Już na 99% jestem pewien, że Francuzi do Dąbrowy Górniczej przywieźli nie swoją tylko niemiecką myśl techniczną firmy AEG.
Co by nie łamać sobie głowy nad dociekaniami - skąd pochodziły elektrowozy pracujące na kolei piaskowej w Dąbrowie Górniczej, proponuje zajrzeć do książki autorstwa Soida, Furtek, Roszak "Koleje piaskowe tom I", a tam na stronie 103 i 104 jest opis tych lokomotyw. Zostały one wyprodukowane przez firmę Borsig z Berlina /część mechaniczna/, a wyposażenie elektryczne dostarczył Siemens /Zakłady SSW/ w 1923 roku.
Francuska lokomotywa jest na torze normalnym.
Nie jest to więc francuska lokomotywa Andrzeju.
Ale przy okazji wykryłem błąd w wykazie fabrycznym zamieszczonym w książce Kutschika "Lokomotiven von Borsig", Transpressverlag, gdzie podano szerokość toru dla tych lokomotyw 900mm !
/Numery fabryczne 11754 i 11755/
Te lokomotywy są normalnotorowe !
Ten sam błąd powielono następnie w książce nieznanego autorstwa (sic !): "BORSIG, Lokomotiven für die Welt" wydawnictwa Eisenbahn Kurier. Zresztą jak i całą listę fabryczną, która została po prostu przez to wydawnictwo bezczelnie skopiowana, bez podania źródła pochodzenia, tzn. książki wydawnictwa Transpress, wówczas z DDR.