• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów pasażerskich typu 101A/102A

kociol

Aktywny użytkownik
Reakcje
197 5 0
Takie dwu wagonowe sk£ady to by£y normalne na liniach wychodzâcych z Jelenjej Góry w latach 80tych. Mieszkajâc w Mirsku na linii z Gryfowa do $wieradowa Zdroju, to widywa£em wy£âcznie sk£ady dwu wagonowe i takimi jecha£em. Niektóre pociâgi z Jeleniej by£y bezpo$rednie do $wieradowa ze zmianâ czo£a w Gryfowie. Czêsto by£y to w£a$nie dwa Ryflaki. Wcze$niej by£y kombinacje Ryflak i Zwêzak. W pózniejszych latach dawali czasem pullmana i Ryflaka. Raz pamiêtam przesiadkê w Gryfowie poniewaz pociâg z Jeleniej jecha£ do Wêgliñca (tez dwa wagony). Ku mojemu zdziwieniu pociâg do $wieradowa zestawiony by£ z dwóch Ryflaków pierwszej klasy. Jedyny raz kiedy jecha£em Ryflakiem w siedzeniach "lotniczych":D
Jak widać na załączonym zdjęciu ryflak + bonaza to też częsty skład jeżdżący do Świeradowa-Zdroju. Zdjęcie autorstwa Wilfrieda Rettiga wykonane 19.09.1982. Pociąg prowadzony TKt48 - 30 relacji Jelenia Góra/Świeradów Zdrój opuszcza stację Gryfów Śląski.
received_3006942422860176.jpeg
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.446 39 7
W całym kraju parowóz lub S?42 + 2 wagony to był typowy widok. Wagony to najczęściej boananzy, ryflaki w różnych zestawieniach (z czasem deklasowane kartką jedynki). W latach '90 pojawiały się dobite igreki, nawet 2x pierwsza klasa jako dwie dwójki :D Były nawet kurioza SU45 + jeden igrek.
Ogólnie, takie składy były przyczyną braku rentowności i zamykania linii w latach '80 i '90, kiedy omawiane zestawienia nie zostały zastąpione przez planowane serie SA101, więc koszty rosły...
Inne przyczyny również oczywiście były - w ramach ciekawostki i off topu, po zamknięciu Starogard Gdański - Skarszewy ludzie byli niezadowoleni, bo to dobry dojazd był, nawet biletów nie trzeba było kupować :D
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.695 112 11
Jak widać na załączonym zdjęciu ryflak + bonaza to też częsty skład jeżdżący do Świeradowa-Zdroju. Zdjęcie autorstwa Wilfrieda Rettiga wykonane 19.09.1982. Pociąg prowadzony TKt48 - 30 relacji Jelenia Góra/Świeradów Zdrój opuszcza stację Gryfów Śląski. Zobacz załącznik 967087
Dok£adnie, ca£kiem zapomnia£em napisaç o takiej kombinacji. Skoro w temacie to trzeba od razu dodaç ze pullman z bonanzâ to by£ coraz bardziej czêstym widokiem w pózniejszych latach.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.066 449 99
Mam pytanie w związku z planowanym wypuszczeniem modeli z epoki IVc z przydziałem "Wałbrzych" i "Kłodzko":
1) Czym się różni typ 102A od 102Aa?
2) W związku z ograniczonym budżetem myślałem o zakupie tylko wagonów - albo z Wałbrzycha, albo z Kłodzka - Pytanie: Czy wagon 1 klasy w latach 80-tych XXw. pojawiał się w składach dwuwagonowych? ...inaczej - 2 wagony "Wałbrzyskie" to byłby realny skład, czy raczej skład dwuwagonowy byłby bardziej realny z Kłodzka (dwie drugie klasy)?
 
Ostatnio edytowane:

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.695 112 11
Mam pytanie w związku z planowanym wypuszczeniem modeli z epoki IVc z przydziałem "Wałbrzych" i "Kłodzko":
1) Czym się różni typ 102A od 102Aa?
2) W związku z ograniczonym budżetem myślałem o zakupie tylko wagonów - albo z Wałbrzycha, albo z Kłodzka - Pytanie: Czy wagon 1 klasy w latach 80-tych XXw. pojawiał się w składach dwuwagonowych? ...inaczej - 2 wagony "Wałbrzyskie" to byłby realny skład, czy raczej skład dwuwagonowy byłby bardziej realny z Kłodzka (dwie drugie klasy)?
Z tego co widaç na filmach i zdjêciach z tamtych czasów sk£ady by£y trzywagonowe na temtej linii. Ja jecha£em tamtêdy kilka razy w latach 80tych, ale wszystkie moje jazdy by£y w czterocz£onowych Bipach.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.008 33 1
Czy wagonu typu 102Aa (1 klasa) był wagonem fabrycznym czy to była późniejsza modernizacja z typu 102A:niepewny:
Tak to były wagony prosto z wytwórni ale z czasem jak pisał kol @J1974H0 były zdeklasowane jako wagony 2 klasy.
Wieczorem postaram się trochę więcej napisać na ten temat.
Rozumiem, więc zdeklasowana jedynka (Łódź Kaliska klasa 2), wydana kiedyś, to też chyba typ 102Aa, a nie 102A jak opisują to na różnych stronach...
Tak to też wagon typu 102Aa
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.008 33 1
Ryflaki od początku były również w 1 klasie, przy czym 44A miały siedzenia 2+2, 102A w układzie 2+1
Muszę tutaj sprostować powyższy wpis Kamila ;)
Wagony z rodziny 43A ( pierwszej klasy) to był typ wagonu 43A/2 a nie jak napisał Kamil 44A bo takiego typu wagonu nie było.
Z kolei jak wyżej pisałem z rodziny 102 jedynka to był typ wagonu 102Aa.

Typów i podtypów wagonów tej serii było kilka ,ale to już nie miejsce na pisanie takich informacji w tym temacie.
Pozdrawiam serdecznie
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.446 39 7

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.066 449 99
Koledzy czy aby teraz nie miały być czasem ryflaki? Ze sklepu ŚM zapowiedź zniknęła.
Niektóre sklepy podają początek listopada 2023.... na przykład modelmania z Gdańska po wpisaniu w "szukaj" hasła "Ryflak" wyświetla oferty i tak podaje /na tą chwilę/. Czy coś z tego wyjdzie? Nie wiadomo. Za to wiadomo, że z tymi terminami to różnie bywało, a sklepy zawsze 'coś' podają....
Próbowałem znaleźć info na ich temat na stronie www producenta, ale nie znalazłem. Chyba, że źle szukam.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.066 449 99
@robo mam pytanie. W kontekście planowanych teraz wagonów 102A chciałbym zapytać, czy jest szansa na odmianę 101A kiedyś tam? Pomyślałem, że skoro firma wznawia typ 102A to może była by też kiedyś szansa na dodatkową edycję poprzednika?
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.814 176 0
Mi się wydaje, że 101A miał lampy na górze, oddzielnie białe i czerwone. 102A miał lampy na dole, tylko czerwone (znaczy pewnie jak większość nowszych wagonów czerwona jest przesłona, którą można odsunąć uzyskując światło białe).
Apropos - to czy były ryflaki z wałkami gumowymi zamiast harmonii? Ma ktoś jakieś zdjęcie?
 

Podobne wątki