• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta na strychu

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#1
Witam Was serdecznie,

Nazywam się Mateusz i planuje rozpoczęcie przygody z niespełnionym dotąd dziecinnym marzeniem o posiadaniu własnej kolejki. Kiedyś człowiek chciał kolejkę na dywanie i by jeździła pod krzesłem. Z biegiem lat człowiek starszy, technologia do przodu to i marzenia coraz większe.
Z wykształcenia jestem logistykiem i wciąż pracuje w zawodzie. Poniżej chciałbym przedstawić swoje założenia, pytania oraz obawy. Liczę ze wiele doświadczonych osób rozwieje wątpliwości i pomoże w pierwszych krokach.

Makieta miałaby znajdować się na strychu, miejsce jakie moge przeznaczyć jest dosyć nietypowe i zasadniczo ciężko mi określić jakie ono jest bo chce wkomponować makietę między skosy a belki podtrzymujące dach, same belki sa rozstawione co 90-100cm a odległość do skosu to około 100-120cm (zależnie od wysokości makiety)
Chciałbym by makieta była modułowa, ale nie w jakiś standardach tylko by była na płytach o szerokości 62,5cm gdyż właz na strych jest 80cm i przy ewentualnej przeprowadzce za może X lat chciałbym to zabrać ze sobą (lub jak mnie wysiedlą bo zastawie dom pod makiete xD)
Reasumując miałbym do wykorzystania L o wymiarach 300cm x 100-120cm i 200-300cm x 90-120 cm. "Teren" jest spory i nie spory, na pewno licze się z tym że jest to projekt na wiele lat i nie zamierzam w rok zagospodarować całego terenu bo nie mam na to kasy, chce sobie odkładać na cele z modelarstwem około 500zł miesięcznie, jeszcze nie wiem czy to dużo czy mało, możecie zweryfikować mój plan.

Na pewno chce by była to makieta cyfrowa, studiowałem troche treści na YT, na forach i na stronach sklepu i wiem że wole zacząć robić coś powoli ale już w nowoczesnej i bardziej trwałej technologii niż iść po łebkach i zmieniać koncepcje w trakcie budowania bo coś nie będzie już kompatybilne ze sobą.

Co do samej makiety, nie potrafię jej kompletnie zaprojektować, chciałbym na pewno postawić coś na wzór terminala intermodalnego firmy Clip w Swarzędzu (z racji na swoje zatrudnienie będzie dużo wagonów z ciężarówkami i kontenerami z mojej firmy), chciałbym głownie skupić się na transporcie towarowym ale chciałbym posiadać też jakąś linie podmiejską z niewielkimi dworcami typu koleje dolnośląskie: EN57-856. Chciałbym również poświęcić miejsce na region wiejski, rzeczkę + most/mostki

Co do realizmu, chce się postarać o wiele szczegółów na przestrzeni lat, lecz nieduża szerokość makiety np. będzie mnie ograniczać co do łuków i wiem że tu nie uzyskam wielkiego poziomu realizmu.

Największa moja bolączka by w ogóle coś rozpocząć to projekt i kompletnie nie wiem jak się do tego zabrać.
I pytanie czy posiadanie makiety na strychu jest bezpieczne? Obecnie panują tam warunki około 8-10 stopni. Nie wiem czy makieta ma jakieś minimum i maksimum jeżeli chodzi o warunki przechowywania.

Liczę się z waszymi cennymi radami, hejtem oraz krytyką. Wszystko jest mile widziane bo jako nowicjusz wiem że trzeba skulić głowę i dać się wypowiedzieć doświadczonym i zaprawionym w boju miłośnikom kolei :)
Jeżeli ktoś ma jakieś pytania techniczne które pomogą w uzyskaniu dokładniejszej rady to pytajcie śmiało!

Pozdrawiam Was!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#4
"Teren" jest spory i nie spory
Słuszna uwaga. Powierzchnia wydaje się spora, ale jak się bliżej przyjrzeć, to miejsca na tory za dużo nie ma. Najbardziej problematyczna jest pionowa odnoga o szerokości zaledwie 85 cm. Trudno tam będzie wcisnąć pętlę, jeżeli chciałoby się zrobić tam stacje przelotową czy chociaż tylko wydłużenie szlaku. Może na samym dole dałoby się poszerzyć makietę tak, by zrobił kwadrat o boku co najmniej 1 metr (im więcej, tym lepiej), żeby dało się zrobić pętlę o promieniu toru minimum 420-450 mm.

PS. Na forum lepiej wstawiać obrazki w formacie jpg, a nie pdf.

PS2. Kolega @melonowy właśnie wstawił obrazek obrócony, ja miałem na myśli odnogę pionową na rysunku pdf, która teraz stała się odnogą poziomą w prawo. ;)
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#6
Słuszna uwaga. Powierzchnia wydaje się spora, ale jak się bliżej przyjrzeć, to miejsca na tory za dużo nie ma. Najbardziej problematyczna jest pionowa odnoga o szerokości zaledwie 85 cm. Trudno tam będzie wcisnąć pętlę, jeżeli chciałoby się zrobić tam stacje przelotową czy chociaż tylko wydłużenie szlaku. Może na samym dole dałoby się poszerzyć makietę tak, by zrobił kwadrat o boku co najmniej 1 metr (im więcej, tym lepiej), żeby dało się zrobić pętlę o promieniu toru minimum 420-450 mm.

PS. Na forum lepiej wstawiać obrazki w formacie jpg, a nie pdf.

PS2. Kolega @melonowy właśnie wstawił obrazek obrócony, ja miałem na myśli odnogę pionową na rysunku pdf, która teraz stała się odnogą poziomą w prawo. ;)
Co do obydwu PS dziękuje za uwagi :)
Jeżeli chodzi o odnogę z wymiarami 85cm myślę że dół można by wydłużyć do 100cm dla zrobienia łuku.
Problem będzie jedynie z tym że na styku prostych 200cm i 200cm znajduje się belka 4,5cm na 10cm. Także to rozszerzenie musiało by przechodzić przed belką znów do rozmiaru 85cm (mam nadzieje że to jasno opisałem)

Interesowały by mnie długie linie zewnętrzne i jakaś ewentualnie opcja na mniejszą linie wewnętrzną. Nie wiem jak by to było realnie do stworzenia. Spróbuje pobawić się programem od kolegi @mlonowy, może coś fajnego sam będę mógł stworzyć, ewentualnie przedstawię swoje twory do Waszej oceny.

Dziękuje!
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.504 28 1
#7
Pobaw się...
Wybierz z listy tory, które chcesz użyć do budowy makiety. Stwórz zarys planu jaki masz w głowie i pokaż nam.
Pliki z planem makiety utworzone i zapisane w programie SCARM możesz spakować i spakowane wstawić tu (inaczej się nie da).
Wówczas możemy je sobie otworzyć w swoim SCARM'ie, nanieść poprawki i wstawić z powrotem.
Wówczas Ty możesz sobie je powtórnie u siebie otworzyć i tak w kółko. Popracujemy, aż do uzyskania finalnego projektu.
Oczywiście, zdjęcia (zrzuty ekranu) dla niektórych też są mile widziane.:)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#8
Możemy spróbować zaproponować jakiś ogólny układ makiety, ale musimy więcej wiedzieć, czego kolega @milbeusz oczekuje. Oczekiwania:
chciałbym na pewno postawić coś na wzór terminala intermodalnego firmy Clip w Swarzędzu (z racji na swoje zatrudnienie będzie dużo wagonów z ciężarówkami i kontenerami z mojej firmy), chciałbym głownie skupić się na transporcie towarowym ale chciałbym posiadać też jakąś linie podmiejską z niewielkimi dworcami typu koleje dolnośląskie: EN57-856. Chciałbym również poświęcić miejsce na region wiejski, rzeczkę + most/mostki
wydają się trochę sprzeczne i mało realne na takiej powierzchni, zwłaszcza, jak dodamy do tego
Interesowały by mnie długie linie zewnętrzne i jakaś ewentualnie opcja na mniejszą linie wewnętrzną.
Robi się tego trochę za dużo na raz. Mnie udało się zmieścić linię biegnącą dookoła makiety i bocznicę, np. wspomniany przez kolegę @milbeusz terminal intermodalny. Ale na drugą linię i na "region wiejski" z rzeczką i mostkami miejsca już brakuje. Linia może być 1-torowa lub 2-torowa, stacja i bocznica są zaznaczone symbolicznie, dokładny układ torowy należy dopiero zaprojektować. Po prawej stronie wstawiłem poszerzenie, o którym mówiliśmy wcześniej, z uwzględnieniem słupa w rogu makiety.

Odcinek zaznaczony przerywaną linią mógłby ew. być obniżony i ukryty w tunelu, co dałoby troszkę miejsca na powierzchni na ukształtowanie otoczenia linii kolejowej (zabudowa, krajobraz). Do rozważenia jest też urządzenie na niższym poziomie drugiej pętli i podziemnej stacji postojowej, co pozwoliłoby na wydłużenie czasu jazdy pociągu dookoła makiety i dałoby miejsce na przechowywanie kilku składów, zamiennie pojawiających się na powierzchni - ale to już "wyższa szkoła jazdy".
Pliki z planem makiety utworzone i zapisane w programie SCARM możesz spakować i spakowane wstawić tu (inaczej się nie da).
Wówczas możemy je sobie otworzyć w swoim SCARM'ie, nanieść poprawki i wstawić z powrotem.
Kto może, ten może. Nie każdy ma i używa SCARM'a, więc proponowałbym zamieszczać przede wszystkim obrazki w formacie jpg, a ew. dodatkowo spakowane pliki SCARM. I nie mam tu na myśli zdjęć czy zrzutów wizualizacji, tylko same rysunki układów torowych.

makieta 1.jpg
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#9
Spróbowałem swoich sił i siedziałem kilka godzin by pierwszy raz stawić czoła programowi. Efekt taki że skończyły mi sie tory na wersji darmowej, ale dokończyłem to troche łopatologicznie samemu. Wziąłem pod uwagę post Andrzej Harassek. Pokusiłem się o zrobienie dwóch stacji i terminala, starałem się używać łuków R3 i R4 z torów Roco Line, łuki R2 zastosowałem jedynie na zasłoniętym przez góry odcinku. W mojej koncepcji również została zwiększona szerokość do 100cm na wykorzystanie łagodniejszych łuków, po wyjściu z zakrętu makieta wraca przed słupem do swoich 85cm szerokości.
Co do koncepcji Andrzeja, tworzenie góry i tunelu na przodzie makiety mogło by mi przysłonić widok na pozostałe jej fragmenty. A róg przy wspomnianym słupie między odcinkami 200cm a 200cm jest miejscem czołowym makiety gdzie będe stać i nadzorować wszystko, z pozostałych stron nie będzie dostępu. Jeżeli się myle i moja wizja jest ograniczona to wyprowadźcie mnie prosze z błedu.

Dziękuje!
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#10
Pokusiłem się o zrobienie dwóch stacji i terminala, starałem się używać łuków R3 i R4 z torów Roco Line, łuki R2 zastosowałem jedynie na zasłoniętym przez góry odcinku.
Łuk R2 Roco może ew. być użyty na jakiejś bocznicy, gdzie będą jeździły tylko krótkie lokomotywy z krótkimi wagonami. W torach głównych i na szlaku R3 Roco to absolutne minimum. Na stację 2 jest za krótko, tam może być co najwyżej przystanek osobowy bez żadnych zwrotnic.
Co do koncepcji Andrzeja, tworzenie góry i tunelu na przodzie makiety mogło by mi przysłonić widok na pozostałe jej fragmenty.
Kolega nie zrozumiał mojej intencji. Nie pisałem nigdzie o górze na przodzie makiety, proponowałem tam zejście na poziom "-1" w stosunku do głównej stacji i przykrycie odcinka narysowanego przerywaną kreską płaskim terenem, na którym można urządzić jakiś krajobraz czy zabudowę.
 

TomaszEL

Użytkownik
Reakcje
187 1 0
#12
W nowym roku, nowa koncepcja :)

Zmieściło się to co się zmieściło. Jeszcze wiele można pozmieniać i dopasować, ale jest to możliwe do zrealizowania. Ortodoksyjni realiści powiedzą że to g..... To jest tort. A na torcie jak wiadomo można wszystko :)

Martwi mnie jedynie stacja za słupem i pod ścianą. Może być kłopot z obsługą, ciężko będzie sięgnąć ręką.

Proszę kolegów o weryfikację.

Koncepcja1.jpg

koncepcjat.jpg

Pozdrawiam
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.180 155 7
#13
Tory za blisko krawędzi makiety (w kilku miejscach). Dobrą praktyką jest zapewnienie przynajmniej takiej szerokości, aby tabor po przewróceniu zatrzymał się na makiecie, a nie spadł, chyba, że jest ściana, to ok.
1735725080288.png
1735725608662.png
1735725642583.png

W jakim celu jest to wcięcie poniżej i sfazowany narożnik? Jeżeli chodzi o zwiększenie zasięgu pracy ręki to i tak niewiele to pomoże, gdyż odległość do prawego górnego rogu i tak jest za duża. Sfazowany fragment w rogu jest z kolei za mały, aby stanąć i móc operować stamtąd.
1735725118293.png
1735725492345.png


Proponuję zrobić tak, żeby dostęp był od prawego górnego rogu, przez zastosowanie większego ścięcia płyty makiety.:
1735725395111.png
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#14
co do sfrezowanego rogu jest on po to by rura otaczająca komin nie wchodziła na makietę. Poniżej zdjęcia mojego strychu, może to pozwoli zobrazować zamysł i koncepcje. (musze was przeprosić za burdel ale to jest strych, służy do trzymania burdelu :D
Co do dostępności tego sfrezowanego miejsca tył mógłby być nie zabudowany i ewentualne wykolejenia i postawienie składu na tory nie było by problemem gdyż mógłbym mieć dostęp, co prawda nie jakiś swobodny ale byłby.
Teren przy stacji której budynek dworca jest w innym miejscu mógłby być szerszy lecz chciałem zostawić sobie dostęp do właśnie tunelu rewizyjnego w razie wykolejenia pod górą oraz do konserwacji komina i instalacji fotowoltaicznej które są obok komina.

Usytuowanie Makiety nie jest może jakoś super lecz próbuje bazować na tym co mam. Nie chce zastawiać sobie włazu strychu bo niewiadomo co będzie trzeba wnosić i przechowywać, więc samą makietę chce postawić w jak najlepszym miejscu by pogodzić wiele czynników.

Przysiądę dziś może jeszcze na strychu i pomyśle o innym usytuowaniu, np przenosząc siłownie z jednego końca na ten gdzie by miała stać makieta. Strefa na której stoi siłownia jest większy i musze to przemyśleć czy zmieszczę się z nią na drugiej stronie strychu.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#15
Proszę kolegów o weryfikację.
Uwagi na gorąco, bez analizy możliwości realizacji (nie mam SCARMa): proponuję jednak stację lekko na ukos, jak narysowałem wyżej, co da możliwość zrobienia dłuższych torów stacyjnych, a terminal przesunąłbym bliżej krawędzi makiety. Piszę o tym przy każdej okazji: nie używać rozjazdów podwójnych symetrycznych, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. Wygląda to bardzo nierealistycznie i jest to dość niepewny element toru.

Zgadzam się z uwagami kolegi @Rozjazd o zbyt małej odległości torów od krawędzi makiety, ale to chyba da się łatwo poprawić.
W jakim celu jest to wcięcie poniżej
Problem będzie jedynie z tym że na styku prostych 200cm i 200cm znajduje się belka 4,5cm na 10cm. Także to rozszerzenie musiało by przechodzić przed belką znów do rozmiaru 85cm (mam nadzieje że to jasno opisałem)
W mojej koncepcji również została zwiększona szerokość do 100cm na wykorzystanie łagodniejszych łuków, po wyjściu z zakrętu makieta wraca przed słupem do swoich 85cm szerokości.
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#16
Przeszedłem się na strych, była by możliwość zamienić siłownie z nowopowstałą makietą. Wymiary były by podobne lecz jest kilka rzeczy na + ale kilka na -.
Mógłbym przy postawieniu stołu na wysokość 80 cm, (+ dojdzie blat itp) mógłbym stworzyć makiete o szerokości maksymalnie 145 cm. Mój plan na 125cm był podyktowany 1. Wymiarami płyt osb, 2. tym że na zakończeniu Makiety chce zrobić nadstawkę 25-30cm na tło makiety.
Pomysł kolegi TomaszEL skłonił mnie do przemyślenia tunelu pod samym skosem jak idzie dach, wtedy tunel który mógłby mieć dwa tory obok siebie mozna by wciąż zasłonić nadstawkami i dobrać odpowiednie tło lub, tak zaprojektować wzniesienie że nadstawka i tło będa zbędne dając dodatkowe 20cm na makiecie. Kwestia doboru płyt na stół będzie przemyślana później.

Z drugiej strony ten nieszczęsny fragment o szerokości 80cm mozna przy koncepcji zamiany siłowni z makietą można by rozszeżyć nawet do 150cm gdyż dostęp za makietę będzie mi zbędny gdyż nie przebiega tam żadna infrastruktura elektryczna itp. W sytuacji nagłej makiete rozbiore, bo planowałem i tak zrobienie modułów pod ewentualną wyprowadzkę itp.


Niestety za makietą idzie komin wentylacyjny i troche on utrudnia znów planowanie, lecz mam tam kilka koncepcji.
1. Za kominem jest wolny pasek 10cm, myśle że na jeden tor by wystarczyło. Po prawej stronie od komina mógłbym OSTATECZNIE dorobić kawałek na łuk.
2. Przy kominie zrobić terminal ze ślepymi torami a tą przestrzeń za kominem wykorzystać jako budynek lokomotywowni i komin okleić i obrobić jako część tej lokomotywowni.
3. skrócić sobie makiete i rozpoczać łuk przed kominem

pozostaje kwestia nieszczęsnych belek/słupów od wiązań dachowych. Przy rozszerzeniu makiety w jej najwęższym punkcie z 80 cm do nawet 150 cm natrafiamy na problem belki w samym środku makiety. i teraz nie umiem sobie zobrazować tego, ale nie wiem czy ktoś ma takie coś u siebie w makiecie zeby przedstawić jak to wygląda w rzeczywistości. Wydaje mi się że będzie to dosyć psuło obraz całej makiety, lecz myśle że obecnie ludzie są na tyle kreatywni że ową belkę udałoby się wkomponować w makiete (wymiary belki 5cm na 10 cm)

Poniżej wysyłam kolejny raz zdjęcie strychu (troche mniej zagracone), oraz zdjęcie
 

Załączniki

OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#17
Pobawiłem sie sam, nie mam za bardzo doświadczenia w planowaniu rozjazdów więc moge podesłać komuś plik by je dorobił lub coś poprawił po swojemu.

W obecnej koncepcji przenoszę siłownie i zamieniam ją z makietą, poniżej plan w oparciu o tą zmianę:

1. Makieta przy skośnym dachu ma 125cm szerokości + około 15-20cm na usytuowanie torów które będą szły za nadstawką lub za wzniesieniem
2. Stacja 1 większa, z dworcem. Stacja 2, mała wiejska stacja z mniejszym peronem i dworcem
3. terminal ustawiony koło komina, za kominem w luke 10 cm wstawiony tor dla lokomotywowni
4. Poszerzona część z 80 cm do 140cm
5. Belka (5x10cm) w makiecie, licze że uda się ją zamaskować/wkomponować

sprawy do rozwiązania:
1. rozjazdy, tu prosze was o pomoc
2. dobór torów, skupiłem się na Roco line, nie wiem czy słusznie
3. brak lokomotywowni, można by gdzieś dorobić

dziękuje!
 

Załączniki

TomaszEL

Użytkownik
Reakcje
187 1 0
#18
nie mam za bardzo doświadczenia w planowaniu rozjazdów
I od tego powinieneś zacząć, rysując Twoim sposobem można narysować wszystko. A rozjazdy i głowice rozjazdowe w naszym małym świecie definiują wszystkie odległości. Wstawiając rozjazdy w Twój rysunek nagle okaże się że niewiele z pomysłu zostanie. Zacznij od zbudowania (dla treningu) skrzyżowania torów bądź kilku rozjazdów, wtedy dobuduj do tego stację. Zobaczysz wtedy jak rozchodzą się odgałęzienia i jak trzeba zbudować tor aby z powrotem się zeszły. Uważam że system piko jest do tego łatwiejszy ale co kto lubi :)
Próbuj, ćwicz na pewno się uda!

Może to pomoże:
PikoTrackHO.jpg
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
289 35 1
#19
A jest możliwość by choć jeden tor był przy krawędzi budynku tworząc coś w rodzaju zamkniętej pętli? Tu na forum jest kilka ciekawych makiet podłogowych. Z czasem by powstawały dopiero segmenty makiety, tak w zależności od możliwości, ale za to cały czas można jeździć pociągami po pętli. Taka podstawowa i wstępną propozycja dla tej makiety
strych makieta.jpg
 

Herbat

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#20
I od tego powinieneś zacząć, rysując Twoim sposobem można narysować wszystko. A rozjazdy i głowice rozjazdowe w naszym małym świecie definiują wszystkie odległości. Wstawiając rozjazdy w Twój rysunek nagle okaże się że niewiele z pomysłu zostanie. Zacznij od zbudowania (dla treningu) skrzyżowania torów bądź kilku rozjazdów, wtedy dobuduj do tego stację. Zobaczysz wtedy jak rozchodzą się odgałęzienia i jak trzeba zbudować tor aby z powrotem się zeszły. Uważam że system piko jest do tego łatwiejszy ale co kto lubi :)
Próbuj, ćwicz na pewno się uda!

Może to pomoże:
Zobacz załącznik 1094204
A ja dorzucę z opisem, może się przyda. Galleryit_20250101_1735766543.jpg Galleryit_20250101_1735766495.jpg

A tu jeszcze dla Roco
Screenshot_20250101-223120.png Screenshot_20250101-223111.png
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki