Cieszę się że moje obserwacje okazały się przydatne. Z racji mojego zawodu mam bezpośrednią styczność z tymi wagonami . Co do poszukiwań zdjęć wagonów w skali 1:1 z numerami wymienionymi wyżej to może być bardzo trudne ale gdy więcej osób się w to zaangazuje to może coś z tego będzie. Myślę jednak że to szukanie igły w stogu siana. Ja bym proponował poszukać wagonu z wąskimi słupkami o jak najwyższym numerze i na podstawie tego niejako pośredniego dowodu, przyjąć że wszystkie wagony o niższym numerze także mają wąskie słupki. Ja tego że tak jest jestem pewien na 99,9%. Pomimo że nie mam takich zdjęć to ja te wagony obserwuję od samego początku ich eksploatacji i już widziałem wagon z bardzo wysokim numerem coś ok 537 6 990 który jeszcze miał wąskie słupki. Mało prawdopodobne żeby w grupie 5376 znalazł się jakiś wagon typu 423W. Pamiętam prototyp tego wagonu z namalowanym wielkim logo ZNTK Gniewczyna i był on już z zakresu numerów 5377. Wagony 423W i 415W z zakresu numerów 5377 były w zasadzie identyczne. Początkowo 423W były inaczej malowane i numer wagonu był umieszczony na lewym dużym polu jak w moim modelu Eanos 052 DB. Obecnie obie serie są tak samo malowane i w wyglądzie zewnętrznym można je odróżnić po sposobie wykonania wnęk w których są elementy do mocowania ładunku. W 415W te elementy są tłoczone natomiast w 423W są spawane. Pod tym względem nasze modele są bardziej zbliżone do 415W.
Przeszukałem jeszcze zdjęcia analogowe i znalazłem 415W z wąskimi słupkami i 423W w oryginalnym malowaniu. Niestety zdjęcie 415W jest niewyraźne, bo było zrobione z oddali i musiałem je wykadrować. Zdjęcie 415W wykonałem ok roku 1998-go a 423W ok 2000-go.
Teraz z nieco innej beczki na początku tego wątku pojawiła się kwestia tajemniczego modelu wagonu firmy Klein LM01/06. Ponownie się posłużę zdjęciem Kolegi
@ffox tego modelu, ponieważ nie mam tego modelu.
Po dokładnym przyjrzeniu się temu modelowi to mogę stwierdzić, że jest to wagon konstrukcji rumuńskiej z fabryki Arad czyli R462W. Najwięcej kontrowersji może budzić dodatkowa poprzeczka na środku drzwi. Jednak Kolega
@Rysiek przedstawił zdjęcie wagonu z takimi drzwiami, a to tylko dowodzi, że takie drzwi mogły się przytrafić w wagonie PKP, ale sam wagon to jest raczej 408W (jeśli to co widać przez trawę pod pierwszymi drzwiami to resor piórowy), nawet nie 412W. Tak więc przynajmniej teoretycznie drzwi z poprzeczką mogły się pojawić, także na jakimś wagonie typu R462W.
Same wagony produkcji rumuńskiej były dostarczane z drzwiami panelowymi tłoczonymi i o ile dobrze pamiętam, także chyba z późniejszych dostaw z drzwiami płaskimi podobnymi do tych w wagonach typu C462W, jednak nie miały one poprzeczki. Tak więc drzwi z poprzeczką należało by uznać jako inwencję twórczą ZNTK.
Poniżej moje zdjęcie wagonu R462W z oryginalnymi panelowymi drzwiami:
Pewnie narodzi się pytanie, dlaczego uważam, że jest to R462W, a nie 412W. Rzeczywiście na pierwszy, drugi i trzeci rzut oka trudno odróżnić oba typy wagonów, ale jest jednak pewien szczegół w wyglądzie zewnętrznym, po którym można bezbłędnie odróżnić wagony produkowane w Polsce od tych z Rumunii. W wagonach produkcji rumuńskiej jest dodatkowy profil wzmacniający górną obwodzinę nad drzwiami. W wagonach polskiej produkcji tego nie ma.
Niestety nie mam dobrego zdjęcia wagonu 412W, dlatego dołączam wykadrowane zdjęcie takiego wagonu, ale jeśli dobrze się przyjrzeć to nie widać tego profilu wzmacniającego. Zdjęcie to jest o tyle ciekawe, że przedstawiony na nim wagon ma jeszcze oryginalne polskie drzwi panelowe nowego typu. Drzwi te są bardzo podobne do rumuńskich jednak polskie mają bardziej zaokrąglone rogi.