• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.197 504 30
Myślę, że to kolega daromaro nie zrozumiał odpowiedzi kolegi Bodka:
Do Gdyni rozkładowo przyjeżdżały wagony z Łodzi Kaliskiej.
Wydaje mi się, że chodzi o to, iż do Gdyni jeździły wagony, których stacją macierzystą była Łódź Kaliska i tak były te wagony oznaczone. To musiałby potwierdzić kolega Bodek, ale nie sądzę, żeby myślał o stacji początkowej pociągu, a nie o stacji macierzystej wagonów.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.581 120 86
Pomyslalem o tym co pisze Andrzej ale nie wiedzialem, ze byly tez z "Lodz Kaliska" (dwie wagonownie?). Moze ktos by przyblizyl temat przydzialow do stacji macierzystych?
 
Reakcje
198 0 0
Dla ortodoksyjnych modelarzy wypisałem wszystkie pociągi, w których można było spotkać wagony ze stacji macierzystej Łódź Fabryczna. Sięgnąłem po dodatki prawilne dla rewizji tych wagonów (IIB 1988 i IIC Warszawa 1988 r.):

13103/31104 Łódź Fabr. - Kraków Pł. - Łódź Fabr.
skład: EU07 (Kraków Prokocim) +AB+AB+AB+BR+AB+AB+AB
* VI.24-IX.04 pociąg zestawiony z EN57

13207/31208 Łódź Fabr. - Zakopane – Łódź Fabr.
skład: EU06 +B+B+AB+A+B+B*
* w dni robocze do 18.VI.88 i od 1.IX.88 w kierunku Łodzi ciągnął też wagon pocztowy
natomiast w pewnych okresach także kuszetkę i 3 autokuszetki (st. mac. W-wa Szczęśliwice) w relacji W-wa Główna-Zakopane-W-wa Główna

14101/41102 Łódź Fabr. – Żywiec – Łódź Fabr. („Soła”)
skład: EU07 (Czechowice)+B+B+A+A+B+B+P*
* pocztowy w relacji Łódź Fabr. - Katowice (tylko w jedną stronę)
VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57

14103/41108 Łódź Fabr. - Katowice – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B+B+A+B+B
*VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57

12124/3 i 21126/5 Łódź Fabr. - Chełm – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Dęblin)+P+BD+B+B+B+A+A+B+B
* w relacji Chełm-Łódź dodatkowo wagon pocztowy z st. mac. Lublin
VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57

1421/4130 Koluszki - Bytom – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Katowice)+D+B+B+A+A+B+B
* w relacji Bytom-Łódź na odc. Katowice-Łódź dodatkowo ambulans pocztowy

1429/4140 Łódź Fabr. - Gliwice – Koluszki
skład: EU07 (Łódź Olechów) +B+B+A+A+B+B

1423/4134 Koluszki - Gliwice – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Katowice) +B+B+AB+A+B+B
* VI.24-IX.04 pociąg zestawiony z EN57

1433/4142 Łódź Fabr. - Gliwice – Piotrków Tryb.
skład: EU07 (Katowice) +B+B+AB+A+B+B
* VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57

66541/15542 i 66542/15541 Łódź Fabr. - Ełk – Łódź Fabr. (p. Olsztyn, Mikołajki)
skład: EU07/SP45 (Olsztyn)+D+B+B+A+A+B+B

77012/77013 Łódź Fabr. - Gołdap/Suwałki – Łódź Fabr.
skład: EU07*+D+B+AB+BR+A+B+B+AB+A+B+w okresie letnim wagony z W-wy Szczęśliwic
* na odc. Łódź-W-wa Wschodnia EU07 z Olechowa, a z W-wy do Sokółki z Białegostoku

dzielony w Białymstoku na dwa składy:

79311/79314 Białystok - Suwałki - Białystok
wagony D+B+AB+BR+A+B (od Sokółki z SP45 z Suwałk)

77012/77013 Białystok - Gołdap - Białystok
wagony: B+AB+A+B (Białystok-Ełk z białostocką SP45, a od Ełku Ol49 MD Ełk)
Ten skład obsługiwał też pociągi 79330/31, 79932/33, 79934/35 Gołdap – Olecko – Gołdap (z Ol49)

88013/88016 Łódź Fabr. - Terespol – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B+B+A+B+B

33511/12 i 33513/14 Łódź Olechów - Koluszki – Łódź Olechów
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B

oraz multum pociągów Łódź Fabr. - W-wa Wsch. - Łódź Fabr.
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B+B+A+A+A+B+B

Do Gdyni zatem planowo się nie zapuszczały.
Jednak z Łodzi jeździło dużo pociągów kolonijnych. Kiedyś na internecie znalazłem Rozkład Jazdy Pociągów Kolonijnych na 1988 rok, ale tam nie było wyszczególnienia na stacje macierzyste Fabryczna i Kaliska, tylko ktoś ogólnie wpisał dla obydwu Łódź.
Składy te nie miały stałych obiegów. Pociągi kolonijne były pociągami nadzwyczajnymi, które po przejechaniu jakiejś relacji dysponowano do wykonania dalszej jazdy w różne często nietypowe dla danej wagonowni miejsca. Mogły krążyć przez ponad dwa miesiące zależnie od potrzeb, rzucane na wymyślne trasy.
Wagony ze stacji „Łódź”, które obsługiwały w 1988 roku pociągi kolonijne, przejeżdżały/bywały w Gdyni podczas jazd w następujących relacjach:
Warszawa Gdańska – Kołobrzeg
Łódź Chojny – Gdynia - Łódź Chojny
Kłodzko/Jelenia Góra – Władysławowo - Kłodzko/Jelenia Góra
Przemyśl – Wejherowo – Warszawa Gdańska
Gotha(NRD) - Gdynia i dalej Gdynia-Koszalin
Rzeszów – Łeba
Trzebiatów – Lublin
W-wa Gdańsk - Władysławowo – Gliwice
Gliwice – Władysławowo - Gdynia, a następnie Gdynia - Nowy Targ
Nowy Targ - Władysławowo/Gdynia i dalej Gdynia – Rzeszów.
Poza Gdynią zajeżdżały też w dziesiątki innych miejsc, których planowo nie odwiedzały.

Biorąc pod uwagę ile składów z Fabrycznej została zastąpiona na wakacje EN57, część tych pociągów kolonijnych mogła się składać z pierwowzorów pikowskich miniatur.
Ponadto te wagony mogą śmiało stawiać na swoich makietach modelarze odwzorowujący tereny NRD i też za sprawą tych międzynarodowych pociągów kolonijnych będzie koszernie. Łódzkie igreki docierały w wakacje m.in. do stacji: Berlin, Karl Marx Stadt, Gotha, Gera, Stendal, Rostock, Schwerin, Zwickau, Neubrandenburg, Poczdam, Magdeburg a także do czeskiej (właściwie czechosłowackiej) Pragi.

Jeszcze słowo o lokomotywach, które obok ET22-259 pasują do łódzkich wagonów.
Osoby, które nie zwracają uwagi na daty rewizji, a bezwzględnie biorą pod uwagę przydziały mogą zespolić swoje oliwkowe wyroby PIKO z EU07-424 (SM) oraz EU06-08 (PIKO).
Z kolei przy pociągach kolonijnych często wpisywano przy lokomotywie bardzo ogólny przydział np. Zachodnia DOKP czy Północna DOKP. Pole do popisu jest szersze, bo owe składy pokonały wiele kilometrów po liniach niezelektryfikowanych. ST44-190 czy SP45-204 zatem nie powinny budzić szczególnej odrazy nawet modelarskich fundamentalistów.

O innych pociągach okazjonalnych już nawet nie wspominam.
Tyle tytułem próby zadowolenia tych, którzy wstydzą się postawić łódzkie wagony na swoich makietach, albo nieśmiało kojarzą z nimi posiadane modele lokomotyw. Właśnie pociągi kolonijne mogą być złotym środkiem pozwalającym wyzbyć się niechętnego umieszczania łódzkich składów na stacjach i stacyjkach Pomorza, Dolnego Śląska czy Ziemi Lubuskiej, które nie były naturalnym środowiskiem wagonów ze stacji Łódź Fabryczna w oliwkowych czasach. Polecam takie myślenie wszystkim, których nurtują pytania w stylu "czy oby na pewno wagony ze stacji X można było zobaczyć na stacji Y". Pociągi nadzwyczajne mogą uśmiercić wyrzuty sumienia.
Pamiętajmy, że hobby ma nam przed wszystkim nieść radość, a nie dodatkowe troski przy idealnym formowaniu mega realnych, niepodważalnych zestawień.
To koniec mojej konferansjerki z cyklu "Kwity w służbie kształtowania modelarskiej wyobraźni".
Wszystkim, niezależnie od podejścia, życzę miłej zabawy przy zestawianiu składów.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Myślę, że to kolega daromaro nie zrozumiał odpowiedzi kolegi Bodka:

Wydaje mi się, że chodzi o to, iż do Gdyni jeździły wagony, których stacją macierzystą była Łódź Kaliska i tak były te wagony oznaczone. To musiałby potwierdzić kolega Bodek, ale nie sądzę, żeby myślał o stacji początkowej pociągu, a nie o stacji macierzystej wagonów.
Jak najbardziej, miałem na myśli stację macierzystą wagonów - Łódź Kaliska.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
Pomyslalem o tym co pisze Andrzej ale nie wiedzialem, ze byly tez z "Lodz Kaliska" (dwie wagonownie?). Moze ktos by przyblizyl temat przydzialow do stacji macierzystych?
Tak, w Łodzi były dwie wagonownie: Wagonownia Pozaklasowa Łódź-Widzew i Wagonownia II klasy Łódź-Kaliska. Taki stan rzeczy trwał od 1 stycznia 1956 roku do 1 stycznia 1989 roku, kiedy połączono te jednostki w jedną Wagonownię Łódź.
WGW Łódź-Widzew miała w swoim inwentarzu wagony przydzielone do stacji macierzystych: Łódź Fabryczna, Koluszki i (w pewnym okresie) Piotrków Trybunalski, natomiast WGW Łódź Kaliska posiadała wagony przydzielone wyłącznie do stacji Łódź Kaliska.
Według stanu na dzień 1 stycznia 1989 roku, nowo powstała Wagonownia Łódź posiadała na swoim stanie 367 wagonów osobowych.
Miałem okazję pracować we wszystkich tych Wagonowniach PKP, w latach: 1978-79 i 1982-1990.

Co do planowego kursowania wagonów st. mac. Łódź Fabryczna do Gdyni, to nie przypominam sobie takiego przypadku (pomijam ew. "zastępstwa" i pociągi kolonijne).
Natomiast potwierdzam zdecydowanie, że wagony stacji Łódź Kaliska regularnie i to przez wiele lat, kursowały w pociągach do Gdyni Gł. Osobowej.
Były to bardzo ciekawe obiegi (5 składów st. mac. Łódź Kal. w jednym obiegu!), które kursowały w różnych relacjach, aby po 5 dniach wrócić do stacji macierzystej Łódź Kaliska.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Świetnie, że w końcu pojawią się kuszetki i bary.
Czy ktoś obeznany mógłby zdradzić tajemnice stacji macierzystych tych wagonów?

Jednak najbardziej rzuciło mi się w oczy to, że PIKO kompletnie pogubiło się w opisach swoich modeli.
Znaczna część wagonów PKP opisana jest jako 2-osiowe cysterny. Poza tym babole występują także w opisach szczegółowych - np. w opisie wagonu 104A piszą że to kuszetka. Ponadto wagon 113A sprzedają jako 113AM, itp.
Ale żeby nie było, że to jakaś antypolska prowokacja, w opisach modeli wagonów DB i SBB mają nie mniejszy burdel.
Najwyraźniej zatrudnili jakąś laskę tylko dlatego, że jest ładna, a jej kompetencji nikt nie raczył sprawdzić ;)
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.351 473 107
Koledze avecez chodziło chyba o co innego. Ogolnie są to dwa bardzo różne wagony. Acme to wagon standardu Z a Piko Y. Nie ma co w ogóle porównywać. Natomiast nie rozumiem dlaczego epokowo mają nie pasować skoro rewizja wagonów Piko nie jest znana? Oba w malowaniu granatowym PKP Intercity przecież są, a rewizja wagonów Acme to 2004 rok.
Pytanie tylko czy te dwa typy W TYM MALOWANIU kiedykolwiek były w jednym składzie? Chyba wątpliwe.
 
Ostatnio edytowane:

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 22 4
Dziękuję kolegom za wyjaśnienia. Wniosek dla mnie jest taki: kuszetki ACME to wagony nowsze bo typu Z, wagon kuszetka firmy PIKO to wagon typu Y czyli dużo starszy od Z, czyli kolejna modernizacja czy też przemalowanie starego wagonu na barwy IC. Jak dla mnie szkoda, że ta kuszetka Y nie jest z epoki IV lub V. W tej wersji sobie daruję tak jak i niedokończone owocarki od Rivarossi. Tak więc do zakupu dla mnie kwalifikuje się barowy i 2kl. IC jako uzupełnienie do wagonów od ROBO i innych.
Powoli trzeba chyba się pozbywać wagonów od Tilliga i Sachsen tak kiedyś pożądanych i poszukiwanych ;-)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
Wydaje mi się, że modele pokazane w Gliwicach, to jeszcze wersja pokazowa. W kuszetce np nie ma imitacji miejsc leżących. Bar jest już chyba skończony, bo ma stoliki.
 

Podobne wątki