• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

Reakcje
84 0 0
Witam,

Po długich i niestety nieudanych poszukiwaniach w głębokich czeluściach internetu, postanowiłem zapytać się tu na forum o dwie nurtujące mnie kwestie:

Po pierwsze: Czy ma ktoś informacje o tym gdzie stacjonowały wagony Bipa w epoce IVa w DOKP Warszawa? (Według Wikipedii [Wiem, że nie można jej ufać] pierwsze zespoły Bipa pojawiły się w DOKP Warszawa w 1968r. więc stacjonowały tam też w epoce IVa. Jeżeli tak nie było to przepraszam za złe sformułowanie pytania)

Po drugie: Według wszechwiedzącej dachy opływowe zastąpiono płaskimi w 1974 roku. Nie jest to prawda, przecież są na to zdjęcia. Tu pojawia się drugie pytanie: Kiedy zaczęta i skończono zmieniać dachy. (To zdecydowanie obszerne pytanie, ale myślę, dla wielu użytkowników będzie to pomocna informacja. Mnie najbardziej interesuje wyżej wspomniane DOKP Warszawa.)

Pozdrawam
Makaronpun
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
Po drugie: Kiedy (...) skończono zmieniać dachy.
Co do dachów to należy też zauważyć, że wiele jednostek dotrwało do końca eksploatacji jeszcze z dachami "opływowymi"....więc nie było tak, że wszystkie jednostki miały dachy "płaskie"... . Pisze o tym, bo tak postawione pytanie może sugerować mniej zorientowanym, że we wszystkich jednostkach tego typu zmieniono dachy... (pytanie kiedy skończono wymieniać). Część miała z tego co wiem fabrycznie płaskie, a część fabrycznie proste. Różne dostawy.

A przy okazji.... Rivarossi mogło by wydać oliwkowy model oznaczony jako Bhp odwzorowujący zespół wagonów piętrowych z II połowy lat 80-tych XX w. (Epoka IVc-II). Ciekawe czy jeszcze wyjdzie coś takiego...
 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Witam,

Po drugie: Według wszechwiedzącej dachy opływowe zastąpiono płaskimi w 1974 roku. Nie jest to prawda, przecież są na to zdjęcia. Tu pojawia się drugie pytanie: Kiedy zaczęta i skończono zmieniać dachy....
Nikt w "Bipach" nie zmieniał dachów...

Powtórzę to co pisałem parę stron wcześniej...

Było kilka dostaw BIP różniących się wyglądem i malowaniem fabrycznym. Pierwsze kilka sztuk posiadało radiowęzeł, miały antenę na dachu. Tak samo pierwsze miały tylko 5 wywietrzników dachowych, następne sześć plus wywietrznik w części bagażowej. Oznaczenie klasy i nie/palących było w postaci tabliczek, a nie malowane. Co ciekawe poręcze wejściowe od lat 80-tych były tylko w skrajnych drzwiach...:) W danej epoce BIPy mogły wyglądać inaczej zależnie z której dostawy pochodziły i jakie przeszły naprawy. Usuwano z czasem rynienki nad oknami odprowadzające wodę. Na początku lat 70-tych podwozia były jeszcze malowane na czarno i napisy nie/palących. Później podwozia w kolorze pudła i piktogramy, ale od kiedy te malowanie wprowadzono to nie pamiętam... Pierwsze BIPy z płaskim dachem przyszły chyba w 1975r i miały tylko jedno okno czołowe.

Poszukaj sobie artykułu zamieszczonego kiedyś w Koleje Małe i Duże - chyba z roku 2007 i w artykule w ŚK 5/2001. Były tam artykuł o Bipa-ch.

Zdjęcia piętrusów z pierwszych dostaw:
http://www.historia.beskidia.pl/4841_bielsko_-_biala_dworzec_pkp_stare_zdjecie.html
http://www.historia.beskidia.pl/4839_bielsko_-_biala_na_dworcu_stare_zdjecie.html
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.707 65 3
Dachów w Bipach nie "prostowano". Modyfikacja kształtu dachu miała miejsce u producenta w trakcie produkcji. Ewentualne zmiany polegały na wymianie uszkodzonego członu. Do tego celu zakupiono w ostatnich latach produkcji zestawy 2 członowe.
 
Reakcje
84 0 0
Zawsze myślałem, że dachy były prostowane. Przepraszam jeśli kogoś wprowadziłem w błąd. Czyli wychodzi na to, że jedyny model Rivarossi z pierwszej dostawy to Bipa wrocławska. Teraz tylko pytanie, czy Rivarossi zrobi coś w epoce IVa. Po cichu licze na warszawski przydział.....
 
Reakcje
84 0 0
Mnie interesują pierwsze lata epoki IV, więc już bez napisu. Najciekawsza dla mnie wydaje się byc właśnie ta poznańska może przydział nie ten, ale epoka się chociaż zgadza.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Parę wyjaśnień i sprostowań:

Jak już koledzy wcześniej napisali, nigdy nie prostowano dachów. Zespoły z pierwszych dostaw, z dachem ściętym ukośnie na końcach, jeździły tak do końca swoich dni. Późniejsze dostawy miały dachy proste, tej samej wysokości na całej długości, różniły się też tym, że w szczytowych ścianach było po jednym oknie (w starszych były trzy okna) - o tym też już koledzy napisali. W wagonach z pierwszych dostaw na dachu były dwa rzędy po 5 wywietrzników (+ po jednym na środku, w końcowych członach). W kolejnych dostawach były dwa rzędy po 6 wywietrzników, ale ciągle jeszcze dachy był ukośnie ścięte na końcach. Dopiero od 1973 roku (wg artykułu w ŚK 5/2001) dachy były proste.
Po cichu licze na warszawski przydział.....
Nie ma na co liczyć, bo w IV epoce w Warszawie nie było Bip. Były w DOKP Warszawa, ale z tego, co wiem, nie w samej Warszawie, tylko w innych miejscach (trzeba pamiętać, że DOKP W-wa obejmowała m.in. Podlasie i Suwalszczyznę, czy rejon Płocka).
Zdaje się, że jeszcze żadna edycja modeli nie odwzorowuje wagonów z pierwszych dostaw.
Rivarossi nie, ale były modele starego Schichta/Piko: miały ścięty dach, dwa rzędy po 5 wywietrzników i pełny napis POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE między oknami.
Z pełnym napisem "Polskie Koleje Państwowe" i były z końca lat 60-tych.
Niestety, nie. Długie napisy likwidowano już wcześniej, w połowie lat 1960. W końcu epoki IIIc wiele zespołów (choć nie mam pewności, że wszystkie) miało już tylko skrót PKP na środku pudła, między oknami, przy zachowaniu starego krótkiego numeru wagonu, umieszczonego na słupku przy drzwiach.
Przecież epoka IV zaczyna się w 1970 roku
Zgodnie z normą NEM 825 PL, IV epoka w Polsce była od 1968 do 1989 roku.
 
Reakcje
84 0 0
Dziękuję za sprostowanie. Napisał pan, że podlasie było w DOKP Warszawa. Zadam w takim razie inne pytanie - czy na podlasiu stacjonowały Bipy w epoce IVa? Pytam, bo białystok to też miasto, które jest bliskie mojemu sercu.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.784 41 4
Trochę w poprzednich wpisach o modelu zakradło się błędów.
Model Rivarossiego w postaci Bipy poznańskiej z IV epoki z paskami na pudle ma dachy półokrągłe i napisy dla/nie/palących, rewizję 10.75. Wrocławska miała paski i piktogramy. Natomiast trójczłon poznański z epoki V ma dachy proste na końcach, jest bez pasków i rev 30.10.98.
SCHICHT NRD-owski miał tylko dach zaokrąglony. Ściętego (prostego) nigdy nie było w produkcji nawet po przejęciu form przez Sachsenmodelle i produkcji nawet pod szyldem Roco.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Tak, tylko powtarzam: dla mnie ścięty dach to wcześniejsza wersja (zaokrąglona). Wersja późniejsza to dach prosty - żadnego ścięcia tam nie ma.
 

Podobne wątki