• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.643 504 107
Heh. Kilka lat temu trafiłem na pewien film. Później nie mogłem go odszukać, a tu nagle się okazuje, że jest to film na kanale kolegi @Ty42 :D.

A tak na marginesie. Czy nowa SU46 jest sprzedawana również w wersji z dźwiękiem ?
 

michu88

Aktywny użytkownik
Reakcje
808 35 5
A tak na marginesie. Czy nowa SU46 jest sprzedawana również w wersji z dźwiękiem ?
Nie. Polityka Piko jest taka od jakiegoś czasu, bodaj od ST44, że pierwszy wypust jest w różnych wersjach, następne są już tylko w analogu na DC. Resztę trzeba ogarnąć samemu, choć do końca nie rozumiem czemu. Dla wielu byłoby to mega uproszczenie.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
O ten

Bardzo mi się spodobał z uwagi na klimaty DRG i górskie linie, może dolnego śląska ? Czy skończyłeś ta makietę ?
Bardzo się cieszę, że się spodobał :) Układane to było z głowy i z kilku planów realnych stacji. To co widać niestety będzie zlikwidowane, zw względu na to, że musi być ocieplenie poddasza i założone ogrzewanie całego strychu, a w miejsce tego postanie jeszcze większa makieta. U mnie nie może być płasko :) Podstawowa sprawa muszą być góry, a w to wpleciona linia kolejowa. A jeśli chodzi o DRG to epoka wiodąca, choć teraz przy tym wysypie PKP i np SU46 to DRG baardzo cierpi.

A jeśli chodzi o SU46 Piko, to baardzo pięknie się prezentuje z garniturem naszych Ygreków...w końcu do tego została stworzona, czyli do ciężkich pociągów pasżerskich, choć ma uniwersalną charakterystykę.
Semafory wyjazdowe ze stacji nie są podłączone i wszystkie wskazują sygnał Sr1.
 
Ostatnio edytowane:

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
521 14 1
Nie byłem świadomy, że PIKO smart decoder 4.1 ma takie dobre dźwięki, więc w poprzednich modelach ( w tym SU46-039 ) mam ESU 5, które moim zdaniem jest słabsze, choć nie mogę napisać, że jest złe. Dodam, że we wszystkich swoich dieslach montowałem zawsze ESU, uznając jego przewagę nad Zimo. Ostatnio jednak nabyłem SU45 213 i 161 i przez przypadek w zasadzie posłuchałem dekodera PIKO i okazało się, że dla mojego przynajmniej ucha dźwięk jest bogatszy i głębszy. Więc teraz od razu wziąłem dźwięk pikowski. I jestem zachwycony. Nie wrzucę filmiku, bo tego trzeba posłuchać na żywo.
Jest już możliwość wyłączenia czerwonych świateł końcowych? W modelu 039 tego niestety nie było.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
Jest już możliwość wyłączenia czerwonych świateł końcowych? W modelu 039 tego niestety nie było.
Ogólnie przy gnieździe PluX 22 jest taka możliwość, lecz trzeba w sofcie zmienić ustawienia fukcji... w mojej SUce mam odłączane końcówki pod klawiszem F5.
W SU46-039 tez jest taka możliwość, bo zależy to od dekodera. Bez pikowskiego programatora się nie da tego ustawić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.646 560 30
Jest już możliwość wyłączenia czerwonych świateł końcowych? W modelu 039 tego niestety nie było.
Ogólnie przy gnieździe PluX 22 jest taka możliwość, lecz trzeba w sofcie zmienić ustawienia funkcji.
Żeby można było wyłączyć światła końcowe, przede wszystkim w odpowiedni sposób musi być skonstruowana płytka elektroniczna lokomotywy tak, by czerwone światłą były sterowane oddzielnym wyjściem dekodera (np. AUX 1 i 2), a nie tym samym wyjściem, którym sterowane są światła białe. Do tego faktycznie gniazdo PluX 22 jest wygodne, połączenie wyjść dodatkowych może być wykonane z wykorzystaniem pinów gniazda (przy gnieździe 8-pinowym tylko AUX 1 jest w gnieździe). Następnie dopiero potrzebny jest dekoder, w którym odpowiednio zmapowane są klawisze funkcyjne. O ile dobrze mi się wydaje, wszystkie SU46 Piko, poczynając od 039, mają taką możliwość. W opisie wersji dźwiękowej, na stronie producenta, jest informacja o funkcjach włączanych poszczególnymi klawiszami przy fabrycznie montowanym dekoderze dźwiękowym. Pod pozycją F22 jest funkcja Zugbeleuchtung: Lok schiebt - Światła pociągowe: lokomotywa pcha - świecą się tylko światła czerwone na tyle lokomotywy. Pod F23 jest Zugbeleuchtung: Lok zieht, co oznacza Światła pociągowe: lokomotywa ciągnie - świecą się tylko światła białe na czole lokomotywy.

W wersji analogowej modelu płytka lokomotywy jest taka sama, ale to, którym klawiszem włącza się powyższe funkcje, zależy od mapowania dekodera, jaki włożymy do modelu. W niektórych dekoderach uruchomienie wyjść dodatkowych (AUX), z których są sterowane światła czerwone, wymaga odpowiedniego zaprogramowania dekodera, dlatego naciskanie po kolei przycisków F może nie dać efektu.
W SU46-039 tez jest taka możliwość, bo zależy to od dekodera. Bez pikowskiego programatora się nie da tego ustawić.
To zależy od tego, jakiej firmy jest dekoder, bo trzeba to ustawić to w dekoderze. Jeżeli ma się np. dekoder ZImo, to sądzę, że pikowski programator raczej się nie przyda. Przy włożeniu dekodera ESU, do programowania najlepiej użyć programatora ESU, a nie Piko (choć nie wiem, czy programator Piko nie obsługuje też dekoderów ESU, bo chyba takie są fabrycznie montowane w modelach Piko).
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
Rozumiem, że chodzi o Piko SmartProgrammer 56415. Jak oceniasz funcjonalność tego narzędzia? Porównywalny do ESU LokProgrammera?
W warszawskim sklepie Przystanek Sklep hobbystyczny można to zrobić. Mają tam ten programator, i świadczą usługę przeprogramowania np końcówek. Mnie pomogli, i jestem zadowolony, bo działa tak, jak należy. Co do programatora, to samego go użyć nie można, bo działa tylko i wyłącznie z ich testerem dekoderów czyli: 56415 + 56416.... można to kupić, lecz to bardzo droga zabawa bo koszta wynoszą ponad 1600 zł...
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
Żeby można było wyłączyć światła końcowe, przede wszystkim w odpowiedni sposób musi być skonstruowana płytka elektroniczna lokomotywy tak, by czerwone światłą były sterowane oddzielnym wyjściem dekodera (np. AUX 1 i 2), a nie tym samym wyjściem, którym sterowane są światła białe. Do tego faktycznie gniazdo PluX 22 jest wygodne, połączenie wyjść dodatkowych może być wykonane z wykorzystaniem pinów gniazda (przy gnieździe 8-pinowym tylko AUX 1 jest w gnieździe). Następnie dopiero potrzebny jest dekoder, w którym odpowiednio zmapowane są klawisze funkcyjne. O ile dobrze mi się wydaje, wszystkie SU46 Piko, poczynając od 039, mają taką możliwość. W opisie wersji dźwiękowej, na stronie producenta, jest informacja o funkcjach włączanych poszczególnymi klawiszami przy fabrycznie montowanym dekoderze dźwiękowym. Pod pozycją F22 jest funkcja Zugbeleuchtung: Lok schiebt - Światła pociągowe: lokomotywa pcha - świecą się tylko światła czerwone na tyle lokomotywy. Pod F23 jest Zugbeleuchtung: Lok zieht, co oznacza Światła pociągowe: lokomotywa ciągnie - świecą się tylko światła białe na czole lokomotywy.

W wersji analogowej modelu płytka lokomotywy jest taka sama, ale to, którym klawiszem włącza się powyższe funkcje, zależy od mapowania dekodera, jaki włożymy do modelu. W niektórych dekoderach uruchomienie wyjść dodatkowych (AUX), z których są sterowane światła czerwone, wymaga odpowiedniego zaprogramowania dekodera, dlatego naciskanie po kolei przycisków F może nie dać efektu.

To zależy od tego, jakiej firmy jest dekoder, bo trzeba to ustawić to w dekoderze. Jeżeli ma się np. dekoder ZImo, to sądzę, że pikowski programator raczej się nie przyda. Przy włożeniu dekodera ESU, do programowania najlepiej użyć programatora ESU, a nie Piko (choć nie wiem, czy programator Piko nie obsługuje też dekoderów ESU, bo chyba takie są fabrycznie montowane w modelach Piko).
Cały czas jest mowa o pikowskim dekoderze dźwiękowym czyli Piko Sound 4.1 a co do końcówek pod F22 to straasznie daleko ustawione... tego się często używa... więc dlatego ja mam pod F5.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.646 560 30
OK, ja zrozumiałem, że mowa jest ogólnie o modelach SU46, nie tylko o wersji z fabrycznym dekoderem. Co do ustawienia tego na F22 i 23 pełna zgoda, częściej się tego używa, niż wielu innych funkcji, które są pod niższymi numerami, więc F5 jest wygodniejsze. Zwracam tylko jeszcze uwagę na funkcję jazdy z pociągiem, gdy lokomotywa pcha. W takiej sytuacji świecą się tylko światła czerwone. Włączenie tej funkcji umożliwia symulację jazdy lokomotywy luzem w dzień w IV epoce. W tamtych latach w dzień nie używano przednich białych świateł, ale przy jeździe luzem, czerwone końcówki musiały być włączone.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.348 25 2
W warszawskim sklepie Przystanek Sklep hobbystyczny można to zrobić. Mają tam ten programator, i świadczą usługę przeprogramowania np końcówek. Mnie pomogli, i jestem zadowolony, bo działa tak, jak należy. Co do programatora, to samego go użyć nie można, bo działa tylko i wyłącznie z ich testerem dekoderów czyli: 56415 + 56416.... można to kupić, lecz to bardzo droga zabawa bo koszta wynoszą ponad 1600 zł...
Wydaje mi się, że sam SmartProgrammer bez testera wystarczy do modyfikacji projektów dekoderów - przynajmniej tak rozumiem po rozczytaniu opisu produktu - a wtedy to koszt rzędu 700zł
I rzeczywiście - wyłączenie czerwonych świateł to jeden klik, a aktywowanie tych świateł pod dowolonym innym F to drugi klik i gotowe.
16A00EE4-437F-40D6-8413-80965D7E555E.jpeg
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
OK, ja zrozumiałem, że mowa jest ogólnie o modelach SU46, nie tylko o wersji z fabrycznym dekoderem. Co do ustawienia tego na F22 i 23 pełna zgoda, częściej się tego używa, niż wielu innych funkcji, które są pod niższymi numerami, więc F5 jest wygodniejsze. Zwracam tylko jeszcze uwagę na funkcję jazdy z pociągiem, gdy lokomotywa pcha. W takiej sytuacji świecą się tylko światła czerwone. Włączenie tej funkcji umożliwia symulację jazdy lokomotywy luzem w dzień w IV epoce. W tamtych latach w dzień nie używano przednich białych świateł, ale przy jeździe luzem, czerwone końcówki musiały być włączone.
Fakt, oświetlenia czoła pociągu w IV epoce nie było, ale oświetlenie końca pociągu jak najbardziej tak.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
Wydaje mi się, że sam SmartProgrammer bez testera wystarczy do modyfikacji projektów dekoderów - przynajmniej tak rozumiem po rozczytaniu opisu produktu - a wtedy to koszt rzędu 700zł
I rzeczywiście - wyłączenie czerwonych świateł to jeden klik, a aktywowanie tych świateł pod dowolonym innym F to drugi klik i gotowe.
Zobacz załącznik 757526
Niestety nie, bo sam Smart Programmer bez testera nie działa.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.348 25 2
Czyli sczytanie projektu z dekodera następuje po wyjęciu dekodera z lokomotywy i osadzeniu dekodera na SmartTesterze?
EDIT doczytałem właśnie na stummiforum, że SmartTester pozwala na szybki transfer do dekodera co ma znaczenie dla sczytywania projektów i ładowania całych projektów dźwięków. SmartProgrammer - jak sama nazwa narzędzia mówi - do samego programowania przez szynę powinien wystarczyć.
 

Podobne wątki