• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - model parowozu OKo1-12

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.150 88 0
Domyślne fabryczne wartości podstawowych rejestrów, wspólnych dla większości dekoderów, są w instrukcji.

Rejestrów użytych do mapowania funkcji dostosowanych do konkretnego modelu niestety firmy nie podają. Każdy ma swoje ulubione np. dekoder do tego samego modelu ma inne mapowania od Elvisa, inne od Karola.

Jak dostawca dekodera poda Koledze @Asan, gdzie wpisał losowe włączanie tego nieznośnego dźwięku, to będzie łatwiej to draństwo wyłączyć.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.150 88 0
szuflowanie węgla + efekt płomienia w palenisku jest pod F4
Ma sens. To teraz trzeba znaleźć rejestr, w którym jest wpisana któraś z tych liczb: 228, 196, 164, 132, 100, 68.

Jeżeli Kolega ma Roco z napisem "z21" albo "Z21", to będzie łatwo odczytać samemu. Jeżeli Roco bez takiego napisu, to będzie niewykonalne. Wtedy można zapytać dostawcę dekodera, w którym rejestrze zapisał losowe włączanie F4.

Innych systemów sterowania, niż Roco, nie widziałem nawet z daleka (jedynie na obrazku i to niewyraźnie).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
W wątku "Informacja zwrotna do PIKO n.t. modelu OKo1-12 (50611, 50612, 50613)" rozwinęła się dyskusja na temat samego modelu. Myślę, że lepiej ją kontynuować tu, gdzie właśnie o tym modelu rozmawiamy. Dlatego też pozwoliłem sobie powtórzyć tu najważniejsze stwierdzenia.
Czy Piko w tym konkretnym modelu, przeznaczonym na rynek niemiecki, zrobiła sprężynujące zderzaki? Jeżeli tak to może by dodać punkt o tym?
Nie znam żadnego modelu Piko ze sprężynującymi zderzakami, a już z pewnością BR 78 w żadnej wersji takich zderzaków nie ma.
Czy w pierwowzorze, było stosowane warsztatowe podświetlenie podwozia? Jeżeli tak czy Piko w modelu niemieckim to zrobiło?
Podobnie, jak wyżej, BR 78 w żadnej wersji nie ma oświetlenia podwozia.
czy Piko w swoich produktach parowozowych stosuje te same bajery co konkurencja?
Różne firmy stosują różne bajery. Piko nie ma (jak dotąd) ambicji produkowania modeli z najwyższej półki.
Model f-my ESU zdaje się góruje nad PIKO.
Nie "zdaje się", a z pewnością. W dziedzinie elektronicznych bajerów (choć nie tylko pod tym względem) modele ESU to naprawdę najwyższa półka i porównanie Piko akurat z ESU nie wydaje mi się trafne. Ale kto wie, może w przyszłości Piko podejmie rękawicę i zmierzy się z najlepszymi?
Ale póki co, to BR 78/OKo1 Piko należy do bardzo dobrej średniej klasy modeli H0. Przeglądając różne materiały o tym modelu trafiłem na stronie Piko na wycinek z ModellEisenBahner nr 7/2020 z recenzją tego modelu. Co ciekawe, autor artykułu również zwrócił uwagę na nierealistyczną, czerwoną barwę światła imitującego ogień w palenisku (Das Feuerbüchsflackern mit roter LED vermag dagegen nicht so recht zu überzeugen). A oprócz tego skrytykowano także nierealistyczny dźwięk wydmuchów trwający również przy hamowaniu lokomotywy, aż do całkowitego zatrzymania, tak, jakby parowóz jechał cały czas z otwartą przepustnicą (Unrealistisch wirkt dagegen das Abdampfgeräusch eines beim Bremsen bis zum Stillstand geöffneten Reglers). To jest, niestety, niedoskonałość wielu dekoderów dźwiękowych - brak dźwięku jazdy wybiegiem (rozpędem), z zamkniętą przepustnicą.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.771 8 0
Super !!!
Widać, że pierwszy wagon za parowozem świeżutko po naprawie - pudło się błyszczy i ta nieskazitelna biel uchwytów i poręczy ... I jeszcze ten podciąg ...
Widoczna, rozładowywana chłodnia (o numerze 705 852) - została zbudowana w 1962 roku. A już miałem nadzieję, że może jakimś cudem "załapała" się chłodnia z Dessau ...
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
419 2 1
Wewnątrz lamp są widoczne pierścienie, pytanie do osób posiadających model, czy jest to element samej lampy, czy wkładu imitującego szkło?
OKo1.jpeg
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.320 36 7
Wewnątrz lamp są widoczne pierścienie, pytanie do osób posiadających model, czy jest to element samej lampy, czy wkładu imitującego szkło?
Nie rozbierałem lampy, ale też nie do końca rozumiem pytanie. Pierścień jest włożony w obudowę, raczej 1 element z okrągłym szkłem. Z natury rzeczy nie może być to element obudowy rozumianej jako czarny plastik.


Z kolei moje, może głupie pytanie - nigdy nie wyciągałem sprzęgów inaczej niż ściskając końcówki zatrzasków. W OKo1 nie ma do nich dostępu, a próby wyszarpania nie uwolniły sprzęgu. Czy wyszarpanie jest dopuszczalną metodą wyjęcia sprzęgu, czy jednak trzeba demontować wózki?
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.159 155 7
Z kolei moje, może głupie pytanie - nigdy nie wyciągałem sprzęgów inaczej niż ściskając końcówki zatrzasków. W OKo1 nie ma do nich dostępu, a próby wyszarpania nie uwolniły sprzęgu. Czy wyszarpanie jest dopuszczalną metodą wyjęcia sprzęgu, czy jednak trzeba demontować wózki?
Podłączam się pod Kolegi pytanie. Nie wiem czy wózek, ale wygląda na to, że zestaw kołowy trzeba zdemontować. Czy ktoś może dać wskazówkę?
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.033 24 8
Właśnie odebrałem i postawiłem na torach moją lokomotywę i mam pytanie czy ta lokomotywa ma czerwone lampy z tyłu i jak je można włączyć? Zakładam, że w każdym modelu to powinien być standard i jest to tylko problem z moim egzemplarzem, ale chciałbym się upewnić.
Zastanawia mnie funkcja F6, która u mnie - przy lokomotywie jadącej do przodu - włącza lampy z tyłu, ale białe ???
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
czy ta lokomotywa ma czerwone lampy z tyłu
Według instrukcji ma, podłączone do wyjścia AUX 2 (AUX 1 to czerwone światła z przodu). Pytanie, którym F się włącza AUX 1 i 2? A białe światła z tyłu (i jednocześnie z przodu) przy jeździe do przodu i do tyłu, to niemieckie oświetlenie manewrowe. Modelu nie mam, więc sprawdzić nie mogę.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.320 36 7
Zgodnie z instrukcją, f6 i f5 lub f7 włączają, wyłączają światła przód, tył.
Funkcja załączająca z obu stron światła białe to jazda manewrowa (oświetlenie inne niż w PL, zgodnie z niemiecką sygnalizacją).
 
Ostatnio edytowane:

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.033 24 8
Zgodnie z instrukcją, f6 i f5 lub f7 włączają, wyłączają światła przód, tył.
Czyli ten F6 jest prawidłowy do włączenia świateł z tyłu, ale w moim przypadku jest to niemieckie oswietlenie manewrowe (?)

A białe światła z tyłu (i jednocześnie z przodu) przy jeździe do przodu i do tyłu, to niemieckie oświetlenie manewrowe.
Czy można to jakoś samodzielnie zmienić w łatwy sposób czy mam reklamowac w sklepie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
A model był kupiony w wersji z dekoderem fabrycznie zamontowanym (Piko 50612), czy we własnym zakresie (lub przez sklep)? Według instrukcji F5 włącza światła dla przypadku kiedy lokomotywa ciągnie skład, czyli białe światła z przodu i nic z tyłu (zmienne kierunkowo), F6 - dla przypadku pchania składu przez lokomotywę, czyli nic z przodu i czerwone z tyłu. Przy wciśniętym wyłącznie F0 powinny świecić światła białe z przodu i czerwone z tyłu (zmienne kierunkowo). Myślę, że jeżeli model był kupiony w wersji dźwiękowej, z dekoderem fabrycznym, to można reklamować gdy nie działa zgodnie z instrukcją. Jeżeli dekoder był założony poza fabryką, to działanie jest zależne od mapowania dekodera i tu Piko nie odpowiada za efekty. Jazda manewrowa (podejrzewam, że z białymi światłami z przodu i z tyłu w wypadku jednoczesnego włączenia F0).
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.861 15 1
F0 - białe / czerwone zmienne kierunkowo
F5 - białe przednie zmienne kierunkowo
F6 - czerwone tylne zmienne kierunkowo
F7 - jazda manewrowa - biały przód i tył - zgodnie z przepisami niemieckimi.

Reflektor składa się z czarnej czaszy pomalowanej w środku srebrnym wchodzącym w biały lakierem oraz przeźroczystego wkładu.

By wymienić sprzęgi trzeba wyciągnąć oś toczną z wózka. Nic na siłę bo wyrwiesz razem z gniazdem !!!
 

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
527 65 11
Tylny sprzęg wymienisz spokojnie bez wyjmowania osi ale musisz mieć pensetę modelarska z cienką końcówką. Tak jak napisał kolega uważaj przy zdejmowaniu koła i zakładania bo możesz powyginać blaszki. Przedniego inaczej nie wymienisz. jest całkowicie zasłonięty
 

Rafał_A

Aktywny użytkownik
Reakcje
184 35 1
Hej!
Ktoś może rozkminił (choćby niechcący) czy jest opcja zmiany jasności białych świateł w parowozie z firmowo zamontowanym dekoderem? Mój do przodu jakoś tak słabo świeci, a informacji szczegółowych w necie ciężko znaleźć.

No i pytanie czy komuś udało się wyłączyć losowo pojawiające się szuflowanie (też oczywiście pytam o firmowo zamontowany dekoder)?
 

Podobne wątki