Patrząc na ostatnie "popisy" tej firmy, nasuwa się pytanie odnośnie autorstwa dokumentacji, szczególnie do 208K. Czy będzie rzetelna, czy znowu w "kopytkarskim" stylu. Zapowiedzi w tym zakresie budzą wątpliwości (Gbs w ep. IVa i w zasadzie w IVb też). Ale formy na wagony z IVa chyba będą (vide CSD).
Gwoli uzupełnienia zacytuję sam siebie. Dla uściślenia tematu, posiłkuję się dostępnymi materiałami. W dużej mierze
"Atlasem wagonów towarowych" autorstwa P. Terczyńskiego, którego to atlasu ten producent raczej nie posiada. Czyli nie widział, nie wie, etc. ...
.
Wspomniane wcześniej epoki pochodzą z normy NEM 818 NL, gdzie ep. IVa to okres 1968-1978, a ep. IVb to lata 1978 do 1989.
Nie zmienia to jednak faktu, że w ichniejszej (a tym bardziej naszej) epoce IVa wagonów serii Gbs nie było. Dla PKP wagony o takiej charakterystyce budowano od 1982 roku (208Kf i 208Kg, odpowiednio 2401 i 1001 szt.).
Również nie zdają sobie raczej sprawy z tego, że na bazie czechosłowackiego Gbgs (czyli 208K polskiej produkcji!, do 1971 r. wyeksportowano 1000 szt.) mogą spokojnie wyprodukować posiadane przez PKP wagony typu 208Kb (201 szt., 1972 r.) oraz 208Kd (1605 szt., lata 1975-78). Dokumentacja została tylko
nieznacznie zmodyfikowana.
Pole do popisu więc jest, ale widocznie brakuje elementarnej wiedzy. Zgodnie z polską normą można "zadowolić" wielu:
- ep.
IVa:
.Gbgs (Kddet) [208Kb]
- ep.
IVb:
.Gbgs [208Kb i 208Kd]
- ep.
IVc:
Gbkks [208Kb i 208Kd],
Gbs [208Kf],
Gbs-t [208Kg]
- ep.
Va: jak wyżej, zasadniczo również w epokach późniejszych.
Drugi kwartał już niedługo, więc sensownej reakcji raczej nie ma się co spodziewać.