• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów krytych typu 401K

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.796 37 1
no w pewnym sencie tak, np. jak taki wagon Gags PKP ze znakiem OPW trafił na kolej DR to kolej DR mogła o użykować jako swój wagon. Więc mogło się zdarzyć że dopóki nie trafil sie w nim ładunek do Polski to kursował w Niemczech lub do innych krajów. No naprzykład w NRD załadowano go wraz z inymy krytymi DR ładunkiem do RFNu lub Francji, wiec tam pojechał i po wyładunku został zwrócony znów na kolej DR, gdzie dalej był traktowany jako wagon w dyspozycji kolei DR, potem np załadowano go i przewóz ładunek z Drezna do Berlina i po wyładunku dalej był w dyspozycji kolei DR. A potem np. załadowano go w ładunek do Czechosławacji, która tez nalezała do OPW wiec wagon po wyładunku został w dyspozycji kolei CSD i itp

ponadto na wagonach PKP był też znak MC , który oznaczał, że wagon miał dopuszczenie tylko w niektórych krajach - należących do RWPG (umowa SMGS).
Ogólnie wagony hadlowe towarowe PKP mogły mieć taka przydatnośc przewozową ::
- że były tylko do rychu wewnątrznego (bez znaków RIV i MC)
- że były do ruchu miedzynarodowego w ramach porozumienia SMGS (znak MC)
- że były do ruchu międzynarodowego bez ograniczeń w ramach porozumienia UIC (znak RIV)
- że były do ruchu międzynarodowego włączone do wspólnego parku wagonów (dodatkowy znak OPW)
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
486 5 3
Dzięki za wyjaśnienia. Czyli można przyjąć, że Gags PKP Piko, mające OPW, jeździły po torach Niemiec Wschodnich częściej/dłużej, niż pozostałe PKP.

Ale niekoniecznie wagony testowe - mam rację?
Wyjaśniając - wagony prototypowe (testowe) miały malowane pudło na kolor żółty, bądź miały nanoszony pas koloru żółtego.
Biały pas na drzwiach oznaczał co innego (ale to w przyszłym roku się do tego dokopię ;)).
 
Reakcje
211 6 0
Hello.
Thank you for all the answeres to my questions so far.

Till now I learned a lot of the use of PKP freight-waggons, which were part of the OPW-pool.

I hope the other questions could be answered in the future also (in a few weeks I have to make the decision to order or not to order the PIKO-Set, so it's time left) :). But normally such information should be find on the PIKO-homepage.


greetings
Ralf Wittkamp
 

Alonzo

Aktywny użytkownik
Reakcje
279 4 2
Hello.
In the german forum "drehscheibe-online" one user wrote interesting information to the item PKP Gags-tx. Of course in German, but normally it should be able to translate with an "online-translater". When not, I will try to translate (parts) in English.
Drehscheibe Online Foren :: 06 - Modellbahn-Forum :: PKP Gags-tx und "Zboże" (drehscheibe-online.de)


greetings
Ralf Wittkamp

Thanks for sharing the links with detailed information about Gags Wagons. It means I was mistaken a few threads above and was spreading misleading information that those wagons marked with diagonal stripes were test or prototype wagons. In general, it means that those wagons were designated for grain transport only. Good to know
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.437 31 1
Miałem o tym napisać ale jakoś mi to umknęło :niepewny: Przeglądając katalog zauważyłem wagon (nr. kat 58472 ) Gags z szarym dachem - ktoś o tym wspominał ale mnie zaciekawił zapis serii wagonu Gags (KKyt) czyli wywnioskować można, że być może będzie to pierwszy wagon w opisie ep. IVa ?
Pisano też trochę o przynależności tych wagonów do wspólnego parku wagonów (OPW) zwłaszcza w kontekście wagonów z napisem zborze.
I ten tajemniczy biały skośny pas na drzwiach wagonu. Ten pas oznaczał wyposażenie wagonów w sprzęg samoczynny oczywiście na pudle powinien znaleźć się jeszcze umowny znak takiego sprzęgu.
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.303 25 2
I ten tajemniczy biały skośny pas na drzwiach wagonu. Ten pas oznaczał wyposażenie wagonów w sprzęg samoczynny oczywiście na pudle powinien znaleźć się jeszcze umowny znak takiego sprzęgu
Padły już 2 głosy w temacie „tajemniczego” pasa na drzwiach wagonu - niestety nie na tym forum tylko na drehscheibe - obydwa mówiące o tym, że pas ten oznaczał nie otwierać - właśnie z tego powodu, że wagony przewoziły zboże. Pasy te nie miały rzekomo nic wspólnego ze sprzęgiem samoczynnym.
Nie twierdzę, że tak musiało być - ale czy ktoś jeszcze zechciałby potwierdzić/obalić tę tezę?
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.437 31 1
Padły już 2 głosy w temacie „tajemniczego” pasa na drzwiach wagonu - niestety nie na tym forum tylko na drehscheibe - obydwa mówiące o tym, że pas ten oznaczał nie otwierać - właśnie z tego powodu, że wagony przewoziły zboże. Pasy te nie miały rzekomo nic wspólnego ze sprzęgiem samoczynnym.
Nie twierdzę, że tak musiało być - ale czy ktoś jeszcze zechciałby potwierdzić/obalić tę tezę?
Robert ja przekazałem to co kiedyś przeczytałem a napisał to p. Krzysztof Koj.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
zapis serii wagonu Gags (KKyt) czyli wywnioskować można, że być może będzie to pierwszy wagon w opisie ep. IVa ?
Tak.


I ten tajemniczy biały skośny pas na drzwiach wagonu. Ten pas oznaczał wyposażenie wagonów w sprzęg samoczynny oczywiście na pudle powinien znaleźć się jeszcze umowny znak takiego sprzęgu
O ile nie masz źródeł potwierdzających to, przychylałbym się raczej do zdania z Drehscheibe, które przytoczył @Ralf Wittkamp - że to ostrzeżenie, by nie otwierać drzwi.

Kawałek historii (@CoCu wal śmiało - ale piszę to jako ciekawostkę dla kolegi @Ralf Wittkamp ): 6 czerwca 2002 roku, posłowie i sympatycy polskiej partii politycznej zwanej "Samoobrona", wysypali na tory na stacji przeładunkowej Warszawa-Żerań kilka wagonów ze zbożem importowanym z Niemiec. Miał to być protest przeciwko importowaniu zboża z Niemiec.

Nie wiem, jakie wagony przewoziły w/w zboże - jeżeli niemieckie, to raczej nie Gags. A jeżeli polskie, to mogły być właśnie tego typu wagony.

@Ralf Wittkamp - out of interest, what are you going to achieve? Do you plan to use these PKP wagons in your DR trains (mixed DR and PKP), or compose a whole PKP train coming into Eastern Germany?
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.437 31 1
O ile nie masz źródeł potwierdzających to, przychylałbym się raczej do zdania z Drehscheibe, które przytoczył @Ralf Wittkamp - że to ostrzeżenie, by nie otwierać drzwi.
Proszę bardzo wpis pochodzi nawet z tego forum i nie sądzę aby chodziło o inny biały pas na wagonie.
To ten wpis. Przy okazji jest wytłumaczone oznaczenie wagonów w próbach.
A nalepki ostrzegające i inne informacje były umieszczane zazwyczaj na czarnym polu obok skrzynki na listy przewozowe
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
I ten tajemniczy biały skośny pas na drzwiach wagonu. Ten pas oznaczał wyposażenie wagonów w sprzęg samoczynny
Chyba jednak nie. Moim zdaniem biały pas oznaczał przewóz zboża luzem. Poza wszystkim innym, nie słyszałem o tym, żeby jakikolwiek Gags miał sprzęgi SA-3, choć to nie oznacza, że tak nie było.
 

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
294 39 11
Chyba jednak nie. Moim zdaniem biały pas oznaczał przewóz zboża luzem. Poza wszystkim innym, nie słyszałem o tym, żeby jakikolwiek Gags miał sprzęgi SA-3, choć to nie oznacza, że tak nie było.
Tak jest, Panie Andrzeju, dobrze Pan pamięta.
Wpis, który mógł dotyczyć białego pasa w powiązaniu ze sprzęgiem samoczynnym dotyczył wyłącznie węglarek - polskie kryte w normalnej eksploatacji takiego sprzęgu nie dostały.
W przypadku wagonów 401Ka znak ten oznaczał: "specjalne zastawy w drzwiach - wagon do przewozu zboża luzem. Nie otwierać w stanie ładownym".
Wagony były tylko do ruchu wewnętrznego z kodem wymiany "20". PKP nie posiadały inny wagonów specjalizowanych do przewozu tego medium.
 

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
294 39 11
Czyli nie powinny mieć napisu OPW?
Wagony w parku OPW to kod wymiany "01" (dla taboru na osiach) i "11" (dla taboru na wózkach)
Wagony ściśle wyznaczone do zboża i ze specjalną konstrukcją zastaw otworów drzwiowych stały się tak naprawdę wagonami specjalnymi i tym samym nie mogły być użytkowane na zasadach obowiązujących w OPW.
Na marginesie wspomnę, że w parku OPW były tylko i wyłącznie wagony węglarki oraz kryte budowy normalnej - czyli całkowicie inaczej niż w "konkurencyjnym" (państw zachodnich) parku EUROP, gdzie również były wagony budowy specjalnej (np Hbbins, Tms, Fcs) czy platformy typu normalnego (Rs, Res, Ks, Kbs etc.)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.547 19 9
Miałem o tym napisać ale jakoś mi to umknęło :niepewny: Przeglądając katalog zauważyłem wagon (nr. kat 58472 ) Gags z szarym dachem - ktoś o tym wspominał ale mnie zaciekawił zapis serii wagonu Gags (KKyt) czyli wywnioskować można, że być może będzie to pierwszy wagon w opisie ep. IVa ?
Pisano też trochę o przynależności tych wagonów do wspólnego parku wagonów (OPW) zwłaszcza w kontekście wagonów z napisem zboże..
Czyli mogły mieć oznaczenie OPW czy nie ?
Widzę, że w temacie Gags-a z epoki IVa i oznaczeniem OPW pojawiły się różne wątpliwości. Pozwolę sobie dorzucić swoje 3 grosze.

Model PIKO Gags-a z drzwiami wyłożonymi blachą falistą jak najbardziej pasuje do epoki IVa, na którą wskazuje oznaczenie serii Gags (KKyt). Drzwi przebudowywano na sklejkowe dopiero w latach 80-tych, więc dla całego okresu od IIIc do IVb, a nawet do początku IVc ten typ drzwi jest prawidłowy.
Co do oznaczenia OPW jest ono też jak najbardziej prawidłowe. Wagony 401K i 401Ka należały do grupy wagonów krytych budowy normalnej (G) i były włączane do parku OPW tak samo jak inne wagony kryte, np. 23K (seria Ggs) czy 1K. Kwestia dostosowania wagonu do przewozu zboża luzem (małe 'g' w oznaczeniu serii) nie miała na to wpływu. Oczywiście włączenie do parku OPW pociągało za sobą nadanie kodu interoperacyjności 11, jak podał już wyżej @Skiper .

W zbiorach NAC znajduje się zdjęcie z ok. 1974r. przedstawiające wyraźnie wagon 401Ka Gags z falistymi drzwiami oraz włączony do parku OPW. Jedyna różnica jest taka, że wagon ze zdjęcia NAC jest już pomalowany w klasyczną jednolitą czerwień tlenkową, a wagon PIKO jest pomalowany zgodnie ze schematem fabrycznym.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.437 31 1
Panowie przepraszam swoim wpisem wprowadziłem niejako małe zamieszanie. Źle zinterpretowałem zacytowany wpis p. Koja.
Kolega @Skiper najtrafniej wytłumaczył kwestię tego białego pasa na drzwiach - doceniam i dziękuję za wyjaśnienie tej kwestii.
Nie dawało mi to spokoju i postanowiłem porozmawiać o tym dziś z panem Krzysztofem. Potwierdził to co napisał kol. Skiper i wyjaśnił mi zasadę oznaczania wagonu właśnie ze sprzęgiem automatycznym . Owszem wagony z takim sprzęgiem ale tylko w okresie prób były oznaczone białym pasem tyle, że ten pas był malowany poziomo od jednego końca wagonu do drugiego ( coś jak wagony pomiarowe z żółtym pasem).
Wracając jednak do wagonów Gags mogę tylko dodać iż sposób oznaczania o jakim piszemy nie był określony żadnymi konkretnymi przepisami.
Takie oznaczenie miało na celu (przy zestawianiu składu) już na sam widok wytypować wagon pod załadunek zboża. Również to co napisał kolega Skiper jest nie do podważenia czyli fakt, że tak oznaczone wagony były przeznaczone do ruchu wewnętrznego. Pan Krzysztof powiedział mi jeszcze iż tak właśnie oznaczone wagony były zestawiane w całe wahadła/ składy. Praktycznie może z małymi wyjątkami nie jeździły w składach osobno.

Cała ta dyskusja sprawiła ,że jesteśmy nieco mądrzejsi ;)

Pozdrawiam serdecznie
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki