Jak już wspomniałem, większość moich modeli wagonów "Rheingolda 1962" to wyroby Limy, które uważam za bardzo dobre. Lima miała dawniej w ofercie również dość uproszczone i skrócone modele, stąd być może nienajlepsza, za to dość powszechna opinia o tym producencie. W tym wątku zajmujemy się jednak tylko wyrobami z linii "modelowej", a nie "zabawkowej", o pełnej długości, jakie Lima produkowała już 30 lat temu. Miałem w rękach modele starszej wersji i zrobiłem całą serię zdjęć, które zresztą były wykorzystane w wymienionych przeze mnie wczoraj artykułach Andrzeja Etmanowicza. Dziś dwa najciekawsze wagony "Rheingolda": unikatowy w Europie wagon obserwacyjny i "garbaty" restauracyjny, również dość niecodziennej budowy. Trzeba tu dodać, że dwa prawdziwe wagony panoramiczne z drugiej serii (1963) różniły się dwoma szczegółami od pierwszej serii z 1962: te wcześniejsze miały w przezroczystej kopule 8 małych okien z boku, a pod nimi był napis RHEINGOLD. Dwa wagony z drugiej serii, przeznaczone w zasadzie dla składu "Rheinpfeil", miały cztery większe okna i napis DEUTSCHE BUNDESBAHN. Niżej zdjęcia - najpierw modele w starszej wersji, dalej te nowsze:
A teraz trochę szczegółów. Nowe modele pochodzą już z czasów, kiedy Lima weszła w skład koncernu Hornby. Niestety, z poprawą konstrukcji modeli pojawiły się błędy merytoryczne: mój wagon obserwacyjny ma cztery duże okna na boku kopuły, co oznacza, że pochodzi z drugiej serii. Ma jednak niewłaściwy numer i napis RHEINGOLD, jak wagony z pierwszej serii. Wagony z nowszej produkcji Limy mają też nieco inne, cieplejsze kolory. Nie potrafię powiedzieć, które barwy, te ze starszych modeli, czy te nowsze, są bardziej prawidłowe. Nawet porównanie z wzornikami RAL nie daje mi jednoznacznej odpowiedzi. Według posiadanej przeze mnie literatury kolor kremowy to RAL 1001, niebieski to RAL 5013, a szary dół to RAL 7021. Kolorowe zdjęcia oryginałów z dawnych lat też nie na wiele się przydają, bo wierność odwzorowania w takich szczegółach też nie jest stuprocentowa.
Istnieje także wersja "pośrednia" modeli, jeszcze sprzed przejęcia Limy przez Hornby. Jest to zestaw z serii Lima Collection. Te modele mają już nową konstrukcję, z delikatnymi ramkami okien, ale malowanie w wersji starszej. Tam nie ma wymienionych wyżej błędów, ale dalej nie wiem, które kolory, nowe czy stare Limy są bardziej prawidłowe. Nie dysponuję jednak zdjęciami tych modeli.
Kolega Jarząbek pokazał już wcześniej model wagonu restauracyjnego w wersji już po wycofaniu z eksploatacji. O losach prawdziwych wagonów po ich wycofaniu z "Rheingolda" i o ich modelach w takiej wersji porozmawiamy na zakończeniu omawiania rozkładowych pociągów "Rheingold".
A teraz trochę szczegółów. Nowe modele pochodzą już z czasów, kiedy Lima weszła w skład koncernu Hornby. Niestety, z poprawą konstrukcji modeli pojawiły się błędy merytoryczne: mój wagon obserwacyjny ma cztery duże okna na boku kopuły, co oznacza, że pochodzi z drugiej serii. Ma jednak niewłaściwy numer i napis RHEINGOLD, jak wagony z pierwszej serii. Wagony z nowszej produkcji Limy mają też nieco inne, cieplejsze kolory. Nie potrafię powiedzieć, które barwy, te ze starszych modeli, czy te nowsze, są bardziej prawidłowe. Nawet porównanie z wzornikami RAL nie daje mi jednoznacznej odpowiedzi. Według posiadanej przeze mnie literatury kolor kremowy to RAL 1001, niebieski to RAL 5013, a szary dół to RAL 7021. Kolorowe zdjęcia oryginałów z dawnych lat też nie na wiele się przydają, bo wierność odwzorowania w takich szczegółach też nie jest stuprocentowa.
Istnieje także wersja "pośrednia" modeli, jeszcze sprzed przejęcia Limy przez Hornby. Jest to zestaw z serii Lima Collection. Te modele mają już nową konstrukcję, z delikatnymi ramkami okien, ale malowanie w wersji starszej. Tam nie ma wymienionych wyżej błędów, ale dalej nie wiem, które kolory, nowe czy stare Limy są bardziej prawidłowe. Nie dysponuję jednak zdjęciami tych modeli.
Kolega Jarząbek pokazał już wcześniej model wagonu restauracyjnego w wersji już po wycofaniu z eksploatacji. O losach prawdziwych wagonów po ich wycofaniu z "Rheingolda" i o ich modelach w takiej wersji porozmawiamy na zakończeniu omawiania rozkładowych pociągów "Rheingold".