Witam wszystkich.
Pretekstem do napisania tego postu jest wydanie przez Alegratkę zestawu nowych kalkomanii dla taboru w epoce II a przede wszystkich kalk dla węglarek serii Wdd. Jednak uważna lektura opisu przeznaczenia zrodziła u mnie spore wątpliwości. Dlaczego? Już opisuję.
Otóż w książce "Wagony Towarowe" Przeździeckiego - reprint z 1937 - można wyczytać:
"Zbudowane przez Polskie Koleje Państwowe 2-osiowe węglarki są 3 typów: C II, C IIa, i C IIb...".
W tym miejscu następują rysunki, przy czym dla każdego typu jest widok z budką jak i bez. Ja te rysunki umieszczę pod poniższymi cytatami. Dalej czytamy: "Ściągi, usztywniające ściany boczne, są u węglarek typu C II, z płaskownika o wymiarach 65x7 mm, a u węglarek typów C IIa i C IIb, z kątownika 65x55x8mm.
Ściągi te są przymocowane:
a - u węglarek typu C II po przekątnej ścian bocznych z jednej i drugiej strony drzwi:
b - u węglarek typu C IIa po przekątnej pomiędzy słupkiem narożnym a sąsiednim bocznym, oraz pomiędzy przydzrzwiowym i sąsiednim bocznym:
c - u węglarek typu C IIb tylko po przekątnej pomiędzy słupkiem przydrzwiowym i sąsiednim bocznym:
Dalej czytamy:
"Oszalowanie drzwi węglarek typów C II i C IIa jest drewniane a oszalowania drzwi węglarek typu C IIb są tloczone z 5 mm blachy żelaznej, obwodziny zaś podłogowe są pod drzwiami wzmocnione za pomocą podciągów.". Jest jeszcze jest tabelka z podanymi różnicami jeśli chodzi o resory i wymiary. I tak autor pisze, że węglarka CII ma 11 piór w resorze, CIIa - 12 a CIIb - 13.
Podane w ten sposób dane uporządkowały moją skromną wiedzę do czasu kiedy nie przeczytałem opisu do interesujacej mnie kalki:
"2-osiowa węglarka budowy normalnej, bezhamulcowa, typ CIIa. Epoka II. Węglarka budowy wymiennej grupy Königsberg, niemiecka seria Om21. Budowane były w latach 1924-1941. Polskie węglarki typ budowy CII były konstrukcyjnie i parametrami zbliżone do niemieckich grupy Königsberg".
Model węglarki typu Om21 dostępny jest np. u Brawy i to zarówno w wersji z budką jak i bez:
Tyle, że patrząc na rysunki i czytając opis Przeździeckiego tego typu węglarka to polski typ CIIb a nie jak w opisie CIIa. Przypomniałem sobie że w "Atlasie wagonów towarowych" Terczyńskiego jest zdjęcie i opis takiego wagonu, co prawda zbudowanego po wojnie ale jeszcze według dokumentacji przedwojennej. W Atlasie czytamy: "... Pierwowzorem polskiego wagonu typu CIIa produkowanego od lat 20. była znormalizowana węglarka niemieckiej budowy związkowej z 1913. ... Wagony miały zestawy kołowe na łożyskach ślizgowych o średnicy czopa 115, resory 13-piórowe...". I w tabelce podany jest typ CIIa budowany w Ostrowcu.
A tutaj zdjęcie:
I tu pytanie. Czy powyższy wagon to CIIa czy CIIb? Na czym polega rozbieżność, czy jest to czyjś błąd czy po prostu jakiś niuans, którego nie rozumiem? Poniżej zdjęcia dwóch przedwojennych węglarek dostępnych na stronie "Archiwum postępu":
Jak rozumiem na górnym zdjęciu jest sporna CIIa lub CIIb natomiast na dolnym CII. Jeśli to drugie zdjęcie to CII to znaczyłoby, ze opisu Przeździeckiego też nie należałoby traktować jako jedynie słusznego, bo według niego węglarka powinna mieć oszalowanie drzwi drewniane, a jakie ma każdy widzi.
Dodam jeszcze, że na stronie PSMK w zakładce "Zbiory" są zdjęcia i opisy trzech wagonów (jednego przedwojennego i dwóch powojennych) wyglądających i oznaczonych zgodnie z tym co napisał Przeździecki czyli CIIb. Natomiast w katalogu wagonów z 1977 też jest taki wagon z 1946 ale z oznaczeniem CIIa.
Pomoże ktoś - o ile oczywiście dotrwał do końca?
Pretekstem do napisania tego postu jest wydanie przez Alegratkę zestawu nowych kalkomanii dla taboru w epoce II a przede wszystkich kalk dla węglarek serii Wdd. Jednak uważna lektura opisu przeznaczenia zrodziła u mnie spore wątpliwości. Dlaczego? Już opisuję.
Otóż w książce "Wagony Towarowe" Przeździeckiego - reprint z 1937 - można wyczytać:
"Zbudowane przez Polskie Koleje Państwowe 2-osiowe węglarki są 3 typów: C II, C IIa, i C IIb...".
W tym miejscu następują rysunki, przy czym dla każdego typu jest widok z budką jak i bez. Ja te rysunki umieszczę pod poniższymi cytatami. Dalej czytamy: "Ściągi, usztywniające ściany boczne, są u węglarek typu C II, z płaskownika o wymiarach 65x7 mm, a u węglarek typów C IIa i C IIb, z kątownika 65x55x8mm.
Ściągi te są przymocowane:
a - u węglarek typu C II po przekątnej ścian bocznych z jednej i drugiej strony drzwi:
źródło: "Wagony towarowe" - Przeździecki
b - u węglarek typu C IIa po przekątnej pomiędzy słupkiem narożnym a sąsiednim bocznym, oraz pomiędzy przydzrzwiowym i sąsiednim bocznym:
źródło: "Wagony towarowe" - Przeździecki
c - u węglarek typu C IIb tylko po przekątnej pomiędzy słupkiem przydrzwiowym i sąsiednim bocznym:
źródło: "Wagony towarowe" - Przeździecki
Dalej czytamy:
"Oszalowanie drzwi węglarek typów C II i C IIa jest drewniane a oszalowania drzwi węglarek typu C IIb są tloczone z 5 mm blachy żelaznej, obwodziny zaś podłogowe są pod drzwiami wzmocnione za pomocą podciągów.". Jest jeszcze jest tabelka z podanymi różnicami jeśli chodzi o resory i wymiary. I tak autor pisze, że węglarka CII ma 11 piór w resorze, CIIa - 12 a CIIb - 13.
Podane w ten sposób dane uporządkowały moją skromną wiedzę do czasu kiedy nie przeczytałem opisu do interesujacej mnie kalki:
"2-osiowa węglarka budowy normalnej, bezhamulcowa, typ CIIa. Epoka II. Węglarka budowy wymiennej grupy Königsberg, niemiecka seria Om21. Budowane były w latach 1924-1941. Polskie węglarki typ budowy CII były konstrukcyjnie i parametrami zbliżone do niemieckich grupy Königsberg".
Model węglarki typu Om21 dostępny jest np. u Brawy i to zarówno w wersji z budką jak i bez:
źródło: Brawa
Tyle, że patrząc na rysunki i czytając opis Przeździeckiego tego typu węglarka to polski typ CIIb a nie jak w opisie CIIa. Przypomniałem sobie że w "Atlasie wagonów towarowych" Terczyńskiego jest zdjęcie i opis takiego wagonu, co prawda zbudowanego po wojnie ale jeszcze według dokumentacji przedwojennej. W Atlasie czytamy: "... Pierwowzorem polskiego wagonu typu CIIa produkowanego od lat 20. była znormalizowana węglarka niemieckiej budowy związkowej z 1913. ... Wagony miały zestawy kołowe na łożyskach ślizgowych o średnicy czopa 115, resory 13-piórowe...". I w tabelce podany jest typ CIIa budowany w Ostrowcu.
A tutaj zdjęcie:
źródło: "Atlas wagonów towarowych" - Terczyński
I tu pytanie. Czy powyższy wagon to CIIa czy CIIb? Na czym polega rozbieżność, czy jest to czyjś błąd czy po prostu jakiś niuans, którego nie rozumiem? Poniżej zdjęcia dwóch przedwojennych węglarek dostępnych na stronie "Archiwum postępu":
źródło: strona internetowa "Archiwum Postępu"
źródło: strona internatowa "Archiwum Postępu"
Jak rozumiem na górnym zdjęciu jest sporna CIIa lub CIIb natomiast na dolnym CII. Jeśli to drugie zdjęcie to CII to znaczyłoby, ze opisu Przeździeckiego też nie należałoby traktować jako jedynie słusznego, bo według niego węglarka powinna mieć oszalowanie drzwi drewniane, a jakie ma każdy widzi.
Dodam jeszcze, że na stronie PSMK w zakładce "Zbiory" są zdjęcia i opisy trzech wagonów (jednego przedwojennego i dwóch powojennych) wyglądających i oznaczonych zgodnie z tym co napisał Przeździecki czyli CIIb. Natomiast w katalogu wagonów z 1977 też jest taki wagon z 1946 ale z oznaczeniem CIIa.
Pomoże ktoś - o ile oczywiście dotrwał do końca?