• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pociągi towarowo-osobowe potocznie "Towos" i inne składy "mieszane"

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.028 37 4
Mnie by najbardziej interesowały tego typu składy z Olsztyna lub okolic, niestety galerie fotograficzne są dosyć ubogie. Wydaje mi się, że w latach 90 widywałem takie składy z chłodniami (na dworcu Olsztyn Zachodni, niedaleko mieszkam i często bywałem), co by mogło być prawdą bo działały bocznice, gdzie takie wagony dostarczano. Do Morąga nie pamiętam, ale chłodni chyba nie było w składach, za to mogło być cos w rodzaju GBS. Może kolega @Stanisław1972 dysponuje zdjęciami mieszanego składu z chłodnią? Na Zachodnim?
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.028 37 4
@Andrzej Harassek, właśnie miałem to dopisać, że nie jestem pewien czy to "towos", bo zdjęć tego składu w rożnych miejscach i zrobionych przez różnych fotografów jest kilka, ale jest jedno właśnie w Wolsztynie gdzie obie "bonanzy" mają niechlujnie pootwierane drzwi, wszystkie chyba, więc bardziej wyglądało to jak przetaczanie wagonów po prostu. Generalnie zdjęcie i linki dałem bo jakościowo są dobre. Choć szukam właśnie wcześniejszych zdjęć, z lat 80, bo to był najciekawszy klimat.
No i priorytet to moje okolice, ale z tym najtrudniej... Jako że mieszkam blisko Zachodniego, to pamiętam dosyć dokładnie, ale o dziwo bardziej lata 80 chyba, niż 90. Całą okolica dworca razem z domkiem za peronem 3, gdzie mieszkał taki daleki znajomy, muzyk. No i w tym klimacie jeszcze zielonego (bo było całe mnóstwo drzew) dworca spędzało się czas czy to z ojcem czy to z kolegami, pamiętam zakazy fotografowania na bryle dworca, chyba 3 dworce wstecz ;) Musze podpytać czy w tej izbie pamięci ulokowanej we wieży wodnej na Głównym nie mają jakiś pamiątek zdjęciowych z właśnie mieszanymi składami.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
Formalnie pociągi towarowo-osobowe stanowiły odrębną kategorię pociągów, opisaną jako takie w służbowych rozkładach jazdy. Szczegółowych informacji, jakie specyficzne cechy miały takie pociągi, należałoby szukać w dawnych przepisach i podręcznikach, ale ogólnie biorąc najczęściej były to pociągi zbiorowe z wagonami pasażerskimi, które na każdej stacji mogły zostawiać i zabierać wagony towarowe - dlatego miały wydłużone czasy postoju. Tak, jak pisałem wcześniej, samo dołączenie wagonu towarowego do składu osobowego nie czyniło z tego pociągu towos. Do zwykłego pociągu osobowego czy pospiesznego można było dołączyć tylko określonego typu wagony, podczas gdy w typowym towosie mogły się znaleźć różne wagony. Nie było wymogu określonej liczby wagonów osobowych i towarowych, czy proporcji między nimi.

Nie musiał, bo wagony towarowe w zwykłych pociągach pasażerskich zasadniczo nie były odczepiane po drodze, zwykle jechały od końca do końca, ew. przy dalekobieżnych były gdzieś zostawiane/zabierane po drodze na węzłowych stacjach w podobny sposób, jak dołączane i odłączane były wagony osobowe.
Dlatego część wagonów chłodni i owocarek wyposażono w przewody przelotowe do ogrzewania elektrycznego i parowego oraz układ hamulcowy dostosowany do jazdy z prędkością 120 km/h.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
Sęk w tym, że to właśnie mógł być wagon do przesyłek, jeszcze nieprzemalowany. Tak że trudno jednoznacznie stwierdzić, że to była chłodnia.
Przebudowę wagonów chłodni na wagony do przewozu przesyłek ekspresowych wykonywały ZNTK Ostrów Wielkopolski w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych. Jako uczeń na praktykach brałem udział w demontażu izolacji termicznej w chłodniach kierowanych do przebudowy. Z drugiej strony już kilka lat wcześniej wagony chłodnie podstawiano pod załadunek odzieży produkowanej w sieradzkich Zakładach Przemysłu Dziewiarskiego "Sira". Wobec braku zatrudnienia dla wagonów chłodni (przewozy mięsa i nabiału przejmował transport samochodowy) kierowano je do przewozu ładunków wrażliwych na zamoknięcie lub zanieczyszczenie.
 
Reakcje
29 0 0
Poniżej kilka ujęć towosów na linii Chełm - Włodawa z 1978 roku. Kadry pochodzą z odrzutów materiału filmowego nagrywanego do filmu "Shoah" w reżyserii Claude'a Lanzmanna. Miejsce nagrania to stacja Sobibór gdzie w latach 1942–1943 funkcjonował niemiecki obóz zagłady, co było tematem nagrywanego tam filmu. Przy okazji nieźle udokumentowano funkcjonowanie ówczesnej kolei.

SP42-084 z pięcioma ryflakami oraz częścią towarową złożoną z pustych węglarek, wapniarek, wagonu chłodni i węglarek załadowanych drewnem.

Zobacz załącznik 1088465

Zobacz załącznik 1088466


Zobacz załącznik 1088451 Zobacz załącznik 1088452 Zobacz załącznik 1088453

Na innym ujęciu widać Ty2-660 z podobnym zestawem.

Zobacz załącznik 1088458 Zobacz załącznik 1088459
Zobacz załącznik 1088460 Zobacz załącznik 1088461
Czy ten niezwykły film, z którego pochodzą powyższe kadry, da się gdzieś obejrzeć?
 
Reakcje
3.666 30 0
Może kolega @Stanisław1972 dysponuje zdjęciami mieszanego składu z chłodnią? Na Zachodnim?
Niestety nie dysponuję takimi fotografiami, ale - nieco odbiegając od tematu "towosów", mam np. historyczną fotografię (kiedyś ściągniętą z sieci), wykonaną w 1984 r. w Szczytnie, na której widać rząd (ponad 25 szt.) wagonów chłodni. Nie wiem czy wagony ze zdjęcia były już odstawione, czy nadal formowano z nich pociągi, ale może któreś z nich - włączane do składów pociągów pasażerskich, nie "towosów" - widziałeś na Dworcu Zachodnim w Olsztynie, kto wie...

Szczytno 1984 r..JPG
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.028 37 4
Kurczę, moja rodzina ze strony taty pochodzi ze szczytna, byłem tam w zeszłą wczesną wiosnę, dworzec pięknie odnowiony, a po za tym ten elewator zrujnowany, jak i nędzny ruch w ogóle tam jest...Piękne foto, spytam się potem, co tam mogło się dziać z tymi chłodniami, i jak się dowiem coś to dopiszę(y)
 

Podobne wątki