• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.640 255 31
A niech mnie - szukałem jej, a była tak blisko na forum ;)
To chyba najszybsza Pm2 w Polsce - jedna z trzech(!), która przed wojną miała prędkość dopuszczalną 140km/h (03-175), jeśli źródło - Horst Troche - nie jest w błędzie ;) Posiadała eksperymentalne zawory Lenza, jednak w 1944 przerobiono ja na klasyczną. Dwie pozostałe "zerotrójki" to 03-193 w otulinie aerodynamicznej i 03-207.

Jest nawet jej model w skali H0 https://www.reynaulds.com/products/Micro-Metakit/11311H.aspx
w życiu Romana ,tender nie ten !!!
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
W takim razie zachodzi pytanie co się stało z 03-175?
Odpowiedź na pytanie pierwsze - 03 175 został przejęty przez PKP i stał się par. Pm2-30.
I drugie - jeszcze ciekawsze - skąd się wzięła ta Pm2-30?
Odpowiedź na drugie pytanie - Pm2-30 to dawny parowóz 03 175.

P.S. - Przeczytaj uważnie jeszcze raz wpis Kol. Fenixa i zastanów się - czego dotyczy.
 
Reakcje
11 1 0
Jak dla mnie dotyczy podważenia numeracji lokomotyw. Bo skoro nie pasuje tender to znaczy, ze kol.Fenix sugeruje iż cała lokomotywa jest nie ta! W innym wypadku napisałby, ze pewnie go później zmienili.
[DOUBLEPOST=1501575224][/DOUBLEPOST]Zresztą... - po co tak impulsywnie lub tajemniczo regowac i odpisywac na posty? Jeżeli zaszło nieporozumienie i odpowiedź Fenixa dotyczyła zgodności modelu z powojenna Pm2 to to ma rację, bo model przedstawia stan gdy przedwojenny i dodatkowo jeszcze z zaworami Lenza.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Zresztą... - po co tak impulsywnie lub tajemniczo regowac
Masz rację, za szybko odpisałem, zbytnio ufając Kol. Fenixowi.
W tym małym zamieszaniu, okazuje się, że Kol.Fenix też za szybko zareagował na widok modelu, a konkretnie na tender "niby" nie pasujący. Otóż tender, który jest połączony z modelem par. 03 175, jest jak najbardziej odpowiedni dla właśnie tego parowozu. Zresztą można zerknąć na załączone zdjęcie fabryczne. :) Zobacz załącznik 494866


03 175.JPG
 
Reakcje
11 1 0
Dzięki za zdjęcie! Dałbym "lajka" ale nie mogę ;) , bo jakiś boot dał mi ostrzeżenie (nawet nie wiem za co) i chyba nie mam teraz wszystkich możliwości na forum...

Jeszcze jest możliwość trzecia że Fenix dopatrzył się, iż coś tam jednak nie tak z tym tendrem w modelu, bo zdaje się, że konkretnie do tej lokomotywy tender 2'2'T32,5 miał ulepszone hamulce, ale czy to mogło się bardzo objawiać w wyglądzie zewnętrznym to nie wiem. Słabo znam niemiecki wiec wkleję tekst:
Die Bremse dieses Tenders war verstarkt worden: Eingebaut wurden zwei 14"-Bremszylinder und eine handbetatigte Lastabbremsung. Zwei Tender dieser Bauart, verbunden mit den Lokomotiven 03 175 und 207, bekamen eine besonders schnell und sehr stark wirkende Knorrbremse (Kssbr) mit Druckiibersetzer, Flieh-kraftbremsdruckregler und einer selbsttatigen Lastabbremsung, bei der der hochste Bremszylinderdruck sich stetig mit den Vorräten änderte.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
W tej chwili nie porównujemy Pm2-30 tylko zdjęcie fabryczne par. 03 175 ze zdjęciem modelu par. 03 175. Niesłusznie zakwestionowałeś tender, zarówno na zdjęciu fabrycznym jak i zdjęciu modelu widać taki sam nitowany tender.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.341 602 30
Prawdę mówiąc, to ja też nie bardzo zrozumiałem o co chodziło koledze FENIXowi. Tak, jak napisał kolega Jarząbek, zarówno na zdjęciu fabrycznym 03 175, jak i na fotce modelu Micro Metakit jest taki sam tender, nitowany 2'2'T32. Na zdjęciu Pm2-30 jest jakiś tender spawany, najprawdopodobniej poniemiecki 2'2'T34 lub jego powojenna polska modyfikacja (za mało widzę, żebym umiał rozpoznać). Ale przecież wiadomo, że zarówno w Niemczech (w maszynach serii 01 i 03), jak i w Polsce (Pm2) zastępowano starsze nitowane tendry tymi nowszymi (często zabieranymi od parowozów nowszej budowy, np BR44, które już z fabryki z takimi tendrami wychodziły). Do tego dochodziły częste podmiany tendrów już w trakcie eksploatacji na PKP.
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.640 255 31
dodam ,tylko ,żeby odtworzyć model ze zdjęcia Pm2-30 stwierdzam ,że model z firmy MM ma inny tender, natomiast zgadzam się z Wami co do tematu wymienności w służbie.
 
Reakcje
11 1 0
Czuję się odpowiedzialny za to zamieszanie ;), a więc może ja jeszcze uściślę o co dokładnie mi chodziło. Otóż właśnie chodziło mi o to aby dociec czy były zauważalne na tej Pm2-30 jakies pozostałości po tym, ze była ona modelem eksperymentalnym. Ale jak widzę - na zdjęciu - wszystko się raczej pozacierało i wygląda jak zwykła Pm2 - nawet tender został zmieniony, a pewnie także i tabliczka z dopuszczalną prędkością w budce maszynisty ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.341 602 30
żeby odtworzyć model ze zdjęcia Pm2-30 stwierdzam ,że model z firmy MM ma inny tender
Model MM ma też zupełnie inne suwaki rozrządu (co już ktoś wcześniej zauważył) i wiele innych różniących się od Pm2-30 elementów, wynikających z powojennych modyfikacji PKP. Wydaje mi się, że ten konkretnie model, mimo, że odwzorowuje konkretnie ten parowóz, nie byłby najlepszym modelem na przebudowę na Pm2-30 - nawet, gdyby ktoś chciał odtworzyć Pm2-30 z bardzo wczesnego okresu na PKP.

A co do pytania kolegi Express, to na zamieszczonym wyżej zdjęciu Pm2-30 ja nie widzę niczego szczególnego, charakterystycznego dla eksperymentalnego 03 175.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Widzę, że jest tutaj dyskusja na temat parowozów Pm2. Mam dla was pytanie w związku z innym egzemplarzem tejże serii.
W książce "Kolejowe rarytasy" autorstwa Jacka Radziewicza Winnickiego znalazłem dwa zdjęcia jednej z tych pięknych maszyn. Zdjęcia zrobiono w Kutnie w 1975 roku. Ciekaw jestem czy to Pm2-33 czy 35. Pierwszą cyfrę numeru odczytam, druga jest niewyraźna i nie wiem, czy to "3" czy "5". Co do Pm2-35 - to tym symbolem oznaczono wcześniejszą Pm1-1 (DRG 03-027), chociaż oznaczenie Pm2-35 wystąpiło już wcześniej (tak oznaczono parowóz 03-253, po wojnie nie odbudowany, skreślony w Stargardzie Szcz. 23.01.1948 roku). To, że "35" to była Pm1 może pomóc w identyfikacji numeru tego parowozu z zdjęcia.
Pm2-33 lub 35 Kutno 1975a.jpg

Pm2-33 lub 35 Kutno 1975b.jpg
 
Reakcje
11 1 0
Chyba ma duże koła przedniego wózka (średnica 1000mm) co można sprawdzić przystawiając do zdjęcia linijkę umieszczona w osiach kół wiązanych (osie na wysokości 1000mm). Pm2-35 ( 03-027 ) miałaby małe kółka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.341 602 30
Te same dwa zdjęcia i jeszcze dwa inne tego pociągu, ukazały się też w "Kolejach małych i dużych", nr 2/2000 (listopad) i są opisane jako wykonane przez Krzysztofa Wiśniewskiego w Kutnie, ale w 1974 roku. Niestety, nie podano numeru lokomotywy, widocznie Krzysztof tego nie zapisał, a ze zdjęć odczytać się nie da. Mam dwa zdjęcia Pm2-35 (nie swoje, oczywiście), z 1967 roku i na nich ta maszyna różni się drobnymi szczegółami od lokomotywy na powyższych zdjęciach. Ale te szczegóły się też zmieniały i niewykluczone, że w 1974 roku Pm2-35 wyglądał inaczej, niż w 1967 roku. Poza tymi drobiazgami Pm2-35 nie różnił się specjalnie od innych maszyn tej serii. Ale jest jeszcze inny szczegół: według znanych mi źródeł, Pm2-33 to dawny 03 272, a więc powinien mieć większe koła (1000 mm) przedniego wózka i inny układ klocków hamulcowych kół napędnych. Parowóz na zdjęciach wydaje się mieć małe koła wózka (850 mm, przykładanie linijki do tych akurat zdjęć jest chyba mało przydatne) i starszy typ hamulców, chociaż zdjęcia są dość niewyraźne. To może wskazywać, że nie jest to Pm2-33. Nie pasuje też do tego żaden z Pm2 o numerze zaczynającym się na 3, poza właśnie 35. Tak więc sprawa nie jest dla mnie jasna.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
Hmm... Może macie dla porównania jakąś reprodukcję z Pm2-33?
Z tego wynika, że to co widzimy na powyższych zdjęciach to Pm2-35... Dzięki za cenne komentarze, czekam następnych.
 

Podobne wątki