• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów krytych typu 401K

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
5.006 33 0
Nie jest to Gags produkcji ZNTK Ostrów i nawet na pierwszy rzut oka nie wygląda. Ściany są spawane z blach. Prędzej Rumuński Gags- on był w całości metalowy
Nie, to Gags rumuńskiej budowy, na 100%.
No panowie gratuluję oka. A możecie powiedzieć jak się ten wagon nazywał lub może macie jakiegoś linka do tego jak to wygląda w powiększeniu. Jestem bardzo ciekaw jak ten typ ma się do naszych rodzimych wagonów.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Pierwszy i drugi link to czeskie - modele MTB [o ile pamiętam]. Natomiast trzeci trafiony. Znalazłem też firmę http://bluegearmodell.hu/ .
Trochę googlania "Gags CFR" lub "Gas CFR" i wyjdzie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.893 527 30
Jeśli chodzi o modele Gags, to jest jeszcze Brawa z modelami wagonów DR, ale ten wagon ma drzwi na środku pudła. Pokazałem ten model tu.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Te Gagsy MAV w IV i w pierwszej połowie obowiązywania V epoki były regularnymi gośćmi na torach PKP. Należały do wspólnego parku wagonów OPW, więc w sumie to nie zaskoczenie. Zawsze mi się bardzo podobały, bo przez tą metalową konstrukcję i nowoczesne wózki wydawały się znacznie nowocześniejsze od naszych drewnianych Gagsów. Na zdjęciu Gerda Boemera w Berlinie stoi taki właśnie, węgierski Gags.

Z powyższego względu, dla mnie MAV jest bardziej trendy niż DB. Wagony DB na polskich torach przed V epoką pojawiały się incydentalnie. Zwykle to my wysyłaliśmy na zachód nasze wagony, bo to się nam opłacało ze względu na możliwość zarobienia dodatkowej kasy w twardej walucie. Za używanie wagonów obcych (spoza OPW) to my (PKP) musieliśmy płacić.

Chętnie takiego bym przytulił, bo pasowałby do moich zbiorów, ale niekoniecznie za 75E.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.696 65 3
Tak to wagon budowy rumuńskiej. Co ciekawe w roku 1971 także PKP zakupiło 300 sztuk takich wagonów co w porównaniu z ok 18000 401K to prawie nicość. W Atlasie... P. Terczyńskiego jest na stronie 160 oznaczony nieoficjalnie jako R551K.
W pierwszym i drugim linku mamy dostęp do zdjęć wagonów budowy czechosłowackiej.
Wagon budowy rumuńskiej o którym tu mowa jest w trzecim linku tutaj akurat MAV, chociaż jedne drzwi są trochę inne.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.969 8 0
… W zbiorach NAC znajduje się zdjęcie z ok. 1974r. przedstawiające wyraźnie wagon 401Ka Gags z falistymi drzwiami oraz włączony do parku OPW. Jedyna różnica jest taka, że wagon ze zdjęcia NAC jest już pomalowany w klasyczną jednolitą czerwień tlenkową, a wagon PIKO jest pomalowany zgodnie ze schematem fabrycznym.
Nie tylko w zbiorach NAC - na forum również … ;) Wagon ważony 10.8.1974 r.
 

Załączniki

  • 387,4 KB Wyświetleń: 276
Reakcje
29 1 0
Ten powyższy Gags wygląda na pomalowany w fabryczne barwy, przynajmniej czarny pas do wysokości ostoi, dach jak dla mnie też jest szary. Bardzo fajne zdjęcie, dziekuję
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.969 8 0
… Zawsze mi się bardzo podobały, bo przez tą metalową konstrukcję i nowoczesne wózki wydawały się znacznie nowocześniejsze od naszych drewnianych Gagsów.
No cóż, też próbowaliśmy wyeliminować drewniane poszycie z 401K. W końcu używanie drewna do budowy i remontów wagonów wiązało się ze zorganizowaniem niemałego zaplecza w ZNTK-ach - place gdzie deski "leżakowały" kilka lat (w Ostrowie to kilka hektarów terenu który obsługiwała przesuwnica wagonowa), stolarnie i suszarnie.

W 1976 roku na ostoi 401K zbudowano 4 wagony prototypowe 401Kb - dwa z poszyciem z blachy (załączona fotka) oraz dwa z poszyciem ze sklejki (te z kolei prezentowały się znacznie korzystniej od tych "blaszanych"). Dlaczego nie weszły do produkcji seryjnej - nie wiem. Być może zaważył fakt, że od 1976 roku drastycznie spadła produkcja nowych wagonów 401K/401Ka (definitywnie zakończono ją w 1979 roku budując zaledwie 14 sztuk 401Ka/1), a ostatnim wielkim zamówieniem była budowa w 1978 roku pięciuset wagonów 401Ka/1 dla ZSRR (to te które zostały włączone do OPW).

Wagon na załączonej fotce ma ciekawy opis:
PO DNIU 30.03.77 WAGON WYŁĄCZYĆ Z EKSPLOATACJI I SKIEROWAĆ DO ZNTK OSTRÓW
Wychodzi więc, że wagon przez rok miał być "testowany" przez PKP.

Skoro PIKO tak mocno zaangażowało się w produkcję typowo polskich modeli - może zbudują model wspomnianego 401Kb ? W końcu ostoję i wózki już mają … ;)
 

Załączniki

  • 534,7 KB Wyświetleń: 286
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki