• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów pasażerskich typu 101A/102A

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.970 447 99
Czymś wizualnie różniły się te serie?
Jeśli chodzi o edycje wydawane przez Robo Modele, to jedną z charakterystycznych różnic są w różnych miejscach umiejscowione światła na czołach wagonu...

obr.jpg


źródło zdjęć: ryflak 101A dcc24 – Szukaj w Google

Przykładowy wagon oryginał 101A --> 50 51 29-22 129-5 Bhixt - Eaos CFR/E (cal.pl)

Apropos - to czy były ryflaki z wałkami gumowymi zamiast harmonii? Ma ktoś jakieś zdjęcie?
Były. To wersja (typ) 43A. Takiej wersji Robo nie wydawało:

>>> KLIK <<<

Nie wiem czy te wersje ze wspomnianymi "wałkami" to nie są przebudowane 43A, które pierwotnie miały takie "wnęki" na czołach: 504999 X0aa - Eaos CFR/E (cal.pl)
 
Ostatnio edytowane:

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.744 172 0
Tak wynika ze zdjęć, że przebudowano górę pudła, zabudowując wnękę, gdzie była harmonia i dając wałki, a dolna część tam gdzie są zderzaki i belka czołowa zostały po staremu, czyli w głębi. Przeróbka na wałki w przypadku 101A/102A byłaby trudniejsza, bo wałki zajmują mniej miejsca niż harmonia a raczej trudno by było cofnąć belkę czołową ze zderzakami, bo jest częścią ostojnicy.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.893 33 1
Jeśli chodzi o edycje wydawane przez Robo Modele, to jedną z charakterystycznych różnic są w różnych miejscach umiejscowione światła na czołach wagonu...

Zobacz załącznik 1009238

źródło zdjęć: ryflak 101A dcc24 – Szukaj w Google

Przykładowy wagon oryginał 101A --> 50 51 29-22 129-5 Bhixt - Eaos CFR/E (cal.pl)


Były. To wersja (typ) 43A. Takiej wersji Robo nie wydawało:

>>> KLIK <<<

Nie wiem czy te wersje ze wspomnianymi "wałkami" to nie są przebudowane 43A, które pierwotnie miały takie "wnęki" na czołach: 504999 X0aa - Eaos CFR/E (cal.pl)
Żadne 43A nie miały na czołach wałków gumowych . Takie przejścia były zabudowywane przed końcem eksploatacji tylko na wagonach typu 102A.
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.893 33 1
Na tym zdjęciu z Tarnowa wagon z wałkami gumowymi posiada okna uchylne w górnej części a nie opuszczane w dół. To jaki to jest typ ryflaka?

Zobacz załącznik 1009246

Drugi wagon (bliżej lokomotywy) ma okna opuszczane.
To jest przebudowa na bazie wagonu 43A ale to już nie jest typ 43A niestety a to już wielka różnica. Typowo "rasowy' 43A zawsze miał harmonię ;).
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.970 447 99
Żadne 43A nie miały na czołach wałków gumowych . Takie przejścia były zabudowywane przed końcem eksploatacji tylko na wagonach typu 102A.
A po wpisie jednego z kolegów doprecyzowanie:
To jest przebudowa na bazie wagonu 43A ale to już nie jest typ 43A niestety a to już wielka różnica. Typowo "rasowy' 43A zawsze miał harmonię ;).
Może źle to ująłem..... ale dalej w swoim wpisie podlinkowałem typ 43A i napisałem, że:
Nie wiem czy te wersje ze wspomnianymi "wałkami" to nie są przebudowane 43A, które pierwotnie miały takie "wnęki" na czołach: 504999 X0aa - Eaos CFR/E (cal.pl)
Przy okazji można by dopytać. Skoro przebudowa 43A to nie typ 43A, to jaki typ? ;-)
Bo jeżeli żaden określony, to moim zdaniem nadal 43A, tylko przebudowany.

Wówczas okreśłenie:
Żadne 43A nie miały na czołach wałków gumowych .
Nie do końca byłoby słuszne.

Pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.893 33 1
Panowie jak to zwykło się mówić - "nie będę kopał się z koniem" ;)
Trudno nadać typ wagonowi ,który został przebudowany " systemem gospodarczym " w jakiejś wagonowni.
I tutaj należy zadać pytanie - co określa typ danego pojazdu ? Określenie " typ" zostało nadane przy projektowaniu wagonu / lokomotywy przez CBK-PTK i określa jego podstawowe dane charakterystyczne dla danego typu pojazdu. Spójrzcie proszę na zamieszczone powyżej zdjęcie - ten wagon nie ma nawet typowych wózków jakie miały wagony 43A . Więcej 43A miały tylko ogrzewanie parowe ( co więc na zdjęciu robi gniazdo ogrzewania elektrycznego czy takie było na czole 43A) Więc to co napisałem powyżej i to co napisał kol @garou jest najlepszym określeniem
Jest to wagon przebudowany na podstawie 43A- bez żadnego typu !
Jak przeczyta to kiedyś ktoś z młodych adeptów historii kolei , to powielana będzie ( zresztą błędnie) teza, że wagony typu 43A miały przejścia wagonowe z gumowymi wałkami :eek: - bo tak przeczytał np. na tym forum. Panowie dbajmy o historyczną prawdę.
Dlatego zapytałem, jaki to jest typ. Ten na zdjęciu z wałkami gumowymi i oknami odchylanymi. :)
I na czym polegała przebudowa? :)
Myślę, że wyjaśniłem zasadnicze różnice powyżej - z 43A zostały mu tylko uchylne okna ;)
Tak wynika ze zdjęć, że przebudowano górę pudła, zabudowując wnękę, gdzie była harmonia i dając wałki, a dolna część tam gdzie są zderzaki i belka czołowa zostały po staremu, czyli w głębi. Przeróbka na wałki w przypadku 101A/102A byłaby trudniejsza, bo wałki zajmują mniej miejsca niż harmonia a raczej trudno by było cofnąć belkę czołową ze zderzakami, bo jest częścią ostojnicy.
I tu kolego jesteś w błędzie niestety. Jest wręcz odwrotnie to łatwiej zabudować wałki gumowe na czole wagonu typu 102A aniżeli na 43A .
Nie trzeba cofać belki zderzakowej jak piszesz z prostego powodu jakim jest różnica długości pomiędzy wagonami 43A/ 101A 102A.
43A miał długość 23300 mm ,101/102A -24210 mm.( długość wagonu z zderzakami ) W latach 90 -tych kiedy (nie we wszystkich) na wagonach 102A zaczęto montować wspomniane wałki gumowe ograniczało się to tylko do przykręcania na czołach blach do których mocowane były te wałki.
Prawdopodobnie było to spowodowane zestawieniem w składach tych wagonów z innymi typami np.120A które takie właśnie wałki gumowe miały na swoich czołach.
I na koniec słowo jeszcze do kolegi @pils_jul - co jest śmiesznego w tym co napisałem w poście #1.706 ?
Śmieszne moim zdaniem jest ocenianie kogoś samemu nie mając podstawowej wiedzy o wagonach ;)
Dla jasności nie żywię żadnej urazy.
Pozdrawiam serdecznie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.401 551 30
Ale bijecie pianę. Po pierwsze, należy uściślić o czym mówimy: proponuję uporządkować dyskusję i w pierwszej kolejności skupić się na oryginalnych konstrukcjach wagonów 43A, 101A i 102A, a pozostawić wszelkie przeróbki. Tych przeróbek i modernizacji już w trakcie eksploatacji było sporo, więc zawsze znajdzie się jakiś przykład na poparcie jednej, albo zakwestionowanie innej tezy, jak choćby ten przebudowany 43A na zdjęciu z Tarnowa. Jeśli chodzi o oryginalną konstrukcję, to wagon 43A różni się dość wyraźnie wyglądem od późniejszych konstrukcji 101A i 102A. Wagony 43A miały zupełnie inną ścianę szczytową, z wnęką, w której są drzwi przejściowe. Długość wagonu ze zderzakami wynosi 23 300 mm. Czołownica wagonu jest we wgłębieniu i zderzaki wystają niewiele poza wysuniętą część bocznych ścian pudła i dachu. Długość pudła wagonu, wraz z tymi wystającymi końcami wynosi 22 910 mm, ale sama ostoja i całe podwozie są krótsze, mają 22 000 mm. Okna były odchylane w górnej części. Wagon miał oryginalnie wózki oznaczone jako typ 43A z widłowym prowadzeniem maźnic.

Wagony typu 101A zostały zaprojektowane z założeniem kursowania w składach prowadzonych wagonami silnikowymi. Z zewnątrz różniły się przede wszystkim równymi ścianami czołowymi (szczytowymi), bez żadnej wnęki ani wystających poza czołownicę osłon oraz oknami z opuszczaną górną połową szyby. Wagony były posadowione na nieco innych wózkach, typu 101A, także z widłowym prowadzeniem maźnic. Od wagonów 43A wagony 101A różnią się też długością: ze zderzakami mają 24 210 mm, pudło i ostoja ma długość 22 910 mm. Wagony 101A miały w górnej części ścian szczytowych po cztery lampy: 2 czerwone i 2 białe, o czym już była mowa wcześniej w innym wątku. Więcej różnic było w wyposażeniu wagonów, wagony 43A miały ogrzewanie parowe i elektryczne, wagony 101A tylko parowe.

Wagony 102A można moim zdaniem określić jako wersję wagonów 101A, przeznaczoną do pociągów prowadzonych lokomotywami. Z tego powodu miały np. ogrzewanie zarówno parowe, jak i elektryczne, ale z wyglądu zewnętrznego bardzo niewiele różniły się od wagonów 101A, poza innym umieszczeniem świateł końcowych - tylko po dwie czerwone lampy, na dole ściany szczytowej.

Wszystkie trzy typy wagonów oryginalnie miały harmonię w przejściach międzywagonowych. Nie będę wdawał się w dyskusję, czy łatwiej było zabudować wałki w wagonach 43A, czy 101A/102A, ale w obu typach konieczne było sztuczne wydłużenie przejścia, bo wałki są krótsze od harmonii, a ich płaszczyzna łącząca się z sąsiednim wagonem musi być w określonej pozycji w stosunku do zderzaków. W wagonie 43A widocznym na zdjęciu z Tarnowa zrobiono to wyrównując całą ścianę szczytową pudła z wystającymi jakby osłonami - wysuniętymi bocznymi ścianami. W wagonie 101A czy 102A do tego celu konieczne było zapewne zabudowanie jakby wystającej ze ściany szczytowej ramy, do której zamontować można wałki. W żadnym wypadku nie trzeba jednak wydłużać ani skracać ostoi z czołownicą.

Na koniec wypada dodać, że w trakcie eksploatacji w niektórych wagonach wymieniano wózki na wózki nowszego typu, z prowadzeniem bezwidłowym maźnic.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.862 41 4
No można polemizować. To ze wagon zmodernizowano to nadal może być nim 43A. Np 112Ag i wiele im podobnych miały ogrzewanie oprócz elektrycznego także parowe, które po likwidacji tej trakcji z wagonów w ramach NG było usuwane, ale nadal wagony te miały to oznaczenie.

101A miały jeszcze ogrzewanie nawiewne na paliwo płynne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.401 551 30
Reakcje
112 26 2
Panowie jak to zwykło się mówić - "nie będę kopał się z koniem" ;)
Trudno nadać typ wagonowi ,który został przebudowany " systemem gospodarczym " w jakiejś wagonowni.
I tutaj należy zadać pytanie - co określa typ danego pojazdu ? Określenie " typ" zostało nadane przy projektowaniu wagonu / lokomotywy przez CBK-PTK i określa jego podstawowe dane charakterystyczne dla danego typu pojazdu. Spójrzcie proszę na zamieszczone powyżej zdjęcie - ten wagon nie ma nawet typowych wózków jakie miały wagony 43A . Więcej 43A miały tylko ogrzewanie parowe ( co więc na zdjęciu robi gniazdo ogrzewania elektrycznego czy takie było na czole 43A) Więc to co napisałem powyżej i to co napisał kol @garou jest najlepszym określeniem
Jest to wagon przebudowany na podstawie 43A- bez żadnego typu !
Jak przeczyta to kiedyś ktoś z młodych adeptów historii kolei , to powielana będzie ( zresztą błędnie) teza, że wagony typu 43A miały przejścia wagonowe z gumowymi wałkami :eek: - bo tak przeczytał np. na tym forum. Panowie dbajmy o historyczną prawdę.

Myślę, że wyjaśniłem zasadnicze różnice powyżej - z 43A zostały mu tylko uchylne okna ;)

I tu kolego jesteś w błędzie niestety. Jest wręcz odwrotnie to łatwiej zabudować wałki gumowe na czole wagonu typu 102A aniżeli na 43A .
Nie trzeba cofać belki zderzakowej jak piszesz z prostego powodu jakim jest różnica długości pomiędzy wagonami 43A/ 101A 102A.
43A miał długość 23300 mm ,101/102A -24210 mm.( długość wagonu z zderzakami ) W latach 90 -tych kiedy (nie we wszystkich) na wagonach 102A zaczęto montować wspomniane wałki gumowe ograniczało się to tylko do przykręcania na czołach blach do których mocowane były te wałki.
Prawdopodobnie było to spowodowane zestawieniem w składach tych wagonów z innymi typami np.120A które takie właśnie wałki gumowe miały na swoich czołach.
I na koniec słowo jeszcze do kolegi @pils_jul - co jest śmiesznego w tym co napisałem w poście #1.706 ?
Śmieszne moim zdaniem jest ocenianie kogoś samemu nie mając podstawowej wiedzy o wagonach ;)
Dla jasności nie żywię żadnej urazy.
Pozdrawiam serdecznie
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.744 172 0
Z newslettera Robo:

Mamy przyjemność przedstawić wagony typu 102A i 102Aa "Ryflaki"



Odświeżona wersja ryflaka przynosi nowe zmiany, które z pewnością poprawią jakość waszej kolekcji. Poniżej przedstawiamy pełen przegląd nowych funkcji i ulepszeń:​




Linia dachu:
Zmieniliśmy linię dachu, aby bardziej dokładnie odpowiadała oryginałowi
Wywietrzniki:
Wywietrzniki teraz prezentują się znacznie lepiej niż wcześniej. Wywietrzniki zostały ulepszone, zapewniając bardziej realistyczny wygląd.
Elementy podtrzymujące:
Dodaliśmy podłużny element konstrukcji wieszaków do podwieszania harmonii.
Krótka harmonia:
Wychodząc na przeciw prośbom wielu z Was, dodaliśmy element krótkiej harmonii.
Wózki 4ANc:
Wózki 4ANc zostały zaimportowane z wagonów typu Y, co oznacza ich najwyższą jakość, ilość detali oraz znaczą poprawę właściwości jezdnych.
Detale wnętrza:
Pomalowaliśmy detale wnętrza, takie jak ramy drzwi, zagłówki i poręcze, aby zwiększyć ich autentyczność.
Długie poręcze z wtrysku plastiku:
Teraz ryflaki wyposażone są w długie poręcze wykonane z wtrysku plastiku.
Właściwości jezdne
Dzięki wymianie wózków jezdnych poprawiły się właściwości jezdne całego modelu.
Gniazdo sprzęgu:
Poprawiliśmy gniazdo sprzęgu, przez co poprawiła się skrętność modeli przy połączeniu dwóch wagonów.



Zapraszamy na premierę i do zakupu naszych nowych ryflaków, które będą dostępne w odświeżonych wersjach podczas premiery na
Targach Hobby w Poznaniu 18 listopada!​
 

Podobne wątki