• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pociągi towarowo-osobowe potocznie "Towos" i inne składy "mieszane"

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
#82
Raczej wymogi były bo jak sięgam pamięcią to nawet w "starych" R-1, było określenie "osobowo-towarowe" lub "towarowo-osobowe w zależności od proporcji wagonów w składzie.
To tylko kwestia nazwy, ale czy coś za tym jeszcze było, trudno powiedzieć. Tak czy tak, pociągi towarowo-osobowe czy osobowo-towarowe miały swój specyficzny status i nie należy ich mylić z innymi pociągami pasażerskimi, do których dołączano wagony towarowe.
Na Flickr jak się poszuka jest trochę zdjęć tego typu, gdzie mamy parowóz, ryflaka i kilka towarowych wagonów.
To była w latach 90. XX wieku praktyka stosowana w Wolsztynie, na potrzeby hobbystów kolejowych, którzy dzięki temu mogli jechać w pociągach towarowych. Nie były to formalnie pociągi towos, nie maiły stałego rozkładu jazdy i nie zabierały normalnych pasażerów z biletami.
czy to był właśnie "towos" czy coś innego
A może to pociąg roboczy, patrząc na wagony za osobowym.
To oczywiście jest pociąg roboczy.
Za skrzynią węglową, w dodatkowej skrzynce. Ten tender jest chyba najciekawszym elementem tej fotografii. Widać pozostałości po budce kierownika pociągu (schodki wejściowe w tylnej ścianie), no i ta skrzynia z rowerem...
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.692 392 7
#83
A nie Puck-Krokowa ? Bo mi się wydaje, że Swarzewo było za małą stacją, żeby tam rozpoczynały/kończyły bieg jakieś pociągi.

Bardzo stary schemat tej stacji był taki:

Zobacz załącznik 1090584

Potem było tak:

Zobacz załącznik 1090585

A teraz to przystanek osobowy, jeden tor i jeden peron.

Tymczasem Puck miał taki układ kiedyś:

Zobacz załącznik 1090586
Tak i może było. Napisałem o linii Swarzewo - Krokowa, na nawet w rozkładzie jazdy jazdy takowa tabela istniała a pociągi mogły rozpoczynać bieg w Pucku. Ale faktem jest, że jeszcze w 1988 roku było trochę wagonów do obsługi tej linii, ale PKP w ramach "oszczędności" zaczęło wygaszać popyt na przwozy...
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.618 159 0
#84
Z ciekawości: co tam jeździło do Krokowej? Stonka z ryflakiem? Czy jakaś SM30/SP30 lub SM40/41? A Claytony tam nie zaglądały?

PS. Rozkład z 1988 roku:
1733915307573.png
 
Ostatnio edytowane:

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#85
Bo pasażerski z dostawką chłodni jak z Sierpca. chcąc niechcąc, musiał mieć wydłużony postój na jej odczepienie na jakiejś stacji pośredniej (na której raczej czekającej lokomotywy manewrowej nie było)
Nie musiał mieć dłuższych postojów jeśli chłodnia jechała całą rozkładową trasę pociągu.
A jeśli już chłodnia miała inną relację niż pociąg, do którego była włączona, to na trasie z Sierpca do Nasielską, chyba tylko Płońsk mógłby mieć potrzebę przyjąć chłodnię (Hortex).

Pamiętam z lat 80. pociąg jadący linią średnicową w Warszawie z W. Zachodniej w kierunku W. Centralnej, z chłodnią na końcu. Z pewnością nie był żaden towos. Była to zapewne przesyłka z wrażliwym ładunkiem, który musiał szybko dotrzeć do celu.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.077 115 11
#86
Nie musiał mieć dłuższych postojów jeśli chłodnia jechała całą rozkładową trasę pociągu.
A jeśli już chłodnia miała inną relację niż pociąg, do którego była włączona, to na trasie z Sierpca do Nasielską, chyba tylko Płońsk mógłby mieć potrzebę przyjąć chłodnię (Hortex).
Czy w takim razie ten pociąg nie był wpisany do rozkładu jako "towos"?

Jeszcze znalazłem takie fajne zdjęcie. Pewnie znowu kulą w płot:)

5758.jpg


Rok 2001, Cieszyn
Autor: Marek Wiercioch
Link
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 12 1
#87
A może to pociąg roboczy, patrząc na wagony za osobowym. No i nie ma tabliczki relacyjnej
To z pewnością pociąg roboczy służby drogowej PKP. Jedzie po torze niewłaściwym, zapewne zamkniętym (lub w ogóle stoi). W takich pociągach w ryflaku mieścił się zazwyczaj warsztat, na platformie za nim składowano elementy rozjazdowe, śruby stopowe i łubkowe, łubki itp. Trzeci wagon wygląda mi na magazyn a za nim znajduje się jeden z wagonów składu do ładowania odsiewek tłuczniowych PTO.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
#88
Czy w takim razie ten pociąg nie był wpisany do rozkładu jako "towos"?
Ten z Sierpca na pewno nie.
Jeszcze znalazłem takie fajne zdjęcie. Pewnie znowu kulą w płot
Tego nie wiem, ale to raczej też nie jest towos. Zresztą w tych czasach chyba już typowych pociągów towarowo-osobowych praktycznie w ogóle nie było.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.077 115 11
#89
@Andrzej Harassek. Na szczęściena makiecie wciąż będzie ładnie wyglądać:) może tytuł wątku powinien zostac zmieniony aby dać możliwość wklejania zdjęć pociągów które nie wpisują sie w oficjalną definicję "towosa", ale są połączeniem z wagonami zarówno osobowymi jak i towarowymi.. no chyba że "potocznie" zakłada elastyczność że wszystko co ma wagony osobowe jak i towarowe jest tutaj akceptowalne
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
#90
Tytuł wątku zmienię, ale przy wrzucaniu zdjęć pociągów z wagonami osobowymi i towarowymi proszę o wyraźną informację (o ile jest dostępna) o przedmiocie zdjęcia. I apeluję o powstrzymanie się od wstawiania zdjęć typowych składów pasażerskich z dołączonym wagonem do przewozu przesyłek ekspresowych, jak ten z Sierpca, bo nie o to w tym wątku chodzi. Przypomnę tu zdjęcie Pm2 z pociągiem pospiesznym, na którego końcu były też dwa takie wagony - to też nie był towos i nie kwalifikowałby się do tego wątku.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.077 115 11
#93
Tytuł wątku zmienię, ale przy wrzucaniu zdjęć pociągów z wagonami osobowymi i towarowymi proszę o wyraźną informację (o ile jest dostępna) o przedmiocie zdjęcia. I apeluję o powstrzymanie się od wstawiania zdjęć typowych składów pasażerskich z dołączonym wagonem do przewozu przesyłek ekspresowych, jak ten z Sierpca, bo nie o to w tym wątku chodzi. Przypomnę tu zdjęcie Pm2 z pociągiem pospiesznym, na którego końcu były też dwa takie wagony - to też nie był towos i nie kwalifikowałby się do tego wątku.
Ale ten Sierpca ma na doczepkę chłodnię a nie wagon do przesyłek? Czyż nie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
#94
Ale ten Sierpca ma na doczepkę chłodnię a nie wagon do przesyłek? Czyż nie?
Może tak, może nie. Po pierwsze, dyskutowaliśmy już o tym na forum, że do pociągów pasażerskich doczepiano wagony z 1) przesyłkami ekspresowymi, 2) z produktami szybko psującymi się (spożywczymi) i 3) pocztowymi (ale nie zwykłe ambulansy). A po drugie, i też o tym pisaliśmy całkiem niedawno, dawne chłodnie były przebudowywane na zwykłe (usuwano izolację cieplną) i używano ich właśnie do przesyłek ekspresowych, nie zawsze przemalowując na brązowo. Tak że pociąg w Sierpcu mógł mieć albo chłodnię z artykułami spożywczymi, albo nieprzemalowaną jeszcze ex-chłodnię z przesyłkami ekspresowymi. Ale ja już nie mam siły tłumaczyć w kółko to samo...
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.077 115 11
#95
Może tak, może nie. Po pierwsze, dyskutowaliśmy już o tym na forum, że do pociągów pasażerskich doczepiano wagony z 1) przesyłkami ekspresowymi, 2) z produktami szybko psującymi się (spożywczymi) i 3) pocztowymi (ale nie zwykłe ambulansy). A po drugie, i też o tym pisaliśmy całkiem niedawno, dawne chłodnie były przebudowywane na zwykłe (usuwano izolację cieplną) i używano ich właśnie do przesyłek ekspresowych, nie zawsze przemalowując na brązowo. Tak że pociąg w Sierpcu mógł mieć albo chłodnię z artykułami spożywczymi, albo nieprzemalowaną jeszcze ex-chłodnię z przesyłkami ekspresowymi. Ale ja już nie mam siły tłumaczyć w kółko to samo...
To niech może kolega odpocznie ;) Zwróciłem uwagę że jest to chłodnia, a Pan napisał o wagonie do przesyłek. Stad tez skonfudowanie., gdyż ze zdjęcia z Sierpca "moja" wersja o chłodni jest tak samo prawdopodobna jak Pańska, że jest to przebudowana chłodnia. Tylko na to zwróciłem uwagę. Co do reszty to oczywiście przyjmuję do wiadomości i dziękuję za wyczerpującą odpowiedź
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.431 31 1
#98
Sęk w tym, że to właśnie mógł być wagon do przesyłek, jeszcze nieprzemalowany. Tak że trudno jednoznacznie stwierdzić, że to była chłodnia.
Ale po co dorabiać jakieś teorie ? Na zdjęciu z Sierpca jest najzwyklejsza chłodnia typu 202Lc a nie wagon do przesyłek ekspresowych (typ 211K)
I na pewno nie było tak aby wagon typowo chłodniczy służył za wagon do przedwozu przesyłek ekspresowych, ponieważ zmiana numeru i serii wiązała się z przebudową takiego wagonu ;)
Na zdjęciu widać dokładnie w ścianie szczytowej otwór do suchego lodu i pomosty więc jest to wagon chłodnia.
Sytuacja przedstawiona na zdjęciu jest taka jak opisał to kol. @t_domagalski . A wagon 211K pokazał kol. @Magic .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
zdjęcia takiego oto składu
To znowu Wolsztyn z lat 90. XX wieku, kiedy działy się tam różne, czasem bardzo dziwne rzeczy. O ile dobrze kojarzę, nie kursowały tam w tamtych czasach regularne pociągi towarowo-osobowe, natomiast zdarzało się dość często, że do pociągu towarowego dołączano wagon (lub dwa, jak na tej fotce) dla hobbystów (czy na ich zlecenie i za jakąś opłatą, czy z inicjatywy Parowozowni, nie wiem). Trzeba pamiętać, że działalność parowozowni Wolsztyn różniła się dość znacznie od pracy normalnej lokomotywowni PKP. Wolsztyn miał specjalny status "żywego skansenu", wykonującego oprócz normalnej pracy przewozowej, także zadania związane z utrzymaniem i eksploatacją zabytkowego taboru, a działalność ta była w dużym stopniu dofinansowywana przez zagraniczne organizacje hobbystów, głównie z Wlk. Brytanii ("Wolsztyn Experience"). Tak więc zdjęć z tamtych czasów z Wolsztyna absolutnie nie można traktować jako przykłady normalnych w latach 80. XX wieku i wcześniej pociągów "towos". Warto o tym pamiętać przy przeglądaniu zdjęć z internetu. ;)
 

Podobne wątki