Dla ortodoksyjnych modelarzy wypisałem wszystkie pociągi, w których można było spotkać wagony ze stacji macierzystej Łódź Fabryczna. Sięgnąłem po dodatki prawilne dla rewizji tych wagonów (IIB 1988 i IIC Warszawa 1988 r.):
13103/31104 Łódź Fabr. - Kraków Pł. - Łódź Fabr.
skład: EU07 (Kraków Prokocim) +AB+AB+AB+BR+AB+AB+AB
* VI.24-IX.04 pociąg zestawiony z EN57
13207/31208 Łódź Fabr. - Zakopane – Łódź Fabr.
skład: EU06 +B+B+AB+A+B+B*
* w dni robocze do 18.VI.88 i od 1.IX.88 w kierunku Łodzi ciągnął też wagon pocztowy
natomiast w pewnych okresach także kuszetkę i 3 autokuszetki (st. mac. W-wa Szczęśliwice) w relacji W-wa Główna-Zakopane-W-wa Główna
14101/41102 Łódź Fabr. – Żywiec – Łódź Fabr. („Soła”)
skład: EU07 (Czechowice)+B+B+A+A+B+B+P*
* pocztowy w relacji Łódź Fabr. - Katowice (tylko w jedną stronę)
VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57
14103/41108 Łódź Fabr. - Katowice – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B+B+A+B+B
*VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57
12124/3 i 21126/5 Łódź Fabr. - Chełm – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Dęblin)+P+BD+B+B+B+A+A+B+B
* w relacji Chełm-Łódź dodatkowo wagon pocztowy z st. mac. Lublin
VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57
1421/4130 Koluszki - Bytom – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Katowice)+D+B+B+A+A+B+B
* w relacji Bytom-Łódź na odc. Katowice-Łódź dodatkowo ambulans pocztowy
1429/4140 Łódź Fabr. - Gliwice – Koluszki
skład: EU07 (Łódź Olechów) +B+B+A+A+B+B
1423/4134 Koluszki - Gliwice – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Katowice) +B+B+AB+A+B+B
* VI.24-IX.04 pociąg zestawiony z EN57
1433/4142 Łódź Fabr. - Gliwice – Piotrków Tryb.
skład: EU07 (Katowice) +B+B+AB+A+B+B
* VI.23-IX.03 pociąg zestawiony z EN57
66541/15542 i 66542/15541 Łódź Fabr. - Ełk – Łódź Fabr. (p. Olsztyn, Mikołajki)
skład: EU07/SP45 (Olsztyn)+D+B+B+A+A+B+B
77012/77013 Łódź Fabr. - Gołdap/Suwałki – Łódź Fabr.
skład: EU07*+D+B+AB+BR+A+B+B+AB+A+B+w okresie letnim wagony z W-wy Szczęśliwic
* na odc. Łódź-W-wa Wschodnia EU07 z Olechowa, a z W-wy do Sokółki z Białegostoku
dzielony w Białymstoku na dwa składy:
79311/79314 Białystok - Suwałki - Białystok
wagony D+B+AB+BR+A+B (od Sokółki z SP45 z Suwałk)
77012/77013 Białystok - Gołdap - Białystok
wagony: B+AB+A+B (Białystok-Ełk z białostocką SP45, a od Ełku Ol49 MD Ełk)
Ten skład obsługiwał też pociągi 79330/31, 79932/33, 79934/35 Gołdap – Olecko – Gołdap (z Ol49)
88013/88016 Łódź Fabr. - Terespol – Łódź Fabr.
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B+B+A+B+B
33511/12 i 33513/14 Łódź Olechów - Koluszki – Łódź Olechów
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B
oraz multum pociągów Łódź Fabr. - W-wa Wsch. - Łódź Fabr.
skład: EU07 (Łódź Olechów)+B+B+A+A+A+B+B
Do Gdyni zatem planowo się nie zapuszczały.
Jednak z Łodzi jeździło dużo pociągów kolonijnych. Kiedyś na internecie znalazłem Rozkład Jazdy Pociągów Kolonijnych na 1988 rok, ale tam nie było wyszczególnienia na stacje macierzyste Fabryczna i Kaliska, tylko ktoś ogólnie wpisał dla obydwu Łódź.
Składy te nie miały stałych obiegów. Pociągi kolonijne były pociągami nadzwyczajnymi, które po przejechaniu jakiejś relacji dysponowano do wykonania dalszej jazdy w różne często nietypowe dla danej wagonowni miejsca. Mogły krążyć przez ponad dwa miesiące zależnie od potrzeb, rzucane na wymyślne trasy.
Wagony ze stacji „Łódź”, które obsługiwały w 1988 roku pociągi kolonijne, przejeżdżały/bywały w Gdyni podczas jazd w następujących relacjach:
Warszawa Gdańska – Kołobrzeg
Łódź Chojny – Gdynia - Łódź Chojny
Kłodzko/Jelenia Góra – Władysławowo - Kłodzko/Jelenia Góra
Przemyśl – Wejherowo – Warszawa Gdańska
Gotha(NRD) - Gdynia i dalej Gdynia-Koszalin
Rzeszów – Łeba
Trzebiatów – Lublin
W-wa Gdańsk - Władysławowo – Gliwice
Gliwice – Władysławowo - Gdynia, a następnie Gdynia - Nowy Targ
Nowy Targ - Władysławowo/Gdynia i dalej Gdynia – Rzeszów.
Poza Gdynią zajeżdżały też w dziesiątki innych miejsc, których planowo nie odwiedzały.
Biorąc pod uwagę ile składów z Fabrycznej została zastąpiona na wakacje EN57, część tych pociągów kolonijnych mogła się składać z pierwowzorów pikowskich miniatur.
Ponadto te wagony mogą śmiało stawiać na swoich makietach modelarze odwzorowujący tereny NRD i też za sprawą tych międzynarodowych pociągów kolonijnych będzie koszernie. Łódzkie igreki docierały w wakacje m.in. do stacji: Berlin, Karl Marx Stadt, Gotha, Gera, Stendal, Rostock, Schwerin, Zwickau, Neubrandenburg, Poczdam, Magdeburg a także do czeskiej (właściwie czechosłowackiej) Pragi.
Jeszcze słowo o lokomotywach, które obok ET22-259 pasują do łódzkich wagonów.
Osoby, które nie zwracają uwagi na daty rewizji, a bezwzględnie biorą pod uwagę przydziały mogą zespolić swoje oliwkowe wyroby PIKO z EU07-424 (SM) oraz EU06-08 (PIKO).
Z kolei przy pociągach kolonijnych często wpisywano przy lokomotywie bardzo ogólny przydział np. Zachodnia DOKP czy Północna DOKP. Pole do popisu jest szersze, bo owe składy pokonały wiele kilometrów po liniach niezelektryfikowanych. ST44-190 czy SP45-204 zatem nie powinny budzić szczególnej odrazy nawet modelarskich fundamentalistów.
O innych pociągach okazjonalnych już nawet nie wspominam.
Tyle tytułem próby zadowolenia tych, którzy wstydzą się postawić łódzkie wagony na swoich makietach, albo nieśmiało kojarzą z nimi posiadane modele lokomotyw. Właśnie pociągi kolonijne mogą być złotym środkiem pozwalającym wyzbyć się niechętnego umieszczania łódzkich składów na stacjach i stacyjkach Pomorza, Dolnego Śląska czy Ziemi Lubuskiej, które nie były naturalnym środowiskiem wagonów ze stacji Łódź Fabryczna w oliwkowych czasach. Polecam takie myślenie wszystkim, których nurtują pytania w stylu "czy oby na pewno wagony ze stacji X można było zobaczyć na stacji Y". Pociągi nadzwyczajne mogą uśmiercić wyrzuty sumienia.
Pamiętajmy, że hobby ma nam przed wszystkim nieść radość, a nie dodatkowe troski przy idealnym formowaniu mega realnych, niepodważalnych zestawień.
To koniec mojej konferansjerki z cyklu "Kwity w służbie kształtowania modelarskiej wyobraźni".
Wszystkim, niezależnie od podejścia, życzę miłej zabawy przy zestawianiu składów.