• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowoczesny tabor PKP

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.174 81 12
Wiesz..., zasadniczo schemat malowania jest aktualny w porównaniu z tymi ...kilkoma, co zdążyli przemalować zanim trafiły w krzaki.
Wizualnie, to z zewnątrz masz okna a'la Dart ( oryginalnie były wklejane szyby, coś jak Neoplan N4020 megatrans lub ...14WE - w obu przypadkach ten sam klej - Sika). Ciekawe, co zmienili w bebechach...

Pozdrawiam,...
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
Zastanawia mnie, jak duże może być zapotrzebowanie na tabor wymagający dedykowanej infrastruktury do rozładunku? To mnie w sumie zastanawia w tym projekcie.


Zdjęcia z artykułu powyżej
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.588 145 19
Doprawdy ciekawe co z tego wyjdzie :D :

"Pesa rozpoczęła budowę prototypu lokomotywy wodorowej. Mamy wizualizacje!

Roman Czubiński ⚫ 12.05.2021 ⚫​

20210512142349PesaH2loco1.jpg_732-490.jpg

rys. Pesa

20210512141853PesaH2loco2.jpg_732-490.jpg

rys. Pesa

20210512141853PesaH2Impact2.jpg_732-490.jpg

Fot. Pesa

20210512141854PesaH2loco3.jpg_732-490.jpg

rys. Pesa​

We wrześniu Pesa zaprezentuje wodorową lokomotywę manewrową własnej konstrukcji. Następnie prototyp będzie testowany na terenie płockich zakładów Orlenu – ujawnił podczas wiosennej edycji Impact CEE prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. "Rynek Kolejowy" jako pierwszy pokazuje pierwsze wizualizacje pojazdu.
Trwa budowa pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej. Będzie ona pojazdem jednokabinowym, przeznaczonym do manewrów na stacjach lub w zakładach przemysłowych. – Gotowe są już pierwsze komponenty, w tym – ramy i wyprodukowane w Kanadzie ogniwo wodorowe. Niebawem dotrą do nas kolejne. We wrześniu przewidujemy uruchomienie i początek testów – zapowiedział po raz kolejny Zdziarski. Premiera planowana jest na targach Trako.

Testy na bocznicy rafinerii

Prace nad napędem wodorowym trwają w Pesie już drugi rok. Bydgoski producent nawiązał w tej sprawie współpracę z wieloma wiodącymi ośrodkami badawczymi. Zawarto też porozumienie z potencjalnym pierwszym użytkownikiem. – Wraz z Orlenem doszliśmy do wniosku, że rafineria w Płocku będzie dobrym miejscem na przetestowanie pojazdu i wyszkolenie kadr do jego obsługi – poinformował Zdziarski. Jak uzasadnił, doświadczenie pracowników polskiego koncernu paliwowego w pracy z substancjami niebezpiecznymi pozwoli zminimalizować ryzyko.


Powodzenie we wdrażaniu nowych technologii zależy w dużej mierze od otoczenia prawnego. – Jako inżynierowie musimy wspomagać ośrodki tworzące legislację, regulujące np. proces testów. Uczestniczymy w tych pracach. Nowa będzie zarówno definicja wodoru jako paliwa, jak i sposób finansowania innowacji – stwierdził prezes Pesy. – Powinniśmy w jakiś sposób wynagradzać przewoźników za stosowanie technologii wodorowych. W różnych krajach UE popyt jest stymulowany właśnie w taki sposób – dodał.

Paliwo przyszłości – obiecujące, ale wciąż niebezpieczne

W ocenie Zdziarskiego wodór jest nośnikiem energii niełatwym w wykorzystaniu, ale bardzo obiecującym. – Wielu inżynierów widzi w nim ogromną przyszłość. Ma on bardzo dobre parametry fizyczne i chemiczne. Jest czysty i szeroko dostępny. Musimy tylko nauczyć się z nim obchodzić, by wyeliminować niebezpieczeństwo. Wysoka przenikliwość sprawia, że wystarczą małe nieszczelności, by doprowadzić do wycieku. Wodór jest też łatwopalny i wybuchowy – wyliczył wady i zalety nowego paliwa.

Prezes zapewnił, że prace nad poprawą emisyjności trwają w firmie od dawna. – Zabiegamy o nią, choćby stosując katalizatory czy mniej emisyjne silniki. To jednak działania na krótką metę – przyznał. Bardziej przyszłościowym rozwiązaniem ma być wzbogacenie oferty m. in. o pojazdy z pakietami bateryjnymi, a także wspomniane prace nad taborem wodorowym.

Według Zdziarskiego, choć firmy japońskie i niemieckie na razie wyprzedzają Pesę pod względem zaawansowania prac, wciąż istnieje szansa, by lokomotywa polskiej firmy była pierwszą w naszej części świata. – Pesa to firma bardzo młoda – nasza historia zaczęła się na początku XXI wieku. Młody jest też nasz zespół. Mamy jednak już 20 lat doświadczenia, ambitny zespół inżynierski i produkcyjny. Nawet wielcy tego świata w branży mówią, że Polska to terytorium Pesy – podkreślił. – Mimo zawirowań utrzymaliśmy się na rynku, a nasi klienci nie stracili w nas wiary. Jako pierwsi wprowadziliśmy program User Experience – ankietujemy nie tylko przewoźników, ale i pasażerów, i dostosowujemy się do ich preferencji – zapewnił."

- źródło: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiado...lokomotywy-wodorowej-wizualizacja-102459.html
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.879 416 7
Tylko brakuje żeby Narodowy Pieszczoch pod nazwą PESA zaczęła produkować samoloty... W końcu Hitachi - firma produkująca maszyny budowlane niedawno wzięła się za produkcję pociągów dużej prędkości, a że kilka dni temu w składach jeżdżących w Wielkiej Brytanii wykryto pęknięcia w pudłach wagonów... i sam producent wstrzymał kursowanie 80% pociągów w Europie - to już szczegół...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.942 577 30
Hitachi - firma produkująca maszyny budowlane niedawno wzięła się za produkcję pociągów dużej prędkości
Hitachi ma bardzo szerokie spektrum produktów z bardzo różnych dziedzin techniki i maszyny budowlane nie są jedyną, ani chyba najważniejszą branżą, w której Hitachi jest aktywne. Produkcją taboru firma zajmuje się też nie od wczoraj, a od kilkudziesięciu lat, obecnie zajmuje się tym oddział koncernu Hitachi Rail. A wpadki, jak ta wspomniana przez kolegę @Bolutek, zdarzają się, niestety, nawet najlepszym.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
183 1 0
Tylko brakuje żeby Narodowy Pieszczoch pod nazwą PESA zaczęła produkować samoloty... W końcu Hitachi - firma produkująca maszyny budowlane niedawno wzięła się za produkcję pociągów dużej prędkości, a że kilka dni temu w składach jeżdżących w Wielkiej Brytanii wykryto pęknięcia w pudłach wagonów... i sam producent wstrzymał kursowanie 80% pociągów w Europie - to już szczegół...
Pęknięcia wykryto również w tramwajach Siemensa i Poznań, stwierdził że czas by to naprawić, więc kupili następne tramwaje u Solarisa. Tak jak napisał @Andrzej Harassek wpadki zdarzają się wielu producentom.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.821 13 2
"Przepiękna" kolejna wersja modernizacji Stonki, do tego wodór, cała "gama" usterek i lepiej być gdzieś daleko od tego ustrojstwa w czasie pracy. :ROFL:
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.666 41 4
Nie dożyjemy tych czasów. To może być Japonia albo inne technologiczne państwo, ale na pewno nie my. Jak u nas jeszcze kibelki są modne to o czym tu w ogóle myśleć, że nam kolej zniknie :ROFL:
 

techno

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
1.519 24 0
Proponuję nie ciągnąć tego tematu. Ludzie stojący za spółką Nevomo, to ci sami ludzie, którzy zakładali Hyper Poland (to jest dalej ta sama spółka z inną nazwą) i wyciągali kasę ze zbiórek publicznych (i dalej ciągną) na działalność i jakieś prace badawczo-rozwojowe. W moich oczach skompromitowali się zupełnie wskazując, że w pierwszym etapie zrobią pociągi magnetyczne na istniejącej (!) infrastrukturze, a dopiero potem będzie mowa o magrailu tudzież wspomnianym w nazwie hyperloop-ie.

Jak widać, dalej te banialuki plotą:

– W Europie coraz trudniej o teren pod budowę nowej infrastruktury. Wobec popularności kolei konwencjonalnych jest to jednym z ograniczeń dla tej technologii. Magrail rozwijany przez Nevomo, to technologia kolei magnetycznej implementowana na istniejącej infrastrukturze kolejowej. To jest jedna z głównych przewag naszej technologii – powiedzieli Janusz Kućmin i Przemysław Radziszewski.
Źródło: KLIK

Ktoś się może zapytać, dlaczego tego rodzaju wywiady nie pokazują się np. w Rynku kolejowym, tylko w publikacjach finansowych. Ano dlatego, że w publikacjach branżowych temat jest zbyt podatny krytykę ze strony specjalistów. Swego czasu jak przeglądałem fora poświęcone spółkom na NewConnect (indeks spółek technologicznych naszej GPW poza rynkiem regulowanym - to jest kluczowe dla tego rodzaju spółek), to zachodziłem w głowę już nawet nad ogólnym poziomem wiedzy akcjonariuszy, a nie tylko poziomem wiedzy specjalistycznej.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.588 145 19
Od kilku lat można było usłyszeć/przeczytać o planach PKP Intercity dotyczących zakupu wagonów piętrowych/piętrowych zespołów trakcyjnych. Temat chyba zaczyna się materializować, a wczoraj PKP Intercity przedstawiło wizualizacje jak by to mogło wyglądać. Powiem szczerze, że mi się podoba :) , choć generalnie nie przepadam za współczesnym taborem ;) . Ciekaw jestem kto ostatecznie zostanie wybrany jako wykonawca - ALSTOM, PESA, SIEMENS, Stadler, Škoda, a może jeszcze ktoś inny? Najbardziej mnie ciekawi czy wykonawca będzie miał zrealizować przedstawioną wizualizację czy zaoferować własny produkt z bieżącej oferty lub jeśli takiego nie posiada, stworzyć go od zera. Czas pokaże - na razie PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego - zobaczymy co z niego wyniknie. Tymczasem garść informacji i 3 wizualizacje od PKP Intercity:

"PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. To jeden z największych projektów taborowych, który Spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego.

216779922_4217974631602934_9216162497840216012_n.jpg


Przedmiotem zamówienia jest dostawa 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczenie usług utrzymania technicznego lokomotyw.

Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h. Pociągi zestawione z piętrowych wagonów planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. W każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

Nasze inwestycje w nowoczesny tabor nie zwalniają ani na chwilę. Rozpoczynamy kolejny ogromny projekt. Piętrowe składy wagonowe będą nowością w naszej flocie i pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów, którzy podróżują między największymi polskimi aglomeracjami, dojeżdżając m.in. do pracy czy szkoły. Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h - mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Pierwszym etapem ogłoszonego postępowania jest składanie do 10 sierpnia 2021 roku wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Mogą je składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Następnie przeprowadzony zostanie dialog konkurencyjny z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu. Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym Spółka będzie w stanie określić rozwiązania najbardziej spełniające jej potrzeby. O jego zakończeniu PKP Intercity niezwłocznie poinformuje uczestniczących w nim wykonawców. Następnie przewoźnik, wzbogacony o informacje pozyskane w trakcie dialogu, opracuje specyfikację warunków zamówienia i zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert. Kolejnym krokiem będzie wybór najkorzystniejszej oferty i udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu w oparciu o kryteria oceny ofert określone w specyfikacji warunków zamówienia.

Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Wagonowe składy typu push-pull przyczynią się do dalszego rozwoju oferty między aglomeracjami i podróży w krótszym czasie. Ta inwestycja jest także kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności do kolei. Dążymy do tego, by kolej odpowiadała na potrzeby wszystkich grup pasażerów, w tym również osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie nowe składy będą dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych - deklaruje Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości.

Ekologiczne PKP Intercity - 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Poza zakupem piętrowych składów wagonowych typu push-pull, plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, a także elektryczne zespoły trakcyjne. Potężne inwestycje w nowoczesne pojazdy będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu."

216913201_4217974658269598_8411494331285393190_n.jpg

217407736_4217975131602884_749196311678115756_n.jpg


- źródło: https://www.intercity.pl/pl/site/o-...-do-zakupu-pietrowych-skladow-wagonowych.html

Wiadomo, że to tylko wizualizacja, która z finalnie dostarczonymi wagonami do obsługi składów push&pull może mieć niewiele wspólnego, ale jest to widok całkiem przyjemny dla oka. Nie wiem kto ją przygotowywał - teoretycznie wydaje się dopracowana, a jednak jedno z podstawowych zagadnień jest - delikatnie rzecz ujmując - niedopracowane... mowa o drzwiach wejściowych. Umieszczone są wysoko na krańcu wagonu na jego półpiętrze. Być może peron użyty na wizualizacji jest niski, nie mniej wygląda to tak jakby pasażerowie byli zmuszeni do wskakiwania do wagonu/wyskakiwania z niego... nie wspominając już o osobach niepełnosprawnych, do których potrzeb nowe wagony mają być przystosowane, co jest podkreślone przez przewoźnika w artykule. Być może - jak ma to często miejsce - wejścia dla osób niepełnosprawnych będą umieszczone tylko w skrajnych wagonach. Nie mniej "wizytówka"/"reklamówka" nieco się w tej kwestii "rozjeżdża" z treścią artykułu.

Może to tylko moje niepotrzebne "czepianie się szczegółów", ale tak jakoś mi się to wszystko nie klei - widocznie na etapie przygotowywania wizualizacji nie pomyślano o tym aspekcie, a na dobrą sprawę wystarczyłoby przygotować jeszcze jedną wizualizację z ostatnim/pierwszym wagonem, w którym wejście byłoby na dolnym pokładzie i "temat byłby zamknięty". Tak sobie tylko marudzę ;) ... wiem, że finalnie na pewno o to zadbają :) - po prostu marketingowo/rzeczowo wypada to nieco... niepełnosprawnie :p .
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
E
Koleje w Polsce 19
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 1

Podobne wątki