• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Roco - modele lokomotyw serii ST44

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.431 138 19
Za parę dni będzie to samo,u siebie w modelu nic nie czysciłem wystarczyło tylko przełożyć oś z gumkami na pierwszą oś w obu wózkach i zapominasz że był problem z jazdą.Było już o tym wałkowane na forum wiele razy a Roco dalej montuje oś z gumkami na trzeciej osi.
Zależy od modelu. Akurat w modelach "Gagarinów" od Roco są zamontowane 2 zestawy kołowe, każdy z 2 gumkami. Większość modeli firmy Roco ma tylko 1 zestaw kołowy z 2 gumkami, zamontowany jako pierwszy (od czoła pojazdu). Natomiast zestawy kołowe z gumkami w miniaturach lokomotyw serii ST44 są prawidłowo zamontowane - powinny być jako trzecie, licząc od czół. Przekładanie zestawów kołowych z gumkami na pierwsze pozycje od czoła, nie ma żadnego sensu, bo w ten sposób ograniczamy sobie długość toru, z którego lokomotywa pobiera prąd - właśnie z tego względu zestawy kołowe z gumkami powinny być montowane "od środka" modelu - jako wewnętrzne zestawy kołowe w wózkach.
 
Ostatnio edytowane:

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
826 18 5
Po przełożeniu osi z gumkami na oś pierwszą otrzymujesz lepszy docisk na oś 2i 3 co skutkuje lepszym kontaktem koła z torem.W moim modelu miałem to samo stawał co kilka centymetrów gubił dzwięk .Po tej operacji zapomniałem o tym problemie ,róbcie co chcecie u mnie to działa i tyle. Nie chcesz to nie rób sposób jest sprawdzony i było o tym już wałkowane.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.220 52 6
Blaszki w modelach Gagarinów Roco są tak gówniane, że nie spotkałem się z czymś takim w żadnym innym modelu. Doginałem je tysiące razy i zawsze wracają jakoś do położenia zero, czyli nie bycia wygietym :cool:. One po prostu nie chcą być wygięte, bo nie dość że są za cienkie, to zrobione z jakiegoś szajsu. Wszystkie Rocowskie gagary mi stawały, gubiły dźwięki i ,rugały oczami. W końcu się ich pozbyłem.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.275 88 0
Czyli omawiamy tu 3 problemy:
- docisk kół do szyn (pomaga zamiana osi z gumkami albo likwidacja tych wstrętnych gumek)
- docisk blaszek do kół (ja się nie poddawałem, czasem trzeba być brutalnym; byle nie wyrwać ich z mocowań, to sam metal dużo wytrzyma)
- czystość wszystkich powierzchni stykowych (tego bym nie demonizował, bo przy wszystkich stykach sprawnych, drobny brud nie zatrzyma loka).

Moje 2 gagary PKP jeździły poprawnie, nie musiałem zamieniać osi. Z DR miałem 1 gagara i miał w/w problemy, za to Ludmiła była nie do zatrzymania ;) Mowa oczywiście o modelach Roco.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
799 87 8
Blaszki w modelach Gagarinów Roco są tak gówniane, że nie spotkałem się z czymś takim w żadnym innym modelu. Doginałem je tysiące razy i zawsze wracają jakoś do położenia zero, czyli nie bycia wygietym :cool:. One po prostu nie chcą być wygięte, bo nie dość że są za cienkie, to zrobione z jakiegoś szajsu. Wszystkie Rocowskie gagary mi stawały, gubiły dźwięki i ,rugały oczami. W końcu się ich pozbyłem.
Akurat trzymanie raz nadanego kształtu to zaleta materiału, a nie wada. Moje ST44 w tym wiekowy 003 działają bez zarzutu.
 

stiff

Użytkownik
Reakcje
248 0 0
Chyba właśnie trafiłem na rozwiązanie trapiącego mnie problemu. Pierwsze jazdy po elektryfikacji tortu i BR120 Roco dokładnie z takimi objawami. Jedzie - nie jedzie, jak stanie czasem nie reaguje, gasną światła. Jutro zastosuję powyższe rady - mam nadzieję że to załatwi sprawę. Tym bardziej, że w pudełku leży i czeka też ST44 od Roco
 

mariow-m1

Aktywny użytkownik
Reakcje
329 3 4
Ja w moich ST44 Roco wymieniłem koła na bezgumkowe. Jeśli to jeszcze połączyć z dogięciem blaszek i czystym torem, to problemu nie ma. Jeśli wystąpi, to pewnie tor się gdzieś przybrudził. No i raz na jakiś czas wyczyszczenie blaszek i wewnętrznej części kół. Stosuję do tego Brake Cleanar K2 odtłuszczacz do hamulców. Tory też czasem nim przetrę. Jest ok.
 

stiff

Użytkownik
Reakcje
248 0 0
Wyczyściłem dokładnie koła - zwłaszcza boczne powierzchnie, oczywiście tory też. Masa brudu z tego zeszła. Podgiąłem blaszki choć niestety jedna była trefna i sie od razu ułamała - będzie trzeba wymienić. Troche pomogło ale najwięcej dało zdjęcie gumek. Teraz DR śmiga aż miło. Natomiast pytanie mam co do kół po zdjęciu gumek - czy trzeba je wymieniać? Czy mogą zostać te (są z rantem) - czy to może powodowac jakieś problemy skoro wszystko działa?
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
799 87 8
W modelach północno-amerykańskich nie stosuje się gumek. Wszystko zależy od ciężaru lokomotywy, mocy silnika i ile się chce doczepić. Gumki zwiększają przyczepność, ale się zużywają brudząc szyny. Ewentualnie muszą być wymieniane. Podraża to produkcję i eksploatację.
 

stiff

Użytkownik
Reakcje
248 0 0
to że bez gumek pojedzie to sprawdziłem ogranoleptycznie. Raczej szukam jakiegoś minusa w rantach na kołach ze zdjętymi gumkami. Ranty utrzymują gumki ale teoretycznie po zdjęciu mogą haczyć. Na razie po kilki próbach nie ma problemu.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
738 10 1
to że bez gumek pojedzie to sprawdziłem ogranoleptycznie. Raczej szukam jakiegoś minusa w rantach na kołach ze zdjętymi gumkami. Ranty utrzymują gumki ale teoretycznie po zdjęciu mogą haczyć. Na razie po kilki próbach nie ma problemu.
Przecież jest inna średnica powierzchni tocznej tego koła, co powoduje inną prędkość liniową (mniejszą), czyli bęzie się ślizgać, odrobinę, ale jednak. Będzie się też źle zahowywać na ciasnych łukach.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Ja czyszczę koła z gumkami bo brud z gumek też migruje na pozostałe koła.
Z gumkami Roco jest jeden problem mają małą grubość i szybciej się rozciągają i po jakimś czasie spadają. Lepsze są z Piko ale są grubsze przez co pogarsza się styk pozostałych kół z szynami.
Co do kół z gumkami to owszem można w modelach ST44 te gumki zdjąć ale zestawy kołowe ze zdjętymi gumkami przełożyć na środek wózka. Wtedy rowki po gumkach nie będą się klinować na szynach ani obrzeża nie będą stukać po mocowaniach szyn do podkładów. Ja to zrobiłem w modelu ST44 985 i działa bardzo dobrze. Czy w innych modelach ST44/M62/120 będzie tak samo nie wiem, ale warunkiem jest znikomy luz pionowy środkowej osi.
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.647 42 1
to że bez gumek pojedzie to sprawdziłem ogranoleptycznie. Raczej szukam jakiegoś minusa w rantach na kołach ze zdjętymi gumkami. Ranty utrzymują gumki ale teoretycznie po zdjęciu mogą haczyć. Na razie po kilki próbach nie ma problemu.
Spróbuj modelem z kołami bez gumek (oczywiście tych z rantami) przejechać przez rozjazd to zobaczysz ten minus ...
 

stiff

Użytkownik
Reakcje
248 0 0
Ano właśnie - rozjazdy przechodzi bez większego problemu ale jakoś tak nie do końca płynnie. Przy czym koła ze zdjętymi gumkami dałem na wewnętrzne osie.

Przecież jest inna średnica powierzchni tocznej tego koła
to prawda tyle, że mam wrażenie, że koło z gumkami powodowało niezależnie od osi utratę ciągłości zasilania - jakby podnosił się cały wózek - co raczej jest niemożliwie. NO ale jeszcze kilka prób wykonam i najwyżej wrócę do aktualnego układu "bezgumkowego".
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
To akurat jest chyba specyfika tej konstrukcji modelu. W mojej lokomotywie jeden czynnik w postaci znikomego luzu pionowego środkowej osi powodował pogorszenie odbioru prądu gdy były gumki na kołach (osie 3 i 4) bo kontakt osi środkowych z szynami był słaby. W praktyce odbiór prądu był z osi 1 i 6.
Ten sam jednak czynnik umożliwił przełożenie osi ze zdjętymi gumkami na środek wózka (osie 2 i 5) i model przejeżdża płynnie bez żadnych problemów także po wszelkich rozjazdach. Obecnie mam dobry i pewny odbiór prądu z osi 1, 3, 4 i 6 oraz sporadycznie z osi 2 i 5. Ale to mi się udało w modelu lokomotywy ST44 985. Czy taki sam efekt jest możliwy w modelach tej konstrukcji ale z innych lat produkcji tego nie wiem.
Próbowałem postąpić podobnie z Ludmiłą DR ale efekt był kiepski bo oś środkowa w tym modelu ma luz pionowy i gdy tam założyłem zestaw kołowy ze zdjętymi gumkami to lokomotywa jeździła niespokojnie.
20221205_222637_(1).jpg

Oczywiście najlepiej jest dokupić dwa zestawy kołowe bez gumek ale to jest dodatkowy wydatek. Akurat w przypadku mojego modelu nie jest konieczny.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.802 444 99
Pytanko.... ktoś wie jaki kolor (z palety RAL) zastosowano na budzie ST44-190 od Roco? (chodzi mi o ten zielony). Czy tego typu informacje jakie kolory są na modelu są gdzieś podawane czy raczej trzeba dobierać doświadczalnie?
 

Podobne wątki