Zastanawiam się czy kupić ET22 1183 z kanciastymi reflektorami i żółtym rekinowatym ( skośnym ) namordnikiem ?
Model ET22-1183 podobnie jak pierwowzór ma okrągłe obudowy reflektorów.
Czy ktoś zna statystykę - zakresy numeryczne i okresy produkcji ET22 wersji z reflektorami : telewizorami i okrągłymi
Ostatnią lokomotywą serii ET22 z pierwotnymi obudowami reflektorów była maszyna z numerem 281. Lokomotywa ET22-282 opuściła bramy PAFAWAGu już z reflektorami w okrągłych obudowach.
Chciałbym mieć odpowiednią proporcję jednych do drugich w śród posiadanych i planowanych do zakupu ET22.
Proporcja wynosi
281 do
902, a zatem
teoretycznie na
1 model "byka" z pierwotnymi obudowami reflektorów powinny przypadać nie mniej niż
3 (
~3,21) miniatury "Helmutów" z reflektorami w okrągłych obudowach.
Napisałem
teoretycznie, gdyż przed listopadem
1976 roku innych ET22 niż z dużymi obudowami reflektorów po prostu nie było, a zatem w
Sylwestra 1976 roku na PKP w ruchu było teoretycznie
281 maszyn z pierwotnymi obudowami reflektorów i
9 maszyn z reflektorami w okrągłych obudowach, a rok później w
Sylwestra 1977 roku było to odpowiednio
teoretycznie 281 i
86.
Teoretycznie, bo trzeba by sprawdzić, czy któraś z maszyn nie zdążyła ulec jakiemuś wypadkowi/katastrofie od momentu rozpoczęcia służby na PKP, w wyniku którego/j zostałaby wyłączona z eksploatacji/zezłomowana. Zatem wspomniana proporcja
281:902 (
~1:3) dotyczyłaby
teoretycznie stanu na zakończenie produkcji lokomotyw serii ET22, a więc na rok
1989, ale w zasadzie można bez sprawdzania orzec, że
nie jest ona prawdziwa, bo do
1989 roku
na pewno kilka lokomotyw było już wyłączonych z eksploatacji/zezłomowanych, także to tylko w teorii powinno być
1:3.
W późniejszych latach (odpowiadających modelarskim epokom V i VI) ta proporcja oczywiście ulegała zmianie. Co więcej, nie tylko "znikały" z niej lokomotywy kasowane po wypadkach/katastrofach, ale miały miejsce "metamorfozy" i niektóre z lokomotyw z zakresu numerów 001-281 miały podczas napraw demontowane oryginalne duże obudowy reflektorów i zastępowane standardowymi okrągłymi obudowami reflektorów - przykładem choćby ET22-003, która jeździ obecnie w fabrycznym schemacie malowania, ale ma okrągłe obudowy reflektorów.
Bardzo niewiele maszyn, które mają pierwotne duże obudowy reflektorów pozostało w eksploatacji. Prawdopodobnie mają je jeszcze (według mojej wiedzy) tylko
4 maszyny (z czego 2 mają wymienione reflektory na halogenowe):
- ET22-233 PKP Cargo S.A.
- 201E-277 (ex. ET22-276) WISKOL sp. j. Sitkówka Nowiny
- ET22-143 CTL Logistics Sp. z o.o.
- ET22- -5151 (ex. ET22-1034-5151 ex. ET22-133) Pol-Trans Dębica R. Malinowski
Nie wiem ile obecnie lokomotyw serii ET22 i pochodnych (ex. ET22) jest w eksploatacji (
według Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych czynnych jest
349 lokomotyw serii ET22), ale oznaczając tę liczbę niewiadomą
X można przyjąć, że w
2020 roku proporcja czynnych lokomotyw z pierwotnymi obudowami reflektorów (por) do lokomotyw z okrągłymi obudowami reflektorów (oor) wynosi
4:X, a przyjmując za
X 357 - poniżej wyjaśnienie skąd się wzięło 357:
349 (ET22) +
1 (201E-277) +
2 (ET22-RXXX ex. ET22) +
3 (ET22-1034 ex. ET22) +
6 (201Eo ex. ET22 PKPC) -
4 (lokomotywy z por) =
357 (na podstawie danych z IPT)
Zatem ostatecznie proporcja wyniesie
4:357, czyli około
1:89 (
1:89,25)!
Gdyby ktoś chciał zobaczyć jakie malowania (zapewne nie wszystkie, ale myślę, że większość) na przestrzeni ostatnich 30 lat nosiły maszyny z pierwotnymi obudowami reflektorów to odsyłam do jednego z moich wcześniejszych wpisów =>
klik.