• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
Teoria bez odzwierciedlenia czasowego. W czasie ustawienia tendrów /przypuszczam, że to były lata siedemdziesiąte - okres masowej kasacji par. Tr201 i Tr203/ to parowozy z Cukrowni Klemensowskiej już kilka lat stały na st. Warszawa Główna Osobowa.
-żeby odzwierciedlić czasowość trzeba dalej szukać i pytać najlepiej na miejscu przez miejscowego miłośnika kolei zwłaszcza kopciuchów - tu prośba do Kolegi MD Lu -może kolega MD Lu zna kogoś z MD Lublin , MD Zamość, kogoś kto dobrze pamięta datę , może zachował się gdzieś tam jakiś dokument tego zdarzenia i tak dalej -postawienia tych tendrów w Ruskich Piaskach ...
cdn
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
- a może te tendry postawiono jeszcze póżniej na początku lat osiemdziesiątych, cukrownia można założyć ,że już nie miała na inwentarzu obydwu nitek wąskotorówek żadnego parowozika -ale jakiś parowozik jednak jeszcze kilka lat pracował pod innym właścicielem i "obsługiwał" okolicę -proszę zwrócić uwagę na pewien drobiazg ,- fotki zrobił Miłosz Telesiński w 1992 roku a po miedzy tendrami wyrosło kilku letnie drzewko to można założyć ,że tendry mogły być właśnie postawione w połowie lat osiemdziesiątych a więc jeszcze w okresie kursowania ostatniego parowozu wąskotorowego na tej nitce - natomiast ciekawym elementem tego filmu jest zwrócenie uwagi autora na jak to się wyraził parowozownię kolejki wąskotorowej już w Ruskich Piaskach- dlaczego nazwał ten obiekt parowozownią ? - czyżby ten obiekt był schronieniem dla jakiegoś parowozika w latach osiemdziesiątych u.w. wykonującego pracę pociągową na rzecz miejscowych sołectw do przeładowni z czynną bocznicą normalnotorową ?
- jeżeli nie parowozik ( prześwit 600 mm) to jaka alternatywa mogłaby być na ten prześwit i z porównywalną siłą pociągową - wie Ktoś?
-chyba ,że te tendry były rezerwuarem wody trakcyjnej dla parowozu normalnotorowego zaopatrzonego w pulsometr obsługującego ten rewir -w latach osiemdziesiątych w tamtym rejonie na których jeszcze stacjach oprócz Zamościa były czynne punkty naboru wody wie Ktoś ?- mam na myśli Szczebrzeszyn , Zawadę , Krasnystaw , Zwierzyniec
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
dlaczego nazwał ten obiekt parowozownią ? - czyżby ten obiekt był schronieniem dla jakiegoś parowozika w latach osiemdziesiątych
Bo to była parowozownia dla linii Ruskie Piaski - Wierzbica. Wcześniej pisałem o Stawie N. ale linia biegła aż do Wierzbicy. Ale biegła tylko do roku 1970. I nic już tam wąskiego później nie jeździło.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
-trochę się gubię - to znaczy, że druga linia wąskotorowa należąca do cukrowni "Klemensów" ale niepołączona z tą cukrownią bezpośrednio tylko poprzez przeładownię w Ruskich Piaskach z torem kolei normalnotorowej zaczynała się w owej przeładowni a kończyła w Wierzbicy i istniał na całej tej linii( przeładownia w Ruskich Piaskach- Wierzbica) ruch tylko do 1970 roku?
-a po 1970 roku ruch na tej linii tej kolejki od i do przeładowni w Ruskich Piaskach został zlikwidowany?-
-
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
Tak - obie linie wąskotorowe Cukrowni Klemensów, t.j. Klemensów-Wysokie i Ruskie Piaski-Wierzbica były czynne do 1970 roku.
 

Luck

Użytkownik
Reakcje
17 0 0
--w latach osiemdziesiątych w tamtym rejonie na których jeszcze stacjach oprócz Zamościa były czynne punkty naboru wody wie Ktoś ?- mam na myśli Szczebrzeszyn , Zawadę , Krasnystaw , Zwierzyniec
w Zwiwerzyńcu nie pamiętam aby był?
ale w Józefowie Roztoczańskim wieża stoi nawet do dziś...
teraz parszywa pogoda ale wpadnij Janusz na wiosnę do Lublina pojedziemy poszukamy słynnych tendrów ;)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
-Darek zawitam -dzięki za zaproszenie:) - ale tendrów to już na pewno nie znajdziemy ,-ale może znajdziemy rozwiązanie tej zagadki pozostawienia owych dwóch tendrów od S160 przy tej byłej przeładowni nieopodal Ruskich Piasków,
-więc czyżby to był rezerwowy punkt naboru wody dla parowozów normalnotorowych obsługujących pociągi zbiorowe tamtego rejonu?-hm...
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
Tak - obie linie wąskotorowe Cukrowni Klemensów, t.j. Klemensów-Wysokie i Ruskie Piaski-Wierzbica były czynne do 1970 roku.
-to jak wytłumaczyć trzy lata służby tego parowozika http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=ckl10 w "Klemensowie" jeszcze po roku 1970 ?
- pracował w tej cukrowni czy może przy tej przeładowni nieopodal Ruskich Piasków :podstepny: jako ...grzejka? -hm..
-a na pierwszym zdjęciu już w Muzeum Kolei w Warszawie wciąż jeszcze wąż od pulsometru na kotle jest jako część nieodzowna wyposażenia ..
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Uzbrój się w cierpliwość Hoarcie- ustalenie "właścicieli tendrów", będzie trudne (o ile w ogóle możliwe). Rozprawialiśmy już sporo, o bałaganie w tej materii. Jednak pewne ślady być może są. Piszę być może, bo coś sobie przypomniałem i muszę to sprawdzić w pewnych dokumentach. Nie wszystko jednak trzymam w domu. Po wycieczce na tą stację, też się za wiele nie spodziewaj- tam od wielu lat już nic ciekawego nie ma. A co do haefki, to tak jak napisał Jarząbek- zapewne pracowała przy rozbiórce linii.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
Uzbrój się w cierpliwość Hoarcie- ustalenie "właścicieli tendrów", będzie trudne (o ile w ogóle możliwe). Rozprawialiśmy już sporo, o bałaganie w tej materii. Jednak pewne ślady być może są. Piszę być może, bo coś sobie przypomniałem i muszę to sprawdzić w pewnych dokumentach. Nie wszystko jednak trzymam w domu. Po wycieczce na tą stację, też się za wiele nie spodziewaj- tam od wielu lat już nic ciekawego nie ma. A co do haefki, to tak jak napisał Jarząbek- zapewne pracowała przy rozbiórce linii.
-MD Lu - ależ oczywiście że mam zbroję cierpliwości,-świetnie ,że tli się nadzieja jakiejś odpowiedzi na faktach zatem zawieszam/y tą historię do czasu odkrycia jakiś dokumentów -
MD LU - na miejscu ktoś stamtąd wcale niewykluczone ,że może coś wnieść do rozwikłania tej zagadki , śladów rzeczy tamtych już nie ma tam dziś no może ta była parowozownia w Ruskich Piaskach dziś jako obiekt inny z nową historią i tak dalej ..
- a ten parowozik - ech szkoda ,że nie potrafi mówić ludzkim głosem i to jeszcze po naszemu ..
- praca pociągowa przy rozbiórce linii niewykluczona ale nie przez trzy lata , mogła być jeszcze praca w ciągu tych trzech lat ,na rzecz mieszkańców tej okolicy i istniejącej jeszcze cukrowni tyle ,że kres tej kolejki żelaznej zbliżał się i na koniec ów parowozik ale już tylko jako grzejka jeszcze w połowie lat siedemdziesiątych u.w. stał przy tych tendrach -pił z nich jeszcze wodę i patrzył na znikającą bocznicę kolei normalnej -ogrzewając barak dla robotników pracujących przy demontażu aż w końcu lat siedemdziesiątych ktoś się nad nim zlitował i go zabrał gdzie indziej do muzeum ,a tendry co tam jakieś tendry -żelastwo kilkanaście ton , kto by się tym przejmował ale tylko do czasu pierwszej dekady i początku drugiej XXI wieku ..:podstepny: jeszcze na filmiku widać jeden tender ale dziś z satelity już nic
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
-... i na koniec ów parowozik ale już tylko jako grzejka jeszcze w połowie lat siedemdziesiątych u.w. stał przy tych tendrach -pił z nich jeszcze wodę i patrzył na znikającą bocznicę kolei normalnej -ogrzewając barak dla robotników pracujących przy demontażu ..
- przepraszam ,ale muszę to poprawić bo mi to spokoju nie daje - -miałem na myśli demontaż bocznicy wąskotorówki i toru wąskotorówki do parowozowni w Ruskich Piaskach a nie jak napisałem bocznicy kolei normalnotorowej - ta przetrwała do 1992 rok jak wiemy ze zdjęć Miłosza Telsińskiego
- ?
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Witam ponownie. Watek czas odświeżyć! Słowo kiedyś się rzekło, więc trzeba się wywiązać. Mam nadzieję, że nie tylko Kolega Hoart się ucieszy? Zaczniemy od zdjęć. Co prawda dymu z komina się na nich nie znajdzie, ale mieszczą się one jeszcze w czasookresie, o który mi chodziło, gdy zakładałem ten wątek. Chodzi o lata 1945- 1992, do kiedy to w Polsce, planowo eksploatowano parowozy. Późniejszy Wolsztyn i inne skanseny, niech mają jednak osobny wątek, jeśli ktoś tego chce? Pisałem już wcześniej, o pewnej wizycie w lokomotywowni Chełm. Dotarłem w końcu do fotek z tamtego dnia. Był 1 marzec 1992 roku. Wachlarz planowo wypełniony SP32, SP/SM42, SM48. Obrotnica się kręciła, pociągi wszelakie jeźdźiły często i wszędzie. 2M62 na szerokim, z pasażerskimi także. W sumie nuda. I wpis ten nie nadawałby się do tego wątku, gdyby nie to, że wówczas na zapełnionej wszelkim taborem lokomotywowni Chełm, można było znaleźć (co prawda na zakrzaczonych torach odstawczych, ale jednak), takie ciekawostki jak Ty51-1 i 17, trochę Ty2 i tendry luzem do nich oraz takie oto rodzynki:

Tw12-12

chełm2.jpg


TKi3-137

chełm3.jpg


No i to, na co czeka Hoart- tender 21D20. Zdjęcia robione modną wówczas mydelniczką- stad słaba jakość. Nie mniej jednak, jak się weźmie polecane przez Jarząbka szkiełko, to dostrzeże się tam tabliczki.

chełm1.jpg


C.D.N.
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
W '89, w Zarzece stało dużo Ty51. W Lublinie, na "damskich torach" drugie tyle. W '92 w Zarzece stały, zdaje się Ty51-9 ("kot w butach") i Ty51-228. W Lublinie już chyba rzadnej. Dam wiele, że w Chełmie stały dwa sztokery, ale 21 lat robi swoje i mogę się mylić. Jednak ta "1" chodzi mi po głowie, choć akurat wtedy odpuściłem sobie fotografowanie tychże. Dziś bym sobie nie odpuścił. Ale kiedyś, to i na Ty2 nie zwracaliśmy zbytniej uwagi- nieprawdaż?
 

Podobne wątki