• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów typu 120A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.511 512 30
Co najmniej 6. Pierwszy za lokomotywą to bagażowo-przedziałowy, a o wagonie, z którego wykonano zdjęcie trudno coś powiedzieć.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.643 381 7
Widzę że jakoś nikt nie może zrozumieć że ilość wagonów w składzie określały wtedy dodatki 2 do srjp.
A drugim kryterium była seria i obciążenie lokomotywy na danej linii kolejowej. Maksymalna ilość wagonów pasażerskich w składzie mogła wynosić do 16-tu wagonów - bowiem maksymalna długość peronów na ówczesnej sieci PKP wynosiła 400 metrów.
A - o ile dobrze pamiętam - na przytoczonym zdjęciu z linii Wrocław _ Jelenia Góra - Zgorzelec - obciążenie wynosiło chyba 450 ton...
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.283 32 10
Widzę że jakoś nikt nie może zrozumieć że ilość wagonów w składzie określały wtedy dodatki 2 do srjp.
Tylko że 'Dotatki' są nawet bardziej efemeryczne niż historyczne zdjęcia :(
Dodatkowo zwykle nie precyzują typu wagonu.
A już najokropniejsze, że przeczą wszystkim radosnym fantazjom - a przecież jeśli wymysł nie zgadza się z faktami, to tym gorzej dla faktów...
W sumie byłem zdziwiony widząc taki sznureczek bonanz, bo tam i wtedy spodziewałbym się bipska, ale faktycznie był taki przypadek: 67932 Wrocław-Poznań > 76934 Poznań-Wrocław 6xB+A, który po południu jechał do Jeleniaj Góry jako 219 w zestawieniu (jak z obrazka) B/BD + 7xB + A
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.643 381 7
Każdy dodatek - za wyjątkiem 2A - opracowywała Dyrekcja Okręgowa KP. Kiedyś dawno temu. I dawała na skład co na stanie miała. O ile wagony 120A stanowiły normę w składach lokalnych, to horrorem było wstawianie ich do składów dalekobieżnych a zwłaszcza nocnych.
A obieg lokalny mógł obsługiwać kilka relacji. A być może i tak było że obieg poznański obsługiwał relację do Jeleniej Góry bo DOKPy się dogadały...
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.221 133 19
Chodziło mi o oznaczenia wagonu zgodne ze zmianami po 1985 r. i datę rewizji umożliwiającą zestawienie w miarę realnego składu. Tylko tyle i aż tyle. Wiem, ze te maleńkie numery są prawie nie do odczytania gołym okiem ale jednak są.
Nie ma co się przejmować narzekaniem @Bolutek'a - wszędzie gdzie pojawia się temat dat napraw rewizyjnych musi wtrącić swoje zdanie. Nie potrafi uszanować tego, że dla kogoś ma to znaczenie - dla mnie czy dla Kolegi @andrzejm, którzy je dostrzegamy - gołym okiem lub nie, którzy chcemy je widzieć na robionych przez nas zdjęciach z punktu widzenia człowieka na makiecie, i którzy chcemy mieć jak najwierniej zestawione składy pociągów w miniaturze. Tego rodzaju szczegóły/detale najbardziej cieszą i o to w tym chodzi!

20180707_163939.jpg
 
Reakcje
89 3 0
O ile jakoś mogę przymknąć oko na datę rewizji, o tyle oznaczenie wagonu jest już dość dobrze widoczne i to już jest (dla mnie) naprawdę ważne. Ale to już indywidualne podejście do naszego hobby. Pozostaje też kwestia pieniędzy. Ta kwestia niejako wymusza rezygnację z części taboru, który chciałbym mieć, np z epoki IVb. Dlatego (przynajmniej na razie) odpuszczę sobie kupno gdyńskiego wagonu typu 120A z epoki IVb od PIKO i pieniądze przeznacze na gdynska kuszetke od Robo. Chociaż tutaj z kolei boli trochę brak oznaczenia 2 klasy (no był taki wagon ale ...). Będzie za to pasowała do gdyńskiej "1" (Y od Robo). No i razem poczekają na pasujące gdyńskie Y drugiej klasy. Tak to sobie wymyśliłem do gabloty. A na podłodze jeździ wszystko ze wszystkim jak fantazja podpowiada. Ale szanuję i rozumiem wszelkie inne pomysły na nasze hobby.
 

Podobne wątki