Żeby można było wyłączyć światła końcowe, przede wszystkim w odpowiedni sposób musi być skonstruowana płytka elektroniczna lokomotywy tak, by czerwone światłą były sterowane oddzielnym wyjściem dekodera (np. AUX 1 i 2), a nie tym samym wyjściem, którym sterowane są światła białe. Do tego faktycznie gniazdo PluX 22 jest wygodne, połączenie wyjść dodatkowych może być wykonane z wykorzystaniem pinów gniazda (przy gnieździe 8-pinowym tylko AUX 1 jest w gnieździe). Następnie dopiero potrzebny jest dekoder, w którym odpowiednio zmapowane są klawisze funkcyjne. O ile dobrze mi się wydaje, wszystkie SU46 Piko, poczynając od 039, mają taką możliwość. W opisie wersji dźwiękowej, na stronie producenta, jest informacja o funkcjach włączanych poszczególnymi klawiszami przy fabrycznie montowanym dekoderze dźwiękowym. Pod pozycją F22 jest funkcja Zugbeleuchtung: Lok schiebt - Światła pociągowe: lokomotywa pcha - świecą się tylko światła czerwone na tyle lokomotywy. Pod F23 jest Zugbeleuchtung: Lok zieht, co oznacza Światła pociągowe: lokomotywa ciągnie - świecą się tylko światła białe na czole lokomotywy.
W wersji analogowej modelu płytka lokomotywy jest taka sama, ale to, którym klawiszem włącza się powyższe funkcje, zależy od mapowania dekodera, jaki włożymy do modelu. W niektórych dekoderach uruchomienie wyjść dodatkowych (AUX), z których są sterowane światła czerwone, wymaga odpowiedniego zaprogramowania dekodera, dlatego naciskanie po kolei przycisków F może nie dać efektu.
To zależy od tego, jakiej firmy jest dekoder, bo trzeba to ustawić to w dekoderze. Jeżeli ma się np. dekoder ZImo, to sądzę, że pikowski programator raczej się nie przyda. Przy włożeniu dekodera ESU, do programowania najlepiej użyć programatora ESU, a nie Piko (choć nie wiem, czy programator Piko nie obsługuje też dekoderów ESU, bo chyba takie są fabrycznie montowane w modelach Piko).