• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.343 602 30
Sprawdziłem jeszcze w artykule w "Świecie kolei" 1/2001, gdzie jest tabela z datami skreślenia z inwentarza PKP. Z tabeli tej wynika, że Pm2-35 został skreślony 11 grudnia 1972 roku, więc raczej nie mógł być sfotografowany w Kutnie w roku 1974 czy 75...
[DOUBLEPOST=1501617878,1501616657][/DOUBLEPOST]
W egzemplarzu, który posiadam nie ma tych zdjęć.
Właśnie sprawdziłem, w moim egzemplarzu też nie ma. :( Na szczęście mam te dwa czasopisma, które wymieniłem wcześniej.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Sprawdziłem jeszcze w artykule w "Świecie kolei" 1/2001, gdzie jest tabela z datami skreślenia z inwentarza PKP. Z tabeli tej wynika, że Pm2-35 został skreślony 11 grudnia 1972 roku, więc raczej nie mógł być sfotografowany w Kutnie w roku 1974 czy 75...
Bardzo wartościowa informacja! Dzięki! Czyli na zdjęciu jest jednak Pm2-33!
No, ale gdy się przypatruję na zdjęcie, to na druga cyfra na tabliczce jakoś w oczach zlewa się na piątkę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.343 602 30
A czy kolega axer1970 jest pewien tej pierwszej cyfry 3? Ja na zdjęciach w KMiD ani na tych na forum nie potrafię dopatrzyć się żadnej konkretnej cyfry, a dalej mam wrażenie, że jest to parowóz z pierwszej serii produkcyjnej, więc żaden Pm2-3x do tego nie pasuje (poza 35, ale ten wykluczyliśmy). Wprawdzie przykładanie linijki do osi wiązanych na tych zdjęciach nie ma, moim zdaniem wielkiego sensu (ja tam niczego nie widzę), jednak pewne szczegóły budzą moje wątpliwości, czy jest to parowóz z ostatniej serii, z kołami wózka 1000 mm. Te szczegóły to rozmieszczenie osprzętu na kotle według starego wzoru (lokomotywy do numeru 03 122), w tym wycięcie na sprężarkę po prawej stronie dymnicy (choć sama sprężarka jest na prawym pomoście między drugą a trzecią osią wiązaną), otwierane klapy w wiatrownicy (dające dostęp do sprężarki). Z drugiej strony mam wątpliwości co do układu hamulców osi wiązanych - zdjęcia są zbyt niewyraźne. Znane są jednak wypadki zamiany kotła w trakcie napraw głównych (wprawdzie nie mam konkretnych informacji dotyczących parowozów serii Pm2), więc możliwe, że na podwoziu lokomotywy nowszej serii postawiono kiedyś kocioł ze starszego parowozu.

A jeśli chodzi o liczenie szprych, to nie ma to żadnego znaczenia. Koła o średnicy 850 mm występowały w wersji z 7 i z 9 szprychami. Jedyny Pm2, jakiego dwa zdjęcia sam zrobiłem w 1977 roku, Pm2-8, miał wtedy w wózku jedną oś z 7, a drugą z 9 szprychami:

Pm2-8 - Piła VIII 1977 (1a).jpg
Pm2-8 - Piła VIII 1977 (1b).jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.343 602 30
Zaraz minie, bo zdjęcia robiłem w drugiej połowie sierpnia (ale dokładnej daty nie zapisałem). Ale skoro już powtarzam się (oba zdjęcia już kiedyś pokazałem na forum, ale sam nie potrafię ich teraz znaleźć, a wyszukiwarka nie pomaga), to niżej druga fotka, zrobiona tego samego dnia w Nakle nad Notecią (pierwsze zdjęcie, wyżej, jest z Piły):

Pm2-8 - Nakło VIII 1977 (1).jpg

[DOUBLEPOST=1501698422,1501697846][/DOUBLEPOST]Znalazłem jedno z tych zdjęć, zamieszczone w innym temacie 3 lata temu:
http://forum.modelarstwo.info/threads/dawniej-i-dziś.18154/page-8
 
Reakcje
11 1 0
A to wklęśnięcie w dymnicy zauważyliście? Czy to tylko jakieś złudzenie optyczne?
pm2.jpg

[DOUBLEPOST=1501701026,1501700460][/DOUBLEPOST]Przepraszam - juz zauważyliście ... nie doczytałem ;)
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
A czy kolega axer1970 jest pewien tej pierwszej cyfry 3?
Tak. Na moim skanie dopatrzyłem się pierwszej cyfry 3. Druga jakoś w oczach mi się zmywa, pewności nie miałem czy to "3" czy może "5", i stąd zrodził się pomysł zapytania Was o identyfikację parowozu. To, że ta druga cyfra bardziej wydaje mi się "piątką' nie znaczy, że w jakiś sposób podważam wasze wypowiedzi, które są cennymi dla mnie wskazówkami.

"Czterdzieści lat minęło jak jeden dzień..."
I jakoś ta kolej sprzed czterdziestu lat bardziej mi się podoba. Dziękuję za zdjęcia.

Co do Pm2-8 to w notatkach mam takie informacje, że była to wcześniejsza 03 069. Przydzielona do MD Toruń oczekiwała naprawy i jej... nie doczekała się. Skreślono ją niestety - w 1948 roku. Natomiast ta "8" co na zdjęciu była to niegdyś 03 253, która potem otrzymała oznaczenie Pm2-35. Też oczekiwała naprawy, skreślono ją z inwentarza PKP, po czym przyjęto ponownie na inwentarz, nadano jej numer "8", naprawiono i przydzielono do bydgoskiej parowozowni w sierpniu 1948 roku. Drążąc w historii tego parowozu możecie się napotkać z wcześniejszym oznaczeniem 03 153. Po prostu błędnie oznaczono parowóz po przejęciu przez PKP, ale przed nadaniem polskich numerów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.343 602 30
Z całą pewnością "moja" Pm2-8 nie jest byłą 03 253. Ma małe przednie koła i pojedyncze klocki hamulcowe kół napędnych (tylko z przodu, na wysokości osi), czyli pochodzi z serii do numeru 162. Z kolei sprężarka umieszczona pod pomostem i nowy typ osprzętu kotła sugeruje numer powyżej 122 - czyli parowóz pochodziłby z tzw. serii przejściowej 03 123 - 03 162 (pasowałby numer 153 ;)). Widziałem jednak zdjęcie Pm2-8, zrobione w końcu lat sześćdziesiątych, na którym osprzęt kotła jest starego typu, z pierwszej serii produkcyjnej. Wnioskuję z tego, że oryginalnie był to parowóz z pierwszej serii (do numeru 122), w którym na przełomie lat 1960-tych i 70-tych zamieniono kocioł, wstawiając kocioł nowszego typu - bo nie przypuszczam, by całkowicie przerabiano osprzęt kotła na nową modłę, chociaż wykluczyć tego nie mogę. A przy okazji przeniesiono sprężarkę z pomostu obok dymnicy bardziej w tył, tam, gdzie widać ją na moim zdjęciu. W posiadanych przeze mnie publikacjach jest informacja, że Pm2-8 to dawna 03 069.
Tu jest jedno z nich :)... czyżbyś wstawiał po raz czwarty?;)
Przyznam, że już sam nie wiem, może i tak.:oops:
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Bogata i niezbadana do końca historia parowozów. Tyle zawiera tajemnic i pytań. Nie podważam wypowiedzi. Nie mogę upierać się, że moje notatki są najbardziej właściwe. Publikacje bywają różne. Do tego fakt rotacji kotłów, osprzętu, tendrów... Wypowiedzi kolegi Andrzeja dają dużo do myślenia. Czyżby moje notatki jednak były błędne?
Czyli ta Pm2-8 to jednak ex 03 069?
Dzięki za wskazówki!(y)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Oczywiście mogę się mylić, ale z tego co pamiętam jest to parowóz tczewski, który był zatrudniony w Oddziale Napraw Parowozów w Tczewie. Przednią oś miał podniesioną aby zmieścił się na obrotnicy wraz z parowozem wstawianym do naprawy.
 

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
Oczywiście mogę się mylić, ale z tego co pamiętam jest to parowóz tczewski, który był zatrudniony w Oddziale Napraw Parowozów w Tczewie. Przednią oś miał podniesioną aby zmieścił się na obrotnicy wraz z parowozem wstawianym do naprawy.
Zdaje się że do 1975 roku właśnie był to parowóz Lęborski, a potem po likwidacji tej serii w Lęborku przeszedł do Tczewa .Razem z Okl-kami wycofano z Lęborka też Oi 2.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Zdaje się że do 1975 roku właśnie był to parowóz Lęborski, a potem po likwidacji tej serii w Lęborku przeszedł do Tczewa.
Nie mam danych potwierdzających stacjonowanie tego parowozu w Lęborku ... możliwe, że tak. Natomiast wiem, że wcześniej był w MD Gdańsk Zaspa. Zresztą zarówno w okresie przedwojennym (DOKP Toruń) jak i w powojennym stacjonował na terenie DOKP Gdańsk, przypuszczam, że w czasie wojny też.
[DOUBLEPOST=1503224219,1503223770][/DOUBLEPOST] Jaksice - 4 październik 1972 r.
 

Podobne wątki