• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.383 137 19
Słuchajcie - czemu nie ma dwójek z takim oznaczeniem jak ta jedynka:
jak zauważyłem to dwójki są oznaczane z samym PKP albo w trumience, ale tego sposobu nie ma (a jedynki są - np. Robo); oczywiście będzie B10 i literki
Były - TILLIG wydał dwie miniatury w zestawie o numerze katalogowym 501537.
Pewnie dlatego, że są mało popularne i masowym producentom jak Piko nie opłaca się tego robić...
Jeśli przez określenie "mało popularne" rozumiemy "cieszące się małym zainteresowaniem" to owszem, zgodzę się - "parcie" jest w pierwszej kolejności na "klasyczne" PKP lub "ewentualnie" na "zmienawidzone" PKP po podziale na spółki z cechą "PKP" wpisaną w tzw. "trumienkę". Jeśli zaś "mało popularne" mielibyśmy rozumieć jako "rzadko występujące w rzeczywistości" to moim zdaniem nie jest to prawda. Lata 2009-2014 to cały czas jeszcze "kolorowy" okres w PKP Intercity, gdzie w większości pociągów TLK nie ma wagonów w jednym schemacie malowania. Klasyczne zielono-kremowe/czerwono-kremowe barwy przeplatają się z zakładowym malowaniem PKP Intercity oraz nowymi malowaniami połączeń uruchamianych pod marką TLK: Tanie Linie Kolejowe - od 04.04.2005 r. do 31.12.2010 r., a od 01.01.2011 r. do dziś - Twoje Linie Kolejowe. Wagony w zakładowym malowaniu zdają się być wyjątkami w niektórych składach - oczywiście wraz z upływem czasu systematycznie ich przybywa tym samym wypierając wagony w schematcie malowania wprowadzonym na początku lat 90-tych. Cały skład "okraszają" pojedyncze "TLKowskie" kolorowe wagony. Przykład? 2013 rok:

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,78137,0,HCP_303E_.html
- opis: Rafał Czarnecki
- autor: "17 lutego 2013 - Tytułowa lokomotywa mijając okolice Małego Warlubia prowadzi 14 wagonowy skład TLK REGLE relacji Zakopane - Gdynia Główna na szlaku Warlubie - Twarda Góra"

2013.02.17. - Małe Warlubie, szlak Warlubie - Twarda Góra - EP07-1057 z poc. TLK ''REGLE'' n...jpg
Jak to są mało popularne? To nie jest ich ostatnie oznaczenie przed przemalowaniem na barwy IC? Na filmach na Yt ich jest pełno.
Owszem, otrzymanie przez wiele wagonów zakładowego schematu malowania PKP Intercity lub ich kasację poprzedzała eksploatacja z takimi oznaczeniami połączonymi ze schematem malowania wprowadzonym na początku lat 90-tych. Sam sfotografowałem sporo takich wagonów w latach 2012-2014.
Przecież nie jest problemem wydać set dwóch czy trzech sztuk z różnymi numerami - to kwestia matrycy tylko, a nawet wymiany jej części jeżeli jest taka możliwość.
Uważam, że jako "obowiązkowe" uzupełnienie dotychczas wydanych i w dalszym ciągu wydawanych modelowych składów pociągów PKP Intercity powinny się również pojawić w ofercie producentów modele wagonów w schemacie malowania wprowadzonym na początku lat 90-tych i z oznaczeniami PKP Intercity, tak aby móc zestawić realistyczne składy miniaturowych pociągów TLK jak choćby pokazanego na zdjęciu powyżej, pociągu TLK REGLE.
Kolekcjonerzy i modelarze raczej oczekują modeli w oznaczeniach PKP z cechą w "trumience" i stare logo PKP. Oznaczenie te dość długo były obecne na polskich szlakach. Natomiast te oznaczenia, które podałeś nie były już tak popularne.
Hmm... oznaczenia z cechą "PKP" z/bez "trumienki" były długo? Jeśli przyjmujemy, że mówimy o zielono-kremowych i czerwono-kremowych malowaniach to w zasadzie sprawa ma się następująco:
1993-2001/2002 - wagony z cechą "PKP" z cyzelowanymi literami
2001-2009 - wagony z cechą "PKP" w tzw. "trumience"
2009-2016 - wagony z oznaczeniami PKP Intercity

Zatem podsumowując - cecha "PKP" bez trumienki "królowała" na zielono-/czerwono-kremowych wagonach oficjalnie 9 lat (można było spotkać przez 10). Cecha "PKP" w "trumience" zadomowiła się na wagonach 9 lat, a wagony w niezmienionych malowaniach i z nowymi oznaczeniami można było spotkać przez lat 8, czyli wszystkie trzy oznaczenia mają niemalże tę samą długość występowania na wagonach w schemacie malowania wprowadzonym na początku lat 90-tych. Jak widać na filmie w poprzednim poście w 2009 roku w składach pociągów dominowały jeszcze wagony z cechą "PKP" w trumience, ale pojawiały się już wagony bez "trumienki".
A malowanie IC od kiedy weszło i czy występowało razem z "trumienkami" jednocześnie?
W 2004 roku już było:

- źródło: https://kolej.krakow.pl/galeria-taboru/lokomotywy-elektryczne/eu07/eu07-100-199/eu07-171
- autor: Wojciech Nowak
- opis: "2004-05-15 - EU07-171 Z pociągiem ekspresowym nr EX13411 "Ernest Malinowski" relacji Warszawa Wschodnia - Krynica."

2004.05.15. - Kraków Bieżanów - EU07-171 z poc. EX ''Ernest Malinowski'' nr 13411 rel. Wars...jpg

Natomiast wprowadzone zostało prawdopodobnie w 2003 roku. A.C.M.E. wydało zestaw o numerze katalogowym 90092 zawierający dwa modele wagonów typu Görlitz '90. Jeden z nich odwzorowuje wagon po naprawie okresowej zakończonej w połowie wakacji 2003 roku. Można powiedzieć, że ów model odwzorowuje wagon w "prototypowym" zakładowym malowaniu PKP Intercity, bowiem w odróżnieniu od drugiego wagonu, który jest po naprawie zakończonej rok później, ten ma białe drzwi wejściowe - o nowym logo przewoźnika umieszczonym po prawej stronie na jednej ze ścian bocznych nawet nie wspominam. Zatem odpowiadając na pytanie:
A malowanie IC od kiedy weszło i czy występowało razem z "trumienkami" jednocześnie?
W 2003 roku już było - czy wcześniej? Nie wiem. Zatem malowanie zakładowe PKP Intercity i cechę "PKP" w "trumience" można było spotkać jednocześnie w ruchu na torach przez 7 lat (od 2003 do 2009 r.).
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
W 2003 roku już było - czy wcześniej? Nie wiem. Zatem malowanie zakładowe PKP Intercity i cechę "PKP" w "trumience" można było spotkać jednocześnie w ruchu na torach przez 7 lat (od 2003 do 2009 r.).
Mi osobiście podobają się takie "kolorowe składy". Co do barw "TLK" to zupełna posucha - chyba tylko Tillig wypuścił jedną niebieską dwójkę no i Robo dwie pomarańczowe "1" , z tym że jedna zdeklasowana na 2 i na tym koniec. Żeby dopiąć coś do tych wagonów Robo to dałem do przemalowania trzy zielono-kremowe dwójki na TLK - wyszło prawie dobrze. Przy okazji - widział ktoś "łamańca" 1/2 klasy w barwach TLK?
Ten set 90092 Acme też mogłoby wznowić.
I jeszcze się zapytam: czym różnią się dwójki Piko - 97600 i 97608?
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.383 137 19
Mi osobiście podobają się takie "kolorowe składy".
Tak, mają swój urok - specyfika tamtego okresu kolejnych "przemian" na kolei. Chyba najbardziej "kolorowy" czas jeśli chodzi o wagony. Obecnie mamy silne dążenia do wizualnego ujednolicania posiadanego taboru w ramach polityki wizerunkowej. W końcu przynosi to jakieś efekty i w ramach jednego przewoźnika nie ma już tak dużych rozbieżności w malowaniach poszczególnych pojazdów, choć oczywiście nadal się zdarzają. Jeden taki 12-14 wagonowy skład pociągu TLK z 2012/2013 roku z chęcią bym sobie zestawił - takimi jeździłem na wakacje do Gdańska. Nie mam ani jednego modelu pojazdu należącego do PKP Intercity. Mimo to jeden lub dwa składy z czasów wakacyjnych wyjazdów do Gdańska, a później także regularnych dojazdów na studia, z chęcią bym sobie zestawił - tak z sentymentu do tych podróży, bo wizualnie PKP Intercity mnie zupełnie nie kręci, ale to akurat nie ma większego znaczenia.
Co do barw "TLK" to zupełna posucha - chyba tylko Tillig wypuścił jedną niebieską dwójkę no i Robo dwie pomarańczowe "1" , z tym że jedna zdeklasowana na 2 i na tym koniec. Żeby dopiąć coś do tych wagonów Robo to dałem do przemalowania trzy zielono-kremowe dwójki na TLK - wyszło prawie dobrze.
Owszem, wyprodukowano łącznie dosłownie tylko 3 modele w malowaniu marki TLK. Wspomniany model wagonu standardu Y niemieckiej budowy wyprodukowany przez TILLIG'a i oferowany pod numerem katalogowym 501267, który to półtora roku temu na kilku licytacjach od 1 zł osiągał astronomiczne kwoty przekraczające 1000 zł za jeden model... gdzie kupujący rzeczywiście tyle zapłacił (dokonał płatności)! Mam trochę zdjęć tych wagonów (niemieckiej budowy) na podstawie których można by spokojnie opracować dokumentację do wykonania oznaczeń kolejnych modeli, ale firma AMC chyba nie jest zainteresowana wydaniem takiego modelu, bo w przeciwieństwie do modelu wagonu w zakładowym malowaniu PKP Intercity, który był wznawiany już z chyba dwa razy, tego nie wznowiła ani razu, a gdzie tu mówić o wydawaniu kolejnych (ze zmienionymi oznaczeniami). "Y-ki" niemieckiej budowy zawsze mi się podobały i łatwo je było wyłapać w składzie. Z tej racji, że 8 lat temu modele wagonów standardu Y polskiej budowy pozostawały nadal tylko w sferze naszych marzeń, dosyć często fotografowałem właśnie wagony budowy niemieckiej mając nadzieję, że w przyszłości przydadzą się do wykonania ich modeli, stąd dysponuję dzisiaj materiałem na może nawet kilkanaście modeli tych wagonów, zarówno w malowaniu zielono-kremowym jak i marki TLK, które mogłyby wyprodukować firmy Roco i TILLIG lub PIKO, gdyby w przyszłości opracowali i wdrożyli do produkcji modele "Y-ków" produkowanych przez zakłady w Bautzen i Görlitz. Oczywiście fotografowałem też wagony polskiej budowy stąd mam również zdjęcia, które mogłyby posłużyć do wyprodukowania modeli umożliwiających rozbudowanie już istniejących składów złożonych z modeli wagonów Robo, Roco i TILLIG'a, a w przyszłości także modeli firmy PIKO. Gdynia, Szczecin, Wrocław, Warszawa, Kraków, Katowice, Przemyśl. Wagony w zielono-kremowych, czerowono-kremowych malowaniach i oznaczeniach PKP Intercity. Wagony w malowaniach marki TLK. Wagony w zakładowym malowaniu PKP Intercity. Jest trochę wagonów z prostokątnymi ramami okien - takimi jak produkuje firma PIKO i Robo. Niestety część z nich to wagony z ryflowanymi dachami lub ogrzewaniem nawiewnym, a w takiej wersji póki co żaden z wymienionych producentów niestety nie produkuje modeli. Pełno mam zdjęć wagonów z zaokrąglanymi ramami okien, ale tu podobnie jak wcześniej, na razie żaden z producentów nie ma możliwości produkowania modeli wagonów polskiej budowy w takiej wersji. Wśród tych zdjęć mam również udokumentowane oznaczenia kilku/kilkunastu wagonów sypialnych. Niestety w większości były to już wagony po naprawach głównych/modernizacji, a więc posiadające drzwi odskokowo-przesuwne, a w takiej wersji ani TILLIG, ani Roco niestety nie produkuje modeli wagonów produkcji zakładów VEB Waggonbau Görlitz. Udało mi się jednak sfotografować dosyć dokładnie z kilka wagonów, więc jakaś szansa na powstanie z tego modelu by była - znów tu potrzeba tylko chęci ze strony producenta lub zamawiającego/dystrybutora.
Przy okazji - widział ktoś "łamańca" 1/2 klasy w barwach TLK?
Nigdy takiego nie spotkałem - ani na żywo, ani nie widziałem na zdjęcia. Z tego co mi wiadomo to takich nie było.
Ten set 90092 Acme też mogłoby wznowić.
Niemalże wszystkie modele mogliby wznowić i by się sprzedały, a najlepiej by było, gdyby zostały ponownie wydane z nowymi numerami, aby móc wydłużyć, a w zasadzie po prostu tworzyć istniejące składy, ale to temat na inny wątek.
I jeszcze się zapytam: czym różnią się dwójki Piko - 97600 i 97608?
Różnice opisałem w tym wpisie.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Wspomniany model wagonu standardu Y niemieckiej budowy wyprodukowany przez TILLIG'a i oferowany pod numerem katalogowym 501267, który to półtora roku temu na kilku licytacjach od 1 zł osiągał astronomiczne kwoty przekraczające 1000 zł za jeden model... gdzie kupujący rzeczywiście tyle zapłacił (dokonał płatności)
tak - widziałem jedną z takich aukcji - pier...lca trzeba mieć, ale to sprawa kupujących; dziwne tylko że producenci tego nie widzą; dostępna jest konwersja na wiadomym portalu za w sumie przyzwoitą cenę (wliczając koszt wagonu)
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.413 23 0
... malowanie zakładowe PKP Intercity i cechę "PKP" w "trumience" można było spotkać jednocześnie w ruchu na torach przez 7 lat (od 2003 do 2009 r.).
Przeglądając zarówno filmy zamieszczone w internecie, jak i własne archiwum zdjęciowe ze wspomnianego okresu, doliczyłem się w sumie pięciu różnych wariantów malowania/oznakowania wagonów spółki Intercity, występujących równocześnie i możliwych do spotkania w jednym składzie!
Są to:
1. "trumienka" + krótki numer UIC + seria
2. "trumienka" + długi numer + seria
3. długi numer w kilku wierszach (już bez "trumienki") + seria
4. długi numer i seria na ramie (brak oznaczeń na pasie kremowym)
5. nowe malowanie IC
To dopiero byłoby ciekawe zestawienie pociągu! Niektóre z tych wariantów (2 i 4) do tej pory nie doczekały się odwzorowania w modelu, więc producenci mają jeszcze pole do popisu.

Co do malowania TLK, to oczywiście różne są gusta, ale mi się to malowanie bardzo podobało i ubolewałem, że IC z niego tak szybko zrezygnowało. Dość powiedzieć, że w okresie, kiedy można było spotkać wagony w tym schemacie malowania, nie widziałem ani jednego pociągu, złożonego wyłącznie z tak pomalowanych wagonów! "Rekord", jaki zaobserwowałem, to były cztery wagony w jednym składzie. Też mam sporo fotek takich wagonów i mam nadzieję, że doczekamy się jeszcze modeli w tym malowaniu (szczególnie wagonów 2 klasy), bo mam ochotę zebrać sobie cały skład i choć w miniaturze zobaczyć taki kompletny pociąg w barwach TLK.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Co do malowania TLK, to oczywiście różne są gusta, ale mi się to malowanie bardzo podobało i ubolewałem, że IC z niego tak szybko zrezygnowało.
Mi również, dlatego poświęciłem 3 zielone dwójki na przemalowanie. Czy Piko słyszy że chętni na niebieskie TLK znaleźliby się bez problemu???
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
A ja ma pytanie nie z tej epoki.... co temat powyżej. Otóż , jadąc w zeszłym roku pociągiem IC nad morze z rodzinką, podrózowalem jak nie trudno się domyśleć wagonami w kolorze niebieskim w malowaniu oczywiście IC :) nie bardzo mnie ta epoka (współczesna) interesuje , ale dzieciom chciałbym odtworzyć taki mały składzik z pamiętnego wyjazdu....stąd moje pytanie.
Czy wagony PIKO serii 97604-97607 można połączyć z wagonami serii 58663 i 58662 ? czy będzie to współgrało ? można zestawiać w dowolnej kombinacji ? daty rev. i przydziałów nie są najistotniejszym kryterium w tym momencie, chodzi raczej o typy wagonów...co o tym myślicie ?:)
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.413 23 0
A co to jest "krótki" i "długi" numer UIC? Numer wg UIC zawsze ma 12 cyfr.
Dlatego też nie pisałem o długim numerze UIC. Może byłoby to bardziej zrozumiałe, gdybym napisał tak: "krótki numer (UIC)"!?

Czy wagony PIKO serii 97604-97607 można połączyć z wagonami serii 58663 i 58662 ? czy będzie to współgrało ?
To zależy, jakie sobie przyjmujesz kryteria realizmu składu. Jeśli ma to być wyłącznie zabawa dzieciaka, to sobie możesz mieszać dowolnie, ale jeśli to ma mieć jakieś cechy realizmu, to wyroby 58663 i 58662 są zabawkami, których żaden modelarz/kolekcjoner nie połączy z modelami 97604-97607. Te pierwsze, to skrócone (w skali 1:100) modele niemieckich wagonów, których odpowiedników próżno szukać w taborze PKP-IC, zaś te drugie to realne modele polskich wagonów.
 
Ostatnio edytowane:

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.413 23 0
Dobrze.
To nazwałem "krótkim numerem UIC":

ALA_2020_08a.jpg


... a to "długim numerem":

ALA_2020_08b.jpg


Na drugim zdjęciu mamy oznaczenia wagonu spółki Przewozy Regionalne. Pod koniec ubiegłej dekady normą była mieszanka wagonów spółek IC i PR w składach pociągów tej pierwszej, więc możliwe, że widoczne na filmach i zdjęciach jej pociągów wagony z "długim numerem", to właśnie te PR-owe. W każdym razie, tak "na szybko" nie znalazłem w swoim zbiorze zdjęcia takiego oznakowania wagonu IC.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.436 481 107
Pod koniec ubiegłej dekady normą była mieszanka wagonów spółek IC i PR w składach pociągów tej pierwszej, więc możliwe, że widoczne na filmach i zdjęciach jej pociągów wagony z "długim numerem", to właśnie te PR-owe. W każdym razie, tak "na szybko" nie znalazłem w swoim zbiorze zdjęcia takiego oznakowania wagonu IC.
Ja wiem czy to była norma? PKP IC dostało mnóstwo taboru (Y-ków) użytkowanych przez PR w wyniku przesunięć taboru i zmiany profilu PR. Pewnie nie od razu się udało zmienić oznaczenia i przez jakiś czas wagony w oznaczeniach tych przewoźników znajdowały się w jednym składzie. Ale chyba nie chodziło o to, że tabor formalnie należący do tych dwóch firm był mieszany w jednym składzie. Ale moge się mylić.

A od kiedy obowiązuje ten "długi" numer. Od 2007 czy 2008 roku ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.712 522 30
To nie jest żaden "długi numer". Numer wagonu ma dalej 12 cyfr, a ostatnie cztery cyfry (na ostatnim zdjęciu 1151, grubszą czcionką) to europejski kod przewoźnika - w tym wypadku PKP Przewozy Regionalne, PKP Intercity ma kod 1251. Kod przewoźnika nie jest częścią numeru wagonu i nie zawsze jest umieszczony bezpośrednio za numerem wagonu - dlatego nie bardzo rozumiałem, o co chodziło z tym krótkim numerem UIC. Nie mam zdjęcia prawdziwego wagonu, ale tak to wygląda na modelu wagonu restauracyjnego ACME:

IMG_7075a.JPG


Niestety, nie potrafię powiedzieć od kiedy obowiązuje umieszczenie tego kodu na wagonie.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.436 481 107
Jak już PIKO ma zamiar wznawiać edycję krakowską to myślę, że dobrym pomysłem było by wydanie w ramach tej serii właśnie wagonów z oznakowaniem obowiązującym od 2007/2008 roku i w malowaniu kremowo-zielonym/czerwonym.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
Tak się jakoś zeszło....Piko i Robo razem nas uszczęśliwili składami ze Szczecina :) Ciekawe jak sie rozejdą, pasować na pweno będż do siebie i można będzie złożyć ładny składzik :)

Piko H0 58389
jpg ad.jpg
 

Załączniki

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.652 443 99
Przydała by się kuszetka od PIKO (i barowy) z epoki IVc. Takie pasujące do składu z Łodzi.

Te wagony które widać wyżej mają przydział Szczecin i daty rewizji na koniec lat 70-tych (końcówka epoki IVb). W sumie można by je połączyć w skład z wagonami Robo ze stacji Szczecin uzyskując sześciowagonowy skład - pomimo, że Robo są w zasadzie z epoki IVc (rewizje 80/81)... Jednak dat rewizji i tak nie widać, a oznaczenie serii wagonów zarówno w epoce IVb jak i IVc (do 1985 r.) było w zasadzie to samo.
 

Podobne wątki