• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pierwsze elektrowozy w Polsce EL 100 i EL 200

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
#85
Znane, bo pojawiało się już wiele razy w różnych publikacjach zarówno papierowych, jak i internetowych. A to, że kolega @Pawelec PKP nie znał, to... ;)
W jakich to publikacjach się to ukazywało?

Wpisałem frazę (EL.100) w znanej wyszukiwarce i mało co znalazłem
Sam raz przeglądając inżyniera kolejowego natrafiłem na coś takiego:
1746827051879.png

Popełniłem również taki wpis - Polecam się zapoznać :love::
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=749528283887233&set=pb.100064902031931.-2207520000&type=3

Chciałoby się więcej zdjęć znać - Pozdrawiam
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 12 1
#86
Wbrew pozorom jednak istnieje również życie poza netem ;)
Najprawdopodobniej niemal wszystkie dostępne obecnie fotografie lokomotyw serii EL.100 i EL.200 (w tym obydwie zamieszczone w ostatnich postach na Forum) oraz przedwojennych ezt są zgromadzone w książce "Elektryfikacja warszawskiego węzła kolejowego PKP 1933-1950", autor: Marek Ćwikła; Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2023 r.
Faktem jest również, że zdjęcie El.102 na stacji Warszawa Wschodnia z aukcji ebay jest bardzo dobrej jakości, lepszej niż w powyższej publikacji.
 
Reakcje
3.732 32 0
#87
Jak to znane zdjęcie:niepewny:? Ja nie znałem...
Prosimy o więcej "znanych" zdjęć elektrowozów EL.100 i EL.200 :cool:
Przy całym szacunku do kolegi i nie dlatego aby "zadać bobu" ;) ale proszę zerknij choćby na stronę trzecią TEGO tematu, na wpis #51 z 5 czerwca 2024 zamieszczony przez Krzysztofa Młodzikowskiego Młodzikowski

Wpisałem frazę (EL.100) w znanej wyszukiwarce i mało co znalazłem
Sam raz przeglądając inżyniera kolejowego natrafiłem na coś takiego:
... a wystarczy wpisać np. frazę EL 102 lokomotywa ;)
https://www.google.pl/search?sca_es...AxWGS_EDHfTlCt4QtKgLegQIFxAB&biw=1366&bih=606

... i pojawia się te same zdjęcie zamieszczone na fb w sierpniu 2021 r. ;)
https://www.facebook.com/sopw.kolej...78692/4304456022957376/?type=3&source=54&_rdr
... jak widać również zabezpieczone przed "kopiowaniem", z jakiejś aukcji internetowej sprzed 4 lat. To interesujące, że odbitki (ktoś ma zapewne oryginalną kliszę / negatyw) od lat krążą w necie, na różnych aukcjach i ktoś chce nabrać potencjalnych nabywców na "unikatowość" tej (jak i setek innych) fotografii.

Znane, bo pojawiało się już wiele razy w różnych publikacjach zarówno papierowych, jak i internetowych.
Tu Andrzej Harassek ma ze wszech miar rację. Fotografia jest np. w Lok Magazine nr 52 z lutego 1972 (chyba po raz pierwszy opublikowana), a w polskiej prasie hobbystycznej, bardzo ładna i wyraźna reprodukcja jest np. na str. 55 (na dole, po lewej) artykułu Bogdan Pokropiński, Tabor elektryczny Warszawskiego Węzła Kolejowego w latach 1936-1946, cz. II: Czasy wojny i powojenna odbudowa w periodyku Koleje małe i duże nr 27 (2-3-2008), czyli wydanym już 17 lat temu. Zdjęcie jest więc znane od dawna, choć rozumiem też, że nie wszyscy (a może i większość) mieli okazję go oglądać w publikacjach drukowanych.

Wpisałem frazę (EL.100) w znanej wyszukiwarce i mało co znalazłem
Sam raz przeglądając inżyniera kolejowego natrafiłem na coś takiego:
Popełniłem również taki wpis - Polecam się zapoznać :love::
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=749528283887233&set=pb.100064902031931.-2207520000&type=3
Chciałoby się więcej zdjęć znać - Pozdrawiam
Ukłony za to, że przegląda kolega przedwojenną prasę, nie wszyscy znajdują na to czas, mogę tylko dodać, że akurat zdjęcie z numeru "Inżyniera Kolejowego", które namierzyłeś i zaprezentowałeś m.in. na fb, jest wyjątkowo ciemne, i nawet obróbka w programie graficznym na niewiele się zdaje. Tym niemniej, w tym samym tytule, ale z 1938 r., w nr 164 (04/1938), jest ta sama fotografia, ale w lepszej jakości. Poniżej zdjęcia stron z w/w numeru "Inżyniera Kolejowego", artykułu o serii EL 100 ze wzmiankowanym zdjęciem. Myślę, że dla tych, co nie znają tego artykułu, są tam bardzo interesujące informacje o pierwszych lokomotywach elektrycznych PKP.

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 157.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 158.jpg


Widoczne na wyżej zaprezentowanej stronie, dolne zdjęcie, w powiększeniu:

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 158 frgm.jpg


... i kolejne strony artykułu, w tym zdjęcia wnętrza lokomotywy, proszę zwrócić uwagę na wnętrze kabiny maszynisty, gdzie obudowa środkowego reflektora, znajduje się także we wnętrzu kabiny...

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 159.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 160.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 161.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 162.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 163.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 164.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 165.jpg


Dla zainteresowanych, powiększone rysunki schematyczne z opisami, ze stron 161 i 165.

Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 161 frgm.jpg


Inżynier Kolejowy 1938-04 (164) str. 165 frgm.jpg


A co do przedwojennych publikacji, gdzie można przeczytać o lokomotywach serii EL100, jest np. artykuł w czasopiśmie Technika Parowozowa, rok XII, nr 2 (luty)/1938 z rysunkiem rozplanowania wnętrza EL 100...

Technika Parowozowa rok XII nr 2 - Luty 1938 r..jpg


... a we wspomnianym już Inżynierze Kolejowym, ale z 1936 r., w nr 147 (11/1936), na str. 402, jest plakat, z Wystawy Przemysłu Metalowego i Elektrotechnicznego w Warszawie (23 VIII 1936 - 11 X 1936), gdzie można dostrzec lokomotywę serii EL 100. Ponieważ tego typu wystawy były ważnymi wydarzeniami w II RP (zaprezentowano na niej m.in. jeden z najstarszych, czynnych w roku 1936 r., parowóz PKP, serii Th24, widziany także na plakacie), ówczesna prasa zapewne relacjonowała, jak i zamieszczała fotoreportaże, z tego przedsięwzięcia, może nawet w kolorze (?). Warto więc może np. poszukać artykułów z epoki o tej wystawie, może są tam jeszcze "nieodkryte" fotografie prezentowanej na niej lokomotywy elektrycznej.

Inżynier Kolejowy 1936-11 (147) str. 402.jpg


Inżynier Kolejowy 1936-11 (147) str. 402 frgm.jpg


Zdjęcie na moście średnicowym, lokomotywy serii EL100, ze składem wagonów pasażerskich, opublikowane w J. Ginsbert, Drogi żelazne Rzplitej (W-wa, 1937), reprodukowane m.in. w M. Ćwikła, Dworzec Warszawa Główna i linia średnicowa, 1921-1949, jest zapewne bardzo dobrze znane, więc nie będę go już zamieszczał. Można natomiast dodać, że ciekawe fotografie z rozładunku (pływającym dźwigiem portowym), pierwszych dwóch lokomotyw serii EL 100 - EL 101 i EL 102, dostarczonych z Anglii do portu w Gdyni, na statku "Lublin" (w tym te, opublikowane na poprzedniej stronie tematu, prezentujące montaż EL 102 na nabrzeżu - "102" była pierwszą lokomotywą tego typu jaka "stanęła" na polskich torach, i inne, w tym jedno chyba jeszcze nigdzie nie publikowane w necie), znajdziemy w Świecie Kolei nr 4/2004, na str. 28, w artykule Krzysztofa Labbudy "Lokomotywy EL.100 w Gdyni".

Wbrew pozorom jednak istnieje również życie poza netem
Ja myślę, że wręcz tysiące fotografii, w tym historycznych, publikowanych od dziesięcioleci w prasie i książkach hobbystycznych, nie jest dostępnych w ogólnodostępnym internecie * i raczej nigdy nie będzie (prawa autorskie), przynajmniej za naszego życia. Wystarczy przejżeć, nawet pobieżnie, owe "życie poza netem", np. jakiś starsze roczniki Świata Kolei lub inne tytuły prasy hobbystycznej, książki np. takie jak "Lokomotywy spalinowe produkcji HCP", "Kolejowe rarytasy w fotografii Jacka Radziewicza-Winnickiego", "Ostatnie polskie parowozownie" czy np. "Wolna droga", aby stwierdzić, że w ogólnodostępnym necie *, w 70-80 %, a może nawet 90 %, nie ma zdjeć, prezentowanych w tych wydawnictwach, zwłaszcza tych datowanych na wiek XX (w tym okres PRL-u).

* mam na myśli to, co pojawia się po wpisywaniu przróżnych fraz w wyszukiwarkach i to co jest publikowane na różnych hobbystycznych forach czy stronach internetowych itp.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.448 552 30
#89
Z opisu na tej stronie wynika ze do przedziału maszynowni można było wejść tylko przy opuszczonym pantografie. Czy taki stan rzeczy spowodowany był bezpieczeństwem, aby maszynista nie mógł wejść do maszynowni ?
Aby maszynista i nikt inny nie mógł wejść do części z aparaturą wysokiego napięcia przy podniesionym pantografie. Takie zabezpieczenia są chyba także we współczesnych elektrowozach.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.918 32 2
#90
Ja myślę, że wręcz tysiące fotografii, w tym historycznych, publikowanych od dziesięcioleci w prasie i książkach hobbystycznych, nie jest dostępnych w ogólnodostępnym internecie * i raczej nigdy nie będzie (prawa autorskie), przynajmniej za naszego życia.
Wszystko pewnie nie, ale bardzo dużo książek i czasopism archiwalnych już jest w necie, kiedyś trzeba było iść do biblioteki uniwersyteckiej aby przejrzeć takowe. Z czasrem prawa autorskie wygasają więc będzie ich coraz więcej.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 2
A
Koleje w Polsce 23

Podobne wątki