• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozy w przemyśle

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
986 82 5
#24
Mam ale nie dam :p. Musiałbym zapytać autora o zgodę. Wieszam tylko te zdjęcia i slajdy, co do których publikacji nie mam takich wątpliwości. W necie są jakieś TKt3 od tyłu, bez trudu znajdziesz...
No spoko:podstepny: i tak ostatnio troszkę się wysypało ''z szuflady'', że wypieki na tyłku. Jeszcze zapytam o grzejki ze zduńskowolskiej Izolacji. Posiadasz jakieś zdjęcia, pamiętam wyjazdy do Łodzi ok. 1984r. i zawsze wypatrywałem tych parowozów. Wyglądały kosmicznie w tym orurowaniu. Były tam chyba trzy sztuki.
 
OP
OP
Piaskowy

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#27
Najsilniejszy tendrzak w polskim przemyśle, późniejszy TKz224, ex nr 8 Piaskowni Przezchlebie. Moc 2500 KM i naciski osiowe sięgające 23 ton robią wrażenie jeszcze i dziś.

TKz224_.jpg
 
OP
OP
Piaskowy

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#29
Nie. Te parowozy nie pracowały na żadnej kolei użytku publicznego. Co więcej, za czasów administracji niemieckiej nosiły tabliczki z napisem "Auf Reichsbahn nicht zugelassen" (nie dopuszczony na kolej publiczną). Miały natomiast pewne założenia konstrukcyjne wypracowane wcześniej na T20, czyli właśnie BR95.
 

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
51 0 0
#30
Nie. Te parowozy nie pracowały na żadnej kolei użytku publicznego. Co więcej, za czasów administracji niemieckiej nosiły tabliczki z napisem "Auf Reichsbahn nicht zugelassen" (nie dopuszczony na kolej publiczną). Miały natomiast pewne założenia konstrukcyjne wypracowane wcześniej na T20, czyli właśnie BR95.
A można wiedzieć dlaczego nie były dopuszczone do użytku publicznego? Zbyt duży nacisk na oś?
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
486 1 0
#31
W zduńskowolskiej Izolacji jako grzejki służyły Ty246-26 i Ty246-88, przed przekazaniem ich do celów grzewczych zdemontowano z nich wszystko co na grzejce nie było potrzebne, korbowody i wiązary, instalację hamulcową i elektryczną, nie mniej jednak miały kształt parowozu. Ty23 o numerach 159,211 i 277 stały na specjalnym fundamencie, były to same kotły z ostojami i tendrami. Wszystkie te parowozy złomowano wiosną 1987 roku.
W Spółdzielni Mleczarskiej w Sieradzu jako kotły służyły dwa Tr203 5 i 149 od 1977 roku, ich użytkowania zaprzestano w 1981 roku po uruchomieniu kotłowni zakładowej. Poprzednikami ich były Ol12 i Tr21 o nieznanych mi numerach. Mleczarnia dzierżawiła też od PKP Ty2-6 jako kocioł stały. Do Sieradzkiego Kombinatu Budowlanego trafił także kocioł z parowozu Tw1-47? używany jako kocioł c.o. Przetwórnia owocowo warzywna w Męckiej Woli używała dwóch kotłów parowozów pochodzenia pruskiego do produkcji pary technologicznej, zostały one złomowane w latach 1978-1982.
 
OP
OP
Piaskowy

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#32
A można wiedzieć dlaczego nie były dopuszczone do użytku publicznego? Zbyt duży nacisk na oś?
To jedno, a drugie-sprzęgi Henricot (systemu Janney'a). Stosowane dziś półsprzęgi nie mogły mieć zastosowania ze względu na różną wysokość osi klasycznego sprzęgu śrubowego i tego automatu od główki szyny.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.141 7 0
#35
- jakie były dalsze historie dwóch tendrzaków 1-5-1 prod Fablok dla kolei piaskowych hr. Renarda?(nie ma m żadnej informacji póżniejszych losów tych maszyn)
- a taki wynalazek jak tendrzak TKy-203 z kolei piaskowych pyskowickich , który znalazł się w Elektrociepłowni "Siekierki" i tam został niestety skasowany w 1971 roku ( całe szczęście ,że jest foto T.Suchorolskiego tej lokomotywy (kompletnej !)w Warszawie na terenie (chyba) owych Siekierek)
- są też inne ciekawe historie parowozów na kolejach przemysłowych ,-na przykład "dziwny" wypadek na kolei piaskowej jak "utopienie " w 1975 roku się dwóch Ty45 w zalewie Dziećkowice (jest foto tego przypadku- wygląda to nieprawdopodobnie )- co się póżniej z tymi parowozami stało - wyciągnięto je ?-ale jak?- jak do wypadku doszło przez obsunięcie się żle utwardzonego ogromnego nasypu- leżą do dziś tam ?
- i tak dalej..
?
 
OP
OP
Piaskowy

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#36
- jakie były dalsze historie dwóch tendrzaków 1-5-1 prod Fablok dla kolei piaskowych hr. Renarda?(nie ma m żadnej informacji póżniejszych losów tych maszyn)
- a taki wynalazek jak tendrzak TKy-203 z kolei piaskowych pyskowickich ,(...)
- (...) "dziwny" wypadek na kolei piaskowej jak "utopienie " w 1975 roku się dwóch Ty45 w zalewie Dziećkowice (jest foto tego przypadku- wygląda to nieprawdopodobnie )- co się póżniej z tymi parowozami stało - wyciągnięto je ?-ale jak?-(...) leżą do dziś tam ?
Ale Kolega Hoart nas zarzucił pytaniami....:D No to po kolei: to, że losy chrzanowskich TKz nie są znane panu B.P., autorowi "Parowozów normalnotorowych produkcji polskiej" nie znaczy, że nie są znane nikomu. Jeden się wykończył na bodajże KWK "Szczygłowice", drugi "Jaworzno" (mogę się lekko mylić, bo piszę z pamięci- nie chce mi się grzebać w materiałach). Secundo-oprócz megahistorycznych fotek TKy 203 pana T. Suchorolskiego, do czasów współczesnych zachowała się np.książka kotłowa z TKy 202 z KWK "Miechowice". Wreszcie tertio- "podwodne"parowozy z Dziećkowic zostały podniesione przy pomocy żurawia EDK1000. Jedną (z kilkunastu z tego wypadku) fotkę załączam.

skanowanie0001.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.141 7 0
#37
-w pytaniu o dalsze losy TKz -tów fablokowskich kierowałem się swoim zmysłem -refleksją ,-podobnego, czy takiego samego (rozumiem) pytania pana B.P. nie znałem- oczywiście z całym szacunkiem dla B.P.
-pozostałe dwa pytania ~tematy poruszyłem dzięki dziełu pt."Koleje piaskowe" tom II 2002 K.Soidy, T.Roszaka ,M.Furtka
Kolego Piaskowy tym zdjęciem wytworzyłeś dalsze zapotrzebowanie choćby na jeszcze jedno - moja prośba do Ciebie - myślę ,że u innych zainteresowanych również pojawił się głód na "jeszcze" z tej akcji i .. przed tą akcją ...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#39
nie znaczy, że nie są znane nikomu. Jeden się wykończył na bodajże KWK "Szczygłowice", drugi "Jaworzno"
A kto tak powiedział...... :) 180 był w KWK Sosnowiec a 181 w KWK Szczygłowice i oba zostały wykończone /palnikiem lub autogenem dla starszej publiczności / w ZNTK Nowy Sącz lub jak starsza publiczność woli w MF-3.(y)
 
OP
OP
Piaskowy

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#40
-(rozumiem) pytania pana B.P. nie znałem- oczywiście z całym szacunkiem dla B.P..
Pisząc swego poprzedniego posta, zajrzałem do wzmiankowanego dzieła B.P. Żeby nie być posądzonym o czczą paplaninę, cytuję teraz dosłownie: "(...)O powojennych losach tych parowozów brak bliższych informacji". Niezawodny Kolega Jarząbek powyżej podał informacje, które każą wątpić w tę ogłoszoną drukiem tezę B.P.
 

Podobne wątki