• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości PKP 2020

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.045 275 41
Zastanawiam się czy kupić ET22 1183 z kanciastymi reflektorami i żółtym rekinowatym ( skośnym ) namordnikiem ?
Czy ktoś zna statystykę - zakresy numeryczne i okresy produkcji ET22 wersji z reflektorami : telewizorami i okrągłymi , - nigdzie nie mogę takich info znaleźć.
Chciałbym mieć odpowiednią proporcję jednych do drugich w śród posiadanych i planowanych do zakupu ET22.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.397 137 19
Zastanawiam się czy kupić ET22 1183 z kanciastymi reflektorami i żółtym rekinowatym ( skośnym ) namordnikiem ?
Model ET22-1183 podobnie jak pierwowzór ma okrągłe obudowy reflektorów.
Czy ktoś zna statystykę - zakresy numeryczne i okresy produkcji ET22 wersji z reflektorami : telewizorami i okrągłymi
Ostatnią lokomotywą serii ET22 z pierwotnymi obudowami reflektorów była maszyna z numerem 281. Lokomotywa ET22-282 opuściła bramy PAFAWAGu już z reflektorami w okrągłych obudowach.

Chciałbym mieć odpowiednią proporcję jednych do drugich w śród posiadanych i planowanych do zakupu ET22.
Proporcja wynosi 281 do 902, a zatem teoretycznie na 1 model "byka" z pierwotnymi obudowami reflektorów powinny przypadać nie mniej niż 3 (~3,21) miniatury "Helmutów" z reflektorami w okrągłych obudowach.

Napisałem teoretycznie, gdyż przed listopadem 1976 roku innych ET22 niż z dużymi obudowami reflektorów po prostu nie było, a zatem w Sylwestra 1976 roku na PKP w ruchu było teoretycznie 281 maszyn z pierwotnymi obudowami reflektorów i 9 maszyn z reflektorami w okrągłych obudowach, a rok później w Sylwestra 1977 roku było to odpowiednio teoretycznie 281 i 86. Teoretycznie, bo trzeba by sprawdzić, czy któraś z maszyn nie zdążyła ulec jakiemuś wypadkowi/katastrofie od momentu rozpoczęcia służby na PKP, w wyniku którego/j zostałaby wyłączona z eksploatacji/zezłomowana. Zatem wspomniana proporcja 281:902 (~1:3) dotyczyłaby teoretycznie stanu na zakończenie produkcji lokomotyw serii ET22, a więc na rok 1989, ale w zasadzie można bez sprawdzania orzec, że nie jest ona prawdziwa, bo do 1989 roku na pewno kilka lokomotyw było już wyłączonych z eksploatacji/zezłomowanych, także to tylko w teorii powinno być 1:3.

W późniejszych latach (odpowiadających modelarskim epokom V i VI) ta proporcja oczywiście ulegała zmianie. Co więcej, nie tylko "znikały" z niej lokomotywy kasowane po wypadkach/katastrofach, ale miały miejsce "metamorfozy" i niektóre z lokomotyw z zakresu numerów 001-281 miały podczas napraw demontowane oryginalne duże obudowy reflektorów i zastępowane standardowymi okrągłymi obudowami reflektorów - przykładem choćby ET22-003, która jeździ obecnie w fabrycznym schemacie malowania, ale ma okrągłe obudowy reflektorów.

Bardzo niewiele maszyn, które mają pierwotne duże obudowy reflektorów pozostało w eksploatacji. Prawdopodobnie mają je jeszcze (według mojej wiedzy) tylko 4 maszyny (z czego 2 mają wymienione reflektory na halogenowe):
- ET22-233 PKP Cargo S.A.
- 201E-277 (ex. ET22-276) WISKOL sp. j. Sitkówka Nowiny
- ET22-143 CTL Logistics Sp. z o.o.
- ET22- -5151 (ex. ET22-1034-5151 ex. ET22-133) Pol-Trans Dębica R. Malinowski

Nie wiem ile obecnie lokomotyw serii ET22 i pochodnych (ex. ET22) jest w eksploatacji (według Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych czynnych jest 349 lokomotyw serii ET22), ale oznaczając tę liczbę niewiadomą X można przyjąć, że w 2020 roku proporcja czynnych lokomotyw z pierwotnymi obudowami reflektorów (por) do lokomotyw z okrągłymi obudowami reflektorów (oor) wynosi 4:X, a przyjmując za X 357 - poniżej wyjaśnienie skąd się wzięło 357:

349 (ET22) + 1 (201E-277) + 2 (ET22-RXXX ex. ET22) + 3 (ET22-1034 ex. ET22) + 6 (201Eo ex. ET22 PKPC) - 4 (lokomotywy z por) = 357 (na podstawie danych z IPT)

Zatem ostatecznie proporcja wyniesie 4:357, czyli około 1:89 (1:89,25)!

Gdyby ktoś chciał zobaczyć jakie malowania (zapewne nie wszystkie, ale myślę, że większość) na przestrzeni ostatnich 30 lat nosiły maszyny z pierwotnymi obudowami reflektorów to odsyłam do jednego z moich wcześniejszych wpisów => klik.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Reflektorem to bym się nie martwił szybciej szyna WN do wymiany (od 583 to jest płaskownik gięty w kanty a nie rura gięta w ucki), poza tym kilka drobiazgów jak nadmiarowe rynny na skrajach dachów odejmowalnych i brak wspornika pod reflektorem górnym.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
830 90 3
Reflektorem to bym się nie martwił szybciej szyna WN do wymiany (od 583 to jest płaskownik gięty w kanty a nie rura gięta w ucki), poza tym kilka drobiazgów jak nadmiarowe rynny na skrajach dachów odejmowalnych i brak wspornika pod reflektorem górnym.
Czy to oznacza, że dach jest odwzorowany prawidłowo tylko w części modeli w zależności od numeru?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.855 525 30
Czy ktoś, kto ma poprzedni model Ty2-1082, Roco 72220 i najnowszy wypust, Ty2-911, może napisać, czy te modele czymś się od siebie różnią, poza numerem, lokomotywownią itp. oczywiście?
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
W jakim celu służyły te wsporniki?
Wspornik lampy sygnałowej montowany od nr 543.
Czy to oznacza, że dach jest odwzorowany prawidłowo tylko w części modeli w zależności od numeru?
W części modeli tak.
Szyna do nr 583 powinna wyglądać tak
http://forum.modelarstwo.info/threa...zek.18915/page-54#lg=attachment669055&slide=0
Szyna od nr 583 powinna wyglądać tak
http://forum.modelarstwo.info/threa...zek.18915/page-54#lg=attachment666847&slide=0
Do tego dochodzą drobiazgi jak:
- innych kształt uchwytów do podnoszenia dachów odejmowalnych,
- ilość rynien na ukośnej krawędzi dachu,
- usztywnienie wspornika odbieraka,
- kierunek wyprowadzenia przyłącza pneumatycznego odbieraka itd.
Układ żaluzji pomijam bo to jest powszechnie znane.
Z elementów istotnych modelarsko to poza w.w. szyną:
- antena 3085 montowana 053-302 (antenę zdemontowano po zabudowie typu 3086 ale zaślepione podstawy pozostały),
- antena 3086 (płetwa) montowana od 303 fabrycznie, potem na wszystkich w naprawach,
- kondensator typu KTa-3,6/4-1 (ukośnie stojący) zamiast leżącego od 483,
- odgromnik zaworowy GZM4 w obudowie (baniak) od 449.
To ostatnie jest o tyle ciekawe że fabrycznie pokrywa górna obudowy (baniaka) była siatką zmienioną na blachę żeberkową a potem zwykłą w ramach napraw. Siatka miała na tyle duże oczka, że odgromnik w środku było widać.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 77
Tabor 10
Tabor 30
Tabor 408
Tabor 10

Podobne wątki