Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kilkanaście lat temu kupiłem sobie dwa modele takich wagonów: jeden Piko, a drugi czeskiej firmy Bramos. Wagony mają różne odcienie żółtego i niebieskiego. Dlatego też, gdy zobaczyłem takie zestawienie w naturze, nie mogłem zrobić kilku zdjęć - Katowice 17 czerwca 2005.
Kilkanaście lat temu kupiłem sobie dwa modele takich wagonów: jeden Piko, a drugi czeskiej formy Bramos. Wagony mają różne odcienie żółtego i niebieskiego. Dlatego też, gdy zobaczyłem takie zestawienie w naturze, nie mogłem zrobić kilku zdjęć - Katowice 17 czerwca 2005.
Na tym zdjęciu dokładnie widać porównanie pierwotnego (powiedzmy fabrycznego) schematu malowania wagonów tej rodzin z 'chemicznymi' kolorami jakie zainaugurowano około 2004-2005 o czym wspominałem w poprzednim wpisie. Tu należy podkreślić, że te jaskrawe kolory wcześniej nie występowały. Widać ponadto zmianę w kolorze drzwi (pierwotnie niebieskie, po 2004/2005 żółte).
Witam. Czy jestescie koeldzy w stanie doradzic czy EU07-457 od SM (rew 1998) plus wagony PIKO z Torunia (rew 1998) i Poznania (rew 2002) do calkiem realny sklad? pozdrawiam
Na tym zdjęciu dokładnie widać porównanie pierwotnego (powiedzmy fabrycznego) schematu malowania wagonów tej rodzin z 'chemicznymi' kolorami jakie zainaugurowano około 2004-2005 o czym wspominałem w poprzednim wpisie. Tu należy podkreślić, że te jaskrawe kolory wcześniej nie występowały. Widać ponadto zmianę w kolorze drzwi (pierwotnie niebieskie, po 2004/2005 żółte).
Nowy schemat malowania (jasnoniebieskie pudło z jasnożółtym pasem międzyokiennym, z jasnożółtymi drzwiami wejściowymi i czerwonymi drzwiami przejścia międzywagonowego) wprowadził zakład PESA z Bydgoszczy w roku 2002 (pisałem o tym na poprzedniej stronie), który przejął wykonywanie napraw wagonów piętrowych po upadłym w 1997 roku ZNTK Pruszków.
Ostatni raz wagon w fabrycznym schemacie malowania widziałem w ruchu w roku 2009, a może nawet nieco później, ale musiałbym to sprawdzić. Co do 2009 roku jestem pewien. Dodatkowo powiem, że oprócz wagonu po naprawie głównej w takim malowaniu, w 2009 roku był jeszcze w ruchu wagon bez przeprowadzonej naprawy głównej - właśnie w tym malowaniu! Stosowne fotografie dołączę niebawem jak znajdę chwilę czasu by je odszukać w zbiorze.
Witam. Czy jestescie koeldzy w stanie doradzic czy EU07-457 od SM (rew 1998) plus wagony PIKO z
Torunia (rew 1998) i Poznania (rew 2002) do calkiem realny sklad? pozdrawiam
Naprawę rewizyjną lokomotywy EU07-457 zakończono 25 sierpnia 1997 roku. Model tej lokomotywy wyprosiłem u Roberta właśnie do "Bohunów" z Torunia. Taki skład jest w pełni poprawny, o czym z resztą już wcześniej pisałem.
Co do dołączania do tego składu wagonów z Poznania - no nie da się. Wagony są po naprawie okresowej zakończonej 31 stycznia 2002 roku i posiadają już logo PKP w tzw. "trumience". Poza tym jest jeszcze kwestia przydziału - nie sądzę aby w jednym składzie znalazły się wagony piętrowe z Torunia i Poznania.
Dziękuję, musiałem nie doczytać w takim razie. To takie samotne dwa z Torunia będzie ta 457tka ciągnąć, bo chyba profanacja byłoby do takiego składu podłączyć dwa dodatkowe toruńskie z pierwszej edycji (1998) w wersji Hobby? No chyba że jakieś Yrgreki czy bonanzy do tego składu się dołączy?
Warmińsko-Mazurski klimat- czasami widywany z SU42-512 i 513, ale częściej jako "dostawka" do tamtejszych szynobusów.
Wagon na żywo wygląda w moim odczuciu bardzo ładnie. Modernizacja wykonana została od podstaw. Czuć go "nowością" w środku
Swojego czasu były również bonanzy 120A w takim malowaniu. Na chwilę obecną czekają jednak na lepsze czasy- jedna stoi w Iławie, a druga w Olsztynie.
Hmm... domyślałem się, że może dojść do tego, zwłaszcza biorąc pod uwagę nowe malowanie - "Tygrys", które zaczęło się pojawiać nie tylko na 21 zmodernizowanych jednostkach serii EN57AL, ale również na wagonach typu 161A:
- źródło: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18375&mode=search
- autor: DK - Dominik Kara
- opis: "Szklarska Poręba Górna 20.02.2016 - 161A 75 51 84-71 001-9 B6bnopuvz st. Leszno REV2004 12.02.16 w składzie R76911/R67900 Kamieńczyk"
Szczerze powiedziawszy - w chwili obecnej nie wyobrażam sobie "Bohuna" w takim malowaniu, ale docelowo... może się człowiek do tego przekona, chyba że schemat będzie inny. @ALA - czy mógłby się Pan z nami podzielić jakimiś informacjami na ten temat?
Nie, akurat w tym przypadku miałem na myśli inne malowanie, ale o nim za moment. Powyższe również spełnia podane przeze mnie kryterium istnienia tylko na dwóch egzemplarzach, a w tym przypadku na wagonach: 50 51 26-08 014-0 oraz 50 51 26-08 064-5. Oba wagony należą do Warmińsko-Mazurskiego oddziału Przewozów Regionalnych z siedzibą w Olsztynie. Służą jako wzmocnienie pociągów REGIO obsługiwanych spalinowymi zespołami trakcyjnymi serii SA133 oraz wagonami silnikowymi serii SA106. Poniżej przykładowe zdjęcie wspomnianego pociągu REGIO:
- źródło: http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=35747
- autor: Stoker - Paweł Korcz
- opis: "2015.08.09, Tołkiny. SA133-016 jako poc. nr 90816/7 z Ełku do Olsztyna Gł. rusza ze stacji Tołkiny. W składzie także wagon piętrowy co stanowi prawdziwą rzadkość na sieci PLK."
Faktycznie, winienem był napisać: ...oprócz dwóch schematów malowania wydanych w modelu są jeszcze dwa schematy, które pojawiły się - każdy - tylko w dwóch egzemplarzach, a więc w sumie na 4 wagonach...
Jednakże zważając na możliwości odwzorowania ich w miniaturze, zrezygnowałem z wspominania prezentowanego wyżej schematu jako tego, który nie może być odwzorowany przez producenta na wielkoseryjnym modelu, ze względu na niezgodność pierwowzoru z modelem bazowym pod względem budowy, a właściwie dość charakterystycznych elementów, które na pierwszy rzut oka pozwalają odróżnić wagon piętrowy, który przeszedł naprawę główną, a w przypadku tego schematu malowania, mamy właśnie z takimi dwoma wagonami do czynienia.
Wracając jednak do tego o czym wspomniałem, a więc do pierwszego schematu występującego tylko na dwóch wagonach - pierwszego, bo ukazał się on w kwietniu 2011 roku na wagonach o numerach: 50 51 26-08 137-9 oraz 50 51 26-08 159-3. W tym czasie wagony były jeszcze oznaczone serią Bmnopux - bez liczby w indeksie górnym po oznaczeniu klasy wagonu (B - 2 klasa) - a ich stacją macierzystą był Poznań. Można znaleźć całkiem sporo zdjęć, na których widoczny jest w składzie pociągu jeden wagon w takim malowaniu. Właśnie... w jakim malowaniu? Prezentuję poniżej:
- źródło: http://antygaleria.pl/details.php?image_id=9419&sessionid=396b48b6b865f5dfb21d663a0b8d5bbe
- autor: admin
- opis: "Poznański Bmnopux, w trzeciej wersji klasycznego, niebiesko-żółtego malowania. Po fabrycznej z niebieskimi drzwiami i kolejnej z żółtymi, przyszła pora na czerwone. Po co tyle? Pociąg IR72110/1 „Wielkopolanin” z Poznania do Stalowej Woli Rozwadowa. (Kraków Płaszów 2011-06-23)"
@ALA najlepiej i - jak na razie chyba najwcześniej - uwiecznił te wagony w jednym składzie! Są to jedyne znane mi ich fotografie, na których uwiecznione zostały razem. Autor swym autorytetem mnie onieśmiela, toteż nie będę publikował tutaj jego zdjęć, gdyż zapewne będzie chciał to uczynić samemu jako zaangażowany w temat tych wagonów.
Co zaś się jeszcze tyczy ich tematu - jako pierwsze z całej rodziny wagonów piętrowych typu Görlitz 88 otrzymały duże logo <==> i napis Przewozy Regionalne. Drzwi zapewne zostały pomalowane na czerwone z tego względu, że nieco wcześniej - przy wprowadzaniu malowania interREGIO postanowiono w ten sposób malować drzwi i - domyślam się - koncepcja ta miała być stosowana dla wszystkich wagonów piętrowych, ale jak historia pokazała - tak się nie stało. Od nowego schematu odstąpiono, pozostawiając tylko dwóch jego przedstawicieli, którzy w późniejszej eksploatacji zostali przywróceni do standardowego wyglądu - mając na powrót żółte drzwi. 2011 rok zaowocował w październiku kolejnym nowym schematem malowania i ten już utwierdził się na kilka lat i jest obowiązującym aktualnie. Wyjątkiem od niego są właśnie dwa wagony Warmińsko-Mazurskiego oddziału Przewozów Regionalnych, które otrzymały barwy tegoż zakładu i zostały specjalnie przystosowane jako doczepy do SZT serii SA133 i wagonów silnikowych serii SA106, tak jak wcześniej 4 wagony typu 120A w tym samym malowaniu Warmińsko-Mazurskiego zakładu Przewozów Regionalnych.
Na koniec zamieszczę jedną z kilku fotografii prezentującą bardzo ciekawe zestawienie pociągu REGIO. Zostało ono wykonane w "przełomowym" dla wagonów piętrowych typu Görlitz 88 roku 2012:
- źródło: http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=26491
- autor: Kospal
- opis: "04.02.2012 l Rzepin l SU45-115 z pociągiem osobowym 70020/5831 rel. Frankfurt Oder - Poznań Główny zbliża się do stacji w Rzepinie. Był to ostatni kurs tego pociągu w takim zestawieniu. Od następnego dnia obsługę 2 par pociągów na odcinku Zielona Góra - Rzepin - Frankfurt Oder zapewnią niemieckie szynobusy VT646. SU45 będą zatrudniane jedynie do jednej pary pociągów (77021/70022)."
Gdzieś swego czasu czytałem, że te warmińsko-mazurskie Bohuny to mają nawet własny agregat prądotwórczy, żeby zapewnić możliwość ogrzewania składu (wszak szynobusy mają ogrzewanie wodne, a nie elektryczne).
Hmm... domyślałem się, że może dojść do tego, zwłaszcza biorąc pod uwagę nowe malowanie - "Tygrys", które zaczęło się pojawiać nie tylko na 21 zmodernizowanych jednostkach serii EN57AL, ale również na wagonach typu 161A... @ALA - czy mógłby się Pan z nami podzielić jakimiś informacjami na ten temat?
Z tego, co niedawno słyszałem, to w Krzyżu jest szykowany pierwszy piętrowy "tygrysek". W jakimś zakładzie (ale nie wiem jakim) jest już tak pomalowana lokomotywka serii SM03, więc niewykluczone, że niebawem pojawią się też tygrysie SU/SM42, EU/EP07 i co tam jeszcze mają ...
Poszukując wagonów do IR Brda z czasów kiedy były wykorzystywane TRAXXy na tej relacji natknąłem sie na taki zestawienie użytkownika forum WRK. Jak sam autor mawia zestawienie jest zrobione na podstawie obserwacji własnych. Wklejam, moze komuś się przyda.
Witam. W związku z tym, że Przewozy Regionalne pozbyły się niedawno kolejnej partii "bohunów", a liczba zezłomowanych wagonów dosięgnęła już prawie setki postanowiłem zrobić małe zestawienie tego co jeszcze zostało w naszym pięknym kraju.
Wagony piętrowe (Bdhpumn-Bmnopux-B16mnopux) – Przewozy Regionalne
numer wagonu st. macierzysta oznaczenie malowanie ostatnia obserwacja
50 51 26-08 000-9 Poznań Bdhpumn Klasyczne Luty 2013 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 003-3 Poznań Bmnopux Interregio z logo IR, okna wklej. Wrzesień 2013 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 007-4 Poznań B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Lipiec 2012
50 51 26-08 008-2 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Czerwiec 2014
50 51 26-08 011-6 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Czerwiec 2014
50 51 26-08 012-4 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Maj 2013
50 51 26-08 014-0 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Maj 2013
50 51 26-08 016-5 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Lipiec 2014
50 51 26-08 018-1 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Luty 2014
50 51 26-08 022-3 Poznań Bmnopux Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 023-1 Poznań ? Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 024-9 Poznań Bmnopux Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 026-4 Poznań B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Czerwiec 2013
50 51 26-08 027-2 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Lipiec 2013
50 51 26-08 028-0 Poznań B16mnopux Klasyczne, okna wkl. Styczeń 2014 odstawiony w Chojnicach
50 51 26-08 029-8 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Luty 2013
50 51 26-08 033-0 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Październik 2013
50 51 26-08 035-5 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Lipiec 2013
50 51 26-08 038-9 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Wrzesień 2013
50 51 26-08 039-7 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Kwiecień 2013
50 51 26-08 041-3 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Sierpień 2013
50 51 26-08 042-1 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Kwiecień 2013
50 51 26-08 046-2 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Sierpień 2013
50 51 26-08 047-6 Gliwice Bdhpumn Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 049-6 Poznań B16mnopux Nowe, okna stare, duże logo PR Lipiec 2013
50 51 26-08 050-4 Racibórz Bdhpumn Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 052-0 Racibórz Bdhpumn Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 053-8 Wrocław Bmnopux Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 054-6 Poznań B17mnopux Interregio bez logo, okna wklej. Styczeń 2015 odstawiony w Chojnicach
50 51 26-08 060-3 Leszno B16mnopux Nowe, okna stare, duże logo PR Wrzesień 2013
50 51 26-08 064-5 Poznań Bmnopux Interregio bez logo, okna wklej. Kwiecień 2013 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 065-2 Leszno B16mnopux Nowe, okna stare, duże logo PR Marzec 2013
50 51 26-08 068-6 Leszno B16mnopux Nowe, okna stare, duże logo PR Maj 2013
50 51 26-08 071-0 Bydgoszcz ? ? Lipiec 2010
50 51 26-08 077-7 Bydgoszcz Bmnopux Klasyczne, okna wkl. Luty 2011
50 51 26-08 079-3 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Lipiec 2013
50 51 26-08 086-8 ? ? Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 087-6 Poznań Bmnopux Interregio bez logo, okna wklej. Kwiecień 2013 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 089-2 Leszno Bmnopux Klasyczne, duże logo PR Marzec 2013
50 51 26-08 090-0 Poznań B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Luty 2013
50 51 26-08 094-2 Toruń ? Klasyczne Styczeń 2009
50 51 26-08 095-9 Chojnice B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Sierpień 2013
50 51 26-08 097-5 Toruń Bdhpumn Klasyczne Sierpień 2013 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 099-1 Poznań Bmnopux Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 100-7 Chojnice Bmnopux Klasyczne, okna wkl. Styczeń 2010
50 51 26-08 103-1 Rzeszów Bmnopux Klasyczne, okna wkl. Kwiecień 2011
50 51 26-08 104-9 ? ? Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 106-4 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Styczeń 2015
50 51 26-08 126-2 Poznań Bmnopux Klasyczne, duże logo PR Kwiecień 2013 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 132-0 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Marzec 2013
50 51 26-08 133-8 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Lipiec 2013
50 51 26-08 137-9 Poznań Bmnopux Klasyczne, duże logo PR Kwiecień 2013 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 139-5 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Wrzesień 2013
50 51 26-08 144-5 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Luty 2014
50 51 26-08 146-0 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Czerwiec 2013
50 51 26-08 150-2 Poznań B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Kwiecień 2013 odstawiony w Lesznie
50 51 26-08 153-6 Leszno B16mnopux Klasyczne, duże logo PR Lipiec 2013
50 51 26-08 154-4 Racibórz Bdhpumn Klasyczne Wrzesień 2012 odstawiony w Krzyżu
50 51 26-08 157-7 Toruń Bdhpumn Klasyczne ?
50 51 26-08 158-5 Leszno B16mnopux Nowe, okna wkl., duże logo PR Czerwiec 2014
50 51 26-08 159-3 Leszno Bmnopux Klasyczne, duże logo PR Marzec 2013
Ostatnimi czasy można było przeczytać informacje o stale kurczącej się liczbie sprawnych wagonów piętrowych typu Görlitz 88. Jak wiadomo od 2014 roku w ruchu mogą być eksploatowane tylko wagony, które przeszły naprawę główną. Tak się nieszczęśliwie stało, że ze wszystkich 160 wagonów, które zostały dostarczone do Polski w latach 1988 i 1989 tylko 30 wagonów w 2004 roku przeszło naprawę główną w zakładach PESA w Bydgoszczy. Z tych wagonów tylko dwadzieścia kilka było sprawnych w 2014 roku. Obecnie w eksploatacji jest rzekomo zaledwie 8 sztuk. 9 marca tegoż roku dwa wagony o numerach 26-08 011 oraz 26-08 146 zostały wysłane na naprawę rewizyjną do wagonowni w Słupsku. Prawdopodobnie właśnie jeden z tych wagonów widzimy na powyższych zdjęciach.
Osobiście nigdy nie podejrzewałem, że doczekamy momentu kiedy odejdzie się w malowaniach tych wagonów od koloru niebieskiego we wszelkiej postaci. Dotychczas bowiem na przestrzeni 28 lat eksploatacji "Bohunów" mieliśmy do czynienia wyłącznie z malowaniami opartymi na rodzinie kolorów niebieskich - fabrycznie był to granatowy/ciemny niebieski. Później w 2004 roku PESA wprowadziła kolor błękitny. Najbardziej śmiałym, a zarazem najmocniej odbiegającym od dotychczasowych barw malowaniem był schemat interREGIO, który wykorzystywał ciemny granatowy kolor w połączeniu ze znanym wcześniej niebieskim, błękitnym, a także dodatkowo wprowadzonym białym i ciemnoszarym. Drzwi wejściowe pomalowano podobnie jak drzwi przejścia międzywagonowego na czerwono, co nie miało wcześniej miejsca. Rok 2011 przyniósł kolejne malowanie, ale będące kontynuacją wprowadzonego przez PESĘ. Zastąpiono dotąd żółty pas międzyokienny kolorem szarym.
Obecnie w ramach wprowadzania nowej marki POLREGIO przez Przewozy Regionalne na jednostkach, lokomotywach oraz wagonach zaczyna się pojawiać nowy schemat malowania bazujący na kolorze czerwonym, pomarańczowym, srebrnym/jasnoszarym i ciemnoszarym. W nowe barwy jako pierwszy wagon został pomalowany wagon typu 162A. Następnie przystąpiono do zmiany barw wagonów typu 120A, o czym w innym temacie, a obecnie przyszedł czas na wyżej pokazane "Bohuny".
Można mieć różne odczucia. Podejrzewam, że to co widzimy na zdjęciach jest tylko pewnym etapem i nie nałożono wszystkich pasów. Nie mniej w chwili obecnej nie podoba mi się układ kolorów. Jeśli już byłbym zmuszony do użycia wspomnianych barw, to pas pomarańczowy umieściłbym tak jak dotychczas - jako pas międzyokienny. Kolor czerwony jako dominujący musiałby zastąpić kolor błękitny. Dach zostawiłbym jasnoszary. Kolor ciemnoszary użyłbym tak jak w malowaniu interREGIO - na spodzie wagonu pomiędzy drzwiami wejściowymi, ewentualnie tak jak ma to miejsce w wagonach eksploatowanych przez koleje niemieckie DB AG. Problemem pozostaje kolor drzwi - zarówno wejściowych jak i przejścia międzywagonowego. Ponieważ całe pudło będzie czerwone pozostawienie ich w tym kolorze byłoby niewłaściwe - zlewałyby się z resztą pudła - byłyby mało widoczne. Prawdopodobnie tak jak w jednostkach i wagonie typu 162A proponowałbym pomalować je na srebrny/jasnoszary kolor.
Co z tego wyjdzie? Już niebawem się przekonamy. Na sezon letni do obsługi wagonowych połączeń na Hel przyszykowanych ma być 6 "Bonanz" oraz 4 "Bohuny". W jakich barwach? Podejrzewam, że wszystkie nie będą w nowym malowaniu marki POLREGIO. Dwa wagony typu 120A pozostaną niebiesko-żółte, a cztery kolejne już w nowych barwach. Wagony piętrowe (oprócz "Bip") mogą podzielić się pół na pół - dwa w dotychczasowym malowaniu z szarym pasem i dwa w nowym malowaniu POLREGIO. "Bipy" na szczęście w tym roku nie przechodzą naprawy, więc jeszcze jeden sezon pojeżdżą niezmiennie w niebiesko-żółtych kolorach. Co będzie za rok? Nie wiadomo. Właściciel może sobie zażyczyć zmiany barw. Czy zakład w Chojnicach ulegnie naciskom z góry i tym samym będziemy mieli nowe malowanie dla zespołów wagonów piętrowych? Przekonamy się mniej-więcej za rok.
Na koniec można podsumować, że obecnie wprowadzany schemat malowania pojedynczych wagonów piętrowych typu Görlitz 88 jest już szóstym schematem w historii tych wagonów w Polsce. Trzeba przy tej okazji zaznaczyć, że wśród jednego schematu często występowały różne malowania różniące się kolorami lub ich odcieniami, stąd może wydawać się, że samych schematów było więcej.
Dodaje zdjęcie z Facebooka, bo akurat gdzieś czytałem, że SM42/SP42 kiedyś tak często nie pojawiały się z tymi wagonami.
Opis z Facebooka:
Niegdysiejszy węzeł kolejowy w
Kornatowie w obiektywie Pana Witolda Stasiewskiego.
Krzyżowanie pociągów osobowych relacji Toruń - Malbork i Malbork - Toruń, 4 sierpnia 1996 r. Współcześnie bardzo brakuje tej, wydawałoby się oczywistej relacji.
W latach 1883 - 2000 w Kornatowie rozpoczynała się lokalna linia kolejowa do Chełmna. Przewozy osobowe zawieszono na niej w 1991, zaś towarowe w 1992 roku.
Myślę, że ten zestaw startowy Piko z SM42 i dwoma bohunami może tworzyć realistyczny pociąg z danej linii w modelu... ale ten temat ktoś już na forum konkretnie i rzetelnie omówił.
Kolega @Remaj12 zachęcił mnie do zamieszczenia fotek jakie zrobiłem ok. roku 2000/2001 dokumentując niszczenie Bohunów przez grafitti. Cała rozmowa zaczęła się od modelu wagonu z Torunia na którym odwzorowałem istniejące dokładnie na wagonie o tym numerze inwentarzowym grafitti. Wagon z przydziałem Toruń Główny nr 50 51 26-08 090-0. Dla jasności - nie jestem zwolennikiem niszczenia cudzej własności przy pomocy grafitti i mam nadzieję, że wpisy będą potraktowane jako "dokumentalne" a nie "propaganda zła".
Wagony sfotografowane na stacji Poznań Główny - niestety nie potrafię powiedzieć jakie numery inwentarzowe:
Aż się łezka w oku kręci... uwielbiam klimat tych wagonów z tamtych lat. Graffiti było często (niestety) nierozłącznym elementem tamtych czasów. SOK zwyczajnie sobie nie radził z wandalami.