Czy już znane są przydziały wagonów 120A, daty rewizji?
Według wizualizacji w wysokiej rozdzielczości mają to być Lublin i Leszno.
Lublin nie będzie na pewno, gdyż są to wagony w malowaniu pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych i nigdy nie miały naniesionego innego przydziału niż stacja Chojnice. Napis "Lublin" pozostał tam z zdjęcia/wizualizacji innego wagonu (w oznakowaniu Przewozów Regionalnych), dlatego nie sugerowałbym się za bardzo wizualizacjami.
Co zaś się tyczy modeli o numerach katalogowych 96654 i 96655 to faktycznie rzeczywisty przydział naniesiony na model pokrywa się z wizualizacją. W przypadku tych dwóch miniatur producent przygotował tylko jedną wizualizację dla obu wagonów, z związku z czym można się było zastanawiać czy oba wagony będą oznakowane serią Bht. Dla przypomnienia, litera t w oznaczeniu serii oznacza wagon przystosowany do przewozów wojskowych. Drugi model (PIKO 96654) posiada standardowe dla wagonów typu 120A (od 1985 do 2009 roku najliczniej występujące wśród wszystkich wagonów) oznaczenie serii Bh.
PIKO 96655:
Charakterystyczna cecha "PKP" w tzw. "trumience" na wstępie ogranicza nam okres odwzorowania wagonów do lat 2001-2009. W wypadku tych dwóch egzemplarzy, odwzorowują one swoje pierwowzory po naprawach okresowych zakończonych 28 października 2005 roku (PIKO 96654: 50 51
21-18 315-4 Bh
Stacja LESZNO) oraz 27 kwietnia 2007 roku (PIKO 96655: 50 51
21-18 309-7 Bht
Stacja LESZNO).
Warto zwrócić uwagę, że oba wagony mają naniesiony napis "Ogrzew.par.el.", który świadczy o tym, że miały one w oryginale dwa systemy ogrzewania - parowy i elektryczny - co teoretycznie, przy zachowaniu w sprawności systemu parowego (czy w oryginale był sprawny?) umożliwiałoby zestawienie ich z modelem parowozu np. serii Ol49 z parowozowni w Wolsztynie i odwzorowanie pociągu relacji Wolsztyn - Poznań Główny lub Wolsztyn - Leszno.
Na koniec smutny kres eksploatacji jednego z wagonów, którego miniaturę wykonała firma PIKO:
- źródło:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5149
- autor:
m0ke
- opis:
"16.08.2010 || Poznań Główny || Wagon 50 51 21-18 309-7 Bht, st. mac. Leszno, odstawiony na terenie stacji Poznań Główny"
- komentarz: Wagon jeszcze w Poznaniu, widoczny dodany względem stanu z modelu identyfikator przewoźnika
PL-PKPPR i 1151 za numerem oraz zdarta cecha "PKP" w trumience.
Oraz drugie zdjęcie tego samego wagonu (z niemalże niewidocznym numerem poza identyfikatorem przewoźnika) nieco ponad rok później, kiedy stał już sobie w Pile:
- źródło:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=3757
- autor:
m0ke
- opis:
"18.09.2011 || Piła Główna || Wagon 50 51 21-18 309-7 Bht, st. mac. Leszno, oczekuje na naprawę na terenie torów postojów stacji Piła"
Trochę zaskoczony jestem, że ramki okien zrobili błyszczące, a nie takie jak w 96642.
Kolor ramek w modelu odwzorowuje kolor stopu aluminium, z którego wykonane były ramy w pierwowzorze. W modelu 96642 ramki były pomalowane na szaro, gdyż w oryginale zapewne dokonano takiego zabiegu. W przypadku pierwowzorów modeli obecnie wchodzących na rynek prawdopodobnie tak się nie stało. Na powyższych zdjęciach kolor ramek wygląda na zniszczony (pordzewiały, matowy) stop aluminium niepomalowany na szaro. W 2005 i 2007 roku wyglądało to na pewno lepiej, a nie będąc pomalowane, mogło wyglądać tak jak w modelach. Fotografia pierwowzoru modelu PIKO 96642 została zamieszczona wcześniej w
tym poście, do którego odsyłam.