• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości PKP 2016

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.449 442 99
Zacytuje Ci Twój własny wpis:
"w 2003 roku odmalowana - staraniem pracowników miejscowego depo, przywrócono jej historyczne malowanie oraz pierwotne numery EU05-22"
można podejrzewać że historyczne = zielone
Teraz czytam tamten mój wpis i rzeczywiście - trochę zamotałem :) .... Chodziło mi o to, że w tym linku na zdjęciach stan tej zieleni jest taki jakby zielono-zielona była od co najmniej 80-tych lat, farba schodzi płatami, podczas gdy na zdjęciu z 1999 jest piękna pomarańczowa jako EP05-22, aż tak by ją zmachrało od przemalowania na zielono-zieloną w 2003 roku przez te 10 lat? W sumie może i tak. W końcu to 10 lat... (zdjęcia z 2013). Dobrze, że z samochodów tak farba po 10 latach nie schodzi, bo co to by było na polskich drogach :)
 
Ostatnio edytowane:

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
680 54 1
Jeśli mowa o EU05 (a konkretnie planowanej EU05-22 z MTB) to według MD Kolejowej Klatki:

EU05-22 (rok produkcji 1961 - Skoda Pilzno (Czechosłowacja), oznaczenie fabryczne 44E, 4328 )

Służba (jako EU05):

1961-04-05 [PKP] MD Warszawa Odolany
(1963-01-……) [PKP] ME Łódź Olechów (delegacja)
1963-07-19 [PKP] MD Warszawa Odolany
1971-01-01 [PKP] MD Warszawa Wola
1972-08-05 [PKP] MD Warszawa Olszynka Grochowska
1973-10-02 Przebudowa przekładni w ZNTK Gdańsk

Od 1973-10-02 jako EP05-22 w [PKP] MD Warszawa Olszynka Grochowska - i dalej w Warszawie aż do 1999-09-01 (zdjęta ze stanu 2000-04-26).

Lokomotywa ostatecznie (jako EP05-22 od (maja?) 2000 roku stała się pomnikiem techniki przy lokomotywowni Kraków Prokocim: http://www.1435.pl/pomniki-techniki-eu05-22/ w 2003 roku odmalowana - staraniem pracowników miejscowego depo, przywrócono jej historyczne malowanie oraz pierwotne numery EU05-22 (ostatnia informacja pocjhodzi z załączonego wyżej linku).

A od siebie dopiszę, że nie bardzo rozumiem zdjęć w linku ze strony www.1435.pl gdyż mamy tam zdjęcie pomarańczowej EP05-22 z 1999 roku (ex. EU05-22), a niżej stareńką, jeszcze zielono-zieloną zmachraną życiem niby EU05-22 z 2013 roku przed lokomotywownią Kraków Prokocim... czy to raczej nie jest inna EU05? Przecież skoro to miałaby być EU05-22 to jak to możliwe, że jest zielono-zielona w tak kiepskim stanie, skoro była przerobiona na EP05-22 co widać na zdjęciach z 1999 roku /pomarańczowa/. Może ktoś to wyjasnić?
Nie wiem jak wyglądała akurat sytuacja z konkretnymi numerami EU05, w tym o numerze 22, ale z powodu braków taborowych związanych z wprowadzeniem szybkich pociągów na CMK, zdecydowano właśnie o zabraniu EU05 "Gliwicom", ku ich niezadowoleniu. Krakusy natomiast zaopatrywały się w EU06, które dla nich były oczkiem w głowie, tak jak dla gliwiczaków EU05. Co do informacji w necie, trzeba również brać poprawkę, ze względu na wprowadzające w błąd informacje, które są bezmyślnie powielane przez fora prowadzące dane n/t pojazdów trakcyjnych. Taka sytuacja ma miejsce na FK, gdzie już zwróciłem uwagę na błędne dane dotyczące lokomotyw EU07-537, 538, 540. Nie zostało to do dzisiaj zmienione, a dwie lokomotywy o tych samych numerach taborowych nie miały szans i racji bytu na kolei. Mało tego podałem im nawet, zdjęcie oryginalnej ryflowanej EU07-537 (nr fabr.437/1991) autorstwa pana R. Boduszka zrobionego w zakładach HCP w dniu 02.07.1991 roku., która stała się później EU07-540. Tym bardziej nie możliwe było, żeby lokomotywa wyprodukowana w 1991 roku, brała udział w katastrofie kolejowej rok wcześniej czego dowodzą na FK na podstawie jakiejś innej strony internetowej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.198 504 30
Nie wiem jak wyglądała akurat sytuacja z konkretnymi numerami EU05, w tym o numerze 22, ale z powodu braków taborowych związanych z wprowadzeniem szybkich pociągów na CMK, zdecydowano właśnie o zabraniu EU05 "Gliwicom", ku ich niezadowoleniu.
Coś mi tu nie pasuje: pierwsze szybkie pociągi na CMK zostały wprowadzone w 1984 roku, a wtedy wszystkie EU05 już dawno były przebudowane na EP05 i zgromadzone w MD W-wa Olszynka Grochowska.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 86 30
Pozwolę sobie na przywołanie na chwilę tematu ST43.
W związku z wydaniem tego jakże wyczekiwanego modelu czy ktoś mógłby udzielić informacji czy ST43 były na stanie lokomotywowni w Białymstoku, lub (w co wątpię) w Czeremsze?
Z załączonego przez @Mirek555k ilostanu z Białegostoku na dzień 31.07.1983 ST 43 nie było.
W internecie natrafiłem na fotki kilku numerów z opisem ZT Białystok, CM Białystok i Wschodni Zakład Spółki.
ST43-164 CM Białystok
ST43-27 CM Białystok
ST43-364 Wschodni Zakład Spółki
ST43-189 CM Białystok

Po datach zdjęć (ok. 2003) wnioskuję że to już były maszyny PKP Cargo, i epoka już raczej VI ?
Reasumując w epoce V ST43 na wschodzie (Czeremcha, Białystok) nie było?

Pozdrawiam

P.S.
Na zdjęciu na lokomotywie jest napisane "Zakład Taboru w Białymstoku", zdjęcie jest podpisane CM Białystok i datowane na 2003, o co chodzi? Czym się różni CM i ZT?
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
680 54 1
Coś mi tu nie pasuje: pierwsze szybkie pociągi na CMK zostały wprowadzone w 1984 roku, a wtedy wszystkie EU05 już dawno były przebudowane na EP05 i zgromadzone w MD W-wa Olszynka Grochowska.
To oczywiście prawda, bo już pod koniec lat 60-tych, albo na przełomie 60-70-tych ub.w. podejmowano próby podwyższenia V max. tych lokomotyw do 160km/h,
zakończone oczywiście sukcesem, co stanowiło o zmianie oznaczenia serii na EP05 i w latach 70-tych zostały przebudowane wszystkie lokomotywy tej serii,
które wysyłane były sukcesywnie po naprawach głównych w ZNTK Gliwice do Lokomotywowni Warszawa Odolany, albo od razu do W-wa Olszynka Grochowska -
- nie jestem pewien.
Same elektrowozy serii EU05, ze względu na opóźnienia w planowej dostawie taboru elektrycznego pasażerskiego, zostały zakupione w Czechosłowacji na początku lat 60-tych.
Co do CMK-i to budowa tej linii rozpoczęła się na początku lat 70-tych ub.w. więc jak najbardziej się to wszystko zbiegało się w czasie,
razem z przebudową lokomotyw z EU05 na EP05.
Nie wiem z czego mogło wynikać aż takie opóźnienie z wprowadzeniem pociągów expresowych na tej linii...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.198 504 30
To wszystko, co kolega Engineer pisze jest faktem, ale dalej nie zgadzam się z tezą, wypowiedzianą we wcześniejszym poście, iż, przypomnę, "z powodu braków taborowych związanych z wprowadzeniem szybkich pociągów na CMK, zdecydowano właśnie o zabraniu EU05 "Gliwicom". EU05 zostały "zabrane Gliwicom" znacznie wcześniej, niż nastąpiło wprowadzenie szybkich pociągów na CMK i nie miało z nic wspólnego ze związanymi z tym brakami taborowymi. CMK rzeczywiście zaczęto budować w latach 1970-tych, ale szybkie pociągi pojawiły się na niej ponad 10 lat później, więc jednak nie wszystko zbiegło się w czasie. Trochę kolega Engineer poplątał fakty. I o ile dobrze pamiętam, EP05 od początku były kierowane na Olszynkę, nie na Odolany.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.589 51 2
Nie wiem z czego mogło wynikać aż takie opóźnienie z wprowadzeniem pociągów expresowych na tej linii...
Mam swoje prywatne zdanie na ten temat... Polska była jedynym krajem bloku wschodniego w którym praktycznie do samego końca komunizmu nie istniała sprawna komunikacja wewnętrzna. Myślę, że z jednej strony wynikało to z wielu czynników, z jednej strony celowe działanie władz utrudniające sprawne przemieszczanie się ludności (łatwiej było panować nad raczkującą opozycją), z drugiej po prostu z głębokiego zacofania nie tylko technicznego ale przede wszystkim mentalnego pracowników kolei (to pokutuje do dzisiaj), a z innej po prostu z nieporównywalnego z żadnym z innych krajów komunistycznych wieloletniego kryzysu panującego w Polsce po epoce Gierka.
Wracając jednak do meritum - porównując rozkłady jazdy PKP z państwami ościennymi, rzuca się w oczy jeden fakt. W Polsce praktycznie nie istniała sieć szybkich dziennych połączeń między dużymi miastami i aglomeracjami. Do połowy lat osiemdziesiątych standardem były 2 pociągi dzienne (rano i wieczorem) łączące Warszawę z pozostałymi dużymi miastami Polski... Jeżeli chodzi o połączenia innych miast między sobą to praktycznie ich nie było (wyjątkami było kilka pociągów, które można było policzyć na palcach jednej ręki). Dla przykładu w 1987 roku z Wrocławia do Poznania w godzinach dziennych odjeżdżał tylko JEDEN codzienny pociąg pospieszny, a po CMK kursowało raptem 5 pociągów dziennych (2 ekspresy z Wawy do Krakowa i 3 z Wawy na Śląsk).
Dla porównania - 3 lata wcześniej, z Berlina Wschodniego do Drezna w godzinach dziennych kursowało 13 pociągów kategorii Ex/posp, z Drezna do Lipska (miasta porównywalne do Wrocławia i Poznania) było 15 pociągów pospiesznych.
Jednym słowem - nasza kolej, mimo gigantycznego potencjału była jednym z najgorszych i najbardziej niewydolnych i nieefektywnych zarządów kolejowych cywilizowanego świata.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
120 3 0
Reasumując w epoce V ST43 na wschodzie (Czeremcha, Białystok) nie było?
W Czeremsze ST43 nie było w ogóle. Pojawiły się tylko w Białymstoku jak i Suwałkach w ramach prób zastąpienia ST44 przez rumuny w całym PKP Cargo, ale na Podlasiu z dość oczywistych względów to nie mogło się udać, dziesięciolecia obecności gagarinów zrobiły swoje. Koniec końców ST43 kończą się, a ST44 wyciągnięto z krzaków i zaczęto przeprowadzać im naprawy - ironia losu. Natomiast lata obowiązywania epoki VI w Polsce to kwestia dyskusyjna, więc można uznać że próby wprowadzenia ST43 w CM Białystok to jeszcze epoka V.

ST43-364 Wschodni Zakład Spółki
To już lokomotywa stacjonująca najpewniej w Skarżysku-Kamiennej. Wschodni zakład PKPC ma siedzibę w Lublinie, Białystok podlega pod Centralny.

Czym się różni CM i ZT?
CM to oficjalne oznaczenie zakładu taboru, z tego co wiem. ZT mogło być używane przed powstaniem PKP Cargo, między 1997 a 2001 rokiem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 0
Tabor 10
Tabor 51
Tabor 209

Podobne wątki