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.798 465 99
Też mi wygląda na IV, ale dlaczego akurat na IVc? To, że zdjęcie jest pewnie stosunkowo młode, nie znaczy, że model będzie z lat 1980.
Gdyż w latach 80-tych nie bawili się już w malowanie /patrząc od góry/ jasno zielony-ciemno zielony-jasno zielony.... tylko malowali górę na jasno a dół po całości na ciemno....

Stwierdzam to z oglądu wielu zdjęć. Tam gdzie dół był cały zielony, bez żółtego czoła, i piorunki na żółtym polu na boku budy.... tam zawsze był okres 1981-1987....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.976 629 30
albo po prostu nie chcą się pakować w robienie modelu przy braku rzetelnych danych zdjęciowych. Potem ktoś im wypomni jakąś niezgodność... a póki co mają dość czyste konto pod względem zgodności z pierwowzorami.

Z obu powyższych względów, zrobienie modelu w IVb lub IVc jest bezpieczniejsze wizerunkowo.
Też tak myślę.
A pierwszy wypust wagonów standardu Y w malowaniu PKP Intercity? Wyjątek potwierdzający regułę?
Bardzo możliwe. Pamiętacie, jaki hejt się wylał na Piko na pomieszanie z numerami tych wagonów? Wcale bym się nie zdziwił, gdyby firma postanowiła bardziej zwracać na to uwagę...
Gdzie mogę znaleźć tą informację, że jest to nowy wariant formy?? Zarówno w katalogu jaki pobrałem jak i w sklepie PIKO nic takiego nie widzę.
Informacja (Form Variante) jest w prospekcie "Nowości 2022" przy obu modelach ET21, z IV i V epoki.
Szkoda, że PIKO nie zrobi ET21-57 ale cóż.
Tego nie wiadomo, może kiedyś zrobi. Na razie mamy dwie wersje, obie z dużymi żaluzjami z jednej strony, ale dlaczego mamy zakładać, że nie będzie wersji z małymi żaluzjami po obu stronach?
W epoce IVc, gdzieś tak ok 1982 roku, wprowadzono nowy schemat malowania - zrezygnowano z dolnego jasnego pasa
Nie wiem, czy był to nowy, oficjalny schemat malowania, czy raczej usankcjonowana praktyka uproszczonego malowania. Fakt, że w latach 1980. coraz więcej się takich ET21 pojawiało na torach, ale nie wiem, czy takie nie zdarzały się już wcześniej. Faktycznie, można jednak przyjąć, że taki model będzie pewnie z epoki IVc.
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
974 44 0
To, że zdjęcie jest pewnie stosunkowo młode, nie znaczy, że model będzie z lat 1980.
Autorem zdjęcia jest Pan Paweł Terczyński, jeżeli ma ktoś kontakt wystarczy go zapytać i rozwieje wątpliwości.

Mnie jednak bardziej nurtuje kolejna zapowiedziana lok. ET21 (na wizualizacji 3D) w V ep.
Z wizualizacji można wywnioskować, że górny pas będzie w kolorze jasno niebieskim lub seledynowym. Dolny pas ciemno zielony. Brak żółtego czoła.
Zaintrygowały mnie okrągłe zderzaki z białymi obwódkami i poszedłem tym tropem przeglądając zdjęcia w internecie.
Pasujące lok., które znalazłem to jedynie nr 66, 98 i 469. Fakt, że nie szukałem zbyt długo i wnikliwie.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.903 15 1
Informacja (Form Variante) jest w prospekcie "Nowości 2022" przy obu modelach ET21, z IV i V epoki.
Oznacza to według mnie nic innego jak to, że jest to jeden z dwóch dotychczas wydanych wariantów formy. Przeglądając katalogi niemiecki i polski widzę, że są błędy w opisach w polskiej wersji. Niemiecka wersja katalogu podaje tylko, że jest to nowość 2022 roku:

a.jpg


natomiast w polskiej wersji katalogu jest napisane "Wariant formy 2022" a nie "Nowa Forma" czy "Nowy Wariant Formy". W mojej ocenie to ktoś się pomylił w tłumaczeniu katalogu, bo powinno być "Nowość 2022".

Mnie jednak bardziej nurtuje kolejna zapowiedziana lok. ET21 (na wizualizacji 3D) w V ep.
Z wizualizacji można wywnioskować, że górny pas będzie w kolorze jasno niebieskim lub seledynowym. Dolny pas ciemno zielony. Brak żółtego czoła.
Zaintrygowały mnie okrągłe zderzaki z białymi obwódkami i poszedłem tym tropem przeglądając zdjęcia w internecie.
Pasujące lok., które znalazłem to jedynie nr 66, 98 i 469. Fakt, że nie szukałem zbyt długo i wnikliwie.
Ale Kolega nie zwrócił uwagi, że na projekcie są zupełnie inne ramki reflektorów niż te znane z dotychczasowych wersji. To wyklucza wszystkie te numery jakie Kolega podał :) ET21-66 odpada ze względu na fakt posiadania pierwotnego układu żaluzji. ET21-98 do końca jeździła z wąskimi ramkami reflektorów, podobnie jak 469, która dodatkowo posiada jeszcze układ żaluzji taki jak w wydanym teraz ET21-442.

c.jpg


Jak na razie jest to jakiś projekt narysowany w programie graficznym. Niemniej jednak gdyby założyć, że model będzie z epoki V i bez żółtego czoła to ciężko znaleźć dopasowanie :) Duże, aluminiowe ramki reflektorów, żaluzje z drugiej wersji produkcyjnej i okrągłe tarcze zderzakowe z obwódkami a do tego listwy aluminiowe rozdzielające pudło. Sam nie mogę skojarzyć żadnego numeru.
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
974 44 0
Całkiem możliwy jest też błąd w opisie i nie będzie to V tyko IV lub nawet VI ep. (wersja malowania z nr EVN).
Może też tak być, ze PIKO jeszcze nie zdecydowało co wypuści. Mają kilka opcji na stole i nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji.
Stąd CAD, a nie zdjęcie.
 
Ostatnio edytowane:

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
981 93 3
Oznacza to według mnie nic innego jak to, że jest to jeden z dwóch dotychczas wydanych wariantów formy. Przeglądając katalogi niemiecki i polski widzę, że są błędy w opisach w polskiej wersji. Niemiecka wersja katalogu podaje tylko, że jest to nowość 2022 roku:

Zobacz załącznik 864170

natomiast w polskiej wersji katalogu jest napisane "Wariant formy 2022" a nie "Nowa Forma" czy "Nowy Wariant Formy". W mojej ocenie to ktoś się pomylił w tłumaczeniu katalogu, bo powinno być "Nowość 2022".



Ale Kolega nie zwrócił uwagi, że na projekcie są zupełnie inne ramki reflektorów niż te znane z dotychczasowych wersji. To wyklucza wszystkie te numery jakie Kolega podał :) ET21-66 odpada ze względu na fakt posiadania pierwotnego układu żaluzji. ET21-98 do końca jeździła z wąskimi ramkami reflektorów, podobnie jak 469, która dodatkowo posiada jeszcze układ żaluzji taki jak w wydanym teraz ET21-442.

Zobacz załącznik 864172

Jak na razie jest to jakiś projekt narysowany w programie graficznym. Niemniej jednak gdyby założyć, że model będzie z epoki V i bez żółtego czoła to ciężko znaleźć dopasowanie :) Duże, aluminiowe ramki reflektorów, żaluzje z drugiej wersji produkcyjnej i okrągłe tarcze zderzakowe z obwódkami a do tego listwy aluminiowe rozdzielające pudło. Sam nie mogę skojarzyć żadnego numeru.
Przyjmując, że nie należy się sugerować zielonym malowanie, to obstawiam 267.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.903 15 1
W ET21 jest zmieniony dach - okrągła antena zamiast łyżwy, być może inne różnice. Stąd "nowy wariant formy".
Okrągła antena i długie żaluzje tak jak na tym projekcie jest w ET21-157. "Łyżwa" to właśnie drugi wariant formy jaki wyszedł kilka dni temu.


Przyjmując, że nie należy się sugerować zielonym malowanie, to obstawiam 267.
Również nie. Lokomotywa ta jeździła z cienkimi ramkami reflektorów, podobnie jak 157 czy 442 a na projekcie ewidentnie są grube, aluminiowe obudowy. Poza tym została zezłomowana z żółtym czołem. Wydaje mi się, że bez sensu spekulować jaki to może być numer. Osobiście liczę na ET21 z ostatniego okresu eksploatacji w malowaniu zielono - zielonym, bez listew ozdobnych, z białym pasem rozdzielającym.

Szkoda, że PIKO po tylu latach nie pokusiło się o zmianę elektroniki w stonkach. Ciągle te starocie z ośmioma pinami.:(
Podobnie jak EU czy EP07. Obecnie nie wychodzi żadna więc jest jakaś nadzieja, że być może coś się zmieni.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 155
Tabor 8
Tabor 14
Tabor 0
Tabor 2

Podobne wątki