• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości PKP 2016

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Wagony 23K Fleischmanna tak jak cała reszta wagonów krytych tego typu (to chyba typ Gmhs 53) są bardzo starannie wykonane, mają doskonałe własności jezdne, jednak oprócz drobnych różnic np. w układzie hamulcowym największą różnicą w stosunku do polskiego pierwowzoru jest szerokość drzwi. W modelu drzwi są za wąskie o ok 1,7 mm (140mm w oryginale). Niestety psuje to trochę proporcje sylwetki wagonu.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
Nie jestem specem od wagonów tak jak K.K. choć inicjały mamy takie same ,ale czy w ep.III dach wagonu Kddet nie powinien być szary?
Nie, ponieważ dach tego wagonu jest konstrukcji stalowej, a tym samym - w odróżnieniu od dachów drewnianych, krytych blachą stalową ocynkowaną (niemalowaną) lub tzw. blachą stalową "czarną" (malowaną na kolor jasnoszary) - powinien być pomalowany na kolor nadwozia.
Mówią o tym "Przepisy o naprawie wagonów towarowych normalnotorowych, Zeszyt 8 - Malowanie", opracowane w roku 1956.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.948 121 22
Wracając do modelu Husarza w okleinie reklamowej T-mobile.

Nikt nie napisał o pewnych dwóch ciekawostkach.
Po pierwsze, pierwszy raz widzę, by w modelu firmy Roco była instrukcja w naszym języku. A tutaj dodano dodatkową karteczkę specjalnie. Niby chyba już od kilku lat prawo nasze tego wymaga, ale jak dotychczas tak nie było. I jest to raczej karteczka dodawana od producenta, a nie przez sklep, zaś pobieżna analiza wykazała że chyba napisano to poprawną polszczyzną. Co nie zawsze się zdarza.
A po drugie, fakt rozstania Roco z ESU jest jak widzę mocno podkreślany. Dotychczas kupując model z dekoderem raczej nie wiedziało się kto wyprodukował sam dekoder. A w przypadku Roco robiło to ESU. Roco jak chyba wielu innych producentów dało sobie spokój z ESU i teraz współpracują z Zimo, o czym klient od razu może się dowiedzieć, gdyż do modelu dodana jest mała naklejeczka informująca po angielsku że w środku znajduje się dekoder Zimo. Interesujące jest to. Takie naklejki znam z komputerów, po to by sobie nakleić na obudowie, ale tutaj nie wiem gdzie miałbym to nakleić, na ścianie którejś, na dachu może? ;-)

Obadałem dźwięki. Pobieżnie odpowiada tym jakie lokomotywa wydaje z siebie jeżdżąc w naszym kraju. Na pewno więc nie jest to ten nieodpowiedni dźwięk, o jaki miałem obawy.

Sam model całkiem interesujący wizualnie.

Przy okazji spytam. Jaki dokładnie dekoder Zimo tam siedzi?
 
Ostatnio edytowane:

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Roco jak chyba wielu innych producentów dało sobie spokój z ESU i teraz współpracują z Zimo
A co jest przyczyną zrywania przez producentów współpracy z ESU ?

Zrobiłem małe porównanie. Lewo Zimo, prawo ESU. Chyba przewaga ESU-pytanie jak to brzmi. W Zimo wygląda na to, że dźwięk luzowania hamulców przy starcie jest wyodrębniony i nie jest na stałe umieszczony w sekwencji startu lokomotywy.

Bez nazwy.jpg
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Po lewej są dźwięki do EU44 wgrane do dekodera Zimo a po prawej do dekodera ESU. Dolna część tabeli z kolorowymi komorami to są dźwięki które się pokrywają a w górnej części te które nie posiadają odpowiednika u konkurencji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Wydaje mi się, że jest to kwestia wgranego tzw. "projektu dźwiękowego" i niekoniecznie musi zależeć od samej, nazwijmy to, "konstrukcji" dekodera. Oczywiście projekt przygotowany na dekoder ZIMO nie da się wgrać na ESU i odwrotnie, ale to już inna sprawa. Powtórzę to kolejny już raz: dla mnie dekodery dźwiękowe ESU mają jak na razie jedną, zasadniczą zaletę w stosunku do ZIMO, która powoduje, że nie używam ZIMO: tzw. jazda wybiegiem, czyli możliwość symulacji przejścia na tzw. bieg jałowy silnika (spalinowego, elektrycznych, parowego - zamknięcie przepustnicy). Póki ZIMO tego nie zrobi (słyszałem, że pracują nad tym), nie biorę tych dekoderów pod uwagę, zwłaszcza dla lokomotyw parowych. A przy okazji: jakich jeszcze wielu innych producentów, poza Roco, odwróciło się od ESU i przeszło na ZIMO?
 
B

bobby74

Gość
Brawa odwróciła się od ESU i przeszła na Doehler&Haass. Kiedyś MäTrix zostawił ESU, jak się Esu wzięło za produkcję loków.
Za to Piko zaprzyjaźniło się z Esu :)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Czyli generalnie jak ESU zaczął być konkurencją w lokach to zakończyła się współpraca....

Czy jest Pan Panie Andrzeju jakiś link na Youtube podać, gdzie taki efekt (przejścia na bieg jałowy) jest zademonstrowany ?
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.714 125 86
Powtórzę to kolejny już raz: dla mnie dekodery dźwiękowe ESU mają jak na razie jedną, zasadniczą zaletę w stosunku do ZIMO, która powoduje, że nie używam ZIMO: tzw. jazda wybiegiem, czyli możliwość symulacji przejścia na tzw. bieg jałowy silnika (spalinowego, elektrycznych, parowego - zamknięcie przepustnicy).
Czyli rozumiem, za dla lokomotywy z napedem spalinowo elektrycznym (dwa rozne silniki - odrebnie dzialajce) zalecany bylby dekoder ESU?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Czy jest Pan Panie Andrzeju jakiś link na Youtube podać, gdzie taki efekt (przejścia na bieg jałowy) jest zademonstrowany ?
Niestety, nie jestem wielkim znawcą YT i nie znam żadnego linku. Jak coś znajdę, to dam znać, ale nie mogę obiecać.
Czyli rozumiem, za dla lokomotywy z napedem spalinowo elektrycznym (dwa rozne silniki - odrebnie dzialajce) zalecany bylby dekoder ESU?
To nie o to chodzi. W lokomotywie diesel-elektrycznej praktycznie nie słychać silników elektrycznych, a tylko spalinowy. A jazda wybiegiem w wielkim uproszczeniu polega na tym, że wyłącza się napęd (nastawnik na pozycję 0, w parowozie zamyka się przepustnicę) i dźwięk silnika spalinowego cichnie (silnik schodzi na obroty biegu jałowego), w elektrowozie cichnie "wycie" silników elektrycznych, parowóz nie wydaje dźwięku wydmuchów (słychać tylko charakterystyczny klekot), a pociąg dalej jedzie praktycznie z taką samą prędkością. Mam nadzieję, że fachowcy od trakcji mnie nie zamordują, ale starałem się opisać sprawę w jak najprostszy sposób. Ten efekt uzyskuje się w dekoderach ESU cofając nieco regulator prędkości, ale w fabrycznym wykonaniu ten efekt jest umiarkowany, trzeba oprogramowanie nieco "podrasować". A jest to istotne szczególnie przy hamowaniu: najpierw przecież wyłącza się napęd, a dopiero potem uruchamia hamulce. Podczas hamowania silnik lokomotywy pracuje przecież na wolnych obrotach, a nie zmniejsza obroty proporcjonalnie do malejącej prędkości. Tymczasem w dekoderach ZIMO jest właśnie tak, że dźwięk obrotów silnika jest proporcjonalny do prędkości zarówno przy rozpędzaniu, jak i przy hamowaniu.

Modele z tak poprawionym dźwiękiem ma kilku kolegów z Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych i można je zobaczyć (i posłuchać) na wystawach przez ten klub organizowanych. Ale powtarzam, ten efekt jest we wszystkich dekoderach ESU, tylko nieco mniej wyraźny, jeżeli się go nie poprawi, co da się zrobić mając programator ESU.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
To nie jest chyba kwestia CV, tylko schematów dźwiękowych. Ale ja sam nie umiem tego robić, moje lokomotywy (także diesle) są poprawione przez kolegę bardziej doświadczonego ode mnie.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
Moim zdaniem (i nie tylko moim) dach nie powinien być w kolorze ciemnozielonym, lecz w kolorze ciemnoszarym.
Dach tej lokomotywy nie jest ciemnozielony, ponieważ nie jest to już jej malowanie fabryczne.
Poniżej wklejam zdjęcie tej lokomotywy z interesującego nas okresu (autora zdjęcia niestety ni znam...):
Przepraszam że odgrzewam dywagację sprzed niemal pół roku, ale patrzę właśnie na zdjęcie COBiRTK dla EU07-001 z jeszcze ciemną (czarną?) czołownicą (czyli pewnie jest to fotografia około-fabryczna). Mimo że foto jest czarno białe- widać wyraźnie że dach nie jest jasnozielony, ale ciemny. Więc wygląda na to że dach w kolorze albo ciemnoszarym, albo ciemnozielonym. Czy przypadkiem dach w kolorze pudła nie był domeną EU06 bez rynienek?
http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/FIRMY/PAFAWAG/PAFAWAGB.JPG
http://pics.imcdb.org/0is89/snapshot20081018120011mm7.7562.jpg
Ma ktoś z was zdjęcie ciemnozielonego dachu (tzn zdjęcia w kolorze fabrycznie pomalowanej EU07 serii 4E)?

A to a propos żółtych poręczy w EU07
http://farm3.static.flickr.com/2439/4028305753_d55c806006_b.jpg
Może to "sprawka" ZNTK, a może twórczość planowej drużyny trakcyjnej? Fakt że żółte poręcze mogły występować wtedy na większej liczbie maszyn, bo na zdjęciu EU07-111 z listopada 1982 też wydają się być żółte...
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.948 121 22
Po lewej są dźwięki do EU44 wgrane do dekodera Zimo a po prawej do dekodera ESU.
To, jakie funkcje czy dźwięki są zaimplementowane w dekoderze zależy tylko i wyłącznie od inwencji i wiedzy osoby jaka to robi. Obecnie coraz częściej producenci europejscy implementują już całkiem sporą liczbę funkcji. Miłośnicy zaś tworząc takie schematy, tworzą tyle bajerków i dźwięków, że klawiszy funkcyjnych brakuje.
jakich jeszcze wielu innych producentów, poza Roco, odwróciło się od ESU
Odpowiem może pytaniem - a jacy producenci nadal biorą dekodery od ESU? Poza Piko oczywiście. Chyba za wiele już tego nie zostało.
 

SebastianT

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
65 0 0
Ciekawy efekt jazdy "na wybiegu" w lokomotywach parowych ma wgrany do swoich dekoderów dźwiękowych firma Uhlenbrock

Jeśli chodzi o dekodery ESU to fabrycznie montowane są do modeli Liliputa i europejskiego Bachmanna
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30
Takie klekotanie mają też dekodery ESU, tylko śmiem twierdzić, że dźwięk jest o niebo lepszy. Niestety, na tym filmiku z BR52 tego nie słychać. W tym Uhlenbrocku całość jest strasznie sztuczna.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.054 144 0
Odpowiem może pytaniem - a jacy producenci nadal biorą dekodery od ESU? Poza Piko oczywiście. Chyba za wiele już tego nie zostało.
Atlas i Intermountain na przykład. Spory rynek w USA.
Ale może dlatego, że amerykański Tsunami brzmi "tak sobie".

post offtopiczny, ale pytałeś ;)

mniej oftopicznie, posłuchałem kilku interesujących mnie dźwięków w zimo i ESU i niestety, zimo to nie jest to.
Ale ja dziwny jestem, Amerykie zbieram ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 86
Tabor 10
Tabor 48
Tabor 18
Tabor 209

Podobne wątki