• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.307 504 30
W minucie 2:30 mowa o oddaniu do użytkowania w roku 1845 budynku stacji warszawsko-wiedeńśkiej (w Warszawie). Dodając do tego 130 (130-sto lecie kolei) wychodzi, że 1975 rok.
No, faktycznie, pełna analiza historyczna. ;) Ogólnie wiadomo, że pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej został otwarty 14 czerwca 1845 roku. W 1995 roku obchodziliśmy uroczyście 150-lecie kolei w Polsce (nie kolei na dzisiejszych terenach Polski, bo te obchody były trzy lata wcześniej, w maju 1992 roku we Wrocławiu). 130-lecie kolei obchodzono faktycznie w roku 1975 i z tej okazji film był nakręcony (nie nagrany, wtedy nie było wideo), ale trudno powiedzieć, kiedy dokładnie - w czołówce i w napisach końcowych nie znalazłem żadnej daty. Jednak w składzie "Odry" widać wagon bagażowy nowego typu, więc mogła to być również "Odra II".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.307 504 30
Kratek nie jestem w stanie dostrzec na tym filmie, ale zrobiłem kilka zrzutów, ilustrujących inne, ciekawe sprawy. Po pierwsze, wspomniany już przeze mnie wagon bagażowy nowego typu:

Film 26.jpg

Film 26a.jpg


Po drugie, obecność w składzie wagonu 1 klasy 9-przedziałowego. Takie wagony powstały w czasie budowy "Odry II", albo nieco później, przez przemalowanie oliwkowych wagonów 1 klasy już wcześniej eksploatowanych - w ramach budowy "Odry II" nie zbudowano nowych wagonów 1 klasy. Na zrzutach widać 1) różnicę w "gęstości" rozmieszczenia okien w wagonie barowym (tak samo, jak w zwykłej "dwójce") i w wagonie 1 klasy i 2) oznaczenia wagonu (znak PKP, numer i seria) umieszczony pod środkowym (piątym) oknie, a nie, jak w dwójkach i 10-przedziałowych jedynkach "Odry I", pod słupkiem między 5 a 6 oknem. Dodatkowym, charakterystycznym dla starszych wagonów Y polskiej budowy faktem jest wąskie okno toalety (tuż przy drzwiach).

Film 27.jpg

Film 29.jpg

Film 31.jpg


Wszystko to wskazuje, że film nakręcono nie wcześniej, jak w 1975 roku.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
A dlaczego "jakiś protoplasta"? To jest wagon 209C, których produkcję rozpoczęto właśnie w 1975 roku.
Tak mi się po prostu skojarzyło. Jak się przyjrzeć to 209C i 609A są trochę podobne, choćby te drzwi dwuskrzydłowe. Choć w 209C układ okien jest jakby z kl. 1, czyli jakby nie było drzwi to byłoby ich 9, a w 609 jest układ tak jak w kl.2, czyli bez drzwi byłoby 10 okien. Może projektując kilka lat później typ 609 pomyślano, aby "zagęścić" przestrzeń bagażową i wygospodarować miejsce na kilka przedziałów. Choć to tylko moje dywagacje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.307 504 30
Może projektując kilka lat później typ 609 pomyślano, aby "zagęścić" przestrzeń bagażową i wygospodarować miejsce na kilka przedziałów.
Raczej było odwrotnie: w zwykłej dwójce kilka przedziałów połączono i zrobiono dodatkowe szerokie drzwi bagażowe, bo poza tym te wagony niewiele się różnią.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.307 504 30
W przedziałach zamiast luster są okna - z przedziałów widać luk bagażowy.
To chyba jakaś późniejsza przeróbka, związana z przystosowaniem do przewozu rowerów. Oryginalnie miały zwykłe przedziały pasażerskie i duży przedział bagażowy, niedostępny dla pasażerów, a obsługiwany przez drużynę pociągową, jak każdy zwykły wagon bagażowy.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
W przedziałach zamiast luster są okna - z przedziałów widać luk bagażowy.
O jakie lustra i okna chodzi? Wagony te jak każdy z boku pudła ma okna, więc żadne odkrycie. A lustra były tylko małe wielkości formatu A3 lub podobnego. Duże lustra pod pólkami bagażowymi a nad zagłówkami weszły dopiero od wagonów Z2. A z przedziałów jaki widać luk bagażowy? Cztery przedziały są ustawione jak w każdej dwójce z wyjściami na korytarz. A pozostałych sześciu utworzono osobny przedział bagażowy, a wzdłuż jednej ze ścian bocznych jak w każdym Y-ku jest korytarz do przejścia do następnego wagonu.
 

Podobne wątki