• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poznań – Targi Hobby 2022 / 29-30 Października 2022 r.

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.744 38 3
O Netscape też się kiedyś mówiło, że będzie "wieczne" ;) A czy dzisiaj ktoś pamięta
Hehe, klasyk tamtych czasów, używałem na uczelni w systemie Unix. @Marcus-Polonus, kiedyś na tym forum też się wklejało zdjęcia z różnych zewnętrznych repozytoriów (np. imageshack), ale po krótszym lub dłuższym czasie one właśnie "znikały". Natomiast to, co się umieści tu na forum, będzie istnieć przez czas istnienia forum, czyli dostępne dla nas wszystkich...
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
274 2 0
Dobra, skoro tak się czepiacie :p to ujmę to tak:
Musiałbym skompresować około 140 zdjęć do 2Mb, bo większych forum nie przyjmuje, a teraz nie chce mi się tego robić. :p
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.744 38 3
fora też znikają (martel). No ale to inna bajka... ;)
Dlatego bardzo przydatne skróty klawiszowe to Ctrl-S oraz Ctrl-P, do wyboru co kto lubi. Albo, dla desperatów lubiących zakisić wszystko u siebie, jakieś automatyczne zapisywacze całych serwisów ; ) Ale czy wtedy nie ocieramy się o szaleństwo xd

@Marcus-Polonus Nie czepiamy się, tylko taka jest tu nasza wieloletnia praktyka, nie bierz tego do siebie osobiście, po prostu tak to zawsze wyglądało...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
- A ty to kto?
Gawryluka "zjadło"
- A to ma być jakieś podchwytliwe pytanie? Może być "Święty Mikołaj"?
- Nie no tak tylko pytam, bo pojawiła się sugestia, że ciebie nie ma?
- Że słucham co pardąsiu? Wszędzie mnie pełno. Są dowody!
- No właśnie! Przecież są dowody. O tu zobacz zdjęcie z odbioru nowych wysięgników - jesteś ten z kaskiem w ręku.
Gawryluk bez kasku.jpg

Albo tu zdjęcia archiwalne. No to ta przygoda z piwem "Dojlidy", chciałeś skorzystać z toalety w wagonie ale "Dojlidy" i upał nie pozwoliły ci się wspiąć na stopnie wagonu. O tam daleko z boku po prawej, przy wagonie widzisz? .......
Gawryluk korzysta z toalety.JPG

I tak się zmęczyłeś, że musiałeś troche pospać, kiedy reszta łamała sobie głowę jak zrobić sieć trakcyjną by się nie zrywała...
Gawryluk odpoczywa.JPG


No to żeś wybrał zdjęcia. Dziękuję ci bardzo. Albo nieprzepisowa goła głowa albo JEDYNY raz kiedy wypiłem piwo PO PRACY i tylko chciałem wam potowarzyszyć. Może wrócimy już do Poznania?
Oki. Chciałem dobrze. No tak w ogóle to zdjęć z Hobby 2022r nie mamy zbyt dużo. W tym roku nie jeździliśmy taborem ani razu. Cała nadzieja w "Podlaskich Bliźniakach". My za to mamy film dzięki Arkowi i Łukaszowi z NZP ale jego obróbka zajmie nam trochę czasu.
Zaczynamy. Najpierw Wierzbowo. Po raz pierwszy byliśmy na tej stacji. Jej wielka zaleta to wkomponowany układ bocznic, dzięki czemu nie była to zwykła mijanka tylko miejsce gdzie można było także pomanewrować.
Nastawnia.
Wierzbowo nastawnia.jpg

Dworzec
Wierzbowo dworzec.jpg

Fragment bocznicy.
Wierzbowo silos.jpg

Bardzo ciekawy i dla nas nowy był piękny most nad nieco wyschniętą rzeką.
Most 1.jpg

Most 2.jpg

- Furmanka i bańki z mlekiem! Ten most to gdzieś u nas? Na Podlasiu? - pytam z sentymentu, nie patrz tak na mnie. Wiem, że teraz wszystko się zmienia i standard życia w Polsce wyrównuje się..... No już dobra, dobra. Uspokój się. Gawryluk spojrzał na mnie tak surowym wzrokiem, że się musiałem wycofać z tego niby żartu ale chyba tak naprawdę to jakiegoś kompleksu, który we mnie gdzieś tkwi, a za którego wytępienie odpowiedzialny się czuje Gawryluk właśnie.
Ciekawostką była nowa koncepcja budowy peronu jeśli dobrze pamiętam na przystanku osobowym Ewiki. Akurat Ewy i inne kobiety mogłyby być niezbyt zadowolone zwłaszcza, gdyby chciały podróżować w butach na obcasach ale zastosowanie szutru dało w zamian inne korzyści, które to bez trudu mogą skompensować wszelkie niedogodności. Na takim peronie nie wystąpią bowiem nigdy kałuże, nikomu też nie wpadnie do głowy przybierające już formę plagi jeżdżenie rowerem po peronie. Tłuczeń nie będzie też jak na przykład beton odbijać ciepła w upalne dni.
Peron z tłuczna.jpg

Gawryluk poklepał mnie po ramieniu i zapytał czy nie chciałbym porozmawiać o tłuczniu na naszej stacji. Był to cios poniżej pasa więc zamilkłem.
Stawy, podobnie jak Wierzbowo mają ogromny potencjał dzięki możliwości prowadzenia manewrów. Znamy je bardzo dobrze i bardzo lubimy. Tu zdjęcie budynku ale na filmie będzie przejazd przez całą stację.
Stawy.jpg

A skoro już jesteśmy przy literce "S", to w tym roku na szlaku H0 był także bardzo miły akcent dla lotników w tej samej skali.
Szybowiec.jpg

Ciąg dalszy nastąpi :)
 
Ostatnio edytowane:

JanuszJ

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
T M M
Reakcje
230 7 0
Szanowny Panie Gawryluk.
Nieco rzeka wyschnięta jest, bo śniegi zeszły :)
Ale na wiosnę to czasami strach po mostku przejechać furmanką, tak trzęsie, że w bańkach masło się wytrąca. I w mleczarni marudzą ... ale osełką masła nie pogardzą.
Nawet maszyniści wolą szybko przemknąć, coby tą wiosenną rozjuszoną rzekę mieć za sobą.
Z poważaniem
Zamiejscowy
Wiadukt_kolejowy_Wisla_LK_191_ul_Dziechcinka_ul_Dziechcinka_Wisla_8950369.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
BIERNATOWO
Budowę stacji Biernatowo można śledzić na naszym Forum. Na Hobby można było zobaczyć imponującą przekaźnikownię. Z Gawrylukiem bardzo zazdrościliśmy umiejętności w tworzeniu tego typu układów. Wielkość przekaźnikowni robiła wrażenie. Co mniejsze parowozy uciekały nie patrząc na sygnalizację na myśl, że mogłyby uczestniczyć w jej przetransportowaniu.
Biernatowo.jpg

Ale prawda jest taka, że jak się obejrzy film z przejazdu, to widać, że urządzenia srk działają tam profesjonalnie jak na prawdziwej kolei. Układ torów jest bardzo uproszczony. Tylko jeden tor jest dwukierunkowy. Dwa pozostałe są jednokierunkowe. Nie ma sygnalizacji manewrowej, więc dodatkową zabawę będzie w przyszłości dawała sygnalizacja ręczna z użyciem trąbki sygnałowej i chorągiewki.
PORT WROCŁAW
Port jest tak obfotografowany, że już zostało mi tylko zająć się szczegółami, które wydają się być bardzo ważne. Pierwszy z nich to wreszcie upragniona odpowiedź dla Kolegi @Alek , który w dziale Infrastruktura i budownictwo błaga o pomoc gdzie można kupić sedesy i umywalki. Bardzo proszę. Tu.
Port 2.jpg

Na drugi ważny szczegół zwrócił mi uwagę Kolega Gawryluk. Jest bowiem miłośnikiem zwierząt (może ktoś pamięta, że kiedyś opowiadałem, że potrafi się dzielić kanapką nawet z muchą). Zauważył on bowiem, że OD ROKU !!!! nie wyprowadzono z wagonu krów. Tak samo smutno patrzyły podczas Hobby w 2021r. @Artur ! Czy Ty chociaż odbierasz ich nawóz? Czy to taki sposób na "small business"?
Port 3.jpg

Czy to ze względu na ten śmierdzący business nie zamontowałeś jeszcze drzwi w magazynach? Żeby się wietrzyło?
Port 1.jpg

Nie mamy z Gawrylukiem usprawiedliwienia na to, że nie sfotografowaliśmy elewatorów oprócz tego, że zabrakło czasu. Liczę, że zrobił to ktoś inny i jak minie mu "leń", to wklei zdjęcie do tego wątku poświęconego Hobby 2022. W tym roku Elewatory w Maciejkach i Port Wrocław były na jednej odnodze głównej dwutorowej magistrali z Solecka do Chociczy. Pojedynczy tor odchodził w bok z Posterunku Odgałęźnego Jaskółki. Rozkład jazdy uwzględniał jazdy pociągowe oraz manewrowe między bocznicowe. Podejrzewam, że zboże z elewatorów było przeładowywane do statków i magazynów w porcie. A może kierunek był odwrotny i przezorny Zytom szykował zapasy na trudną zimę? Niestety to, co się działo muszą opisać osoby, które obsługiwały bocznicę. Na pewno w epoce IV jeździły Gags-y a w VI wagony silosy zbożowe (i to nawet z zagranicy). Część z nich także na trasie Port/Elewatory - Białystok. Były pełne ale nie wiem, czy napełnione w Porcie Wrocław czy Maciejkach. Gawryluk przejmował wszystkie listy przewozowe, a teraz zasłania się niepamięcią po przebytym Covidzie.
Z Chociczy ta widoczna gałązka na prawo prowadziła do stacji Białystok Ciebaczki, czyli do stacji na której z Gawrylukiem spędziliśmy cały czas.
7 HB linia do Białegostoku.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
Nie wiem czy ktoś szukał filmów z Targów na you tube. Zastanawiam się, czy jest sens jeszcze umieszczać moje, bo te pokazują cały szlak. Ciekawe dlaczego właściciel nie chciał ich tu pokazać? Przecież chyba mu się podobało na imprezie, a tu czekają na pokaz fani? Może nie jest użytkownikiem tego forum?
Wrzucam linki. Filmy przejrzałem chyba już z 5 razy :)
(2) Makieta modułowa HaZero na Targach Hobby 2022 - YouTube

(2) MTP Hobby 2022 HaZero cz. 2 - YouTube

(2) HaZero H0 PMT 2022 Makieta modułowa TMM - YouTube

(2) HaZero H0 PMT 2022 Makieta modułowa TMM cz. 4 - YouTube
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
BIAŁYSTOK CIEBACZKI.
O tym będzie najwięcej, bo cały czas Hobby spędziłem tutaj. Jak zawsze bardzo dziękuję wszystkim Kolegom z HAZERO, że wciąż mają do mnie cierpliwość i pamiętają o mnie i zapraszają do wspólnej zabawy. Kłaniam się Wam nisko. W tym roku obsada stacji była największa w historii. Oprócz Kolegi Gawryluka, znowu udało się zachęcić Karola i Marcina czyli "Podlaskich Bliźniaków". Nie lubią tego określenia za bardzo ale jakoś tak fajnie do nich przylgnęło i jest w sumie takie miłe, że chyba tak już musi zostać :) . Była także delegacja z Nostalgii Za Parą czyli Arek i Łukasz. Planowane dla nich było prowadzenie szkoły maszynistów lokomotyw manewrowych na terenie stacji (ale o tym za chwilę). W tym bowiem roku Białystok Ciebaczki powiększył się o układ bocznic, który w przyszłości ma być stacją postojową dla EZT-ów (i to wszystkich producentów ;-) ), a w tym roku pełnił funkcję wagonowni. "Mózg" organizacji ruchu, czyli twórca rozkładu jazdy, czyli Hubert, specjalnie na tę okoliczność zaplanował wymianę wagonów pasażerskich, które po przyjeździe do Białegostoku miały być odstawione na czyszczenie, a na szlak wysyłane były wagony przygotowane w wagonowni (tj odfekalnione w V i VI epoce, a wyszorowane we wszystkich epokach). Do leżącego na uboczu Białegostoku miały przyjeżdżać krótkie składy lokalne ale zdarzały się długie pociągi dalekobieżne. Trzeba więc było działać. I tu jest miejsce na wielkie podziękowania dla Karola. No muszę powiedzieć, że nie pamiętam abym kiedykolwiek miał z kimś tak dobrą więź zakręcenia kolejkowego. Nawet chyba z Gawrylukiem nie szło mi tak dobrze. Karol jest maszynistą manewrowym i spędzał cały czas w swoim "Trzmelaku". Był więc pod każdym względem pomocny i można mu było powierzyć każde zadanie przewozowe. Jak było mniej pracy manewrowej zabierał wagony czyszczące i szlifował szyny. Znał stację od podszewki i wiedział o wszystkich jej słabościach, co przyczyniło się do niemal bezproblemowej jazdy po wszystkich jej zakamarkach. Nie miałem wyboru. Musiałem zaproponować mu funkcję kierownika manewrów i od tego czasu plany przebiegów ustalaliśmy razem. A jak pisałem było co robić.
EPOKA IV/V/VI
Na stacji postojowej przy jednym torze znajdował się peron techniczny. To pod kątem przyszłych Flirtów, Dartów czy Pendolino, aby łatwiejsze było zaopatrzenia wagonów restauracyjnych i barowych. W tym roku stały tam wagony sypialne i restauracyjne.
8 HB tpry wagonowni.jpg

4 HB wagonownia  WLAB.jpg

3 HB wagonownia  WARS.jpg

A kiedy robiło się tłoczno i trzeba było długie składy rozformowywać nadchodził ze swoją "Bogdanką" On - Karol.
Tu manewruje przy typowym składzie lokalnym.
5 HB Bogdanka.jpg

Tu walczy z jakąś dalekobieżną gąsienicą z wagonami, że co? Pierwszej klasy? U nas? Na uboczu?
10 HB Bogdanka w akcji.jpg

2 HB wagonownia.jpg

A tutaj widać jak Karol czeka na odjazd osobowego do Solecka i przyjazd składu osobowego z Chociczy aby metodą "kanapkową" (to jego autorskie, jakże trafne określenie), jednym ruchem zabrać stare i podstawić nowe wagony. Tylko dzięki temu (inwencji kierownika manewrów) mieściliśmy się w często bardzo napiętym rozkładzie jazdy.
11 HB Bogadanka czeka.jpg

Czasem wagonownia stawała się torami odstawczymi dla lokomotyw. Niestety nie udało się dokończyć elektryfikacji. Kiedy więc Instruktor Maszynista Marcin wracał zmęczony swoim Bykiem można było być świadkiem braterskiej więzi "Podlaskich Bliźniaków". Karol, mimo zmęczenia całodzienną pracą i brzęczeniem Trzmelaka natychmiast zgłaszał się do dyżurnego ruchu (czyli do mnie) omawiał plan manewrów, łapał na hak swoją Bogdanką Byka i wstawiał go na teren wagonowni aby nikt przez noc przypadkiem nie zostawił jakiś bohomazów czy doprowadził do innych dewastacji tej wychuchanej i wymuskanej przez Marcina lokomotywy.
1 HB ET22.jpg

Ciąg dalszy nastąpi...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
EPOKA III/IV
Stylizowana na nowoczesną infrastruktura stacji postojowej nie za bardzo pasowała do epok III i IV. Całe szczęście, że na pamiątkę ginącej już chyba bezpowrotnie sygnalizacji na stacji Białystok Centralny i Białystok Towarowy, udało mi się wywalczyć wykorzystanie wycinanych tam tarcz do oznakowania miejsca zatrzymania przed punktami kontrolnymi na budowanej stacji postojowej.
EP IV 3.jpg


Prawda o III i IV epoce na stacji Białystok Ciebaczki jest jednak taka, że o ile Fiatowi mogłem zagwarantować paliwo (mamy dystrybutory), o tyle z parowozami miałem ogromy stres.

EP IV 11.jpg

Mniej bałem się o Ty42 no bo tam zapas wody duży. Ale już Tekatka przyprawiała mnie o wzmożoną potliwość. Na szczęście Chocicza była w pobliżu.
Twardziel Ty42
EP IV 6.jpg


Tutaj Osiołek i Ty42. Czy większy brat w razie potrzeby podzieliłby się węglem i wodą? A przecież węgiel lokomotyw towarowych ma inną kaloryczność niż pasażerskich.
EP IV 5.jpg

A co gdyby trzeba było obrócić parowóz?
Największy miałem stres tutaj. Maszynista Tekatki zgłosił chęć pobrania węgla i wody, bo z niewiadomych przyczyn dyspozytor przydzielił mu ciężki skład towarowy, który miał być składem zdawczym. No był to skład zdawczy tyle, że z cementowni i co ja mogę na to poradzić? Poprosiłem aby jakoś tak oszczędnie jechał, żeby mu do Chociczy starczyło, a tam już sobie dyżurny ruchu Karol poradzi, bo stacja jest w bardziej dopasowanej do parowozów epoce. Chyba dojechał, bo Chocicza zwolniła szlak.
EP IV 10.jpg

Były też akcje rodem z IV epoki. Sam pamiętam, jak kiedyś w Łodzi Fabrycznej nielegalnie wchodziło się na teren wagonowni i potajemnie zajmowało miejsca w wagonach, które później były podstawiane na stacji. A to dlatego, że na peronach czekały już tłumy pasażerów i działy się dantejskie sceny podczas wsiadania. Nie nazywało się takiego postępowania cwaniactwem tylko "dbałością o bezpieczne wchodzenie do pociągu przy wykorzystaniu wiedzy kolejowej". Taką wiedzą wykazali się widoczni na zdjęciu pasażerowie.
EP IV 9.jpg

Epoka pary była okazją do wyciągnięcia z bocznicy wagonu pocztowo-bagażowego.
EP IV 2.jpg

Jest to białostocki ambulans. Jeździł jednak z poznańskimi wagonami drugiej klasy.
EP IV 1.jpg

Jest jeszcze jedna bardzo dla mnie miła rzecz. Wejście do epoki pary stworzyło okazję, dla wjazdu na tory Białegostoku składów PMM. Moją ambicją jest przestrzeganie zasad PMM w nowożytnych epokach. Czyli żadnej jazdy na widoczność, dbałość o realizm nie tylko taboru i infrastruktury ale i ruchu pociągów. Oczywiście nie mam szans, bo nie mam umiejętności ale cel mam. Bardzo mi więc miło było sfotografować skład szykujący się do drogi z włączonymi światłami końca pociągu. W ogóle, to przy okazji dodam, że coraz więcej osób dba o oznaczenia końca składu pociągu. To może oznaczać, że już za kilka lat kolejkowi dyżurni ruchu będą musieli sobie przypomnieć o zapomnianym już obowiązku obserwacji składu i sygnałów końca pociągu.
EP IV 8.jpg

Aby mi uświadomić jak daleka jest jeszcze moja droga do doskonałości, Tekatka Dominika dostawała czkawki tylko na jednej stacji na całej tegorocznej sieci - na stacji Białystok Ciebaczki.
 

Podobne wątki