• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozy w przemyśle

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#1
Zdaję sobie sprawę, jak obszerny i trudny to temat. Może jednak korzystając z metody dyskursu publicznego uda się chociaż trochę rozświetlić niektóre jego zakamarki. I wyłowić mało znane fakty i obrazy. Na "podpuchę" tfu!.. na zachętę pokazuję w kolorze TKt2-30 (jeszcze pod parą). Ex PKP, sprzedany do odkrywkowej kopalni węgla kamiennego "Brzozowica", tu sfotografowany na kopalni "Generał Zawadzki".

IMG_0004 Korrektur.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#2
mam nadzieję ,że Kolega Piaskowy się nie obrazi jak wkleję w tym wątku foto Hermanna Schmidtendorfa przedstawiające grzejkę Ty246-? w KWB Konin
( jakość fotki jest taka za sprawą uszkodzenia aparatu w trakcie focenia i nic już z tym się nie da zrobić - zdjęcie mimo wszystko arcy ciekawe- przepraszam za Kolegę Hermanna)- i właśnie mam pytanie dla zainteresowanych -czy Ktoś wie może jaki to był numer kolejowy tego trumana , autor fotografii niestety nie wie tego
-i jeszcze jedno ujęcie tej grzejki
ze strony Interloku Piła foto również H.Schmidtendorf)-widoczna blacha mocowania drugiej sprężary - czyli bardzo możliwe ,że ów truman pracował od początku w służbie na północnym odcinku magistrali i należał do Bydgoszczy Wschód
:)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#3
-faktycznie trudny to temat , zwłaszcza jak chciało by się pooglądać różne przykłady pracy kopciuchów w przemyśle, -ale nie z kolei piaskowej , czy grzejek, no cóż kiedyś założyłem wątek o jedynym Ty51-227 pracującym trakcyjnie w przemyśle w elektrowni Siersza , ponoć zakłady chemiczne w Kędzierzynie eksploatowały swoje dwa "stalińce",- pracowały trakcyjnie dodam,- ale to tylko lakoniczne informacje, -apropo trumanów i pracy tych maszyn jako grzejek tylko , bo nie było przypadku przejścia tych maszyn na innego "pracodawcę" niż PKP do pracy trakcyjnej -to jedyny zachowany truman "22" miał epizod właśnie zatrudnienia , no może próby zatrudnienia jako kotła dającego parę w zakładach przemysłu gumowego w Wolbromiu , ale tam nie doszło do eksploatacji i dewastacji w charakterze grzejki tylko uchroniło tę maszynę przed fizyczną likwidacją- ot taki to na przykład niesamowity przypadek "pracy w przemyśle":)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#5
Czy ma ktoś zdjęcia Tr21 pracującego w KWK Janina w Libiążu? Teść twierdzi że pracował jako palacz za młodu na takim parowozie.
Potem był Ty45.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#8
Ej, ej a nie w Oświęcimiu?
-właśnie -dzięki za czujność informacyjną dla Kolegi Jarząbka, -napisałem ,że w ..Kędzierzynie ,-a ta praca tych dwóch stalińców dotyczyła zakładów chemicznych w Oświęcimiu- byłem przekonany ,że to info znam z periodyku "Świat kolei"-ale okazało się ,że owe info nie jest ani ze "Świata kolei" tylko z "Parowozika" numeru cztery z 1994 roku i w artykule pt."Nasz portret Ty51Pawła Terczyńskiego i Wiesława Sygulskiego nie ma mowy o pracy teigreków 51 w zakładach chemicznych oświęcimskich - skąd zatem mam tą wiedzę ?
--kiedyś jak trafiłem na tą informację pamiętam uczucie informacyjne zdziwienia się ,że kopciuch w zakładach chemicznych jako loki zakładowe z żywym ogniem ...tak mnie to trochę zdziwiło-oczywiście ową chemiczność postrzeganą jako piorunujący efekt kontaktu z możliwością wystąpienia żywego ognia w postaci chociażby iskry..
:)
-apropo fotki (Kolegi Piaskowego)Ty23-41 w przemyśle resortu górnictwa stojącego w warsztatach w Przezchlebiu -może to ciąg dalszy -tender z numerem kolejowym (PMPPW) "42" foto moje z roku bodajże 1987?
 
OP
OP
Piaskowy

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#9
-- skąd zatem mam tą wiedzę ?-
...może z jakiejś publikacji Pokropińskiego? A nie było przypadkiem tak, że po anulowaniu w 1957 roku przez PKP wszystkich zamówień na parowozy dramatycznie szukano odbiorców dla maszyn, których budowa była już zaawansowana? I tak Ty51-231 i 232 trafiły do Oświęcimia. Do kiedy dokładnie tam pracowały? Pewnym jest, że dowodem księgowym PT 13/70 z 30.06.1970 obydwa zostały przyjęte na stan ZTKiGK Boguszowice (późn. PTKiGK Rybnik). Jednakże w rubryce "dostawca" figuruje zapis: "bezpł. przekaz. z KWK Jastrzębie". Czyli jest luka... Ktoś wie coś pewnego?
Zresztą historia Ty51-232 warta jest wzmiankowania. Jest to bowiem jeden z nie tak wielu egzemplarzy tej serii, który ma swoje foto "in statu nascendi" (przyozdobiona girlandami kwiatów opuszczająca bramy HCP maszyna była nawet w jednym z wydań Encyklopedii PWN) oraz "przedśmiertne" (leżąc u stóp nasypu w Szerokiej). Nie wszyscy pewnie wiedzą, że po latach pracy w PMP-PW parowóz zakończył żywot... jako własność ZTKiGK Rybnik. Ustalenia komisji powypadkowej bezsprzecznie bowiem dowiodły, że winę za wypadek ponosił pracownik tejże firmy. By nie ponosić sporych (i pewnie spornych) kosztów podniesienia i naprawy parowozu, ZTK szybko odkupiło leżący na boku parowóz i pocięło go na złom. Naoczni świadkowie wypadku opowiadali, że po jego upadku z nasypu otworzyły się zawory bezpieczeństwa powodując hałas, wskutek którego z okolicznego domostwa uciekł pies ciągnąc na łańcuchu własną budę...
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#10
ni cholery przepraszam nie mogę podjąć tropu wiedzy co do pracy w Oświęcimiu- nie wiem skąd mam to info -hmm..
-..ale nie jest to bujda skoro skromniewytrawny badacz kolejowych sytuacji Kolega Jarząbek zaingerował w trop szczegółu pracy takich maszyn w zakładach jakiejś chemii
- (niestety jako grzejki) i być może mało znany fakt dla reszty zainteresowanych (kiedyś poprosiłem o pomoc Łodziaków -Łódzki Klub Modelarzy Kolejowych)o pomoc co do foto grzejek na Olechowie -tak kiedyś było -autor zdjęcia Wojciech Dębski
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#11
I tak Ty51-231 i 232 trafiły do Oświęcimia...
I w Oświęcimiu pracowały pod numerami Ty51-2630 i Ty51-2631. Co ciekawe widziałem kiedyś zdjęcie tego parowozu w otoczeniu załogi HCP, z orzełkiem PKP i numerem 232. Faktycznie z Zakł. Chemicznych w Oświęcimiu oba zostały przekazane /nie znam trybu przekazania/ do ZTKiGK Boguszowice, 2630 czyli 231 trafił następnie do ZTKiGK Zabrze a później oba do PMPPW.
Teraz par. Ty23-41 po wcześniejszej służbie w ZTKiGK Zabrze i PMPPW Szczakowa w roku 1976 trafił do KWK Janina.
A teraz o tendrze, na którym widać napis Ty23-42 .... niestety nie widać numeru tendra. No cóż tu można napisać - tender od parowozu Ty23-42, który pracował w ZTKiGK Zabrze. Zdjęcie zrobiono pod koniec lat osiemdziesiątych gdy parowóz już dawno szlag trafił a tender pozostawiono ..... może tlenu zabrakło.
I jeszcze odpowiedź dla Hoarta - wiesz to ode mnie ..... telepatia. :)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#13
- dzięki za telepatię J , ale jestem pewny co do jakiegoś nietelepatycznego jednak żródła -jakiegoś ..- i tu jest problem co to Za żródło -chwilowa dziura w pamięci nietelepatycznejo_O
- jak przestanie być dziura nietelepatyczna z mojej strony to dam nieodparcie znać (odp. dla J):)
ze strony Tomisława Czarneckiego praca w przemyśle Okaelki 27 i to nie jednej w ZNTK Łapy
http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=okl27-41
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#16
-w wykazie ze strony M.Pawelczyka odnośnie Ty246-51 małe sprostowanie co do ostatniej "pracy" w charakterze grzejki - jest napisane ,że ów truman "pracował" w celulozie we Wrocławiu - POWINNO być celuloza we Włocławku-
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#17
Zestawienie to jest niestety niekompletne (wolno mi tak zrzędzić, bo i Piaskowy dołożył doń przysłowiowe trzy grosze). Nie ma w nim na przykład tego parowozu, co na poniższym zdjęciu (a jest to TKp 15349)
Ale w moich zestawieniach jest ....., do których grosiki, fenigi, kopiejki i inne moniaki wrzucałem przez wiele lat jak do skarbonki. Aby nie być gołosłownym - TKp 15349 - Borsig - KWK Miechowice skreślony w 1969 r.
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
252 4 0
#20

Załączniki

Podobne wątki