Skoro już jesteśmy przy temacie stacji macierzystych wagonów towarowych to chciałbym na przykładzie wagonu Eamos od Piko zapytać lepiej obeznanych czy dobrze rozumiem jego oznaczenia.
Tutaj widoczne są oznaczenia:
https://przystaneksklep.pl/images/53908325_1027495270777148_2444228766751260672_n.jpg
Z tego wynika, że wagon ten nie należy do PKP, ale został włączony do ich parku wagonów. Natomiast stwierdzenie, że "po wyładunku zwrot do stacji macierzystej" oznacza, że z uwagi na to, że nie należy on do PKP, nie wolno go wykorzystać w realizacji innego zlecenia przewozowego tylko natychmiast zwrócić do wskazanej stacji?
Jak już kolega
@Rysiek napisał,
jest to wagon należący do PKP (handlowy),
a nie prywatny. Poza wspomnianym wyżej kodem wymiany, myślę że istotniejszym wyróżnikiem wagonu prywatnego włączonego do parku PKP (Cargo) jest symbol (litera P w prostokącie) umieszczany w pobliżu cyfry samokontroli numeru wagonu. W tym przypadku, z racji przystosowania wagonu pod konkretny rodzaj ładunku, został on przypisany do konkretnej stacji macierzystej.
Natomiast stwierdzenie "po wyładunku ..." oznacza, że wagonu nie należy wtórnie ładować jakimkolwiek ładunkiem, tylko zwrócić do stacji macierzystej pod kolejny załadunek. Kiedyś przy ładunkach rozproszonych, starano się zwracać wagony (lub grupy wagonów) pierwszym dostępnym, właściwym pociągiem towarowym podążającym w kierunku stacji macierzystej. W przypadku przedmiotowych wagonów typu 401Zk, których poprzez modernizacje (platform 401Ze) powstało raptem 120 szt. [za Atlasem Wagonów Towarowych P. Terczyńskiego] założyłbym, że wagony jeździły w zwartych wahadłach w postaci 3-4 składów, z ładunkiem kruszywa z okolicznych (Krzeszowice) kamieniołomów, a wracały do st. mac. jako składy próżne.
Czy podmiot będący właścicielem takiego wagonu ze wskazaną stacją macierzystą w takiej sytuacji zobowiązany jest wynajmować na tej stacji tor lub grupę torów odstawczych, które zarezerwowane będą do odstawiania jego nieużywanych wagonów?
Zazwyczaj wagony prywatne należały do konkretnych zakładów przemysłowych, więc "stacjonowały" na bocznicach tego właśnie zakładu i nie było potrzeby najmu dodatkowych torów. Jeżeli jednak zajmowały dłuższy czas tory kolei państwowej, to nie musiały być to tory dzierżawione, tylko naliczane były zakładowi opłaty za postój wagonów. Stacją macierzystą była zazwyczaj stacja PKP, do której przylegała, czy z której wyprowadzona była bocznica zakładu. Aktualnie, w przypadku prywatnych przewoźników wagony też są głównie stacjonowane po bocznicach zakładowych, po części przejętych lub nawet wynajętych. Nie wiem jak jest, np. w przypadku węglarek FPL, przypisanych do st. mac. Lublin Tatary - czy założono wykorzystanie jakiejś istniejącej bocznicy zakładowej, czy wybudowano nowe tory, czy może wynajęto tory od PKP. Zresztą wagony są w ciągłym ruchu, więc nie spodziewałbym się, żeby przez dłuższy czas miały się znajdować na obszarze tej właśnie stacji.
Wydaje mi się, że na części talbotów PKP Cargo również określona jest stacja macierzysta. Czy to znaczy, że wagony te nie należą do PKP Cargo?
Jak wyżej - wręcz przeciwnie. Są to wagony PKP Cargo, jako wagony budowy specjalnej, przeznaczone do wybranych rodzajów ładunków (węgiel, koks, etc.), przydzielone są do stacji w miejscach (lub okolicach), gdzie ten naładunek następuje.
A wracając do tematu wątku - wagony typu 401K(a), serii Ga(g)s, to wagony handlowe budowy normalnej. Nie były przydzielane do stacji macierzystych, tak jak i większość wagonów handlowych PKP - kursowały po całej sieci (i poza nią), zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.
Przydzielone co najwyżej były do konkretnych ZNTK (Ostrów, później Łapy), ale to już zupełnie co innego.