Tylko jest taki problem, że nieco wcześniej pod Lidą w kwietniu 1919 r. zdobyto część sowieckiego pociągu pancernego i obsadzono częścią załogi P.P.2 "Śmiały"i ta improwizowana jednostka także nazywała się także "Śmiały-szeroki" (zachowało się tylko takie marne gazetowe zdjęcie z opisem o zdobyciu sowieckiego pp).....
Czyli za początek istnienia p.p. "Śmiały szeroki" można uznać kwiecień 1919 ??? Proszę, zwróć uwagę, że sam napisałeś, sześć postów wyżej:
Szerokotorowy pociąg pancerny P.P.19 "Śmiały-szeroki"(istniał od maja 1919 -do maja 1920)...
... czy masz na myśli dwa, różne pociągi o identycznej nazwie "Śmiały szeroki" ?
nieco wcześniej pod Lidą w kwietniu 1919 r. zdobyto część sowieckiego pociągu pancernego i obsadzono częścią załogi P.P.2 "Śmiały"
Zastanawiam się nad tym, czy w obu przypadkach (Lidy i Wilna) nie chodzi o ten sam pociąg (lub jego część), zdobyty w miejscowości Lida ? Patrząc na Kronikę p. p. "Śmiały", której fragment strony nr 7 zaprezentowałem we wpisie
#2.326, kilka wierszy wyżej od informacji w której pada data 8 maja i Wilno, jest wzmianka właśnie o Lidzie, do której "Śmiały" - wg Kroniki, udaje się 28 kwietnia, z Baranowicz przez Wołkowysk. Natomiast z dostępnej literatury historycznej można się dowiedzieć, że Lida została odbita z rąk Bolszewików, po ciężkich walkach prowadzonych 16 i 17 kwietnia 1919 r. i wówczas też, zdobyto tam m.in. pociąg pancerny. Może było tak, że zdobyty w Lidzie pociąg (lub jego część), został po jakimś czasie "przerzucony" do Wilna, linią skierowaną bezpośrednio na północ (długości ok. 90 km.), przez Jaszuny ? Jeżeli tak było, to może nastąpiło to np. po 28 kwietnia, kiedy do Lidy przybył "Śmiały". Wówczas to, część jego załogi mogła być wykorzystana do obsadzenia "przerzucanego" składu, który - z różnych przyczyn - mógł być ostatecznie formowany dopiero w Wilnie ? Zakładając, że był to ten sam pociąg, czy wówczas można uznać, że był to już (w kwietniu) "Śmiały szeroki" ? Czy jednak dopiero sformowanie pociągu (i nadanie nazwy) odbyło się 8 maja w Wilnie, kiedy dowództwo nad nim objął ppor Biega
Fot. niżej - trasa hipotetycznego przemieszczenia zdobytego pociągu pancernego z Lidy do Wilna w kwietniu / maju 1919 (mapa schematyczna sieci kolejowej Rosji z 1912 r.)
Mam też pytania, odnośnie nazw pociągów pancernych. Czy było to normą, że p. p. nazwijmy go "X szerokotorowy", dostawał identyczną nazwę od p. p. "X", właśnie z tego powodu, że podstawowy szkielet jego obsady stanowiła część załogi pochodząca z pociągu "X" ? Czy było to swoiste uhonorowanie nazwy pierwszego miejsca służby ? Oczywiście, po przekazaniu części załogi z p. p. "X", w obu pociągach uzupełniano stany nowym naborem. Czy jednak zdarzało się, że obsada pociągów pancernych szerokotorowych, mających tą samą nazwę co ich "normalnotorowy brat", formowana była z części załóg innych, nie koniecznie noszących identyczną nazwę pociągów ?
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że mogło być różnie i np. "przejście" zaledwie dwóch - trzech członków, np. z wyższej kadry oficerskiej, danego pociągu normalnotorowego, mogło już skutkować tym, że obsadzony przez nich p. p. szerokotorowy dostawał te same imię, jednak czy ktoś wie lub spotkał się w jakiejś literaturze z tym, czy takie nazewnictwo było niepisanym zwyczajem, regulowaną gdzieś normą, a może celową zbieżnością nazw, aby zmylić wojska przeciwnika ? Kto w ogóle zatwierdzał nazwy pociągów pancernych ? Czy było to Dowództwo Wojsk Lądowych (w przypadku Marynarki Wojennej II RP nazwa okrętów była zatwierdzana ostatecznie przez Dowództwo MW). Czy było tak, że różne nazwy, w tym identyczne nazwy dla p. p. szerokotorowych, nadawały po prostu ich załogi / dowódcy, a dowództwo wyższego szczebla tylko formalnie je zatwierdzało ?