• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pierwsze elektrowozy w Polsce EL 100 i EL 200

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.366 94 9
#85
Znane, bo pojawiało się już wiele razy w różnych publikacjach zarówno papierowych, jak i internetowych. A to, że kolega @Pawelec PKP nie znał, to... ;)
W jakich to publikacjach się to ukazywało?

Wpisałem frazę (EL.100) w znanej wyszukiwarce i mało co znalazłem
Sam raz przeglądając inżyniera kolejowego natrafiłem na coś takiego:
1746827051879.png

Popełniłem również taki wpis - Polecam się zapoznać :love::
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=749528283887233&set=pb.100064902031931.-2207520000&type=3

Chciałoby się więcej zdjęć znać - Pozdrawiam
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
251 12 1
#86
Wbrew pozorom jednak istnieje również życie poza netem ;)
Najprawdopodobniej niemal wszystkie dostępne obecnie fotografie lokomotyw serii EL.100 i EL.200 (w tym obydwie zamieszczone w ostatnich postach na Forum) oraz przedwojennych ezt są zgromadzone w książce "Elektryfikacja warszawskiego węzła kolejowego PKP 1933-1950", autor: Marek Ćwikła; Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2023 r.
Faktem jest również, że zdjęcie El.102 na stacji Warszawa Wschodnia z aukcji ebay jest bardzo dobrej jakości, lepszej niż w powyższej publikacji.
 
Reakcje
3.802 34 0
#87
Jak to znane zdjęcie:niepewny:? Ja nie znałem...
Prosimy o więcej "znanych" zdjęć elektrowozów EL.100 i EL.200 :cool:
Przy całym szacunku do kolegi i nie dlatego aby "zadać bobu" ;) ale proszę zerknij choćby na stronę trzecią TEGO tematu, na wpis #51 z 5 czerwca 2024 zamieszczony przez Krzysztofa Młodzikowskiego Młodzikowski

Wpisałem frazę (EL.100) w znanej wyszukiwarce i mało co znalazłem
Sam raz przeglądając inżyniera kolejowego natrafiłem na coś takiego:
... a wystarczy wpisać np. frazę EL 102 lokomotywa ;)
https://www.google.pl/search?sca_es...AxWGS_EDHfTlCt4QtKgLegQIFxAB&biw=1366&bih=606

... i pojawia się te same zdjęcie zamieszczone na fb w sierpniu 2021 r. ;)
https://www.facebook.com/sopw.kolej...78692/4304456022957376/?type=3&source=54&_rdr
... jak widać również zabezpieczone przed "kopiowaniem", z jakiejś aukcji internetowej sprzed 4 lat. To interesujące, że odbitki (ktoś ma zapewne oryginalną kliszę / negatyw) od lat krążą w necie, na różnych aukcjach i ktoś chce nabrać potencjalnych nabywców na "unikatowość" tej (jak i setek innych) fotografii.

Znane, bo pojawiało się już wiele razy w różnych publikacjach zarówno papierowych, jak i internetowych.
Tu Andrzej Harassek ma ze wszech miar rację. Fotografia jest np. w Lok Magazine nr 52 z lutego 1972 (chyba po raz pierwszy opublikowana), a w polskiej prasie hobbystycznej, bardzo ładna i wyraźna reprodukcja jest np. na str. 55 (na dole, po lewej) artykułu Bogdan Pokropiński, Tabor elektryczny Warszawskiego Węzła Kolejowego w latach 1936-1946, cz. II: Czasy wojny i powojenna odbudowa w periodyku Koleje małe i duże nr 27 (2-3-2008), czyli wydanym już 17 lat temu. Zdjęcie jest więc znane od dawna, choć rozumiem też, że nie wszyscy (a może i większość) mieli okazję go oglądać w publikacjach drukowanych.

Wpisałem frazę (EL.100) w znanej wyszukiwarce i mało co znalazłem
Sam raz przeglądając inżyniera kolejowego natrafiłem na coś takiego:
Popełniłem również taki wpis - Polecam się zapoznać :love::
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=749528283887233&set=pb.100064902031931.-2207520000&type=3
Chciałoby się więcej zdjęć znać - Pozdrawiam
Ukłony za to, że przegląda kolega przedwojenną prasę, nie wszyscy znajdują na to czas, mogę tylko dodać, że akurat zdjęcie z numeru "Inżyniera Kolejowego", które namierzyłeś i zaprezentowałeś m.in. na fb, jest wyjątkowo ciemne, i nawet obróbka w programie graficznym na niewiele się zdaje. Tym niemniej, w tym samym tytule, ale z 1938 r., w nr 164 (04/1938), jest ta sama fotografia, ale w lepszej jakości. Poniżej zdjęcia stron z w/w numeru "Inżyniera Kolejowego", artykułu o serii EL 100 ze wzmiankowanym zdjęciem. Myślę, że dla tych, co nie znają tego artykułu, są tam bardzo interesujące informacje o pierwszych lokomotywach elektrycznych PKP.

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 157.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 158.jpg


Widoczne na wyżej zaprezentowanej stronie, dolne zdjęcie, w powiększeniu:

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 158 frgm.jpg


... i kolejne strony artykułu, w tym zdjęcia wnętrza lokomotywy, proszę zwrócić uwagę na wnętrze kabiny maszynisty, gdzie obudowa środkowego reflektora, znajduje się także we wnętrzu kabiny...

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 159.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 160.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 161.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 162.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 163.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 164.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 165.jpg


Dla zainteresowanych, powiększone rysunki schematyczne z opisami, ze stron 161 i 165.

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 161 frgm.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 165 frgm.jpg


A co do przedwojennych publikacji, gdzie można przeczytać o lokomotywach serii EL100, jest np. artykuł w czasopiśmie Technika Parowozowa, rok XII, nr 2 (luty)/1938 z rysunkiem rozplanowania wnętrza EL 100...

Technika Parowozowa rok XII nr 2 - Luty 1938 r..jpg


... a we wspomnianym już Inżynierze Kolejowym, ale z 1936 r., w nr 147 (11/1936), na str. 402, jest plakat, z Wystawy Przemysłu Metalowego i Elektrotechnicznego w Warszawie (23 VIII 1936 - 11 X 1936), gdzie można dostrzec lokomotywę serii EL 100. Ponieważ tego typu wystawy były ważnymi wydarzeniami w II RP (zaprezentowano na niej m.in. jeden z najstarszych, czynnych w roku 1936 r., parowóz PKP, serii Th24, widziany także na plakacie), ówczesna prasa zapewne relacjonowała, jak i zamieszczała fotoreportaże, z tego przedsięwzięcia, może nawet w kolorze (?). Warto więc może np. poszukać artykułów z epoki o tej wystawie, może są tam jeszcze "nieodkryte" fotografie prezentowanej na niej lokomotywy elektrycznej.

Inżynier Kolejowy 1936-11 (147) str. 402.jpg


Inżynier Kolejowy 1936-11 (147) str. 402 frgm.jpg


Zdjęcie na moście średnicowym, lokomotywy serii EL100, ze składem wagonów pasażerskich, opublikowane w J. Ginsbert, Drogi żelazne Rzplitej (W-wa, 1937), reprodukowane m.in. w M. Ćwikła, Dworzec Warszawa Główna i linia średnicowa, 1921-1949, jest zapewne bardzo dobrze znane, więc nie będę go już zamieszczał. Można natomiast dodać, że ciekawe fotografie z rozładunku (pływającym dźwigiem portowym), pierwszych dwóch lokomotyw serii EL 100 - EL 101 i EL 102, dostarczonych z Anglii do portu w Gdyni, na statku "Lublin" (w tym te, opublikowane na poprzedniej stronie tematu, prezentujące montaż EL 102 na nabrzeżu - "102" była pierwszą lokomotywą tego typu jaka "stanęła" na polskich torach, i inne, w tym jedno chyba jeszcze nigdzie nie publikowane w necie), znajdziemy w Świecie Kolei nr 4/2004, na str. 28, w artykule Krzysztofa Labbudy "Lokomotywy EL.100 w Gdyni".

Wbrew pozorom jednak istnieje również życie poza netem
Ja myślę, że wręcz tysiące fotografii, w tym historycznych, publikowanych od dziesięcioleci w prasie i książkach hobbystycznych, nie jest dostępnych w ogólnodostępnym internecie * i raczej nigdy nie będzie (prawa autorskie), przynajmniej za naszego życia. Wystarczy przejżeć, nawet pobieżnie, owe "życie poza netem", np. jakiś starsze roczniki Świata Kolei lub inne tytuły prasy hobbystycznej, książki np. takie jak "Lokomotywy spalinowe produkcji HCP", "Kolejowe rarytasy w fotografii Jacka Radziewicza-Winnickiego", "Ostatnie polskie parowozownie" czy np. "Wolna droga", aby stwierdzić, że w ogólnodostępnym necie *, w 70-80 %, a może nawet 90 %, nie ma zdjeć, prezentowanych w tych wydawnictwach, zwłaszcza tych datowanych na wiek XX (w tym okres PRL-u).

* mam na myśli to, co pojawia się po wpisywaniu przróżnych fraz w wyszukiwarkach i to co jest publikowane na różnych hobbystycznych forach czy stronach internetowych itp.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.197 601 30
#89
Z opisu na tej stronie wynika ze do przedziału maszynowni można było wejść tylko przy opuszczonym pantografie. Czy taki stan rzeczy spowodowany był bezpieczeństwem, aby maszynista nie mógł wejść do maszynowni ?
Aby maszynista i nikt inny nie mógł wejść do części z aparaturą wysokiego napięcia przy podniesionym pantografie. Takie zabezpieczenia są chyba także we współczesnych elektrowozach.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
2.072 32 2
#90
Ja myślę, że wręcz tysiące fotografii, w tym historycznych, publikowanych od dziesięcioleci w prasie i książkach hobbystycznych, nie jest dostępnych w ogólnodostępnym internecie * i raczej nigdy nie będzie (prawa autorskie), przynajmniej za naszego życia.
Wszystko pewnie nie, ale bardzo dużo książek i czasopism archiwalnych już jest w necie, kiedyś trzeba było iść do biblioteki uniwersyteckiej aby przejrzeć takowe. Z czasrem prawa autorskie wygasają więc będzie ich coraz więcej.
 
Reakcje
3.802 34 0
#91
Wszystko pewnie nie, ale bardzo dużo książek i czasopism archiwalnych już jest w necie, kiedyś trzeba było iść do biblioteki uniwersyteckiej aby przejrzeć takowe. Z czasrem prawa autorskie wygasają więc będzie ich coraz więcej.
Tak Piotrze, ale zwróć uwagę w jakim kontekście to napisałem, w zdaniu jakie cytujesz jest gwiazdka, a wyjaśnienie na dole tamtejszego wpisu.

* mam na myśli to, co pojawia się po wpisywaniu przróżnych fraz w wyszukiwarkach i to co jest publikowane na różnych hobbystycznych forach czy stronach internetowych itp.
Oczywiście, że cyfrowych, zdigitalizowanych pozycji jest o wiele więcej, może nawet 1000-krotnie, ale aby do tego dotrzeć trzeba wykazać się nie tylko dysponowaniem wolnego czasu na poszukiwania (niekiedy mozolne i bez efektów) i chęcią przeglądania niekiedy setek pozycji (np. numery Inżyniera Kolejowego, są zdigitalizowane w całości, wszystkie roczniki), ale przede wszystkim cierpliwością, zainteresowaniem i skupieniem na tym co się przegląda. Nie każdemu się chce, nie każdy ma czas, zwłaszcza jak po wpisaniu słowa-klucz w jakiejś bibliotece cyfrowej (od wojewódzkich, przez uczelniane po rządowe Rosji, Kongresu Amerykańskiego czy Bundesarchiwów), wyskakuje kilka tysięcy pozycji.

Nawet książki o których wspominałem wcześniej, takie jak Lokomotywy spalinowe produkcji HCP czy Kolejowe rarytasy w fotografii Jacka Radziewicza-Winnickiego są (np. na jakiś podejrzanych, np rosyjskich forach) do ściągnięcia w PDF, ale proceder, gdyby komuś zachciało się "obdzielać" nimi na lewo i prawo, jakieś fora hobbystyczne, serwisy społecznościowe czy własne strony internetowe, tak aby pojawiały się w galeriach wyszukiwarki, zostałby szybko ukrócony z powodu praw autorskich (myślę, że nie tylko w Polsce, UE czy USA).

Ja również mam setki, jak nie tysiące różnych pozycji w wersjach zdigitalizowanych (niektóre sam tworzę, z udostępnianych mi materiałów przez innych hobbystów, tak jak w zamian udostępniam swoje zbiory), ale dotyczy to pozycji nie dostepnych już na rynku (niekiedy XIX wiecznych), bądź takich, których zawartość chce się poznać, ale od lat nie można ich upolować na rynku aukcyjnym bądź antykwarycznym, ewentualnie ceny są zaporowe. Kiedy tylko mam możliwość posiadania wersji drukowanych wszelakiej literatury, to je po prostu kupuje. Z prasą hobbystyczną i książkami robię tak od lat 80-tych (tymi o tematyce kolejowej od II połowy lat 90-tych). Nie tylko dlatego, że jestem bibliofilem i o wiele przyjemniej i przystępniej czytam coś, co jest na papierze, a nie na monitorze, ale przede wszystkim dlatego, że szanuję czyjąś własność intelektualną i wiem, że kupując coś, dokładam "mikroskopijną cegiełkę" do tego, że dany autor / wydawnictwo / tytuł czasopisma, pozwolą mi w przyszłości, zapoznać się z kolejnym opracowaniem, kolejnym numerem danego tytułu czy książką, które pozwalają mi rozwijać moje zainteresowania i chęć zdobywania wiedzy na jakieś interesujące mnie tematy. Podejrzewam, że chyba większość hobbystów, którzy nie ograniczają się do czerpania wiedzy tylko z internetu, "czuje" podobnie.
 
Ostatnio edytowane:

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.010 127 22
#92
A mnie od dawna zastanawia pewna sprawa pośrednio związana z tematem wątku.

Otóż dobrze jest znana następująca fotka.
1754893305419.jpg
W okolicach jednej z szyb czołowych widoczne jest białe kółko z czarnym wypełnieniem. Nie jest to część lokomotywy a coś na zdjęciu. Początkowo myślałem, że jest to otwór po dziurkaczu. Że może fotografia ta do naszych czasów przetrwała z taką wadą. Jednakże, co ciekawe, ten okrągły kształt widoczny jest również na reprodukcjach tej fotki w publikacjach przedwojennych. A zatem od samego początku to coś na tym zdjęciu było.
Po latach wszedłem w posiadanie tego zdjęcia w na tyle dobrej jakości, że udało się ten fragment powiększyć i dostrzec że jest to jakaś grafika.
znaczek.jpg

Pytanie więc - co to jest? Czy to może być jakieś logo fotografa czy coś w tym stylu? Może ktoś z Was zna odpowiedź, a może ktoś kojarzy z czymś tę grafikę lub potrafi odczytać napis dookoła niej?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.010 127 22
#95
Staram się opisać posiadane zdjęcia taboru elektrycznego przedwojennego PKP. Nie w każdym przypadku mam informację co do miejsca wykonania zdjęcia. Czy jesteście w stanie pomóc?

1. Znane zdjęcie EL.103, ale gdzie wykonane?
3.jpg

2. Wojenne zdjęcie EL.102. Ponoć dworzec Wschodni, ale spotkałem się z opisem że Zachodni.
4.jpg

3. Zdjęcie z książki. Zapewne nie inaczej niż Warszawa, ale gdzie dokładnie?
5.jpg

4. Znane zdjęcie powojenne E.106. Ale gdzie wykonane? Czy ktoś poznaje zabudowania w tle?
6.jpg

5. E.105 w czasie powojennej zawieruchy. Podobne bardzo zdjęcie E.102 autorstwa Helmuta Griebla zostało wykonane w Desching. Czy w przypadku poniższej fotki jest to ten sam autor i to samo miejsce?
7.png

6. Zdjęcie z naszego forum. Czy ktoś zna miejsce jego wykonania?
8.jpg
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#96
#6 gdzieś już widziałem, ale nie mogę znależć. Jak pamiętam tam było napisane gdzie najprawdopodobniej było to zdjęcie zrobione - gdzieś w Niemczech (była nazwa miasta, okolica bez elektryfikacji). Jak dobrze kojarze zostało o ustalone według tej lokomotywki na pierwszym planie - ktoś wiedział gdzie stała.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.773 112 11
#97
Z tego co przeczytałem dawno temu, jedyna ocalała E100 po wojnie znalazła się w Łodzi, może zdjęcie nr.4 jest właśnie tam. Ponoć była w tak złym stanie że została tam zezłomowana
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.197 601 30
#99
Czy jesteście w stanie pomóc?
Z tego, co ja wiem, zdjęcie nr 4 zostało zrobione Łodzi Olechowie. EL.106 była jedyną lokomotywą tej serii, która po wojnie została uruchomiona i jeździła w ruchu planowym, choć nie wiem jak długo. Została zezłomowana w Łodzi.
E.105 w czasie powojennej zawieruchy. Podobne bardzo zdjęcie E.102 autorstwa Helmuta Griebla zostało wykonane w Desching. Czy w przypadku poniższej fotki jest to ten sam autor i to samo miejsce?
Tak sądzę. Wydaje się, że stały tam dwie lokomotywy, 102 i 105 i zostały sfotografowane z kilku stron. Ale to już moje domysły.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.010 127 22
W wyniku moich dociekań odnośnie tego, gdzie zostały wykonane poszczególne fotografie przedwojennego taboru elektrycznego PKP, dokonałem ciekawego odkrycia. Odkrycie jest ciekawe o tyle, że burzy całkowicie dotychczasową wiedzę w tym zakresie podawaną w różnych publikacjach. Poniżej szczegóły.

W książce "Elektryfikacja warszawskiego węzła kolejowego PKP 1933-1950" autorstwa Pana Marka Cwikły znaleźć możemy poniższe dosyć znane zdjęcie lokomotywy EL.101, z jakim spotkać się można także w innych publikacjach.
EL.101.jpg
Celowo wstawiam w słabszej jakości i z podaniem źródła, aby ktoś nie miał żalu że publikuję fragmenty książki.

Podpis pod zdjęciem mówi, że zostało ono wykonane w hali zakładów Metropolitan Vickers w Manchesterze. Informacja ta chyba była podawana także w innych publikacjach, moje zdjęcie w kolekcji też taki opis posiada.
W tej samej książce znajdują się też inne fotki tej lokomotywy, wykonane niemal na pewno tego samego dnia w tym samym miejscu. Fotki te pochodzą z kolekcji Pana Andrzeja Harasska. Skontaktowałem się z nim i napisał mi, iż ma zanotowane że zostały wszystkie wykonane w zakładach Attercliffe Common w Sheffield. Jest zatem rozbieżność pomiędzy tym co jest podane w powyższej publikacji, a tym co Pan Andrzej ma zanotowane.

Chcąc dociec prawdy, ostatnio poświęciłem temu zagadnieniu sporo czasu.
Według angielskiej Wikipedii, nazwę producenta lokomotyw typu EL.100 powinno się pisać następująco: Metropolitan-Vickers, czyli z myślnikiem pomiędzy słowami. To tak tytułem wstępu.
Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Metropolitan-Vickers#cite_note-5.
Według Wikipedii, zakłady te miały swoją główną siedzibę i ogromną fabrykę faktycznie w Manchesterze, dokładnie w Trafford Park, jednak wyczytać także można (w tłumaczeniu): "W 1921 roku kupili 9-hektarową (3,6 ha) w Attercliffe Common w Sheffield, która została wykorzystana do produkcji silników trakcyjnych. W 1923 roku miał własny dział inżynierii i wytwarzał kompletne lokomotywy i pojazdy dostawcze elektryczne."

Na zdjęciach lokomotywy EL.101 widać wnętrze jakiegoś zakładu produkcyjnego. Naszukałem się starych zdjęć wnętrz fabryk Metropolitan-Vickers z Manchesteru i z Sheffield, ale nie znalazłem ani jednego na jakim wnętrze byłoby takie jak te ze zdjęć z EL.101. Jest co prawda pewna poszlaka z budynkiem (obecnie) fabryki Gripple jaki rownież znajduje się w Sheffield, ale znajduje się on w innej części miasta, a nie w Attercliffe Common: https://www.google.com/search?vsrid...jRoYM&ictx=2#vhid=0XYKKM-KNkMjlM&vssid=mosaic.
Nie pasuje tutaj co prawda górna część ścian, ale to mogło ulec przebudowie.

Za to dokonałem ciekawego odkrycia związanego z tłem zdjęć na jakich są ukazane same wózki lokomotywy EL.101. Na poniższym starym zdjęciu lotniczym jest właśnie obszar Attercliffe Common w Sheffield. Prawdopodobnie w centralnej części znajdują się zakłady Metropolitan-Vickers Electrical Co. Ltd. I tutaj jest miejsce, jakie wygląda mi na to, że jest tłem wykonania zdjęć wózków.
M.jpg
źródło: https://www.picturesheffield.com/frontend.php?&keywords=Ref_No_increment;EQUALS;s26972&pos=8&action=zoom&id=29726&level=0&buy=1
A tutaj powiększony fragment powyższego zdjęcia (zwiększona rozdzielczość, ale oczywiście bez poprawy jakości).
r.jpg
Zachodzi zatem pytanie, czy i lokomotywy w całości były wyprodukowane tutaj?
Jako ciekawostkę wkleję widok z mapy Google tego samego fragmentu co zdjęcie lotnicze, gdzie widać że zmieniło się wszystko całkowicie. Nie ma najmniejszych śladow po zakładach Metropolitan-Vickers Electrical Co. Ltd.
m2.jpg

Przeszukując stronę z jakiej pochodzi powyższe zdjęcie, a jest to strona z archiwalnymi zdjęciami Sheffield, natknąłem się na zdjęcie jakie w tym przypadku jest świętym Graalem dającym odpowiedź na wszelkie pytania.
v02770.jpg
źródło: https://www.picturesheffield.com/frontend.php?&keywords=Ref_No_increment;EQUALS;v02770&pos=410&action=zoom&id=44470&level=6&usage=53&images=54#images
Podpisane jako "Vickers Ltd., Attercliffe Common Works - Motor chassis plant". Skoro jest to zdjęcie wnętrza hali zakładów Vickers i wygląda to identycznie jak na zdjęciach z lokomotywą EL.101, to już mamy pewność że to właśnie tutaj dwie pierwsze lokomotywy EL.100 dla PKP zostały wyprodukowane i tutaj EL.101 została sfotografowana.

Ciekawostkę stanowi jednak fakt, że Metropolitan-Vickers miał tabliczki firmowe z wymienionymi oboma miastami:
MetV-300x119-1-1140x0-c-default.jpg
źródło: https://fundamentals.tech/services/metropolitan-vickers/
Jednak te na EL.100 miały tylko napis Manchester.
t.jpg
źródło: https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zas...techniczna-lokomotywy-elektrycznej-el100#main

Reasumując zatem. Informacje zapisane przez Pana Andrzeja były prawidłowe.
Prawidłowy podpis pod zdjęciami lokomotywy EL.101 w zakładzie produkcyjnym powinien mieć taką postać:
hala zakładów Metropolitan-Vickers Electrical Co. Ltd. w Sheffield
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 2
A
Koleje w Polsce 23

Podobne wątki