• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
O patrz, tego nie zauważyłem....
... na czołach obu tych "Bip" nie ma piktogramów z czerwonymi piorunkami na żółtym tle. Oznaczenia czół w tym zakresie w obu składach chyba są jednakowe, takie jak stosowane wcześniej - przed wprowadzeniem oznaczeń na żółtym tle i o ile w przypadku Poznańskiej wydaje się, że tak ma być, to zastanawiam się, czy czoła we Wrocławskiej nie powinny mieć piktogramów takich jak Bipa z Gdyni z rev. 1980....
Z tego co kojarzę to na wrocławskich bonanzach (rewizje 1977) były zastosowane takie piktogramy ostrzegające przed wysokim napięciem sieci:

Czy więc Bipa z Wrocławia z rewizją 1978 nie powinna mieć tych piktogramów z piorunkami na czołach?
Bipa wydana jako pierwsza (Gdynia, rev. 1980 je ma).
Zasada umieszczania tego piktogramu jest następująca:
"Na wagonach ze stopniami lub drabinkami w ich bezpośredniej bliskości,
umieszczony na takiej wysokości, aby był spostrzeżony przed zbliżeniem
się do strefy niebezpiecznej. Znak musi być naniesiony na wagonach,
na których najwyżej położony stopień lub najwyższy szczebel drabiny
znajduje się powyżej 2000 mm nad główką szyny.
"
Raczej się ona nie zmieniała przez lata tylko same piktogramy...
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
Dzięki za foto. Moje rozważania na ten temat, do których się odnosisz, sprawiły, że przypomniała mi się lektura artykułu zamieszczonego kiedyś w jednym z numerów nie wydawanej już gazety Koleje Małe i Duże - chyba z roku 2007. Był tam artykuł o Bipa-ch. Na arkuszu z ilustracją autorstwa pana Krzysztofa Koja była grafika pokazująca malowania w różnym czasie. Poniżej jej fragment. Na wagonach ze ściętym dachem na których jest napis 'dla palących' (jak w modelu Bipa Poznań) czoło wygląda jak widać, ale na tych z piktogramem papierosa (jak w wagonie serii Bipa ze stacji Wrocław) już są na czole składu te grafiki z piorunami na żółtym tle, stąd moje pytanie było kilka postów wcześniej. Na modelu bowiem w obu przypadkach jest tak samo (jak na 'Bipie' Poznańskiej).

Na modelach wagonów Bipa ze stacji Poznań jak i Wrocław da się też zauważyć, że ozdobne pasy na bokach budy są podwójne. Tymczasem na grafice w gazecie, o której piszę wyżej, na wagonie z piktogramem papierosa są pojedyncze. Pojedyncze były też na pierwszym wydanym modelu ze stacji Gdynia z początku epoki IVc. Widać w Epoce IVc już się nie bawili w podwójne.
Wspomniana pierwsza grafika na poniższej fotografii przedstawia bowiem wagon z rewizją - jak pamiętam 1971 r, a druga 1987 r.

Zakładam więc, że na kolei nic nie jest do końca idealnie schematyczne..... i w tym przypadku 1978 rok - jaki jest rokiem rewizji naniesionym na modelu ze stacji Wrocław - to jeszcze był taki "okres przejściowy"....
Spody wagonów z Wrocławia (z Poznania chyba też) są całe zielone jak na drugiej grafice poniżej.

_20200724_141733.jpg



PS. Prośba do moderatora o przeklejenie dyskusji do wątku o Bipach.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.722 443 99
Modele oparte są na oryginałach. Zapewne większość z was ma to na uwadze :LOL: może więc znajdzie się ktoś, kogo zainteresuje historia tych wagonów w formie video z wieloma ciekawymi materiałami...


Od 7:39 o wersji dla PKP...
 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Na modelach wagonów Bipa ze stacji Poznań jak i Wrocław da się też zauważyć, że ozdobne pasy na bokach budy są podwójne. Tymczasem na grafice w gazecie, o której piszę wyżej, na wagonie z piktogramem papierosa są pojedyncze. Pojedyncze były też na pierwszym wydanym modelu ze stacji Gdynia z początku epoki IVc. Widać w Epoce IVc już się nie bawili w podwójne.
Wspomniana pierwsza grafika na poniższej fotografii przedstawia bowiem wagon z rewizją - jak pamiętam 1971 r, a druga 1987 r.
Było kilka dostaw BIP różniących się wyglądem i malowaniem fabrycznym. Pierwsze kilka sztuk było z radiowęzłem, miały antenę na dachu. Tak samo pierwsze miały tylko 5 wywietrzników dachowych, następne sześć plus wywietrznik w części bagażowej. Oznaczenie klasy i nie/palących było w postaci tabliczek, a nie malowane. Listwy ozdobne były demontowane w latach 80-tych podczas napraw głównych. Co ciekawe poręcze wejściowe od lat 80-tych były tylko w skrajnych drzwiach...:) W danej epoce BIPy mogły wyglądać inaczej zależnie z której dostawy pochodziły i jakie przeszły naprawy. Na początku lat 70-tych podwozia były jeszcze malowane na czarno i napisy nie/palących. Później podwozia w kolorze pudła i piktogramy, ale od kiedy te malowanie wprowadzono to nie pamiętam... Może pod koniec ep IVb zaczęto zmieniać schemat malowania? Pierwsze BIPy z płaskim dachem przyszły chyba w 1975r i miały tylko jedno okno czołowe.
 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Na modelach wagonów Bipa ze stacji Poznań jak i Wrocław da się też zauważyć, że ozdobne pasy na bokach budy są podwójne. Tymczasem na grafice w gazecie, o której piszę wyżej, na wagonie z piktogramem papierosa są pojedyncze. Pojedyncze były też na pierwszym wydanym modelu ze stacji Gdynia z początku epoki IVc. Widać w Epoce IVc już się nie bawili w podwójne.
Wspomniana pierwsza grafika na poniższej fotografii przedstawia bowiem wagon z rewizją - jak pamiętam 1971 r, a druga 1987 r.
Zdjęcia piętrusów z pierwszych dostaw:
http://www.historia.beskidia.pl/4841_bielsko_-_biala_dworzec_pkp_stare_zdjecie.html
http://www.historia.beskidia.pl/4839_bielsko_-_biala_na_dworcu_stare_zdjecie.html
Jest tam jeszcze parę ciekawych zdjęć...
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.707 65 3
No właśnie o jakich listwach Kolega eddy pisze. Ja miałem styczność z tymi wagonami od lat 70 tych i żadnych listew ozdobnych nie kojarzę. Owszem wagony te miały wzdłuż pudła malowane pasy z których w drugiej połowie lat 80 zrezygnowano. Poprostu w trakcie napraw okresowych przestano je malować.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
No właśnie o jakich listwach Kolega eddy pisze. Ja miałem styczność z tymi wagonami od lat 70 tych i żadnych listew ozdobnych nie kojarzę. Owszem wagony te miały wzdłuż pudła malowane pasy z których w drugiej połowie lat 80 zrezygnowano. Poprostu w trakcie napraw okresowych przestano je malować.
Chodzi mi o te listwy, co zaznaczyłem strzałką na zdjęciu. Chyba, ze się mylę i jest to co innego...
Bipa.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Te białe paski są namalowane, a to niżej, to rynienka do odprowadzania wody. Podobna rynienka, obejmująca trzy okna, była nad oknami w ścianie czołowej. Dobrze to widać na zdjęciach w artykule w ŚK 5/2001. Te rynienki na bocznych ścianach faktycznie później usuwano - dlaczego, nie wiem, zwłaszcza, że na szczytach zwykle pozostawiano. Ale żadnych ozdobnych listew w tych wagonach sobie nie przypominam.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Te białe paski są namalowane, a to niżej, to rynienka do odprowadzania wody. Podobna rynienka, obejmująca trzy okna, była nad oknami w ścianie czołowej. Dobrze to widać na zdjęciach w artykule w ŚK 5/2001. Te rynienki na bocznych ścianach faktycznie później usuwano - dlaczego, nie wiem, zwłaszcza, że na szczytach zwykle pozostawiano. Ale żadnych ozdobnych listew w tych wagonach sobie nie przypominam.
Może faktycznie są to rynienki, na zdjęciu słabo jest widać. Wyglądają jak listwy ozdobne... Ciągną się przez całą długość pudła wagonu....
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.707 65 3
Przez całą długość pudła wagonu ciągną się te jasne pasy w tym przypadku podwójne i były one malowane. W zadnym przypadku nie były to elementy wypukłe przykręcane lub przyspawane. Natomiast nad samymi oknami a konkretnie na ich górnej krawędzi są widoczne wystające rynienki które były przyspawane do poszycia pudła.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Może faktycznie są to rynienki, na zdjęciu słabo jest widać. Wyglądają jak listwy ozdobne... Ciągną się przez całą długość pudła wagonu...
Nie ciągną się na całą długość wagonu. Dla uporządkowania tematu, wykorzystałem zdjęcie wagonu z pierwszej dostawy, zamieszczone w niemieckiej książce:

Bipa_rynienki.jpg
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Listw ozdobnych na tych jednostkach nie było. Fabrycznie były 4 malowane pasy 3 kość słoniowa na ścianach bocznych i jeden czarny na styku koloru szarego i zielonego (krawędź załamania dachu) "dookoła".
Przy okazji
- dodatkowe wywietrzniki nie były nad przedziałem bagażowym tylko nad komora przetwornicy elektromaszynowej oświetlenia (do jej chłodzenia) - od wykonania 130 (dostawa 1974) przetwornice zlikwidowano i wywietrzniki też - zastąpiły je indywidualne w oprawach świetlówek;
- na ww rysunkach w KMiD jest nieścisłość tj oznaczenie palący/niepalący powinno być na przemian czyli poczynając od członu A niepalący,palący,niepalący,palący;
- boczne powierzchnie ostoi zaprzestał malować producent od (prawdopodobnie) wykonania 131 czyli od dostaw 1975.
 

Podobne wątki