• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.013 114 11
Nie pamietam czy bylo, ale czy zarówno wersja Odry I i Odry II byla ciągnięta prze SP45 czy może wersja druga została wyprodukowana jak już odcinek Warszawa-Wrocław przez Ostrów Wlkp już był zelektryfikowany?
Odpowiem sobie ma własne pytanie. Znalezione na https://eu07.pl/forum/index.php?topic=26884.0

Dodatek do SRJP część IIA ważny od 01.06.1975" mówi, że Ex "Odra" jeździł w relacji Wrocław Główny - Ostrów Wlkp. - Łódź Kaliska - Warszawa Główna jako ES 6107/6108 i w relacji odwrotnej jako ES 1607/1608. Skrót ES oznaczał (jako symbol służbowy) skład expresowy prowadzony trakcją spalinową i rzeczywiście tak było, bo na całej drodze Ex "Odra" prowadziła wrocławska SP45. Skład także należał do stacji Wrocław Główny. Jego zestawienie od Wrocławia:

Dhx+2xBwxz+Awxz+BJwxz+Awxz+2xBwxz, czyli 350 ton.

Warto zaznaczyć, że po ogłoszeniu pociąg kursował do Warszawy Wschodniej.

Tutaj należy się dopowiedzenie, że w dniu 02.12.1975 oddano do eksploatacji trakcję elektryczną na odcinku Oleśnica - Odolanów - Ostrów Wlkp., co oznaczało, że z Wrocławia do Warszawy mogą na całej trasie kursować składy z lokomotywą elektryczną. Jeśli dodać do tego, że 05.12.1975 oddano dworzec Warszawa Centralna to stało się niemal jasne, że składy mogły docierać do Warszawy Wschodniej. Kilka miesięcy wcześniej, bo od 30.09.1975 warszawskie EU05 i EP05 prowadziły już "Odrę" na odcinku Warszawa - Ostrów Wlkp. - Warszawa.

"SRJP ważny 30.05.1976/21.05.1977" mówił już, że Ex 6107/6108 "Odra" odjeżdżał z Wrocławia Głównego o 04:22, na Centralnym był o 09:20, a na Wschodnim o 09:30. Tutaj oczywiście skład prowadzony był przez EP05 lub EP08.


Jako ciekawostka: od rj 1968/1969 na Ex "Odra" jeździły SN61... W odniesieniu do zamieszczonego na początku wątku zdjęcia EP05-22 z Ex "Odra" na dworcu Warszawa Główna, to fotka ta wykonana była przez ówczesne COBiRTK w 11.1975 roku, a więc jak widać skład "Odry 2" musiał prawdopodobnie powstać właśnie w 1975 roku!

Co jest potwierdzone w następnym wpisie

W grudniu 1975 przekazano identyczny pociąg tym razem wykonany w ramach produkcji dodatkowej, który po raz pierwszy wyruszył przystrojony w emblematy partyjne wioząc delegatów na VII zjazd PZPR (...)".

Wyglada na to że SP45 zaczęły być wyparte przez lokomotywy elektryczne zanim został wyprodukowany skład Odra II. Aczkolwiek pewnie błędem nie będzie ich zestawienie że tymże składem choć pewnie po roku 1975 miało to miejsce już bardziej sporadycznie
 
Ostatnio edytowane:

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.364 36 7
Wyjaśnij proszę, w jaki sposób pasażer wagonu pośrodku składu jest mniej narażony na rozbój lub kradzież? To już łatwiej wysnuć inną teorię, jakoby jedynka z czoła jest bezpieczniejsza, bliżej drużyny konduktorskiej :D
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.712 51 5
Ale że o co chodzi? Skoro dostałem do tej pory już 5 reakcji "Wartościowa informacja", to chyba znaczy, że mój wpis był przydatny. A co ma kolega @Kris na myśli pisząc, że "nie ma całego składu"? Na filmie jest już 8 wagonów, w zasadzie brakuje tylko bagażowego. W rzeczywistości bywały składy 7-wagonowe.
Panie Andrzeju. Spoko. Może ktoś nie wiedział, że tak formowany był skład, ale to, przypomnę: TYLKO prezentacja modelu, a jestem prawie pewien, że formacja składu ODRY była już gdzieś poruszana na forum.

Co do "całego składu" - chodziło mi, że nie ma bagażowego i dodatkowej 2ki.

Ale ok. Może jako "rycerz Robo" jestem przewrażliwiony ;) ;) ;)
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
"SRJP ważny 30.05.1976/21.05.1977" mówił już, że Ex 6107/6108 "Odra" odjeżdżał z Wrocławia Głównego o 04:22, na Centralnym był o 09:20, a na Wschodnim o 09:30. Tutaj oczywiście skład prowadzony był przez EP05 lub EP08.
Godzina przyjazdu na Centralną coś mi nie gra gdyż 5 godzin z Wrocławia przez Ostrów było chyba mało realne. A jak pamiętam te czasy - "Odra" była jedynym ekspresem, który wtedy miał najdłuższe czasy jazdy, które starano się skracać na wszelkie sposoby ale nigdy nie było to poniżej 6 godzin. Szkoda, że diabli wzięli moją pracę dyplomową, w której szczegółowo opisywałem stan połączeń ekspresowych na sieci PKP latach 70-tych posługując się srjp czyli słynną "cegłą".
Ale to już na zupełnym marginesie...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.680 520 30
Czy kiedykolwiek Odra w TYM malowaniu była prowadzona przez EU07? Czy zawsze była to EP05 lub EP08?
Ciekawe pytanie. Z praktycznego punktu widzenia mogły to być EU07, bo na żadnym odcinku trasy "Odry" prędkość nie była większa od 120 km/h (V max EU07 to 125 km/h), ale ze względów prestiżowych zasadniczo wyznaczano EP05 lub EP08. Nie mam niestety dostępu do rozkładów jazdy z tamtych lat, więc nie jestem w stanie tego sprawdzić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.680 520 30
Skład także należał do stacji Wrocław Główny. Jego zestawienie od Wrocławia:
Dhx+2xBwxz+Awxz+BJwxz+Awxz+2xBwxz
Dodam tylko, że nie było to nic wyjątkowego, taka była standardowa zasada zestawienia pociągów w tamtych czasach. Wyjątki, jakie się zdarzały, były spowodowane koniecznością dzielenia czy łączenia składów na trasie. Wtedy na przykład na początku lub na końcu składu mogły znaleźć się dodatkowe wagony 1 i 2 klasy, odłączane gdzieś po drodze i zasada jedynek w środku składu mogła nie być do końca przestrzegana.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.557 155 0
Potwierdzam, że dawniej zestawienie składów było takie, że jedynki w środku (nieważne czy był bar między nimi) a dwójki na zewnątrz. Bezpieczeństwo - tak, jak najbardziej, choćby w przypadku zderzenia (zarówno czołowego jak i najechania na tył) - dwójki pierwsze przejmują impet uderzenia. :) Składy łączone - też jedynki w środku rozłączanych części. Pamiętam Błękitną Falę ze Świnoujścia gdzieś w Polskę, do 2 różnych celów, skład był taki: EU07+B,B,A,A,B,B,WL||WL,Bc,B,B,A,A,B,B (gdzie II oznacza miejsce dzielenia składu). :)
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
156 10 0
Z pokazanego zestawienia wagonów Ekspresu Odra wynika, że wagonów 2 kl było - 4, 1 kl - 2, barowy i bagażowy. Razem osiem wagonów. Po wydaniu kolejnego zestawu ilość wagonów wzrośnie do 10. Czy ma to jakieś uzasadnienie w historii tego składu? Pytam z ciekawości, bo z prostego wyliczenia wynika, że dwie "dwójki" są ponadprogramowe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.680 520 30
Na znanych mi zdjęciach widać składy "Odry" od 7 do 11 wagonów, przy czym ten najdłuższy jest pokazany tak, że nie mam pewności, czy wagonów nie było więcej. Tak że 10 wagonów jest jak najbardziej realne. Skład mógł mieć różną długość w różnych okresach czy nawet dniach kursowania.
 

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
Okna w niektórych, nowych wydaniach modeli wagonów ROBO zostały już poprawione. Pozostaje jeszcze kwestia wysokości osadzenia skrzynek akumulatorów, które niestety są zbyt wysoko osadzone niż ma to miejsce w oryginale (a co zostało poprawnie odwzorowane w modelach PIKO). Domyślam się, że poprawa tego może nie być trywialna jednak chciałem na to zwrócić uwagę. Być może będzie szansa aby w kolejnych wydaniach producent udoskonalił ten element.
Oto moje porównanie:
Wysokość-skrzynek-akumulatorów.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 39 4
A czy w wagonie typu 111A z ogrzewaniem nawiewnym pokazanym na zdjęciu dolnym jest skrzynia kanciata czy z zaokrąglonymi narożami? Bo wagony piecykowe miały skrzynie z każdej strony zaokrąglone z puszką bezpiecznikową z prawej strony a z nawiewem po przekonstruowaniu na kanciaste bez tej skrzynki. Może zdarzyło się że założono skrzynię nieoryginalną i stąd różne efekty w wysokości zamocowania skrzyni.
 

Podobne wątki