• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowoczesny tabor PKP

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.337 94 9
No właśnie i ten system jest, delikatnie mówiąc, absurdalny, bo jak byśmy chcieli iść zgodnie z procedurą, to ta lokomotywa byłaby dostosowana do prędkości 201 km/h. Dlatego w oznaczeniach nowych serii nie powinno być odwołania do prędkości max. a do cech konstrukcyjnych.
Ale wy się czepiacie :)Aż nie mogę uwierzyć
Istnieją od lat w PKP Intercity serie ED250, ED160, ED161, EU160, SU160... i nowa EU200
Istnieje również w Kolejach Mazowieckich seria ER160 :love:
I nikt wcześniej nie zwrócił na to uwagi ... ja się bałem, że znikną jakże polskie oznaczenia typu EU/ET/... mogli zachować oznaczenia producenta!!!

W dzisiejszych czasach prędkość ma znaczenia i z oznaczeń jasno wynika, przykładowo:
EU160 - Elektryczna Lokomotywa Uniwersalna o prędkości maksymalnej 160 km/h
Pytanie jakie oznaczenia przydzielą Gamom hybrydowym (spalinowo-elektrycznym)?

Pozdrawiam serdecznie
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
637 1 0
Stary 60-letni system nazewnictwa serii taboru PKP z założenia był nieperspektywiczny, bo przyznawał sztywne i wąskie zakresy numerowe ze względu na dane cechy konstrukcyjne. To taki tak cud, że służył tak długo.

Wiele zakresów numerowych wyczerpano, a taki śmieszny Flirt PKPIC, czy też 20WE nie pasował do żadnego z przewidzianych (sic!)
EN100, EN76A, ER160, EN63H to numery co do zasady niezgodne z normą, ale próbujące ją naśladować ze względu na wyczerpanie się zakresów.

W momencie gdy PKPIC odeszło od tej normy nikt już nią nie zarządzał, ani nie aktualizował.

Z tego samego powodu współcześnie przy sprzedaży do innego kraju wagonów nie przerejestruje się ich na kraj nowego właściciela, bo w nowym milenium liczba takich sprzedaży wzrosła do takiego stopnia, że zaistniało ryzyko skończenia się dostępnych numerów EVN (12-cyfrowych).
A Niemcy dodatkowo w najbardziej obleganych zakresach radzą sobie rejestrując wagony na zakres holenderski (84 NL; stąd tyle u nas cystern GATX tak zarejestrowanych).

Jeżeli są tylko na 3 kV prądu stałego, to liczba powinna być z zakresu 01-14, chyba ostatnia użyta liczba to 10 (EM10).
EU11(adtranz) / ET11 (Skoda 79E), 12 ??? (czyżby 110E?), ET13 (Skoda 12E) tylko "14" pozostaje wolna.

No właśnie i ten system jest, delikatnie mówiąc, absurdalny, bo jak byśmy chcieli iść zgodnie z procedurą, to ta lokomotywa byłaby dostosowana do prędkości 201 km/h. Dlatego w oznaczeniach nowych serii nie powinno być odwołania do prędkości max. a do cech konstrukcyjnych.
Ale kto powiedział, że liczba = prędkość?
A co jeżeli wewnętrzne wytyczne mówią:
-"Numery od 200 do 229 przyznaje się kolejno taborowi o prędkości konstrukcyjnej co najmniej 200km/h, ale mniejszej niż 230km/h"
nadal absurdalne? Bo sorry, nigdy nie powstanie lokomotywa o prędkości konstrukcyjnej 201km/h.
Ze względu na przepisy mamy tu taktowanie: 160 - 200 -230 - i wyżej tylko ZT

Jeżeli dobrze kojarzę, że to na przykład producenci żaglówek tak robią i 37.1, 37.4 itd to wszystko łodzie 37 stopowe w różnych wariantach.

A, że PKPIC to przewoźnik pasażerskich, to interesuje ich prędkość. Przewoźnik towarowy wprowadzający swoje oznaczania, prawdopodobnie wybrałby moc i ilość osi.
Ciekawe jakie oznaczenie będzie miała lokomotywa elektryczna na 200 km/h, którą przykładowo wypuści PESA?
Jeżeli byłyby kupione przez PKPIC lub nawet KM, to EP201 lub wyższe.
Jeżeli kupione przez innego przewoźnika, to zapewne on nadałby im serię identyczną jak typ fabryczny producenta. Tak jak ma to miejsce w przypadku prywatnych Dragonów.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.448 39 7
Nie, Norma BN-69 3500-07 podaje:

"zespoły o dowolnej liczbie wagonów, lecz na inne napięcie niż wymienione w tablicy"

3kV DC jest oczywiście wymienione w tablicy.

Czyli EN-96 do 99 (⌀EN97) też są niezgodnie z normą oznaczone.
tak, masz rację - choć to na 100% bład w normie - nic nie spełni tak postawionego warunku (poz 3 wzmiankowanej tablicy to napięcie "dowolne"):
1727097961557.png

zatem powinno być lub, no ale wydali normę jak wydali
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.111 81 12
...ten szesciowagonowy ząespół trakcyjny tak defakto miałbyć Newagowską propozycją w pierwszym przetargu PICu na EZT, który szybciej się zakonczył, niż został ogłoszony... Po homologacji wagony zostały podzielone oraz dosztukowano dwa wagony silnikowe otrzymujac 2x19WE jeżdżące w SKMWA... Więc to oznaczenie aktualnie jest "wydmuszką"...

Pozdr,...
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.028 131 86
HB nie może być bo to jedna z jednostek w skali twardości grafitu w ołówkach (H6, H5, H4, H3, H2, H1, HB, B1, B2, B3, B4, B5, B6). Mogło by się mylić.

;)
 
Ostatnio edytowane:

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
250 7 0
Akurat obecnie w IC oznaczenie cyfrowe jest od maksymalnej dopuszczonej prędkości. Jest to nawiązanie do starych oznaczeń z PKP. A po co tak robione? Bo jest to prostsze i łatwiejsze w użytkowaniu niż nazywanie np. nowych Gryffinów E4MSUa. Potem dochodzimy do takich absurdów że maszyniści podający analizę na pociąg muszą wymówić jakieś dziwne oznaczenia typu E6ACTadb i aż oddechu brakuje.
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
162 3 0
EN97 czyli Pesa dla WKD była początkowo na inne zasilanie niż 3kV, bo była dwusystemowa i początkowo jeździła na 600V. EN100 od początku byłą na 3kV. A EN95 początkowo tylko na 600V została przebudowania w czasie P5 na 3kV, ale nie jest używana liniowo.

WKD dzięki zakupowi 16 składów od Pesy mogła zrealizować zmianę napięcia. A że oznaczenia są już z .... Zresztą te WKD'ki wpadły w numerację przez liczbę członów.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.111 81 12
EN97 czyli Pesa dla WKD była początkowo na inne zasilanie niż 3kV, bo była dwusystemowa i początkowo jeździła na 600V. EN100 od początku byłą na 3kV. A EN95 początkowo tylko na 600V została przebudowania w czasie P5 na 3kV, ale nie jest używana liniowo.

WKD dzięki zakupowi 16 składów od Pesy mogła zrealizować zmianę napięcia. A że oznaczenia są już z .... Zresztą te WKD'ki wpadły w numerację przez liczbę członów.
...tu się lekko niezgodzę, co do tej dwusystemowości... Pesy dla WKD, od początku były projektowane na 3kV, tylko tu uwaga - były przystosowane do poruszania się pod 600V. W momencie przejścia z 0,6 na 3kV, ściągnięto z pojazdów przetwornice podnoszące napięcie zasilania i zmieniono soft... Dwusystemowy pojazd może płynnie zmieniać system zasilania bez konieczności interwencji warsztatu...

No dobra, konczę się czepiać i do rzeczy...
Zdjęcia reflektora 45WEa / 31WEba ( obiecane paręnaście wpisów temu)wyszły jak wyszły - robione telefonem, więc jakieś przekłamania temperatury barwowej widzę, ze się delikatnie chyba pojawiły ( przy drugiej pozycji, na krótkich).Poniżej są dwie pierwsze pozycje z przełącznila w wariancie krótkie /długie...
Reszta pozycji, to wiariacje możliwości reflektorów...
IMG_20240926_075931507~2.jpg IMG_20240926_075045736_HDR~2.jpg IMG_20240926_075149433_HDR~2.jpg IMG_20240926_075245803_HDR~2.jpg IMG_20240926_075312399_HDR~3.jpg

Pozdr,...
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
162 3 0
chyba byłą opcja ipominmięcia przetwornic. Bo przełączneie była z dnia na dzień. Nie wykluczam, że bez interwencji warsztatu nie było to możliwe, ale musiało być realizowalne w Grodzisku. Pamiętam że w dniu przeączenia by ostatni kurs EN94, w którym z synem braliśmy udział.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.111 81 12
chyba byłą opcja ipominmięcia przetwornic. Bo przełączneie była z dnia na dzień. Nie wykluczam, że bez interwencji warsztatu nie było to możliwe, ale musiało być realizowalne w Grodzisku. Pamiętam że w dniu przeączenia by ostatni kurs EN94, w którym z synem braliśmy udział.
Zgadza się, EN94 przestały kursować z dniem zmiany napięcia. Co do Pes, to info od serwisanta było - fizyczne zdjęcie przetwornicy z taboru, "dosztukowanie kabla" w miejsce przetwornicy, zmiana softu ( systemowe wywalenie ww przetwornicy)...
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.861 128 1
Informacje z Internetu - kolejowyportal.pl

Nowe wagony od Cegielskiego w barwach jak Pendolino
PKP Intercity pokazało płaską wizualizację wagonów, które dla przewoźnika wyprodukuje H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Ich wygląd będzie zbliżony do składów Pendolino.
Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity ds. operacyjnych, odpowiedzialny za tabor, poinformował, że spółka ma już uzgodniony z producentem wygląd zewnętrzny i trwają prace nad designem wnętrza. (...)

wagon-pkp-ic.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.888 67 3
Na reszcie jakieś malowanie korpo PKP IC na które mam nadzieję będzie można popatrzeć z pewnego rodzaju przyjemnością. Szkoda że tak późno podjęto tą decyzję bo obecne malowanie w stylu "rzygi po lodach jagodowych" jest w użyciu o dobre 20 lat za długo i tylko psuje wygląd kolei. A co z tego wyjdzie czas pokaże.
Mam tylko nadzieję że to malowanie zostanie też zastosowane do reszty wagonów jakie już są w eksploatacji.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
E
Koleje w Polsce 19
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 1

Podobne wątki