• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowoczesny tabor PKP

techno

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
1.517 24 0
Może to tylko moje niepotrzebne "czepianie się szczegółów", ale tak jakoś mi się to wszystko nie klei - widocznie na etapie przygotowywania wizualizacji nie pomyślano o tym aspekcie, a na dobrą sprawę wystarczyłoby przygotować jeszcze jedną wizualizację z ostatnim/pierwszym wagonem, w którym wejście byłoby na dolnym pokładzie i "temat byłby zamknięty". Tak sobie tylko marudzę ;) ... wiem, że finalnie na pewno o to zadbają :) - po prostu marketingowo/rzeczowo wypada to nieco... niepełnosprawnie :p .
Nie ma co marudzić. Jako osoba, która zamawiała różne wizualizacje na etapie koncepcyjnym mogę powiedzieć, że rzadko wizualizacje koncepcyjne będą odpowiadały temu, co zostanie później dostarczone. Bez względu na to, ile osób na te wizualki spojrzy i swoje uwagi doda, to na zakończenie i tak po publikacji wychodzą wszystkie niespójności. Z tego względu przyjrzałbym się założeniom i koncepcji malowania firmowego, które akurat w moim przekonaniu wyszło rewelacyjnie!

PS. Co do wysokości drzwi - gdyby zaimplementowali peron 76 cm pgs, to by części wagonu i wózków w ogóle nie było widać ;) Tu pewnie autorzy wymyślili coś w rodzaju peronu między 55 a 30 cm pgs.
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
717 54 1
Od kilku lat można było usłyszeć/przeczytać o planach PKP Intercity dotyczących zakupu wagonów piętrowych/piętrowych zespołów trakcyjnych. Temat chyba zaczyna się materializować, a wczoraj PKP Intercity przedstawiło wizualizacje jak by to mogło wyglądać. Powiem szczerze, że mi się podoba :) , choć generalnie nie przepadam za współczesnym taborem ;) . Ciekaw jestem kto ostatecznie zostanie wybrany jako wykonawca - ALSTOM, PESA, SIEMENS, Stadler, Škoda, a może jeszcze ktoś inny? Najbardziej mnie ciekawi czy wykonawca będzie miał zrealizować przedstawioną wizualizację czy zaoferować własny produkt z bieżącej oferty lub jeśli takiego nie posiada, stworzyć go od zera. Czas pokaże - na razie PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego - zobaczymy co z niego wyniknie. Tymczasem garść informacji i 3 wizualizacje od PKP Intercity:

"PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. To jeden z największych projektów taborowych, który Spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego.

Zobacz załącznik 825031

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczenie usług utrzymania technicznego lokomotyw.

Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h. Pociągi zestawione z piętrowych wagonów planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. W każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

Nasze inwestycje w nowoczesny tabor nie zwalniają ani na chwilę. Rozpoczynamy kolejny ogromny projekt. Piętrowe składy wagonowe będą nowością w naszej flocie i pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów, którzy podróżują między największymi polskimi aglomeracjami, dojeżdżając m.in. do pracy czy szkoły. Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h - mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Pierwszym etapem ogłoszonego postępowania jest składanie do 10 sierpnia 2021 roku wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Mogą je składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Następnie przeprowadzony zostanie dialog konkurencyjny z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu. Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym Spółka będzie w stanie określić rozwiązania najbardziej spełniające jej potrzeby. O jego zakończeniu PKP Intercity niezwłocznie poinformuje uczestniczących w nim wykonawców. Następnie przewoźnik, wzbogacony o informacje pozyskane w trakcie dialogu, opracuje specyfikację warunków zamówienia i zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert. Kolejnym krokiem będzie wybór najkorzystniejszej oferty i udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu w oparciu o kryteria oceny ofert określone w specyfikacji warunków zamówienia.

Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Wagonowe składy typu push-pull przyczynią się do dalszego rozwoju oferty między aglomeracjami i podróży w krótszym czasie. Ta inwestycja jest także kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności do kolei. Dążymy do tego, by kolej odpowiadała na potrzeby wszystkich grup pasażerów, w tym również osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie nowe składy będą dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych - deklaruje Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości.

Ekologiczne PKP Intercity - 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Poza zakupem piętrowych składów wagonowych typu push-pull, plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, a także elektryczne zespoły trakcyjne. Potężne inwestycje w nowoczesne pojazdy będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu."

Zobacz załącznik 825032
Zobacz załącznik 825033


- źródło: https://www.intercity.pl/pl/site/o-...-do-zakupu-pietrowych-skladow-wagonowych.html

Wiadomo, że to tylko wizualizacja, która z finalnie dostarczonymi wagonami do obsługi składów push&pull może mieć niewiele wspólnego, ale jest to widok całkiem przyjemny dla oka. Nie wiem kto ją przygotowywał - teoretycznie wydaje się dopracowana, a jednak jedno z podstawowych zagadnień jest - delikatnie rzecz ujmując - niedopracowane... mowa o drzwiach wejściowych. Umieszczone są wysoko na krańcu wagonu na jego półpiętrze. Być może peron użyty na wizualizacji jest niski, nie mniej wygląda to tak jakby pasażerowie byli zmuszeni do wskakiwania do wagonu/wyskakiwania z niego... nie wspominając już o osobach niepełnosprawnych, do których potrzeb nowe wagony mają być przystosowane, co jest podkreślone przez przewoźnika w artykule. Być może - jak ma to często miejsce - wejścia dla osób niepełnosprawnych będą umieszczone tylko w skrajnych wagonach. Nie mniej "wizytówka"/"reklamówka" nieco się w tej kwestii "rozjeżdża" z treścią artykułu.

Może to tylko moje niepotrzebne "czepianie się szczegółów", ale tak jakoś mi się to wszystko nie klei - widocznie na etapie przygotowywania wizualizacji nie pomyślano o tym aspekcie, a na dobrą sprawę wystarczyłoby przygotować jeszcze jedną wizualizację z ostatnim/pierwszym wagonem, w którym wejście byłoby na dolnym pokładzie i "temat byłby zamknięty". Tak sobie tylko marudzę ;) ... wiem, że finalnie na pewno o to zadbają :) - po prostu marketingowo/rzeczowo wypada to nieco... niepełnosprawnie :p .
Nie ma co marudzić. Jako osoba, która zamawiała różne wizualizacje na etapie koncepcyjnym mogę powiedzieć, że rzadko wizualizacje koncepcyjne będą odpowiadały temu, co zostanie później dostarczone. Bez względu na to, ile osób na te wizualki spojrzy i swoje uwagi doda, to na zakończenie i tak po publikacji wychodzą wszystkie niespójności. Z tego względu przyjrzałbym się założeniom i koncepcji malowania firmowego, które akurat w moim przekonaniu wyszło rewelacyjnie!

PS. Co do wysokości drzwi - gdyby zaimplementowali peron 76 cm pgs, to by części wagonu i wózków w ogóle nie było widać ;) Tu pewnie autorzy wymyślili coś w rodzaju peronu między 55 a 30 cm pgs.


Wizualizacja, czy nie, ale będzie McDonald's w pociągu...:niepewny:
1626300253900.jpg
 
Ostatnio edytowane:

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
Te zaproponowane kolory na zewnątrz wagonu bardzo mi przypadły do gustu. Zastanawiam się nad ich adaptacją do innych wagonów Intercity. Użyte kolory są moim zdaniem bardziej zbliżone do Pendolino, niż obecnie używanych kolorów wagonów. Czy ktoś może zna i wpisałby numery RAL (lub inne właściwe) kolorów zastosowanych w Pendolino?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.842 573 30
Też uważam, że kolega @Remaj12 niepotrzebnie czepia się szczegółów. Po pierwsze, to tylko "artystyczna wizja", a nie żadna wizualizacja konkretnych rozwiązań, ani nawet konkretnych życzeń czy wymagań zamawiającego. I to w zasadzie mogłoby zamknąć dyskusję, ale pozwolę sobie podać następne argumenty. Tak więc:
1. Drzwi nie mają żadnych stopni (chyba, że miałyby być wysuwane i opuszczane, jak w małych samolotach ;)), więc może to są drzwi do załadunku zaopatrzenia baru (takie drzwi "techniczne" mają np. TGV)? ;)
2. Drzwi w wagonach powinny być dostosowane do standardowej wysokości peronu 550 mm, więc przy niższych peronach zawsze konieczne będą stopnie.
3. Drzwi na dolnym pokładzie byłyby wygodne przy niskich peronach (300-380 mm), ale już przy wysokości peronu 550 mm zaczynają się problemy, nie mówiąc o wyższych peronach (760, 860, a czasem nawet 960 mm), często spotykanych na dużych stacjach w Polsce. Wystarczy sobie przypomnieć problemy z wejściem i wyjściem z "bohunów", gdy staną przy tak wysokim peronie. Tak więc drzwi na środkowym poziomie wagonów piętrowych nie uważam za błąd, zwłaszcza w taborze przeznaczonym do pociągów najwyższej kategorii, które raczej rzadko zatrzymują się przy niskich peronach małych stacyjek (tak, wiem, są też spore stacje, na których stają IC, a które mają niskie perony - ale to jednak nie jest standard).
4. Dostosowanie dla inwalidów na wózkach nie może polegać wyłącznie na umieszczeniu drzwi na określonej wysokości, bo, jak już powiedzieliśmy, perony są (niestety) różne - konieczne będą jakieś urządzenia (winda, podnośnik), umożliwiające wsiadanie i wysiadanie takim podróżnym przy peronach różnej wysokości. Tak że umieszczenie drzwi w końcowym wagonie na wysokości dolnego pokładu nie załatwi sprawy.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
Dyskutując o składach push-pull dla Intercity warto obejrzeć to, co Skoda dostarczyła Niemcom i dostarcza dla siebie i Słowacji.
Intercity jakoś wyraźnie spogląda w tamtym kierunku. Można podejrzeć rozwiązania drzwi, przestrzeni dla niepełnosprawnych.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.311 451 99
Doprawdy ciekawe co z tego wyjdzie :D :

"Pesa rozpoczęła budowę prototypu lokomotywy wodorowej. Mamy wizualizacje!

Roman Czubiński ⚫ 12.05.2021 ⚫​


We wrześniu Pesa zaprezentuje wodorową lokomotywę manewrową własnej konstrukcji. Następnie prototyp będzie testowany na terenie płockich zakładów Orlenu – ujawnił podczas wiosennej edycji Impact CEE prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. "Rynek Kolejowy" jako pierwszy pokazuje pierwsze wizualizacje pojazdu.
Trwa budowa pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej. Będzie ona pojazdem jednokabinowym, przeznaczonym do manewrów na stacjach lub w zakładach przemysłowych. – Gotowe są już pierwsze komponenty, w tym – ramy i wyprodukowane w Kanadzie ogniwo wodorowe. Niebawem dotrą do nas kolejne. We wrześniu przewidujemy uruchomienie i początek testów – zapowiedział po raz kolejny Zdziarski. Premiera planowana jest na targach Trako.

Testy na bocznicy rafinerii

Prace nad napędem wodorowym trwają w Pesie już drugi rok. Bydgoski producent nawiązał w tej sprawie współpracę z wieloma wiodącymi ośrodkami badawczymi. Zawarto też porozumienie z potencjalnym pierwszym użytkownikiem. – Wraz z Orlenem doszliśmy do wniosku, że rafineria w Płocku będzie dobrym miejscem na przetestowanie pojazdu i wyszkolenie kadr do jego obsługi – poinformował Zdziarski. Jak uzasadnił, doświadczenie pracowników polskiego koncernu paliwowego w pracy z substancjami niebezpiecznymi pozwoli zminimalizować ryzyko.


Powodzenie we wdrażaniu nowych technologii zależy w dużej mierze od otoczenia prawnego. – Jako inżynierowie musimy wspomagać ośrodki tworzące legislację, regulujące np. proces testów. Uczestniczymy w tych pracach. Nowa będzie zarówno definicja wodoru jako paliwa, jak i sposób finansowania innowacji – stwierdził prezes Pesy. – Powinniśmy w jakiś sposób wynagradzać przewoźników za stosowanie technologii wodorowych. W różnych krajach UE popyt jest stymulowany właśnie w taki sposób – dodał.

Paliwo przyszłości – obiecujące, ale wciąż niebezpieczne

W ocenie Zdziarskiego wodór jest nośnikiem energii niełatwym w wykorzystaniu, ale bardzo obiecującym. – Wielu inżynierów widzi w nim ogromną przyszłość. Ma on bardzo dobre parametry fizyczne i chemiczne. Jest czysty i szeroko dostępny. Musimy tylko nauczyć się z nim obchodzić, by wyeliminować niebezpieczeństwo. Wysoka przenikliwość sprawia, że wystarczą małe nieszczelności, by doprowadzić do wycieku. Wodór jest też łatwopalny i wybuchowy – wyliczył wady i zalety nowego paliwa.

Prezes zapewnił, że prace nad poprawą emisyjności trwają w firmie od dawna. – Zabiegamy o nią, choćby stosując katalizatory czy mniej emisyjne silniki. To jednak działania na krótką metę – przyznał. Bardziej przyszłościowym rozwiązaniem ma być wzbogacenie oferty m. in. o pojazdy z pakietami bateryjnymi, a także wspomniane prace nad taborem wodorowym.

Według Zdziarskiego, choć firmy japońskie i niemieckie na razie wyprzedzają Pesę pod względem zaawansowania prac, wciąż istnieje szansa, by lokomotywa polskiej firmy była pierwszą w naszej części świata. – Pesa to firma bardzo młoda – nasza historia zaczęła się na początku XXI wieku. Młody jest też nasz zespół. Mamy jednak już 20 lat doświadczenia, ambitny zespół inżynierski i produkcyjny. Nawet wielcy tego świata w branży mówią, że Polska to terytorium Pesy – podkreślił. – Mimo zawirowań utrzymaliśmy się na rynku, a nasi klienci nie stracili w nas wiary. Jako pierwsi wprowadziliśmy program User Experience – ankietujemy nie tylko przewoźników, ale i pasażerów, i dostosowujemy się do ich preferencji – zapewnił."

- źródło: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiado...lokomotywy-wodorowej-wizualizacja-102459.html
A tu mamy prezentację:

(73) TRAKO 2021 premiera SM42-6Dn 001 PESA lokomotywa z napędem wodorowym hydrogen powered locomotive - YouTube
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.438 146 0

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
37 0 0
I się okazało, że tym prototypem, jest kolejna modernizacja lokomotywy serii SM42.
Mnie osobiście ta informacja zaskoczyła, bo spodziewałem się zupełnie nowej konstrukcji.
Wiesz według mnie to prototyp do testów. Zbudowanie go na ostoi SM42 to po prostu zaoszczędzenie na kosztach. To prawdopodobnie będzie przerabiane po kilka razy - mowa o ogniwach i całym osprzęcie.
Jak im się uda to właściwy produkt handlowy będzie pewniakiem nową konstrukcją ostoi, wózków jak i pudła
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.980 125 22
Przyznam, że nie wczytywałem się we wcześniejsze doniesienia w tym temacie.
I też tak myślę, że obecna budowa na podwoziu SM42 może być niejako w celu przetestowania całości.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
Ewentualnie, jak wyleci w powietrze, to stonki będzie mniej żal ;) Takie opinie też pojawiły się w przestrzeni publicznej.
Wypowiedzi przedstawicieli Pesy były w podobnym tonie, że Orlen ma doświadczenie z substancjami niebezpiecznymi, więc lokomotywa trafi w dobre miejsce. Oczywiście to, że oRlen też będzie próbował produkcji wodoru też nie jest bez znaczenia.
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.158 81 12
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
E
Koleje w Polsce 19
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 1

Podobne wątki