• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Reakcje
3.609 30 0
Ty2-1366, Kutno, 15.06.1963,
Można też dodać, że ten Ty2, zanim trafił na PKP, miał ciekawą "podróż" po kilku zarządach kolejowych, co było udziałem niewielkiej liczby Ty2 z serii 200 szt. przejętych w latach 60-tych od ZSRR (ex TЭ) , bo większość Ty2 o nr inwentarzowych od 1207 wzwyż, zaraz po wojnie trafiła bezpośrednio na koleje radzieckie.

Opierając się na danych ze strony https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1414284&lang=1
do kwietnia 1945 służył na kolejach DR jako 52 2172,
później trafił na koleje austriackie jako T 52 2172 (najpierw w ÖStB, później od VIII 1947 w ÖBB),
od XII 1948 do VI 1951 był na kolejach rumuńskich CFR (ciągle jako T 52 2172),
przejęty przez ZSRR służył jako TЭ-2172 do stycznia 1963, kiedy to ostatecznie trafił na nasze koleje....
.....i porzucił swój nr (2172 - pamiętający jeszcze czasy Deutsche Reichsbahn), na rzecz PKP-owskiwgo Ty2-1366.

Źródło: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1414340&lang=1&id=110197&action=portrait

Co do wyglądu zewnętrznego, jeżeli zdjęcie jest zrobione 15 czerwca 1963 to należy pamiętać, że parowóz ten zaledwie od ok. 4,5 miesiąca był na PKP (od 28.01.1963), stąd zapewne jeszcze te poradzieckie reflektory, drzwi dymnicy itp. Zachodzi pytanie, jak długo zachował on te elementy... bo w toku służby, zapewne wymieniono mu je, na te bardziej standardowe dla PKP. Czy w latach 70-tych można było jeszcze spotkać Ty2 z takimi poradzieckimi reflektorami ?.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.862 29 2
:)
Ty23-253, Bytom, 08.1973
Źr. eBay | Brak informacji o autorze
Chociaż w KMiD piszą, że 253 poszedł 16.01.1962 r. do Małaszewicz, więc może wrócił, a może numerek zły. ;)

Zobacz załącznik 663717
Na praktycznie identycznym zdjęciu Andrzeja Susickiego z KMiD jest opisany, jako Ty23-290 w Pyskowicach choć mi nie pasuje ta suwnica w tle, maj 1973 rok. W tym czasie był na stanie KWK Rozbark w Bytomiu, a widoczny wagon, to piaskowy 15W. Ehhh... gdyby tak Ty23 powstał w modelu :eek:
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.862 29 2
Film oglądamy od 9:20... UWAGA! Przed oglądaniem koniecznie należy wygodnie usiąść i zabezpieczyć się przed zasłabnięciem ;)
Szkoda, że film bez dźwięku, ale widok OKz32 i Ty246 w ruchu... uch! :eek: o_O :love:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.210 504 30
Pierwsza scena z Polski to rzadko występująca na starych filmach czy zdjęciach zagranicznych turystów kolejka grójecka, a konkretniej wydaje mi się, że to albo ul. Puławska (na co mogą wskazywać granatowe tablice z nazwami mijanych poprzecznych ulic), albo odcinek między Piasecznem a Górą Kalwarią - nie mam tu 100% pewności. A cały film robi wrażenie, sporo ciekawych ujęć, OKz32 z tamtych czasów też jeszcze nie widziałem na filmie.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Zaiste, piękne ujęcia,nigdy wcześniej nie widziałem! Ile takich skarbów ukrywa się gdzieś jeszcze po ,,strychach,, ?
A dla mnie osobiście miód na moje stare :) serce to Ok-jedyneczka ze sznurkiem boczniaków ! CUDOWNIE :) Moim skromnym zdaniem jedna z najpiękniejszych maszyn jakie pędziły pod parą
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.862 29 2
W filmie ujęła mnie jeszcze jedna rzecz poza tą związaną bezpośrednio z tematem, czyli parowozami. Mianowicie ujęcia wykonane podczas pościgu OKz32... pusta droga, nieliczne samochody i to co ujmuje mnie najczęściej również na zdjęciach - porządek! W koło drogi nie ma zbędnych reklam, setek znaków, a z kolei przy torach niezliczonych krzaków! Autor filmu jedzie najpewniej jako pasażer samochodu i swobodnie filmuje parowóz podczas jazdy. Zresztą na pozostałych ujęciach również nie ma zbyt dużo roślinności na nasypach, co pozwala robić długie ujęcia. Dziś w wielu miejscach nie da się zrobić jednego sensownego zdjęcia nie mówiąc o filmowaniu...
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
146 1 0
W koło drogi nie ma zbędnych reklam, setek znaków
Włąśnie! Tutaj się całkowicie zgadzam. Zawsze powtarzam, że kiedyś wszystko było bardziej naturalne i piękniejsze. Popatrzcie np. na stare zdjęcia, widokówki miast z lat 60,70,80. Widzimy często zabytkowe kamienice, które nie są oblepione reklamami i wyglądały one tak jak powinny. Nie to co teraz.... Tak chciałoby się cofnąć w tamte lata, do czasów większej normalności. A to co normalne, to niestety w Polsce stało się egzotyką!
 

SD

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.477 2 0
Czy ktoś może wie w jakich miejscach zostały zrobione poszczególne ujęcia w tym filmie?
20:23 wygląda na Klikuszową na "Zakopiance"...

A w 20:42 ciekawostka: Warszawę pick-up wyprzedza nowiutkie Renault 10 (sądząc po hasłach sławiących 25-lecie PRL na skrzyżowaniu pokazanym kilka sekund wcześniej, mamy rok 1969, a widzimy model R10 po facelifcie z roku 1968).
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki