Właściwie żałuję że nie zacząłem wcześniej sięgać do źródeł, w tym przypadku do Świata Kolei. Numery 11/2020 i 12/2020 zawierają artykuły właśnie o wagonach 609A (potem w 2/2021 jest jeszcze spory artykuł o przerobionych 611 z 609, też polecam).
Do rzeczy. W artykule w numerze ŚK 12/20 znajdujemy dwa zdjęcia interesujących nas wagonów 609A - dokładnie wagon rowerowy z IV epoki - o numerze 57 51 82-78 006-5 BD4osuv, widać to co jest jasne - dwa okna awaryjne. Tak było w realu i tak ma być w modelu. Ale w tym samym artykule, tuż obok mamy drugi ciekawszy przypadek - wagon 50 51 82-08 003-4 BDrdsu -czyli to co ROBO wydało w V epoce (dokadnie ten numer, bo wagon w czasie eksploatacji miał trzy numery boczne) i.... wyraźnie na zdjęciu widać dwa okna awaryjne. Wniosek: wtedy gdy wagon miał ten numer (pierwotny był inny, ostatnie cztery cyfry 038-6) to miał też awaryjne okna. Nie określono w artykule w którym momencie te okna się pojawiły (są podane daty naprawy głównej 24.06.1997 oraz data modernizacji 4.10.2004 - z bagażowego na rowerowy), ale jest prawidłowo.
Zdjęcia nie zeskanuję, nie wiem czy tak można, ale widać to wyraźnie, zdjęcie jest autorstwa Pana Etmanowicza.
Mało tego. Jak ktoś przeczyta sobie ten artykuł (bardzo polecam) i obejrzy zdjęcia to zobaczy jaka była loteria z oknami w tym typie wagonów: prostokątne, okrągłe, awaryjne, bez awaryjnych - zupełnie bez znaczenia względem dat, nawet od początku do końca ekspoatacji modelu wagonów
Co do 609A z Gdyni, tu sprawa jest jasna. Zdjęcie tego wagonu (znane wszystkim zdjęcie p. Prądzynskiego ) jest również w ŚK 11/2020 i okien awaryjnych nie ma i nie powinno być.