• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii Pm2

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.290 93 9
#22
Małe sprostowanie. Napisałem:

Powinno być odwrotnie: z prawej strony jest wersja późniejsza, jak w wersji DB, ale nie DR. Do modelu Pm2-21 należało zastosować kocioł z osprzętem w wersji jak w modelu Piko 50684/5 BR 03 DR epoka III (oczywiście z odpowiednimi zmianami, jak likwidacja podgrzewacza wody przed kominem).
Ktoś mógłby zakreślić błędy kotła na zdjęciu modelu Pm2 o co chodzi?
Jestem sam ciekaw :niepewny:a trochę nie rozumiem ...

I inne błędy też
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.842 15 1
#23
Niech Kolega nie wywołuje starych demonów tego forum, że na polski rynek przygotowywany jest towar drugiego sortu ;).
Niestety ale tak to wygląda. Oświetlenie rewizyjne podwozia było chyba największym smaczkiem tego modelu. W polskiej wersji go nie ma. Model zapowiadał się świetnie a wyszło jak zawsze. Tak jak Koledzy wcześniej napisali już o błędach i brakach tak ja piszę o braku lamp, które są w niemieckich wersjach.
 

muminek

Znany użytkownik
Reakcje
395 44 1
#27
Piko idzie ostro do przodu z rozwojem modeli i za to zdecydowane brawa.
A co do braków które tak naprawdę zauważają ludzie którzy sami dzióbią w modelach to ja zauważyłem :
1. inne zgarniacze
2. kolor belki czołowej |
3. brak z przodu blach w które się wkłada oznaczenia końca składu
4. wiele elementów na kotle się różni
5. wspomniane już uchwyty otwierające klapy wodne
Nie widzę na zdjęciach czy w oryginale był wywietrznik dachowy.
Reflektory oczywiście do wymiany no i dla mnie obowiązkowo tabliczki fototrawione
Ale jestem pełen podziwu jak model jest wykonany np. przestrzenna rama w parowozie czy blachy z otworami przy skrzyni węglowej no i inżektory.
A decyzję czy warto kupić model pozostawiam każdemu z was bo nie każdy jest takim modelarskim pedantem i musi mieć wszystko odwzorowane idealnie.
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.130 129 19
#28
W polskiej wersji go nie ma.
Czy pierwowzór miał owo oświetlenie? Na fotografiach pierwowzoru go nie widzę (nie ma lamp/kloszy). Może w modelu podobnie jak w oryginale - po prostu nie ma lamp/kloszy oświetlenia rewizyjnego? Pytanie czy model ma płytki z diodami pod pomostami bocznymi? Patrząc na instrukcję oraz listę części, wychodzi na to, że nie. Zatem pozostaje tylko jedno pytanie - dobrze czy źle odwzorowali = pierwowzór miał czy nie miał oświetlenia rewizyjnego?
 
Ostatnio edytowane:

Asan

Aktywny użytkownik
Reakcje
613 18 5
#30
A może poczekać aż model będzie dostępny i dopiero napisać czy posiada czy nie posiada. Może nie ma silnika ani płytki z elektroniką bo na Polski rynek nie potrzebny ogarnijcie się Panowie i poczekajcie parę dni i się wszystko wyjaśni a nie snujecie teorie spiskowe aby tylko klepać posty.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.123 503 30
#32
Ktoś mógłby zakreślić błędy kotła na zdjęciu modelu Pm2 o co chodzi?
Ktoś może i mógłby, ale może warto spróbować samemu dokładniej popatrzyć i porównać zdjęcie prawej strony oryginału (zamieszczone wyżej) ze zdjęciami prawej strony modelu? Pisałem już, że chodzi o tylny kołpak na kotle, więc warto tam się przyjrzeć.
Czy pierwowzór miał owo oświetlenie?
A to jest bardzo dobre pytanie. Mam kilka zdjęć Pm2-21, ściągnięte z internetu i ja też na żadnym nie dostrzegam tych lamp pod pomostem. Fakt, że byłby to fajny smaczek, ale jeżeli oryginał tego nie miał, to... :(
A ja jestem głodny dalszych informacji o modelu
Ja powstrzymam się z wyszukiwaniem dalszych niezgodności do czasu, kiedy będę miał model w ręce, czekam z niecierpliwością.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.896 121 1
#33
Porównująć zdjęcia modeli BR 03 i Pm2 wyraźnie widać brak oświetlenia rewizyjnego na polskiej wersji.

BR 03.jpg Pm2.jpg

Natomiast zasadne jest pytanie Kolei @Remaj12, czy pierwowzór takowe oświetlenie posiadał:niepewny: Bo jeżeli nie, to w żadnym przypadku nie można mieć pretensji do producenta, że w modelu go nie odwzorował.
Może inne zdjęcia lub wiarygodne materiały pozwolą na jednoznaczne rozstrzygnięcie tej zagadki:)
Natomiast inne niezgodności wychwycone przez Kolegów a które można było uniknąć przy lepszej konfiguracji modelu (o ile takie części przygotował producent), nie powinny się zdarzyć:(
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.130 129 19
#34
A może poczekać aż model będzie dostępny i dopiero napisać czy posiada czy nie posiada. Może nie ma silnika ani płytki z elektroniką bo na Polski rynek nie potrzebny ogarnijcie się Panowie i poczekajcie parę dni i się wszystko wyjaśni a nie snujecie teorie spiskowe aby tylko klepać posty.
Myślę, że już w tym momencie nie ma co do tego wątpliwości - oba modele w wersji niemieckiej posiadają oświetlenie rewizyjne podwozia, w instrukcjach oraz na wykazach części jest płytka do tego oświetlenia - lista części modelu 50680, lista części modelu 50684 - pozycja ET50680-66 Leiterplatte Fahrwerksbeleuchtung.

PIKO ET50680-66 Leiterplatte Fahrwerksbeleuchtung.png


W spisie części do Pm2 jej brak lub nie brak, jeśli pierwowzór nie miał tego oświetlenia.
A to jest bardzo dobre pytanie. Mam kilka zdjęć Pm2-21, ściągnięte z internetu i ja też na żadnym nie dostrzegam tych lamp pod pomostem. Fakt, że byłby to fajny smaczek, ale jeżeli oryginał tego nie miał, to... :(
Tak, od tego bym zaczął, ustalić jak było w oryginale, zamiast bić już pianę, że "polaczkom kit wciskajo" (błędy w pisowni celowe). Też bym się cieszył z takiego smaczku, ale... no wbrew pierwowzorowi bym go nie dodawał. Powiem więcej, jeśli pierwowzór go nie miał, to błędem byłoby jego dodawanie, mimo iż de facto otrzymujemy uboższą wersję, w porównaniu z modelami lokomotyw serii 003 (DB) oraz 03 (DR). Jeśli komuś będzie bardzo zależało na takim "bajerze", a nie na zgodności historycznej (jeśli tego oświetlenia nie było), to będzie mógł sobie dokupić płytkę z oświetleniem rewizyjnym (PIKO ET50680-66) i zamontować.
 
Ostatnio edytowane:

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.842 15 1
#35
Czy pierwowzór miał owo oświetlenie? Na fotografiach pierwowzoru go nie widzę (nie ma lamp/kloszy). Może w modelu podobnie jak w oryginale - po prostu nie ma lamp/kloszy oświetlenia rewizyjnego? Pytanie czy model ma płytki z diodami pod pomostami bocznymi? Patrząc na instrukcję oraz listę części, wychodzi na to, że nie. Zatem pozostaje tylko jedno pytanie - dobrze czy źle odwzorowali = pierwowzór miał czy nie miał oświetlenia rewizyjnego?
Pierwowzór miał oświetlenie rewizyjne. Niestety często w naszych parowozach była to sama żarówka wkręcona w oprawkę bez klosza. Na zdjęciach rzeczywiście tego nie widać bo oprawka jak też spód pomostu były czarne. Dodatkowo oprawka znajdowała się za rurką z przewodami, zwykle zaraz za puszką.

Do tego pozostawiono nieszczęsną imitację napędu prasy smarnej w budce maszynisty. Polska wersja dokładnie tego egzemplarza miała prasę smarną Boscha pod pomostem na ramie stawidła po stronie pomocnika maszynisty. Widać to na zdjęciach.
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.130 129 19
#37
Pierwowzór miał oświetlenie rewizyjne. Niestety często w naszych parowozach była to sama żarówka wkręcona w oprawkę bez klosza. Na zdjęciach rzeczywiście tego nie widać bo oprawka jak też spód pomostu były czarne. Dodatkowo oprawka znajdowała się za rurką z przewodami, zwykle zaraz za puszką.
Jeżeli tak było, to widocznie nastąpił błąd w opracowaniu merytorycznym modelu - być może stwierdzono, że skoro nie ma kloszy, to nie było tego oświetlenia... może ktoś kto mieszka w Warszawie, mógłby przy okazji Giełdy w Stacji Muzeum, podejść do Pm2-34 i zrobić zdjęcie, jak wygląda to oświetlenie. Jeśli oświetlenie było, to widocznie czeka nas na własny koszt uzupełnianie tego oświetlenia w modelu...
Do tego pozostawiono nieszczęsną imitację napędu prasy smarnej w budce maszynisty. Polska wersja dokładnie tego egzemplarza miała prasę smarną Boscha pod pomostem na ramie stawidła po stronie pomocnika maszynisty. Widać to na zdjęciach.
Zawsze można ją usunąć. Widocznie taki kompromis... oczywiście szkoda, że też tego nie uwzględniono w naszej wersji. Pewnie "nie starczyło budżetu" albo "rozwiązania konstrukcyjne" uniemożliwiły te zmiany, a być może jedno i drugie zdecydowało o tym, że jest tak jak jest. Niestety, pomimo iż jest to obecnie najbardziej spolszczony model parowozu budowy niemieckiej, to tak jak wcześniej napisało już kilku kolegów, jest to tylko albo aż, bardzo dobra baza do wykonania wiernego modelu Pm2, stosunkowo niskim kosztem/nakładem pracy.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.896 121 1
#39
Napiszę coś przewrotnego;)
Jeżeli jest prawdą to co podał Kolega @Ty42-89
Pierwowzór miał oświetlenie rewizyjne. Niestety często w naszych parowozach była to sama żarówka wkręcona w oprawkę bez klosza. Na zdjęciach rzeczywiście tego nie widać bo oprawka jak też spód pomostu były czarne. Dodatkowo oprawka znajdowała się za rurką z przewodami, zwykle zaraz za puszką.
to za brak oświetlenia rewizyjnego na modelu nie możemy mieć pretensji do niemieckiego producenta ale do obsługo na PKP, której nie wiedzieć dlaczego, nie chciało się montować kloszy na oprawy oświetleniowe:)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.123 503 30
#40
Brawo! Właśnie o to chodzi.
Jakie elementy i szczegóły zostały wykonane w modelu aby mógł on odzwierciedlać ten parowóz w IV epoce PKP ?
Proszę bardzo, parę elementów jest (lista może być niepełna):
1. Likwidacja podgrzewacza wody na kotle przed kominem.
2. Przeniesienie prądnicy z dymnicy na pomost.
3. Płaskie drzwi dymnicy bez centralnego zamka.
4. Likwidacja pompy wodnej i instalacja inżektorów pod budką po lewej i prawej stronie.
5. Polskie reflektory (jak wykonane, to druga sprawa), w tym na tendrze przeniesienie z czołownicy na skrzynkę narzędziową.
6. Dodanie skrzynki na wąż ppoż. na tylnej ściance skrzyni węglowej tendra.
7. Likwidacja wywietrzników na dachu budki (ale chyba nie zrobiono imitacji odsuwanej klapy).
8. Likwidacja hamulców osi tocznych.
9. Dodanie uchwytów na lampy sygnałowe nad zderzakami.
10. Polskie SHP (nieco inny wygląd niż Indusi DR/DB).
11. Napęd prędkościomierza po prawej stronie przy trzeciej osi wiązanej (ale niepotrzebnie pozostawiono napęd po lewej stronie).
12. Dodanie prasy smarnej - ale nieprawidłowo po prawej stronie zamiast po lewej.
13. Malowanie i oznaczenia.
 

Podobne wątki